شنبه 3 اسفند 1398
  • فرهنگ و هنر
  • شماره خبر: 9607908
  • 17 تیر 1398
  • 12:48
  • امتیاز:5/4
  • امتیاز شما
خوشحالم مردم با «مرد مسگر» عکس می‌گیرند

گفت‌وگو با منصور علی‌بیگی، هنرمند تجسمی

خوشحالم مردم با «مرد مسگر» عکس می‌گیرند

منصورعلی‌بیگی ازهنرمندان تجسمی کرمان است که به دور از حاشیه بیش از دو دهه در رشته‌های مختلف از جمله نقاشی و مجسمه‌سازی و ساخت المان و حجم مشغول به فعالیت است. علی بیگی فارغ التحصیل مقطع کارشناسی فیلمسازی است و در سال‌های اخیر در خصوص ساخت مجسمه و المان‌های شهری فعالیت چشمگیر و موفقی داشته و آثار او در سطح استان و شهرکرمان نصب شده است. مجسمه مرد مسگر در ورودی میدان گنجعلی‌خان از آثار او است گفت‌وگوی ما با این هنرمند را می‌خوانید:

تعریف شما از المان شهری چیست؟ و چه جایگاهی برای آن متصوراید؟
اگر بخواهم در یک جمله کوتاه به این سوال پاسخ دهم به باور من و بسیاری دیگر، المان شهری یعنی بخشی ازهویت و ساختار شهری که به مثابه نماد یک شهر یا حتی منطقه و کشور می‌تواند تاثیرگذار باشد. به عبارتی المان شهری در صورتی که بر مبنای تحقیق و پژوهش و رعایت مبانی زیباشناسی ملی و بومی و... ساخته شود می‌تواند معرف و نشانه یک شهر و حتی در گستره وسیع‌تر، یک کشور باشد. به طور مثال میدان آزادی تهران تنها نماد شهر تهران نیست و به عنوان نماد ایران هم از آن در رسانه‌ها و نشریات و...استفاده می‌شود. و این بدین دلیل است که در طراحی میدان آزادی تهران از هنر ملی مانند هندسه نقوش و معماری ایرانی و... به طور کاملا منطقی و اصولی بهره گرفته شده است. شاید درمباحث شهرسازی میلیاردها تومان جهت احداث بلوار و خیابان و زیر گذر و پل ها و... هزینه شود اما یک المان یا مجسمه با کمترین هزینه به جهت اینکه در ذهن شهروندان نقش می‌بندد و بعد از مدتی جز خاطره جمعی مردم یک شهر می‌شود، از جایگاه مهمی در مباحث شهری برخوردار است زیرا از جهت اینکه به عنوان نماد مطرح می‌شود تاثیر گذار وماندگار است.

 کرمان از جهت بهره گیری از نماد‌های شهری و مجسمه در چه جایگاهی در سطح کشور قرار دارد؟
کرمان از سال های گذشته و از دهه‌های پیش به جهت داشتن هنرمندان به نام و بزرگی چون استاد قهاری، استاد هژبر ابراهیمی، مرحوم استاد شاهرخی و استاد شانس و...در عرصه مجسمه‌سازی در سطح کشور دارای پیشینه درخشانی در زمینه هنر حجم و مجسمه دارد. همچنین برگزاری چند دوره سمپوزیوم مجسمه‌سازی کشوری در کرمان نشان دهنده این موضوع است که پتانسیل و استعداد کافی در زمینه مجسمه‌سازی در کرمان وجود دارد. برآیند این سابقه و پیشینه نیز در مجسمه‌های که در میادین و یا پارک‌های شهر کرمان مانند مجسمه خواجو  در میدان خواجو یا مجسمه باستانی پاریزی جنب کتابخانه ملی، مجسمه رزمنده میدان بسیج، مرد مسگر در ورودی میدان گنجعلی خان و....نصب شده است نیز نمایان گر این سابقه و توانمندی هنرمندان کرمانی است. اما متاسفانه شهر کرمان در زمینه طراحی میدان و المان‌های شهری دچار ضعف فراوانی است و طراحی نازیبا و غیر هنرمندانه  برخی المان‌ها در سطح شهر نه تنها موجب زیبایی نشده بلکه باعث زشت و نازیبا شدن چهره شهر نیز شده است. در خصوص طراحی میدان هم متاسفانه چندان موفق عمل نکردیم و به طور مثال میدان آزادی به عنوان مهمترین میدان اصلی شهر می‌توانست از طراحی بهتر برخوردار باشد و یا بهتر بود در وسط میدان از مجسمه و المان مناسب بهره گرفته می‌شد. به باور من هنوز میدان با آن کره زمین و چند کبوتر با وجود آنکه از طراحی چندان هنرمندانه‌ای برخوردار نبود، خاطره انگیز و زیباتر بود بسیاری از دوستان و افراد بارها از من سوال کرده‌اند که ایا آن المان مجددا در میدان آزادی کرمان نصب خواهد شد؟! در کل کرمان در زمینه مجسمه و سردیس و تندیس از جایگاه خوبی برخوردار است اما در زمینه المان شهر متاسفانه ضعیف بوده‌ایم و امیدوارم مسولین مربوطه در زمینه سفارش و طراحی المان‌ها نیز حساسیت های لازم را بکار گیرند.

 بزرگترین مشکلی هنرمندان حوزه مجسمه سازی و حجم و المان در کرمان چیست؟
به نظر من مهمترین مشکل مربوط به خود قشر هنرمند فعال در این حوزه است. متاسفانه هنرمندان این رشته از یکدیگر کمتر حمایت می‌کنند و گاهی مشاهده می‌شود که به تخریب هم می‌پردازند که این موضوع باعث پراکندگی و عدم همدلی و در نهایت پیشرفت می‌شود. در صورتی که همکاری و انسجام هنرمندان این رشته می‌تواند جدای از فواید صنفی موجب برنام