شنبه 3 اسفند 1398
  • فرهنگ و هنر
  • شماره خبر: 9608143
  • 26 مهر 1398
  • 16:00
  • امتیاز:5/4
  • امتیاز شما
بازمانده‌ای از نسل نوابغ

در حاشیه بزرگداشت فرهاد ناظرزاده کرمانی در کرمان

بازمانده‌ای از نسل نوابغ

نظر احمدی - دکتر فرهاد ناظر زاده کرمانی، نمایشنامه‌نویس، مترجم و چهره نام‌آشنای دانشگاه‌های کشور در رشته تئاتر است. او فرزند احمد ناظر زاده کرمانی از رجل فرهنگی و سیاسی کرمان و ایران نیز می‌باشد. سه‌شنبه گذشته از این چهره فرهنگی در تالار بسطامی واقع در پارک مادر کرمان به همت انجمن دل عالم و با حمایت شهرداری کرمان تجلیل به عمل آمد. در این مراسم، که با حضور شهردار کرمان، مدیر کل امور اجتماعی و فرهنگی استاندار، معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و مدیر امور هنری این اداره تشکیل شد، جمع زیادی از اصحاب فرهنگ و رسانه استان نیز حضور داشتند. آنچه در ادامه می‌خوانید یادداشتی است که به حوزه‌های فعالیت‌ فرهاد ناظر زاده می‌پردازد.

با وجود گرفتاری‌های زندگی در دنیای مدرن و کمبود فراقت و وقت کافی برای پرداختن به امورعلمی، هنری و ادبی و از سویی تخصصی شدن این حوزه‌ها، دیگر کمتر کسی می‌تواند جز در یک رشته خاص و یا در یک حوزه کاری مشخص به موفقیت برسد امری که در گذشته شاید به واسطه کوتاه بودن افق دانایی و محدودیت دانش‌ بشر قابل حصول بود و به‌عنوان مثال شخصیتی مثل خیام نیشابوری هم شاعر بود و هم ریاضیدان، هم در طب سرشته داشت و هم یک منجم حرفه‌ای بود اما این امر در دنیای امروز احتمالا تنها و تنها از نوابغ بر می‌آید و یا انسان‌هایی که تمام زندگی خود را وقف علم‌آموزی و دانش‌افزایی کرده‌اند و بی‌شک یکی از این نوادر و نوابغ در دوران ما استاد فرهاد ناظرزاده کرمانی است که نه تنها بر مشکلات پیش گفته فائق آمده و عمر خود را وقف در راه علم و هنر نموده بلکه در حوزه‌ای دست به فعالیت می‌زند که در کشور ما چندان سابقه و پیشینه درخشانی نداشته است. باری شاید این‌گونه به نظر برسد که فعالیت‌های ایشان همه در حوزه تئاتر بوده اما در ادامه مجاب خواهید شد که رشته‌های فعالیت ایشان در حوزه تئاتر نه تنها ارتباط زیادی با هم ندارند بلکه برای به فرجام و انجام رساندن یکی از آن‌ها به شکل دست و پا شکسته حتی باید خون دل‌ها خورد و عمری طولانی صرف نمود و نه این‌که مثل دکتر ناظرزاده کرمانی تازه در همه این شاخه‌ها فردی طراز اول شد و اما دریغ که بی‌شک ایشان یکی از آخرین بازمندگانِ از نسل نوابغ و غول‌های ادبیات و هنر است و بی‌گمان با صبر مادر فلک نیز دیگر جهان چنین اسطوره‌هایی به خود نخواهد دید مردانی که به تعبیر شاملو یک دم در ظلمت این جهان می‌درخشند و همه جا را روشن می‌کنند و می‌روند و حال این‌که ما ایرانی‌ها چقدر قدر شناس این نوابغ و نوادر هستیم را نمی‌دانم اما لااقل در رابطه با ما کرمانی‌ها پدراستاد، زنده یاد دکتر احمد ناظرزاده کرمانی معتقد است (گرت هواست که هرگز به عافیت نرسی/ غریب پرور و خود کش چو اهل کرمان باش) که البته امیدواریم این بیت برعکس دیگر ابیات استاد ماندگار نبوده و حتی تاریخ مصرف آن گذشته باشد و مراسم نکوداشت استاد که این مطلب را به همین بهانه تقریر می‌کنم نقطه پایانی بر ناسپاسی‌های‌مان نسبت به بزرگان کرمان و ایران زمین باشد، باری از این مقدمه که بگذریم
فعالیت‌های دکتر ناظرزاده کرمانی را درحوزه تئاتر ایران باید در چند بخش مختلف تقسیم‌بندی نمود. نخست بخش مربوط به تئاتر دانشگاهی دوم بخش نمایشنامه‌نویسی سوم بخش ترجمه متون تئاتری و نمایشنامه‌ها چهارم بخش ریختارشناسی نمایش ایرانی و به طور کلی نظریه‌پردازی در حوزه تئاتر و اما آخرین بخش تدوین و تکوین یک زبان تئاتری و کوشش در جهت ساخت‌ برابر نهادهای فارسی است و اما در رابطه با بخش نخست به قدری نقش استاد ناظرزاده کرمانی درخشان بوده که از ایشان با عنوان پدر تئاتر دانشگاهی ایران یاد می‌شود، و اما فعالیت ناظرزاده در این زمینه خود به چند مورد تقسیم می‌شود. در درجه اول باید به نقش ایشان در تاسیس چندین دانشکده تئاتری و همکاری در راستای تهیه و تدوین برنامه‌های آموزشی این مراکز در سرتاسر ایران اشاره کرد و در این رابطه می‌توان به ضرس قاطع گفت که شروع تئاتر در دانشگاه‌های شهرستان مرهون تلاش‌های شبانه‌روزی استاد است به‌طوری که ایشان در رابطه با راه‌اندازی رشته تئاتر در دانشگاه کرمان در گفت‌وگویی با راقم این سطور خ