چهارشنبه 2 خرداد 1403
  • شورا و شهر
  • شماره خبر: 9609916
  • 3 آبان 1401
  • 20:13
  • امتیاز:5/4
  • امتیاز شما
اقدامات عمرانی شهرداری کرمان تشریح شد

در گفت‌و‌گو با معاون حمل‌و‌نقل و امور زیربنایی شهردار کرمان:

اقدامات عمرانی شهرداری کرمان تشریح شد

اشاره: اجرای پروژه‌های مختلف عمرانی در محدودۀ شهری، همواره یکی از اقدامات مورد توجه شهرداری‌هاست

اشاره: اجرای پروژه‌های مختلف عمرانی در محدودۀ شهری، همواره یکی از اقدامات مورد توجه شهرداری‌هاست که در این راستا شهرداری کرمان نیز با اجرای پروژه‌های مختلف عمرانی از ساخت تقاطع غیرهمسطح گرفته تا آسفالت معابر و اجرای طرح‌های ترافیکی جهت روان‌سازی ترافیک شهری، تلاش می‌کند تا روزبه‌روز شاهد شهری آبادتر باشیم.

برای آگاهی از اقدامات عمرانی شهرداری کرمان، با دکتر مهدی نیکویی، معاون حمل‌و‌نقل و امور زیربنایی شهردار کرمان، به گفت‌و‌گو نشستیم.

 

آقای دکتر نیکویی! درخصوص اجرای تقاطع غیرهمسطع «شهدای خلبان» توضیح دهید و بفرمایید که این طرح از چه زمانی آغاز شده و دلیل توقف اجرای آن چه بوده است؟

تقاطع غیرهمسطح «شهدای خلبان»، ازجمله پروژه‌های مهم شهرداری در این دوره محسوب می‌شود که کلنگ آن از دوره قبل به زمین زده شده است.

دلیل توقف کار اجرایی آن، تملک املاک مسیری بود؛ کارگاه سنگ‌بری و سازمان حفاظت محیط‌زیست، ازجمله املاک مهم مسیری بودند که باید تعیین‌تکلیف می‌شدند.

 

میزان تملک املاک مسیری این پروژه چقدر برآورد شده است؟

بیش از 20 هزار مترمربع تملک املاک مسیری برآورد شده که تملک سنگ‌بری ازجمله آن محسوب می‌شود؛ چندین جلسه هم با صاحب سنگ‌‌بری برگزار کردیم، اما به نتیجه نرسیدیم؛ بنابراین، قرارشد طرح تغییر کند و در فازبندی مشخص کار انجام شود.

 

طرحی که قرارگاه خاتم ابتدای کار ارائه کرده بود چگونه طرحی بود و چگونه تغییر کرد؟

طرح اولیه قرارگاه خاتم، با هزینه اجرای کمتر، اما هزینه تملک بیشتر بود که با در نظر گرفتن موانع موجود، درنهایت طرح به‌صورت طرح سه‌سطحی و در قالب فازبندی یک و دو تعریف شد.

 

با توجه به فازبندی تقاطع غیرهمسطح «شهدای خلبان»، اکنون کار در چه مرحله‌ای است؟

فاز یک به‌سرعت در حال اجراست و سگمنت‌گذاری تقاطع در دستور کار قرار گرفته است.

 

با در نظر گرفتن پیشرفت کار پیش‌بینی می‌کنید فاز یک در چه زمانی به پایان برسد؟

تلاش می‌کنیم تا مردادماه سال آینده فاز یک را به بهره‌برداری برسانیم؛ اگرچه آزادسازی هرچه سریع‌تر مسیر پروژه نیز ضروری است.

 

تقاطع غیر همسطح «شهدای خلبان» چه مسیرهایی را به هم متصل می‌کند؟

این تقاطع، بزرگراه «سردار شهید حاج‌قاسم سلیمانی» را که یک مسیر 16 کیلومتری است و باید احداث شود، به شهرک «الغدیر» و در انتها به میدان «پرواز» وصل می‌کند.

 

راه‌اندازی تقاطع غیرهمسطح «شهدای خلبان» چه تأثیری در بهبود وضعیت ترافیک خواهد داشت؟

در حال حاضر، علاوه بر وجود بیشترین بار ترافیکی از سه‌راه «هوانیروز» تا چهارراه «فرهنگیان»، هرروز شاهد تصادفات متعدد در این مسیرهستیم؛ بنابراین، درصورتی‌که  مسیر آزاد و پل راه‌اندازی شود، در تسهیل تردد خودروها از سمت «الغدیر»، «هوانیروز» و بلوار «جمهوری‌اسلامی» تأثیر زیادی می‌گذارد و ترافیک مسیر بلوار «جمهوری‌اسلامی» روان‌‍تر می‌شود.

 

با توجه به افزایش بار ترافیکی در بلوار «امام حسن(ع)» درخصوص باز شدن انتهای بلوار «سپهبد شهید حاج‌قاسم سلیمانی» و کاهش ترافیک این محدوده چه اقدامی انجام خواهید داد؟

روشنایی این محدوده هنوز تأمین نشده است؛ بنابراین، با شهردار منطقه دو صحبت کردیم و قرار شد برای تأمین روشنایی محدوده سه‌راه «عطا احمدی» تا بلوار «امام حسن(ع)»، برآورد ریالی انجام شود. در این خصوص مقرر شد تیرهای برق و فنداسیون را شهرداری تأمین کند و با رایزنی با شرکت توزیع نیروی برق، کار کابل‌کشی و تأمین برق برعهده این شرکت باشد.

اصلاح کندروها و تندروها نیز از سه‌راهی «عطا احمدی» تا بلوار «امام حسن(ع)» در دستور کار قرار گرفته است. طرح ترافیکی آن آماده شده و به‌زودی در شورای ترافیک استان مطرح میشود. این اقدام به باز شدن انتهای بلوار «سپهبد شهید حاج‌قاسم سلیمانی» به سمت بلوار «امام حسن(ع)» منجر می‌شود.

با باز شدن انتهای مسیر به سمت بلوار «امام حسن(ع)»، یک تقاطع ایجاد میشود، اما نیاز است این بلوار ادامه پیدا کند و املاک مسیری تملک شود.

ادامۀ این بلوار تا انتهای خیابان «کمیل» و پل «راه‌آهن» پیش می‏رود؛ بنابراین، بیشترین تملک املاک مسیری، بین خیابان «کمیل» و بلوار «امام حسن(ع)» پیش‌بینی شده است.

 

تقاطع غیرهمسطح «ایثار» نیز ازجمله طرح‌های ترافیکی است که در سال‌های گذشته اجرا شده، اما موانعی برای تکمیل آن وجود داشته است؛ درخصوص تملک املاک و اجرای لوپ چهارم آن توضیح دهید؟

مشکلی که در این طرح و پروژه‌های عمرانی مشابه آن شهرداری را گرفتار میکند، تملک املاک مسیری است.

این پل هفت سال پیش به بهره‌برداری رسیده، اما به‌دلیل مشکلات ایجاد شده درخصوص تملک، یک لوپ آن اجرا نشده بود. متأسفانه املاک محدوده این پل به‌دلیل مشکلات مالکیتی تملک نشد و موجب شد اجرای لوپ جنوب‌غربی به وقفه بیافتد.

به‌دلیل اجرانشدن این لوپ، تردد خودروها با مشکل مواجه شده بود؛ بنابراین، با هماهنگی دادگستری و پیگیری دکتر شعرباف، شهردارکرمان، چندین ملک در آن منطقه تملک و اجرای لوپ چهارم شروع شد.

 

لوپ چهارم تقاطع غیرهمسطح «ایثار» چه زمانی به بهره‌برداری می‌رسد؟

تلاش می‌کنیم تا شش ماه آینده به بهره‌برداری برسد و مشکل تردد در دو جهت حرکتی برطرف شود.

 

اجرای طرح ترافیکی گلزار شهدا نیز ازجمله طرح‌های مهم شهر کرمان است، درخصوص اقدامات انجام شده برای این طرح توضیح دهید؟

با توجه به افزایش تقاضای سفر به سمت گلزار شهدا و اینکه معابر این محدوده به‌ویژه در ایام آخر هفته جوابگوی حجم ترافیک نیست، اجرای طرح ترافیکی گلزار شهدا در دستور کار قرار گرفته است.

در این خصوص با برگزاری جلسات مختلف با کارگروه و شورای ترافیک استان، مصوب شد تعدادی از معابر بدون دخل‌وتصرف در فضای سبز محدوده، اجرا شوند و علاوه بر اجرا، در قالب ساماندهی معابر، تعدادی از معابر تعریض شود و تعدادی دیگر به‌صورت یک‌طرفه عمل کند.

اجرای این طرح از روز سه‌شنبه 12 مهرماه شروع شده و سعی داریم تا قبل از مراسم سالگرد سپهبد شهید حاج‌قاسم سلیمانی، براساس مدل‌سازی‌های انجام‌شده، معابر محدوده گلزار شهدا را ساماندهی کنیم.

 

آقای دکتر! درخصوص آسفالت معابر شهر چه اقداماتی انجام شده است؟

آسفالت معابر در مناطق هدف بازآفرینی شهری در دستور کار قرار گرفته و کار در چند جبهه در حال انجام است. ازجمله این مناطق می‌توان به محدوده «سراسیاب»، «صیاد شیرازی»، «فیروزآباد»، شهرک «شهید همت» و بافت فرسوده درون‌شهری اشاره کرد.

در شهرک «شهید همت»، بخش زیادی از معابر آسفالت شد و تعدادی دیگر به‌دلیل وجود مشکلات زیرساختی و تأسیسات شهری، در مرحله بعدی قرار گرفت. آسفالت محله «سراسیاب» هم که یکی از محله‌های هدف است، در دستور کار قرار دارد.

 

به چه دلیل آسفالت معابر در محله «سراسیاب» انجام نشده و این اقدام به تعویق افتاده است؟

دلیل آن عدم اجرای پروژه فاضلاب در «سراسیاب» است که به همین منظور جلسات مختلفی با شرکت آب و فاضلاب داشتیم و بر سرعت انجام کار تأکید کردیم؛ بنابراین، به‌دلیل اهمیت اجرای هرچه زودتر آسفالت معابر در این محله، در حال حاضر چهار پیمانکار فاضلاب در این منطقه مشغول به‌کار هستند تا با اجرای هرچه زودتر پروژۀ فاضلاب، شهرداری نیز کار زیرسازی را انجام دهد.

در این منطقه باید حدود 50 هزار مترمربع از معابر زیرسازی و آسفالت شود که امیدواریم بتوانیم تا یک ماه آینده، آسفالت معابر «سراسیاب» را شروع کنیم.

 

آیا هزینه‌ای که راه و شهرسازی برای مناطق هدف بازآفرینی اختصاص می‌دهد، برای آسفالت معابر این مناطق کافی است؟

خیر کافی نیست؛ راه و شهرسازی، تنها قیر مورد نیاز را تأمین می‌کند، اما شهرداری باید چندبرابر مبلغ تخصیص‌یافته، برای زیرسازی، خاکبرداری، شن‌ریزی، تولید آسفالت حمل آسفالت و پخش آسفالت هزینه کند.

 

با توجه به لزوم آسفالت در دیگر مناطق مختلف شهر، وضعیت آسفالت سایر معابری که در نوبت آسفالت قرار دارند، چگونه است؟

آسفالت معابر و کوچه‌ها براساس برنامه زمان‌بندی تقریباً به‌روز است و اگر معبری از سال‌های قبل باقی مانده، در اجرای زیرساخت فاضلاب مشکل داشته است.

 

با توجه به فرسوده بودن و نیاز به روکش آسفالت در بعضی از معابر، در این خصوص چه اقدامی انجام داده‌اید؟

آسفالت تعدادی از معابر شهر در اثر تردد خودروها، تحمل بارهای ترافیکی و فشار زیاد، به مرور زمان خراب شده که نیاز است برای ترمیم آن اقدام شود؛ بنابراین، بر حسب نیاز و ضرورت، روکش آسفالت معابر نیز در دستور کار قرار گرفته است. 

تردد مردم در بسیاری از معابر ازجمله «آسیاباد جنوبی» با مشکل مواجه شده و خیابان‌های «شهید اخلاقی» و «فتحعلی‌شاهی» نیز آسفالت مناسبی ندارد که پس از اجرای فاضلاب در بعضی از نقاط، روکش آسفالت این معابر در دستور کار قرار می‌گیرد.

در معابری که فاضلاب اجرا شده، روکش آسفالت اجرا شده که از جمله آن می‌توان به خیابان‌های «مدیریت»، «باستانی پاریزی» و «فیروزآباد» اشاره کرد.

در ماه‌های آینده قصد داریم در پنج منطقه، خیابان‌های «فتحعلی‌شاهی»، «شهید اخلاقی»، «آسیاباد جنوبی» و «کمیل» را آسفالت کنیم؛ البته قبل از اجرای روکش آسفالت، از شرکتهای خدمت‌رسان از جمله گاز، برق، آب و فاضلاب استعلام لازم را می‌گیریم و سپس اقدام می‌کنیم.

هم‌اکنون، چند تیم آسفالت در حال فعالیت هستند و ما در چهار جبهه مختلف کار را پیش می‌بریم که روکش آسفالت بلوار «امام صادق(ع)» اجرا شده و خیابان «صیاد ‌شیرازی» و در خیابان و کوچه‌های «سجادیه» نیز روکش آسفالت در حال اجراست.

 

عملکرد یک‌ساله دورۀ جدید مدیریت شهری درخصوص زیرسازی و آسفالت معابر را در مقایسه با سال‌های گذشته چگونه ارزیابی می‌کنید؟

در شهریورماه سال 1400 توسط سازمان عمران و  پیمانکار حدود 44 هزار مترمربع از معابر آسفالت شد که از این میزان آسفالت، حدود30 هزار مترمربع آن مربوط به شهرک «شهید همت» بوده است و امسال با برطرف شدن مشکل قیر و تأمین هزینه و اهتمام جدی شهرداری در آسفالت معابر، در شهریورماه سال 1401، حدود 40 هزار مترمربع از معابر فقط توسط سازمان عمران آسفالت شده که این میزان کار در طی سالیان قبل بی‌سابقه بوده است.

همچنین از مردادماه 1400 تا مردادماه 1401 نزدیک به 700 هزار مترمربع از معابر توسط سازمان عمران و بازآفرینی فضاهای شهری زیرسازی شده؛ درحالی‌که از مرداد 1399 تا مرداد 1400، حدود 490 هزار مترمربع از معابر زیرسازی شده است.

میزان آسفالت از سال 1399 تا 1400، حدود 515 هزار مترمربع برآورد می‌شود که بخش زیادی از آن روکش آسفالت بوده است. با توجه به اینکه بسیاری از معابر مشکل اجرای فاضلاب نداشتند، متراژ روکش آسفالت در این مدت، رقم بالایی را نشان می‌دهد.

از مرداد 1400 تا مرداد 1401 نیز حدود 480 هزار مترمربع از معابر آسفالت شده که با شرایط تغییر تحول مدیریت در شهرداری و شورای شهر، نسبت به مدت مشابه سال قبل، میزان مناسب و قابل دفاعی است.

 

بهسازی و پیاده‌راه سازی میدان «توحید»(ارگ) نیز ازجمله پروژه‌های مهم شهری است؛ لطفاً درخصوص اقدامات انجام شده و زمان تحویل پروژه، توضیح دهید؟

کار ابنیه تمام شده و با تکمیل تأسیسات مکانیکی، برقی و روشنایی، کار تمام می‌شود؛ بنابراین، 75 درصد عملیات عمرانی در میدان «توحید» انجام شده است.

 

با توجه به مشکل‌سازشدن آب‌های سطحی در هنگام بارندگی، پروژۀ هدایت آب‌های سطحی در چه مرحله‌ای قرار دارد؟

فاز اول هدایت آب‌های سطحی تمام شده و به‌دنبال آن هستیم تا با جدیت و تأکید بر تعهدات پیمانکار، ظرف ماه‌های آینده، خط دوم هدایت آب‌های سطحی را کامل کنیم و به بهره‌برداری برسانیم. با راه‌اندازی کانال دوم، مشکل آبگرفتگی در 60 معبر شهر به‌خصوص در خیابان «شهید باهنر»، برطرف می‌شود؛ بنابراین، با در نظرگرفتن شیب شهر کرمان از سمت جنوب‌شرق، آب‌های سطحی ناشی از بارندگی، در کانال قرار می‌گیرد و در حوضچه «بلدالامین» ذخیره می‌شود و پس از آن آب تجمیعشده، به سمت پردیسان «قائم(عج)» هدایت شده و برای آبیاری این مجموعه بزرگ فضای سبز استفاده می‌شود.

 

یکی از پروژه‌های مهم این دوره از مدیریت شهری، طرح ترافیکی میدان «بیرم‌آباد» است که علی‌رغم وجود مخالفتها، اجرای آن در دستور کار قرار گرفته است؛ لطفا در مورد  لزوم اجرای این طرح ترافیکی توضیح دهید؟

طرح ترافیکی میدان «بیرم‌آباد»، طبق درخواست پلیس و به‌دلیل افزایش تصادفات در این میدان در دستور کار قرار گرفت. برای اجرای صحیح آن، جلسات زیادی در شورای ترافیک استان برگزار و درنهایت با جمع‌بندی کارشناسان، طرح مصوب شده است؛ بنابراین، اقدامات فنی و عمرانی و هر اقدامی که شهرداری انجام داده، براساس طرح مصوب بوده و طبق گزارش پلیس مبنی بر بی‌انظباتی، عدم رعایت حق تقدم و نبود مأمور در محل، اجرای آن ضروری تشخیص داده شده است.

 

آیا اصلاح هندسی در میدان «بیرم‌آباد» نتیجه مثبتی در برداشته است؟

بله، طبق گزارش پلیس، با اصلاح هندسی در میدان «بیرم‌آباد»، شدت تصادفات کاهش پیدا کرده، اما نیاز است تا با حضور پلیس در محل، اِعمال قانون نیز انجام شود.

 

درخصوص به‌روز بودن مطالعات جامع ترافیک و لزوم توجه به آن در اجرای پروژه‌های ترافیکی نیز بیشتر توضیح دهید؟

از انجام مطالعات جامع حمل‌ونقل ترافیک شهر کرمان، بیش از 10 سال گذشته و با توجه به ضرورت بازنگری کلی در آن، مشاور طرح جدید را از فروردین امسال شروع کرده و ان‌شاءالله در مدت دو سال کامل می‌شود. 

 

برای تأمین روشنایی آرامستان «بهشت کریمان» چه اقدامی شده است؟

اجرای خط انتقال برق به آرامستان «بهشت کریمان» توسط شهرداری کرمان در دستور کار قراردارد و تأمین تجهیزات خط انتقال برق به آرامستان «بهشت کریمان» و نصب علایم، تابلوها، اصلاح هندسی‌ و ایمن‌سازی مسیر دسترسی به آرامستان، ازجمله دیگر اقدامات است.

خط انتقال برق به آرامستان «بهشت کریمان»، از بزرگراه «آیت‌الله خامنه‌ای» تا آرامستان جدید، به طول 11 کیلومتر توسط شهرداری کرمان در حال اجراست. روشنایی مسیر دسترسی به آرامستان «بهشت کریمان» نیز قرار است به‌صورت مشارکتی با ادارۀ برق تأمین شود که در این خصوص تیرهای برق توسط شهرداری خریداری شده و کابل‌ها و لامپ‌های مورد نیاز نیز باید توسط ادارۀ برق تأمین ‌شود.

بیش از 13 میلیارد تومان برای تأمین تجهیزات خط انتقال برق، اصلاح هندسی‌ها، شیب‌های مسیر و اصلاح شانه‌های خاکی، نصب علایم و تابلوها و ایمن‌سازی مسیر دسترسی به آرامستان جدید هزینه شده است.

 

با توجه به درخواست مکرر اهالی «غدیر چهار» مبنی بر رسیدگی به این نقطه از شهر و لزوم اصلاح بلوار «هوانیروز»، چه اقداماتی در دستور کار است؟

اصلاح بلوار «هوانیروز» در دستور کار قرار دارد و قرار است این بلوار با پیاده‌روسازی، اصلاح جدول‌ها و روکش‌آسفالت، بهسازی شود. با توجه به لزوم اجرای فاضلاب در این بلوار، تصمیم گرفته شد کار بهسازی در بخشی از بلوار انجام و مابقی کار بعد از اجرای فاضلاب اجرا شود.

0