شنبه 6 مرداد 1403
  • شورا و شهر
  • شماره خبر: 9611534
  • 24 اردیبهشت 1403
  • 15:55
  • امتیاز:5/4
  • امتیاز شما
بهسازی ۲۰ بوستان شهر کرمان در قالب طرح «بوستان‌ها گلستان می‌شود»

شهردار کرمان در نشست عمومی شورای اسلامی شهر کرمان مطرح کرد:

بهسازی ۲۰ بوستان شهر کرمان در قالب طرح «بوستان‌ها گلستان می‌شود»

صبح امروز, نشست عمومی شورای اسلامی شهر کرمان، با حضور رییس و سایر اعضای شورا و شهردار کرمان برگزار شد.

به گزارش کرنا، شهردار کرمان، در این نشست با تبریک ایام مبارک دهه کرامت و با ابراز تشکر از اعضای شورای اسلامی شهر کرمان به خاطر همکاری، همیاری و هم‌اندیشی‌های مستمر، گفت: امیدوارم بتوانیم اتفاقات خوبی را در شهر کرمان رقم بزنیم.

محسن تویسرکانی با اشاره به برگزاری دومین رویداد بین‌المللی «آیدکس 2024» در کرمان، توضیح داد: به عنوان شهرداری کرمان در دو بخش گردشگری و سرمایه‌گذاری نقش اصلی را در این رویداد خواهیم داشت.

وی خاطرنشان کرد: بنا داریم یکی دو توافق‌نامه را در این رویداد امضا کنیم و سپس به صورت ضابطه‌مند آنها را نهایی ‌کنیم.

شهردار کرمان، با بیان اینکه در خصوص مسایل عوارض و پروانه‌های ساختمانی جلساتی با اتاق بازرگانی برگزار کرده و در آن جلسات، با اعضای مجمع انبوه‌سازان دیدار داشته است، گفت: اعضای این مجمع، پیشنهاداتی ارائه کردند که تاکنون در کشور انجام نشده است؛ و چنانچه با مطالعه و بررسی ضوابط و قوانین، بتوانیم این پیشنهادات را در حاشیه رویداد بین‌المللی «آیدکس» در کرمان عملی کنیم، اتفاق بسیار خوبی خواهد بود.

وی در مورد ایجاد کانون بازنشستگان در شهرداری کرمان نیز گفت: ایجاد کانون بازنشستگان، کار ارزشمندی است و مدتی است ما دنبال مکانی هستیم که متناسب این اتفاق باشد؛ البته یکسری اماکن در اختیار گذاشته شده که در حال بررسی آنها هستیم.

شهردار کرمان اظهار داشت: در مساله تغییر و تحولات مدیران و سمت‌ها، معتقد هستم باید تا حد ممکن، از ظرفیت‌های داخل شهرداری استفاده کرد.

تویسرکانی، با ابراز رضایت از اتفاقات حوزه آسفالت، گفت: در ادامه کار، علاوه بر پیمانکاران قبلی، یک پیمانکار جدید (جهاد نصر) با قیمت پایین‌تر از سال گذشته پای کار آمده است و آزمایشگاه کنترل کیفیت کار و از سوی شهرداری نیز، کیپ‌های نظارتی فعال شده است تا تا کیفیت، فدای کمیت نشود.

وی با توضیح اینکه تفاوت در محاسبات عوارض در مناطق موضوع مهمی است که باید پیگیری شود، افزود: در حوزه شهرسازی و محاسبات، یک‌سری مشکلات داشتیم که قرار شد برای رفع آن، یک‌سری دوره‌ها و کلاس‌های آموزشی برای کارکنان برگزار شود و قرار است یک آزمون هم برای این بخش با رویکردی جدی و مفید‌فایده، برگزار کنیم؛ ضمن اینکه در حوزه محاسبات، نیرو کم داریم که اعتقاد دارم در این خصوص هم باید نیروهای خودمان را آموزش داده و از آنها استفاده کنیم.

شهردار کرمان، با بیان اینکه در برخی موارد مورد نیاز، از مشاور استفاده خواهیم کرد، افزود: از روز ولادت آقا امام‌رضا(ع)، یک پویش در قالب «بوستان‌ها گلستان می‌شوند» را شروع می‌کنیم که بودجه و اعتبارات آن را هم، بررسی کرده‌ایم.

وی تاکید کرد: امسال بوستان و پارک جدیدی احداث نخواهیم کرد و 20 بوستان اصلی در معابر شهر را که پرتردد و مورد استفاده مردم هستند، در پویش «بوستان‌ها گلستان می‌شوند» همزمان و در کوتاه‌ترین مدت بهسازی خواهیم کرد؛ برنامه‌ریزی کردیم مصالح به شکل تجمیعی خریداری شود تا با کمترین نیاز به نقدینگی بتوانیم این بوستان‌ها را از نظر مبلمان، نورپردازی، وضعیت و ... به‌روزرسانی کنیم و ازجمله این پارک‌ها، می‌توان از پارک «شهید مطهری»، «باغ‌ملی»، «نشاط»، «مدیریت» و «طالقانی» نام برد.

تویسرکانی ادامه داد: از دیگر اقداماتی که می‌خواهیم انجام دهیم؛ ساماندهی میدان توحید (ارگ) است که آغاز شده و معابر اطراف آن، سنگفرش خواهد شد.

وی افزود: با تعدادی از بازاریان معترض نیز، جلسات هم‌اندیشی داشتیم که در نتیجه قرار شد، آنها صبوری کنند و ما به کار سرعت بدهیم.

رییس شورای اسلامی شهر کرمان نیز در این نشست با تبریک دهه کرامت گفت: مدتی است در فضای عمومی مساله‌ای در خصوص هتل «بام کرمان» و موسسه «ملل» مطرح شده است که براساس آن، مردم قضاوت‌های متفاوتی می‌کنند.

علیرضا نادری ادامه داد: در مورد مطرح‌شده، ابتدا یک قراردادی بین شهرداری و موسسه «ملل» بسته ‌می‌شود که دوجانبه هم نبوده و براساس آن، قرار بوده زمینی به مساحت سه هکتار (30 هزار مترمربع) در بالای کوه توسط اداره‌کل راه و شهرسازی به شهرداری کرمان، واگذار شود و شهرداری این زمین را به موسسه «ملل» برای ساخت یک هتل واگذار کند. اما بعدا اداره شهرسازی بیان می‌کند که زمین را تنها به شهرداری واگذار کرده‌ و شهرداری اجازه واگذاری این زمین به غیر را ندارد؛ و این یعنی شهرداری نمی‌تواند زمین را به موسسه «ملل» واگذار کند.

وی افزود: به‌عبارتی شهرداری نمی‌توانسته زمین مذکور را به موسسه «ملل» واگذار کند، حال‌آنکه موسسه «ملل» در این مدت، در این زمین هزینه‌ و اقدامات عمرانی داشته است.

نادری ادامه داد: در قرارداد آمده بوده که شهرداری باید 25 درصد هزینه راه‌سازی را متقبل شود؛ در حالی که در قرارداد اولیه هم سهم شهرداری به این میزان نمی‌رسیده است؛ بنابراین، این مساله مورد بررسی قرار گرفت.

رییس شورای اسلامی شهر کرمان، با بیان اینکه ساخت یا عدم ساخت هتل در آنجا، در اختیارات شورای اسلامی شهر و شهرداری نیست، افزود: این مواردی که می‌گویم شاید در اختیارات شورا و شهرداری نباشد، اما نظر مشورتی است که باید در اختیار مسئولان تصمیم‌گیرنده قرار بگیرد.

وی گفت: این قرارداد از اول نمی‌توانسته اجرایی شود و موسسه «ملل» برای رفاه مردم کارهایی در بالای کوه انجام داده‌ و فضای سبزی ساخته‌ که تا اینجا ایجاد حقی نمی‌کند؛ به همین دلیل جلساتی در استانداری برای رفع مشکلات برگزار و طی آن، مقرر شد با توافق اینجانب و نماینده موسسه «ملل»، اصلاحاتی را که لازم است در قرارداد اولیه انجام شود انجام دهیم؛ که از جمله این اصلاحات این است که این زمین 30 هزار مترمربعی، بعد از آنکه به شهرداری واگذار شد، با قید اجازه واگذاری به غیر، توسط شهرداری به موسسه «ملل» واگذار شود.

نادری ادامه داد: موارد گفته‌شده، توسط نماینده موسسه «ملل» و استاندار مورد قبول واقع شد و مقرر شد از 150 هزار مترمربع زمین مسطح بالای کوه‌های صاحب‌الزمان(عج) که در کرمان، منحصر به فرد است، 3000 مترمربع به ساخت هتل اختصاص داده شود و شهرداری و شورا هم پذیرفته‌اند که کمک لازم را برای احداث این مهم انجام دهند.

وی اظهار داشت: اما در مورد بعضی حقوقی که برای شهرداری رعایت نشده بود،؛ توسط شورای حفظ حقوق بیت‌المال بررسی و قرار شد حقوق شهرداری رعایت و حقی از شهرداری ضایع نشود؛ ازجمله این مورد که قرار بود شهرداری 25 درصد ساخت جاده را برعهده بگیرد، اصلاح شد و قرار شد مابقی زمین که 120 هزار مترمربع است، برای استفاده عموم مردم باقی بماند.

رییس شورای اسلامی شهر کرمان ادامه داد: در این راستا پیش‌نویس قرارداد اولیه اصلاح شد، اما در جلسه‌ای که در استانداری تشکلیل شد؛ اداره‌کل راه و شهرسازی مطرح کرد قانونا نمی‌توانیم زمینی را به شهرداری با قید اجازه واگذاری به غیر واگذار کنیم و نهایتا مقرر شد این زمین مستقیم به موسسه «ملل» واگذار شود و شهرداری صرفا به ارزش روز، عوارض پروانه را اتخاذ کند، تا سدی مقابل موسسه «ملل» ایجاد نشود.

رییس شورای اسلامی شهر کرمان گفت: بسیاری موارد در اختیارات شورا و شهردای نیستند و بنا نیست ما تصمیم‌گیری کنیم؛ فقط نظر مشورتی می‌دهیم تا حقوق مردم ضایع نشود.

وی در پاسخ به این پرسش عمومی دیگر که چرا شهرداری در مکان مذکور، پارک نساخته، بیان کرد: برای شهرداری در ساخت پارک اولویت‌بندی وجود دارد و وقتی در فضای عمومی شهر، مردم نیاز بیشتری به پارک دارند، آیا ساخت پارک در بالای کوه با هزینه‌های چندین‌برابری اولویت است؟

رییس شورای اسلامی شهر کرمان، با بیان اینکه امیدواریم مسئولان حق مردم و شهر را در نظر بگیرند، چون این حق برگشت‌ناپذیر است، تاکید کرد: در جهت ایجاد هتل اگر مسئولان شهر تصمیم گرفتند و زمین را واگذار کردند و قرار شد موسسه «ملل» آنجا هتلی احداث کند، شهرداری و شورا با تمام توان کمک و یاری می‌کنند تا در کمترین زمان ممکن، پروانه‌ها را صادر کنند تا کار انجام شود.

در ادامه این نشست، نامه‌های رسیده به شورای شهر کرمان توسط سیدمحمد موسوی، دبیر شورا قرائت شد. وی به نامه سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری کرمان در خصوص برگزاری اردوهای تربیتی و آموزشی در شهرهای مشهد و قم، ویژه کودکان و نوجوانان محله‌های کم‌برخوردار شهر کرمان اشاره کرد و گفت: سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کرمان، برای اجرای این اردوها درخواست موافقت با 750 میلیون تومان را داشتند که در کمیسیون فرهنگی با چهار رأی موافق به تصویب رسیده است.

این مصوبه کمیسیون با هفت رأی موافق از 9 نفر حاضر در جلسه به تصویب رسید.

نامه بعدی در مورد نامگذاری معابر در کمیته نامگذاری بود که بعد از توضیح محمود بابایی، رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر کرمان، با موضوع آن موافقت شد؛ موضوع این نامه مربوط به نامگذاری یک پارک بازسازی‌شده بین کوچه‌های شماره 16 و 20 خیابان «هزارویکشب» بود که قرار است اِلِمانی به‌ نام «گوشواره قلبی» در آن اجرا شود، تا نمادی از حادثه تروریستی 13 دی در این ناحیه از شهر باشد.

همچنین با نامگذاری سه‌راه معروف به سه‌راه «جوپار» به‌ نام «سه‌راه شهدای جوپار» موافقت شد.

در ادامه با نامگذاری خبابان «مالک‌اشتر جنوبی» که توسط بزرگراه «امام(ره)» و نیز خیابان «شهید قندی» از «مالک‌اشتر شمالی» کاملا جدا شده، به نام خیابان «عمار» موافقت شد. ضمن اینکه با تغییر نام خیابان «شیخ احمد کافی جنوبی» که این خیابان هم با بزرگراه از بخش شمالی خود جدا شده، به نام «آیت‌الله حقیقی» موافقت شد. همچنین با نامگداری بوستان جدیدالاحداث (که پیش از این، میدان بوده) بین خیابان «شهدای دارلک» و تقاطع «انقلاب»، به نام بوستان «امام‌حسین(ع)» در صحن شورای عمومی شهر موافقت شد و مورد تصویب قرار گرفت.

در ادامه، به مساله مصوب‌شده در کمیسیون خدمات‌شهری اشاره شد که بر مبنای آن تعدادی از شهروندان، پس از تدفین عزیزان خود در آرامستان جدید، متقاضی رزرو قبر در کنار متوفای خود شده‌اند؛ در این خصوص نیز، برای تسلای خاطر بازماندگان و تجمیع آرامگاه‌های خانوادگی با واگذاری یک صورت قبر دوطبقه با اخذ وجه به قیمت روز موافقت شد. ضمنا تاکید شد در چنین مواردی حق واگذاری قبر، به کسی غیر از اعضای درجه یک خانواده، وجود ندارد.

رییس کمیسیون حقوقی، نظارت و ارزیابی شورای اسلامی شهر کرمان نیز با گرامی‌داشت روز پاسداشت زبان فارسی و بزرگداشت حکیم فردوسی، گفت: امیدواریم مجموعه بزرگ شهرداری کرمان، در مکاتبات خود، فارسی را پاس بدارد.

محمد امینی‌زاده، با بیان اینکه ورودی شهر کرمان از سمت ماهان از مسیر میدان «هفت‌باغ»، همچنان به زبان انگلیسی است، نسبت به اصلاح آن، تذکر داد.

وی همچنین، به روز تجلیل از امامزادگان و بقاع متبرکه اشاره کرد و گفت: طراحی اطراف «قلعه دختر» و «قلعه اردشیر» باید با نگاه به امامزاده محمد(ع) باشد.

امینی‌زاده افزود: با توجه به کارها و فعالیت‌های فرهنگی خوبی که در امام‌زاده محمد(ع) صورت گرفته، هنوز نیاز به انجام است.

رییس کمیسیون بهداشت و خدمات‌شهری و محیط زیست شورای اسلامی شهر کرمان نیز، خواستار بررسی میزان عوارض شهرسازی در مناطق پنج‌گانه شهری شد و گفت: گاهی در برخی مناطق این نرخ، متفاوت محاسبه می‌شود و هماهنگ نیست.

فتح‌الله مویدی افزود: از انتخاب آقای ضیاءالدینی به‌عنوان مشاور در امور عمرانی و شهرسازی نیز تشکر می‌کنم.

رییس کمیسیون برنامه، بودجه و منابع پایدار شورای اسلامی شهر کرمان نیز، بر کیفیت موثر حضور شهرداری در رویداد «آیدکس 2024» تاکید و ابراز امیدواری کرد برگزاری این رویداد یک فرصت خوب ملی و فراملی برای برای سرمایه‌گذاری و گردشگری در کرمان باشد.

حسین چناریان افزود: به نظر می‌رسد روندی که در مباحث معاملات شهرداری در حال حاضر وجود دارد؛ باید اصلاح شود؛ چراکه با توجه به شرایط اقتصادی که وجود دارد و تعداد کسانی که در مناقصه و مزایده شرکت می‌کنند، تصمیم‌گیری‌های شهرداری محدود می‌شود و شرایط اقتصادی این معاملات به نفع شهرداری نیست

رییس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای اسلامی شهر کرمان نیز گفت: متاسفانه تعداد قبور در آرامستان جدید کم است و پیشنهاد داد تا چنانچه نیاز است، برای توسعه این آرامستان، یک پیمانکار جدید گرفته شود.

منصور ایرانمنش نیز، در ادامه به رونق ساخت‌وساز در شهر کرمان اشاره کرد و گفت: در کرمان، در ساخت مسکن که یکی از دغدغه‌های مردم است، عقب هستیم و باید توجه کنیم که بخش دولتی به تنهایی نمی‌تواند به نتیجه برسد و در این راستا نیاز است که بخش خصوصی و شهرداری هم، کمک کنند.

وی ادامه داد: پیشنهاد می‌کنم از آنجا که نرخ صدور پروانه افزایش پیدا کرده است برای انبوه‌سازان و حتی شخصی سازانی که می‌خواهند یک مجتمع خانوادگی بسازند؛ شهرداری به صورت مشارکتی پروانه صادر کند و هزینه‌ای که باید در ابتدای کار برای صدور پروانه به شهرداری پرداخته شود؛ به انتهای ساخت موکول شود و سهم شهرداری هم واحدهای ساخته شده به میزان بدهی به شهرداری گرفته شود.

ایرانمنش ادامه داد: در این‌صورت اتفاق بردـ بردی رخ می‌دهد که هم هزینه اولیه‌ای که افراد برای مجتمع سازی باید بپردازند صرف روند ساخت‌وساز می‌شود و هم شهرداری با قیمت تمام شده دو سه سال بعد از بهره‌برداری، به میزان سهمش می‌تواند واحد بگیرد و یک درآمد پایدار برای شهرداری باشد.

ایرانمنش اظهار داشت: پیشنهاد بعدی من ایجاد کانون بازنشستگان شهرداری کرمان است. چرا که علیرغم اینکه تعداد زیادی از همکاران ما در شهرداری هر ساله بازنشسته می‌شوند اما بعد از بازنشستگی، جایی برای بیان مشکلات و دورهمی‌های خود ندارند. متاسفانه در دوره قبل شما، اتفاقی که افتاد خانه‌ای از املاک مسیری که در اختیار بازنشستگان قرار گرفته بود گرفته شد که از شما خواهشمندم این کانون را برای خدمت‌رسانی به بازنشستگان دایر کنید.

وی گفت: برای تغییر و تحولاتی که در بدنه و مدیران شهرداری می‌خواهید انجام دهید خواهشمندم از نیروهای توانمند خود شهرداری که تعداد زیادی هم هستند؛ استفاده کنید.

محمود بابایی، رییس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر کرمان نیز از گوش سپردن اعضای شورای شهر به سخنان مردم در سامانه «137» به عنوان یک اتفاق خوب یاد کرد و افزود: شخصا از این اتفاق بازخورد خوبی گرفتم گرفتم و احساس کردم اعتماد خوبی بین ما و مردم شکل گرفته است.

نایب‌رییس شورای اسلامی شهر کرمان نیز گفت: از مجموعه شهرداری به خصوص شهردار کرمان، معاونت حمل‌ونقل و امور زیربنایی شهرداری (فنی و عمرانی) و سازمان عمران شهرداری که با کار جهادی آسفالت معابر شهر کرمان را شروع کردند تشکر می‌کنم؛ مردم قدردان این حرکت هستند و بازخوردهای خوبی از این حرکت از سوی مردم دریافت کردیم.

محمدرضا کمساری با اشاره به اقدامات مثبت انجام شده توسط شهرداری در این مدت شهرداری آقای تویسرکانی افزود: البته باید به شیب‌بندی آسفالت در حال انجام توجه کرد.

 

 

0