سه شنبه 1 آبان 1403
  • شورا و شهر
  • شماره خبر: 9611971
  • 5 مهر 1403
  • 15:24
  • امتیاز:5/4
  • امتیاز شما
لزوم آموزش‌های حرفه‌ای برای رانندگان تاکسی و اتوبوس‌های درون‌شهری/ واگذاری بخشی از ناوگان اتوبوس‌رانی به بخش خصوصی

شهردار کرمان تأکید کرد:

لزوم آموزش‌های حرفه‌ای برای رانندگان تاکسی و اتوبوس‌های درون‌شهری/ واگذاری بخشی از ناوگان اتوبوس‌رانی به بخش خصوصی

شهردار کرمان، بر لزوم آموزش‌های حرفه‌ای برای رانندگان تاکسی و اتوبوس‌های درون‌شهری، برای احترام به شهروندان و گردشگران، تأکید، و واگذاری بخشی از ناوگان اتوبوس‌رانی به بخش خصوصی را تأیید کرد.

به گزارش کرنا، محسن تویسرکانی، در نشست بررسی مسایل و مشکلات سازمان حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری کرمان، که با حضور معاونان و برخی از مدیران شهری در محل این سازمان برگزار شد، بر برگزاری مفید و تأثیرگذار این جلسات تأکید کرد و گفت: هدف از برگزاری این‌گونه جلسات، تعریف مسئولیت‌ها و ایجاد سرعت در کارهاست .

وی، با تأکید بر اینکه باید نظم‌دهی به کارها را از خود شروع کنیم و در شهر الگوی مردم باشیم، ادامه داد: ما متولی شهر هستیم و بی‌تفاوتی ما نسبت به موضوعات شهری، قابل پذیرش نیست.

شهردار کرمان، با بیان اینکه این سازمان ارتباط مستقیمی با مردم دارد، افزود: نوع برخورد و رفتار تمام افراد مشغول در سیستم تاکسی‌رانی و اتوبوس‌رانی، می‌تواند عیار شهرداری هر شهر را محک بزند؛ بنابراین، لازم است با تدبیر مناسب برای آموزش‌های حرفه‌ای به رانندگان اتوبوس و تاکسی اقدام کنیم و با طراحی لباس فرم برای ایشان، با هدف احترام به شهروندان و گردشگران و زیباسازی فضای شهری، تحول ایجاد کنیم.

وی، در ادامه، بر ساماندهی وضعیت انبارها تأکید کرد و در مورد ورود تاکسی‌برقی به سیستم تاکسی‌رانی نیز، گفت: نیاز است در این طرح جدید، ورود پیدا کرده و زیرساخت‌ها را فراهم کنیم .

تویسرکانی، با بیان اینکه افراد علاقه‌مند برای خرید تاکسی برقی وجود دارند، افزود: شرایط را برای خرید خودروهای برقی ازسوی تاکسی‌داران تسهیل کرده‌ایم.

وی، غیرفعال‌بودن تعدای از اتوبوس‌ها را مشکل جدی دانست و با بیان اینکه اتوبوس‌های خریداری‌شده باید تحویل و هرساله تعدادی دیگر نیز خریداری شود.

شهردار کرمان، واگذاری بخشی از ناوگان اتوبوس‌رانی  به بخش خصوصی را تایید و بیان کرد: البته برای این واگذاری باید برنامه‌ریزی و استراتژی ویژه‌ای داشته باشیم؛ همچنین نظارت مستمر بر این مسأله بسیار اهمیت دارد.

وی، درباره تعیین‎‌تکلیف اتوبوس‌های اسقاطی و از رده‌خارج، گفت: این کار نیازمند تشکیل یک کارگروه کارشناسی با حضور شورای معاونان است.

در ادامه، معاون مالی واقتصادی شهردار کرمان، به تعامل مستمر بین سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری کرمان، با معاونت مالی، و بررسی موضوعات مالی و منابع انسانی این سازمان طی جلسات متعدد، اشاره کرد و افزود: در این سازمان، میزان و تعداد خدمت‌رسانی به شهروندان زیاد، اما امکانات محدود است.

رامین امیرمداح، یکی از مشکلات این سازمان را کمبود نقدینگی برای خرید تجهیزات اتوبوس‌رانی برشمرد و تصریح کرد: به‌دنبال خرید قطعات موردنیاز برای اتوبوس‌ها به قیمت مناسب هستیم، اما با توجه به تاکید بر بهینه‌سازی حمل‌ونقل عمومی نیاز است از لحاظ مالی به این سازمان کمک کنیم.

وی، یکی از نیازهای اساسی سازمان را خرید لاستیک مناسب اعلام و خاطرنشان کرد: در این خصوص منتظر مجوز هستیم تا علاوه بر سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار و مسافر، واحد موتوری شهرداری را هم پوشش دهیم.

امیرمداح، با اشاره به ورود تاکسی‌های برقی به سیستم تاکسی‌رانی، گفت: در این خصوص ۲۵ نفر برای خرید تاکسی برقی ثبت‌نام کرده‌اند، که نیاز به توجیه و اطمینان‌بخشی بیشتری دارند.

در ادامه، معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار کرمان نیز، با بیان اینکه نیروی انسانی شاغل در سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری، به‌ویژه برای رانندگان اتوبوس، ازجمله کارهای پرچالش محسوب می‌‎شود، گفت: عملکرد رانندگان در رضایت‎مندی مردم تأثیر دارد و سختی کار و عدم رضایت رانندگان اتوبوس و تاکسی ممکن است به بدنه اجتماعی انتقال داده شود.

وحید خطیبی، با اشاره به اینکه درخصوص موارد مربوط به منابع انسانی سازمان، مراجعات کمتر شده است، اظهار داشت: این دستاورد حاصل تصمیمات تخصصی و مدیریت درستی است که مدیرعامل این سازمان، با هم‌اندیشی در درون مجموعه گرفته و طبیعتاً از مرکز نیز حمایت شده و بسیار ارزشمند است.

وی، افزود: عملکرد این سازمان به‌دلیل خدمت‌‎رسانی حمل‌ونقل عمومی به مردم اهمیت زیادی دارد و ما تلاش می‌کنیم که کار در این سازمان معطل نباشد و اتوبوس‌ها و تاکسی‌ها با وضعیت قابل قبولی، وارد مدار باشند.

خطیبی، کمبود نیروی انسانی و پرداخت حقوق را ازجمله محدودیت‌های این سازمان دانست و یادآور شد: البته با ورود ۲۰ دستگاه اتوبوس، تحول بزرگی در این سیستم ایجاد خواهد شد و با توجه به بازنشسته‌شدن ۱۷ نفر از رانندگان اتوبوس و نیروهای بخش تعمیرگاهی، بار مالی سازمان، کمی کاهش خواهد یافت.

وی، تزریق نیروی انسانی را به‌این سازمان، به‌یژه رانندگان، نیاز واقعی و مبرم دانست و گفت: البته تمام این افراد مورد گزینش و ارزیابی قرار خواهند گرفت و سپس مشغول به‌کار خواهند شد.

علی زنگی‌آبادی، سرپرست سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری کرمان هم، با اشاره به اینکه در این سازمان کمبود نیروی انسانی و محدودیت‌های مالی ازجمله مشکلات اصلی است، گفت: در حال حاضر، ۱۲۰ دستگاه اتوبوس فعال در این سازمان وجود دارد، که از این تعداد، ۹۰ دستگاه در حال سرویس‌دهی است و ۳۰ دستگاه دیگر به‌دلیل کمبود نیرو وارد مدار نیست.

معاون خدمات‌شهری شهردار کرمان نیز گفت: این سازمان با وجود مشکلاتی که دارد، صاحب مجموعه‌ای خوب، بهترین توقفگاه و تعمیرگاه است و افراد باتجربه‌ای در این حوزه کار می‌کنند. 

محمود ایرانمنش، با اشاره به اینکه هر تصمیمی در حوزه حمل‌ونقل عمومی باید به نفع مردم باشد، گفت: حذف یارانه بلیط، یارانه سوخت و یارانه خرید اتوبوس، این سازمان را با مشکلات زیادی ازجمله کسری بودجه، مواجه کرده است.

وی، با اشاره به افزایش قیمت اتوبوس، بیان کرد: وسعت شهر نسبت به گذشته دوبرابر شده، اما میزان سرویس‌دهی سازمان، کاهش داشته است؛ بنابراین، وضعیت حمل‌ونقل عمومی درحال حاضر، متناسب با پیشرفت شهر و افزایش جمعیت شهروندان نیست.

معاون خدمات‌شهری شهردار کرمان افزود: در شهر کرمان، هیچ پایانه درون‌شهری نداریم؛ درحالی‌که این شهر به حداقل پنج پایانه نیاز دارد. 

وی در پایان، ارایه راهکار مناسب برای تأمین سوخت و پایین‌آوردن مدت انتظار مردم در ایستگاه اتوبوس را حائز اهمیت دانست.

در ادامه، سرپرست سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری کرمان، گفت: ۴۰۰۰ تاکسی در سطح شهر فعالیت دارند؛ ۷۰ درصد آنها فرسوده هستند که با رایزنی‌های انجام‌شده با دو شرکت خودروسازی، سهمیه لازم برای نوسازی ناوگان گرفته شده و متقاضیان می‌توانند از طریق این سازمان، به بانک مربوط معرفی و برای خرید خودرو وام دریافت کنند.

علی زنگی‌آبادی، از واگذاری ۴۸ ون به شرکت‌های واجدشرایط در سرویس‌دهی مدارس نیز، خبر داد و افزود: درحال حاضر، شهر کرمان درخصوص سرویس‌دهی مدارس، رتبه خوبی دارد.

وی، گفت: ۱۶ اتوبوس خریداری و هزینه آن نیز پرداخت شده، اما منتظر هستیم تا وزارت کشور، سهم خود را به شهرداری کرمان پرداخت کند.

زنگی‌آبادی، راه‌اندازی سیستم نرم‌افزاری «سیتا» را برای کنترل و نظارت بیشتر بر ناوگان تاکسی‌رانی و اوتوس‌رانی، ازجمله درخواست‌های خود مطرح کرد و از پیگیری‌های لازم برای تأمین سوخت لازم برای اتوبوس‌ها خبرداد و گفت: عدم تأمین سوخت نیز، یکی از عوامل غیرفعال شدن اتوبوس‌هاست

سرپرست سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری کرمان، در ادامه، به ساخت ساختمان جدید سازمان متبوع خود در خیابان «شیخ احمد کافی شمالی» و پیشرفت ۸۰ درصدی این پروژه اشاره و خاطرنشان کرد: با نظر کارشناس رسمی دادگستری و بررسی صورت‌وضعیت‌های پیمانکار، ساختمان را برای ادامه کار، تحویل گرفتیم.

وی، درخواست فیبرنوری برای توقفگاه، تعیین‌تکلیف برای جایگاه «سی‌ان‌جی» شهربازی و واگذاری اتوبوس‌ها به بخش خصوصی را ازجمله درخواست‌های مورد نیاز سازمان مدیریت حمل‌نقل بار و مسافر شهرداری برشمرد و سرویس‌دهی رایگان به ادارت دولتی را نیازمند نظم مشخص و پرداخت وجه در قبال خدمات ارائه شده دانست و گفت: هرماه حدود ۱۰۰ دستگاه اتوبوس به ارگان‌ها داده می‌شود که لازم است با صدور دستور لازم این موضوع تعیین‌تکلیف شود؛ چراکه اتوبوس‌ها از خطوط سرویس‌دهی به ارگان‌های دولتی واگذار می‌شوند و این امر موجب نارضایتی عموم مردم است.

در ادامه این نشست، مهدی‌نژاد، معاون پشتیبانی سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری کرمان، به موضوع فرسوده‌بودن خودروهای تاکسی و انعقاد تفاهم‌نامه با پست‌بانک و بانک کارآفرینی برای پرداخت وام خرید خودرو اشاره کرد و با بیان اینکه حضور پیکان و سایر تاکسی‌های فرسوده برای شهر خوشایند نیست، فراهم‌آوردن تسهیلات لازم با سود کم به تاکسی‌داران را خواستارشد.

بحرینی، رییس اداره مالی و اقتصادی سازمان مدیریت حمل‌‌ونقل بار و مسافر شهرداری نیز هزینه برآوردشده سازمان در شش‌ماه گذشته را ۲۲ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: درآمد این سازمان در شش‌ماه اخیر حدود ۱۲ میلیارد تومان برآورد می‌شود که نشان‌دهنده بدهی ۱۰ میلیاردی این سازمان است.

همچنین در این نشست، درخواست خروج ۶۰ دستگاه اتوبوس اسقاطی، ازسوی صاحب‌الزمانی، رییس مجتمع تعمیرگاهی مطرح شد.

0