پنج شنبه 28 شهریور 1398
  • شورا و شهر
  • شماره خبر: 9607633
  • 11 اسفند 1397
  • 11:51
  • امتیاز:5/4
  • امتیاز شما
نشست تخصصی «شهر انسان‌محور»

با حضور دو تن از نمایندگان شورای شهر در فرهنگسرای کوثر برگزار شد؛

نشست تخصصی «شهر انسان‌محور»

شهر، خانۀ دوم ما است؛ خانه‌ای برای زندگی آرام و ایمن، اما این خانه مدتی است جایی برای ما و زندگی ما ندارد؛ نه می‌شود قدم زد، نه می‌توان نفس کشید، خودرو همۀ معابر شهر را اشغال کرده و انسان با همۀ عواطف و احساساتش، به فراموشی سپرده شده است. انسان و حیات و نشاطش، به شهر زندگی می‌بخشد و جریان می‌دهد، حال وقتی انسان در لابلای تیرآهن و خودرو و تونل گیر بیفتد و اسیر شود، شهر دیگر زنده نیست.

در دورۀ جدید مدیریت شهری که با خواست و مطالبۀ اکثریت مردم کرمان شکل گرفت، مسایل فرهنگی و اجتماعی، پیوست عمران شهری شد تا از این به بعد جای انسان در پروژه‌های شهری خالی نماند؛ به همین دلیل، اصطلاح «انسان‌محور» در مدیریت شهری جای خود را باز کرد و نقل محافل اجرایی و کارشناسی شد. حال احیای محله‌ها، پیاده‌راه‌سازی و تغییر کاربری بوستان‌ها از فضای سبز صرف، به فضای تفریحی و فرهنگی، در دستور کار شورای اسلامی شهر و شهرداری کرمان قرار گرفت تا شهروندان در خانۀ دوم خود نفسی بکشند و قدمی بزنند و سلامتی جسم و روح خود را بیمه کنند.
در همین راستا و به مناسبت روز مهندس، نشست تخصصی «شهر انسان‌محور» با دعوت انجمن‌های تخصصی معماری و شهرسازی دانشگاه شهید باهنر کرمان، در فرهنگ‌سرای کوثر شهرداری کرمان برگزار شد و دوتن از اعضای شورای اسلامی شهر سخنرانی کردند. 
نایب رییس شورای اسلامی شهر کرمان با بیان این‌که میادین و خیابان‌ها بخشی از تاریخ و هویت مردم ما هستند، گفت: خیابان به جاده تبدیل شد و میدان به پل و با تغییر نام مکان‌های تاریخی، هویت تاریخی شهر ما آسیب دید. 
علی بهرامی خیابان را بخشی از تاریخ و هویت جامعه دانست و گفت: هر کوچۀ شهر می‌تواند محل اتفاق تاریخی یا مکان خاصی باشد و خیابان، مانند کتابی است که ورق می‌زنیم و می‌آموزیم. 
وی با اشاره به اشعاری که شاعران ما با الگو گرفتن از میدان‌های تاریخی مانند مشتاق و آزادی سروده‌اند، بیان کرد: این میدان‌ها و معبرها، الگویی برای سرودن شعر در وصف شهرمان بودند. 
رییس کمیسیون اجتماعی، جوانان و ورزش شورای اسلامی شهر بزرگ‌ترین مکان تعامل افراد در جامعه را خیابان دانست و تصریح کرد: با خراب کردن میدان‌ها و محله‌ها و قطع کردن درختان، کرمان، به شهری بی‌هویت تبدیل شده است؛ چون مهندسان و جامعه‌شناسان به مسئولیت اجتماعی خود عمل نکردند. 
بهرامی سرمایۀ اجتماعی را در رسیدن به توسعۀ پایدار مؤثر دانست و گفت: انسان‌ها هم با ایجاد و اتصال شبکه اجتماعی سرمایه‌ای شکل می‌دهند که شهرها را به‌سوی آرامش و رفاه پیش می‌برد. 
وی با بیان این‌که خیابان، محلی برای حضور و تعامل انسان است، گفت: هر خیابان، تاریخی دارد؛ مثل کتابی که مطالعه می‌شود و اکنون که میدان‌ها و خیابان‌ها از بین رفته‌اند، خاطره و هویت مشترک انسان‌ها هم از بین رفته است.
انسان‌محوری، چگونه در شهری که به پارکینگ خودرو تبدیل شده و نام اجدادمان را از معابرش برداشته، محلی از اعراب داشته باشد؟ میراث ماندگار گذشتگان با چه هویتی به‌دست آیندگان برسد؟ برای حفظ اندک تاریخ مانده بر صفحه‌های شهر، چه باید کرد؟
رییس کمیسیون معماری، شهرسازی و حاشیه‌نشینی شورای اسلامی شهر کرمان نیز با بیان این‌که شهر کرمان که امروز وارث آن هستیم، آمیخته از مسأله‌ها و تفکرات مختلف است، گفت: چالش‌های امروز در ساختارهای دانشگاهی و اجرایی پیش روی ما است که باید با همدلی و هم‌فکری بین جوانان تحصیل‌کرده و مدیران اجرایی، برداشته شوند. 
رامین ارجمند کرمانی ریشه‌یابی و واکاوی معضلات امروز شهر کرمان را ضروری دانست و افزود: این‌که ندانسته به این مسیر قدم برداشتیم و با آگاهی، راه مناسب را درپیش نگرفتیم، آیندۀ مبهمی پیش روی ما گذاشت. 
به گفتۀ وی شهر انسان‌محور بر مبنای تفکر اداره می‌شود، نه پروژه، اما از شهروند تا سیاستمدار و از پزشک تا مهندس، به شهر، به‌عنوان محل درآمد نگاه کرده‌اند و مسئولیت اجتماعی خود را انجام نداده‌اند. 
ارجمند با اشاره به ایجاد برش‌های نسنجیده، موج تکنولوژی و سوداگری‌های معاملۀ زمین در شهرهای ایران گفت: گسترش حضور خودرو در ارتباط بین قسمت‌های مختلف شهر و شکل‌گیری فرهنگ ماشین‌سواری در میان خانواده‌ها باعث شد ساختار ترافیکی و حمل‌ونقل به‌هم بریزد و نتوانیم این خودرومحوری را مدیریت کنیم. 
وی ایجاد زیرساخت‌ها و توسعۀ حمل‌ونقل عمومی را ضروری دانست و افزود: با این حال فاصلۀ زیادی از تئوری تا اجرا در این بخش وجود دارد. 
رییس کمیسیون معماری، شهرسازی و حاشیه‌نشینی شورا ادامه داد: کاهش فاصلۀ میان استفاده از خودروی شخصی و حمل‌ونقل عمومی، نیازمند حرکتی جهادی و انقلابی است. 
وی با اشاره به ضعف سخت‌افزاریِ حوزۀ حمل‌ونقل عمومی گفت: جلسات متعددی در شورای اسلامی شهر و شهرداری و با حضور کارشناسان پایتخت برگزار شد تا گام بلندی در توسعۀ حمل‌ونقل عمومی شهر کرمان برداشته شود.

 

فاطمه آرا

15.6255