شنبه 6 مرداد 1403
  • شورا و شهر
  • شماره خبر: 9611514
  • 19 اردیبهشت 1403
  • 11:05
  • امتیاز:5/4
  • امتیاز شما
دغدغه‌های کسبه میدان «ارگ» در راستای طرح پیاده‌راه‌شدن این میدان بررسی شد

در نشست شهردار کرمان و اعضای شورای شهر با کسبه میدان «ارگ»؛

دغدغه‌های کسبه میدان «ارگ» در راستای طرح پیاده‌راه‌شدن این میدان بررسی شد

در نشست محسن تویسرکانی، شهردار کرمان، و برخی از اعضای شورای اسلامی شهر کرمان با کسبه میدان «توحید»(ارگ)، مسایل و دغدغه‌های کسبه این میدان در راستای اجرای طرح پیاده‌راه‌شدن آن، بررسی و چاره‌اندیشی شد.

 

به گزارش کرنا، محسن تویسرکانی، هجدهم اردیبهشت‌ماه، در نشست با کسبه میدان «ارگ» که جهت بررسی دغدغه‌های اصناف این محدوده در ارتباط با اجرای طرح پیاده‌راه‌شدن میدان «ارگ» و با حضور منصور ایرانمنش، رییس کمیسیون عمران و شهرسازی شورا، محمدرضا کمساری، نایب‌رییس شورا، حسین چناریان، رییس کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه‌گذاری شورا، معاون حمل‌ونقل و امور زیربنایی شهردار، شهردار منطقه پنج کرمان و جمعی از نمایندگان اصناف فعال در میدان «ارگ»، برگزار شد، گفت: در شرایط اقتصادی نابسامان، هنر ما این است که موضوعات را به شکل جامع ببینیم به‌گونه‌ای که برای همه منفعت داشته باشد؛ به همین دلیل، این جلسه را ترتیب دادیم تا دغدغه‌های کسبه مطرح شود و نگرانی‌ها را برطرف کنیم.

وی با بیان اینکه اگر لازم باشد از ظرفیت‌های استانی برای رفع دغدغۀ کسبه استفاده خواهیم کرد، افزود: محدودۀ میدان «ارگ» باید فاخر باشد همانطور که به لحاظ تاریخی این‌گونه بوده است؛ سالیان گذشته در شهرهای مختلف ازجمله اصفهان و یزد مواردی بوده که طرح‌های پیاده‌راه در میادین اجرا شده و موفق بوده است.

شهردار کرمان، با بیان اینکه امروز دیگر نگاه سنتی به موضوعات جایگاهی ندارد، خاطرنشان کرد: نوع کسب‌وکارهای دور میدان «ارگ» باید متناسب با فضای گردشگری این میدان باشد تا صرفۀ اقتصادی بیشتری داشته باشد. 

تویسرکانی، بیان کرد: در همین لحظه، ۴۳ تیم عملیات عمرانی در سطح شهر فعال هستند و ما روزانه بر فعالیت آنها نظارت داریم و قول می‌دهیم عملیات عمرانی در میدان «ارگ» هم به‌سرعت اجرا شود.

وی افزود: برای آبادانی کرمان باید همه وارد میدان شویم؛ شاید کسبۀ میدان در یک دورۀ گذار، آسیب ببینند، اما قطعاً این طرح در بلندمدت به سود آنها خواهد بود. 

شهردار کرمان بیان کرد: متعهد شدیم تابلوهای کسبۀ میدان «ارگ» را ساماندهی کنیم و مغازه‌هایی که درِ نامناسب دارند، با هزینۀ شهرداری، تعمیر و بهسازی شوند.

تویسرکانی افزود: سعی می‌کنیم طرح پیاده‌راه‌سازی میدان «ارگ» با کمترین ضربه و زیان به کسبه به پایان برسد. 

وی یادآور شد: در شهرداری قصد داریم شهر کرمان را متحول کنیم و تقاضا دارم به شهرداری اعتماد کنید و این دورۀ گذار را با بردباری پشت سر بگذارید. 

معاون حمل‌ونقل و امور زیربنایی شهردار کرمان نیز بیان کرد: در ادامۀ بهسازی میدان «ارگ» که سال گذشته به پایان رسید، پیاده‌راه‌سازی و بهسازی معابر موجود را در برنامه داشتیم؛ از بهترین مصالح استفاده شده و ۸۵۰۰ مترمربع سنگ‌فرش می‌شود.

محمدرضا یحیی‌زاده، خاطرنشان کرد: با استفاده از پیمانکار و زمان‌بندی سه‌شیفت تلاش داریم سنگ‌فرش را که طراحی زیبایی دارد، اجرا کنیم و به پیمانکار تأکید کردیم ظرف یک ماه تا ۴۰ روز به پایان برسد. 

وی بیان کرد: در ارتباط با پارکینگ، مسیری از کوچه مجاور پارکینگ «صاروج پارس» در نظر گرفتیم که زیرسازی شده و آسفالت خواهد شد و همچنین تمهیداتی اندیشیده شده که بتوانند از پارکینگ‌های «گلبازخان» که در اختیار سازمان ترافیک است، استفاده کنند.

رییس کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه‌گذاری شورا نیز بیان کرد: طرح‌های عمرانی که تغییرات مهمی در وضعیت فعالیت کسبه ایجاد می‌کنند، باید با مشارکت مردم و در نظر گرفتن منافع آنها اجرا شود. 

حسین چناریان، افزود: میدان «ارگ» از قدیم در کرمان هویت داشته و حفظ این هویت و توسعه آن، وظیفۀ همۀ ما کرمانی‌هاست.

وی تأکید کرد: این طرح باید اجرا شود، اما شهرداری و شورا تلاش می‌کنند با کمترین چالش و مشکل برای کسبه اتفاق بیفتد. 

رییس کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه‌گذاری شورا خاطرنشان کرد: پیمانکار طرح انتخاب شده، ابتدا زمان‌بندی باید منطقی‌تر شود و پس از تأمین به‌موقع اعتبارات، طرح را آغاز کنیم که تأخیر در اجرا به حداقل برسد. 

چناریان، اظهار داشت: طراحی میدان «ارگ» به‌عنوان میدان خوراک، رونق خوبی به این فضا داده، اما با برگزاری رویدادها و برنامه‌های مناسبتی، رونق بیشتری پیدا خواهد کرد که برای همه سودمند است.  

منصور ایرانمنش، رییس کمیسیون عمران و شهرسازی شورا هم تأکید کرد: شهرداری پیشنهاد خود را برای اعمال طرح‌های تشویقی عوارض مربوط به کسبۀ میدان «ارگ» به شورا ارائه دهد.

مرضیه شاحیدری‌پور، شهردار منطقه پنج کرمان نیز بیان کرد: با اجرای طرح پیاده‌راه‌شدن میدان «ارگ»، خودروها فقط در ساعات مشخصی برای بارانداز می‌توانند وارد میدان شوند.  

گفتنی است؛ نمایندگان اصناف فعال در میدان «ارگ» نیز در این نشست به بیان دغدغه‌ها و مسایل خود پرداختند و مواردی ازجمله چگونگی دسترسی شهروندان به میدان «ارگ»، ضرورت تأمین پارکینگ مناسب برای استفادۀ کسبه و شهروندان، لزوم تقویت حمل‌ونقل عمومی به این محدوده، برگزاری جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های متنوع در فصل‌های مختلف سال و به‌کاربردن تجهیزات و مبلمان پارکی زیبا با هدف جذب مردم، تمهید شرایطی که کسبه میدان ارگ به لحاظ مالی متضرر نشوند و لزوم ساماندهی دست‌فروش‌ها در میدان ارگ، مطرح شد.

همچنین در این نشست، مقرر شد هماهنگ شود استفاده از پارکینگ برای کسبه دارای پروانه کسب، رایگان باشد.

0