جمعه 1 آذر 1398
  • شورا و شهر
  • شماره خبر: 9608158
  • 4 آبان 1398
  • 09:21
  • امتیاز:5/4
  • امتیاز شما
ورود هشت دستگاه اتوبوس به ناوگان حمل و نقل شهری

عبدالهادی طاهری، مدیرعامل سازمان حمل‌و‌نقل بار و مسافر شهرداری خبر داد:

ورود هشت دستگاه اتوبوس به ناوگان حمل و نقل شهری

محمدرضا احمدی - اشاره: سازمان مدیریت حمل‌و‌نقل بار و مسافر شهرداری کرمان، دارای دو زیرمجموعۀ اتوبوس‌رانی و تاکسی‌رانی است. در این حوزه، یکی از مجموعه‌هایی که تأثیر زیادی در حمل‌و‌نقل عمومی دارد و به انسان‌محورشدن و پیاده‌پذیری در شهرها کمک می‌کند، اتوبوسرانی است، اما این مجموعه تاکنون همواره با مشکلات متعددی ازجمله بدهی‌ به اشخاص حقیقی و حقوقی، کمبود اتوبوس و ... مواجه بوده است. برای آگاهی از وضعیت اتوبوسرانی شهر کرمان و اقداماتی که در 14 ماه گذشته در این مجموعه انجام گرفته است، با عبدالهادی طاهری، مدیرعامل سازمان حمل‌و‌نقل بار و مسافر شهرداری کرمان به گفت‌و‌گو نشستیم.

جناب مهندس طاهری! تا جایی که اطلاع دارم، اتوبوسرانی کرمان بدهی‌های متعددی به اشخاص مختلف حقیقی و حقوقی داشته و طی این مدت، تلاش فراوانی شد تا بدهی‌های اتوبوسرانی کاهش پیدا کند. اکنون، وضعیت بدهی‌های اتوبوسرانی چگونه است؟ 

اتوبوسرانی کرمان سه نوع بدهی دارد؛ یک بدهی به امور مالیاتی، یک بدهی به تأمین اجتماعی و سایر بدهی‌ها ازجمله بدهی به اشخاص حقیقی، دیون، بیمه‌ تکمیلی همکاران اتوبوسرانی که از حقوق همکاران کسر شده بود، اما به حساب شرکت بیمه واریز نشده بود، بدهی مربوط به سنوات همکاران بازنشسته، بدهی مربوط به بیمه‌ اتوبوس‌ها در سال‌های 95 و 96 و بدهی مربوط به بازار شامل خرید قطعات که مجموع بدهی‌های نوع سوم، حدود سه میلیارد تومان بود که طی 14 ماه گذشته، با حمایت جناب شهردار و شورای اسلامی شهر کرمان، به کمتر از 200 میلیون تومان کاهش یافته است؛ ضمن این‌که تلاش کردیم بدهی جدید هم به‌وجود نیاید.

هم‌چنین در 14 ماه اخیر، حدود یک میلیارد تومان قطعه و لوازم یدکی برای اتوبوس‌ها خریداری شده که با توجه به مشکلات مالی شهرداری، رقم قابل توجهی است؛ ضمن این‌که در شرایط اقتصادی فعلی، کسی به‌صورت نسیه، قطعه و لوازم یدکی به سازمان واگذار نمی‌کند.

بدهی به بیمه تأمین اجتماعی هم، حدود سه میلیارد و 400 میلیون تومان بود که با پیگیری‌های مدیریت پیشین، جرایم بخشیده شده بود؛ ضمن این‌که از مبلغ سه میلیارد و 400 میلیون تومان، حدود دو میلیارد و 300 میلیون تومان طی این مدت پرداخت شد. اخیراً نیز سازمان تأمین اجتماعی 800 میلیون تومان سازمان اتوبوسرانی را بده‌کار کرده بود که موجب تمدید نشدن دفترچۀ بیمه همکاران شده بود و همکاران با مشکلات متعددی مواجه شده بودند که این مبلغ با حمایت شهردار محترم، به‌صورت اقساط در حال پرداخت است.

هم‌چنین با برنامه‌ریزی مناسب و نظارت گسترده، طی 14 ماه گذشته درآمد اتوبوسرانی در برخی ماه‌ها به بیش از دو برابر افزایش یافت.

 

 جناب مهندس! یکی از مشکلات حمل‌و‌نقل عمومی در کرمان، کمبود اتوبوس مناسب است که به این منظور سال گذشته تعدادی اتوبوس، بازسازی و به مجموعۀ اتوبوسرانی شهر کرمان اضافه شد، آیا بازسازی اتوبوس‌ها هم‌چنان ادامه دارد؟

بله، پیش از این 13 دستگاه اتوبوس پیشرودیزل بازسازی و اسفند سال گذشته رونمایی و به سیستم حمل‌و‌نقل عمومی وارد شد. اخیراً نیز حدود هشت دستگاه اتوبوس بازسازی شده که پنج‌شنبۀ همین هفته رونمایی خواهند شد.

این تعداد اتوبوس، مدل‌بالاترین اتوبوس‌های سازمان هستند و از نظر اتاق هم، زیبایی بیشتری نسبت به دیگر اتوبوس‌ها دارند، اما به‌دلیل نبود گازوئیل یورو چهار در کرمان و قیمت و استهلاک بالای قطعات، سال‌ها متوقف شده بودند.

مجموع هزینه‌ای که برای بازسازی این 21 دستگاه اتوبوس صرف شده، حدود 700 میلیون تومان بوده که با فروش موتورهای اتوبوس‌ها به قیمت حدود 350 میلیون تومان، در شرایط فعلی که خرید هر دستگاه اتوبوس، حدود 1.5 تا دو میلیارد تومان هزینه دارد، با تلاش همکارانم در اتوبوسرانی، با هزینه‌کرد حدود 350 میلیون تومان، 21 دستگاه اتوبوسِ به‌روز و مجهز به کولر، به سیستم حمل‌و‌نقل عمومی شهر کرمان اضافه شده است.

کار جدید دیگری که در این 14 ماه انجام شد، خرید پنج دستگاه اتوبوس سه‌محور بود که این تعداد اتوبوس نیز بازسازی شده بودند. این تعداد اتوبوس هر کدام به ارزش ریالی 120 میلیون تومان خریداری شد که اگر این نوع اتوبوس در کشور تولید می‌شد، هر دستگاه حدود دو میلیارد تومان قیمت داشت.

هم‌چنین با توجه به تأکید شهردار محترم، علاوه بر این پنج دستگاه اتوبوس، دو دستگاه اتوبوس ویژۀ معلولان نیز خریداری شد که این دو اتوبوس به بالابر بادی مجهز هستند. هم‌چنین اتوبوس گردشگری هم آماده شد که در مجموع خرید و نوسازی این هشت دستگاه اتوبوس، حدود یک میلیارد تومان هزینه داشت.

معضل توقف اتوبوس‌های پیشرودیزل، در بیشتر شهرها وجود دارد، اما تنها شهری که این اتوبوس‌ها را بازسازی کرد، شهرداری کرمان بود؛ به همین دلیل 26 آذرماه مصادف با روز حمل‌و‌نقل، از وزیر کشور تندیس و لوح سپاس گرفتیم.

هم‌چنین ازسوی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های وزارت کشور و مدیرکل ترافیک این سازمان، کرمان، به‌عنوان یکی از پنج استان پایلوت بازسازی اتوبوسرانی معرفی شد که به همین منظور، 7.5 میلیارد تومان به این سازمان تخصیص یافت، اما به‌دلیل مشکلات اقتصادی دولت، این اعتبار به‌صورت قطعه به ما تحویل داده خواهد شد. این قطعه‌ها در اختیار سازمان حمل‌و‌نقل بار و مسافر کرمان قرار می‌گیرد تا بخشی از این قطعه‌ها را به استان‌های هم‌جوار واگذار کنیم و بخش عمده‌ای از این قطعات نیز به سازمان حمل‌و‌نقل بار و مسافر شهرداری کرمان تعلق دارد.

 

 چه شهرهایی به‌عنوان پایلوت بازسازی اتوبوس معرفی شده‌اند؟

کرمان، تهران، قزوین، آذربایجان شرقی و خراسان جنوبی، پنج شهری هستند که به‌عنوان پایلوت بازسازی اتوبوس معرفی شده‌اند.

 

 در رابطه با جابه‌جایی و نوسازی ایستگاه‌های اتوبوس چه اقداماتی شده است؟

طی این 14 ماه با همکاری معاونت حمل‌و‌نقل و امور زیربنایی شهرداری، اقدامات عمرانی هم در دستور کار قرار گرفت که از آن جمله جابه‌جایی ایستگاه اتوبوس روبه‌روی اتاق بازرگانی بود.

با توجه به این‌که تعداد زیادی اتوبوس روبه‌روی اتاق بازرگانی توقف می‌کرد و مشکلاتی ایجاد شده بود؛ بنابراین، در بولوار جمهوری‌اسلامی، روبه‌روی دانشگاه امام حسین علیه‌السلام، به طول 60 متر و عرض دو متر، تعریض و پایانۀ قابل قبولی برای اتوبوس‌ها ایجاد شد.

ایستگاه اتوبوس ابتدای خیابان شهید باهنر هم معضلاتی داشت که به 100 متر جلوتر انتقال یافت و مشکلات این محدوده حل شد؛ ضمن این‌که چهار ایستگاه اتوبوس شامل سه ایستگاه در شهرک الغدیر و یک ایستگاه در محدودۀ بوستان شهید مطهری ایجاد کردیم.

اصلی‌ترین پایانۀ اتوبوسرانی کرمان نیز، پایانۀ میدان شهداست که به‌دلیل تخریب ساختمان هلال‌احمر در خیابان شریعتی، این پایانه باید به میدان شهدا انتقال پیدا می‌کرد که کار بسیار مشکلی بود؛ چراکه باید زیرساخت‌های آب، برق و تلفن را به دور میدان انتقال می‌دادیم که کار انجام شد. حدود پنج‌شش ایستگاه اتوبوس مکانیزه را هم بازسازی کردیم.

علاوه بر آن، در این دوره با توجه به مشکلات موجود، یک دستگاه جرثقیل و یک دستگاه لیفتراک هم تهیه شد.

کار مهم دیگر نیز، نوسازی کارواش اتوبوس‌ها ازجمله کف‌سازی، اصلاح نورپردازی، تعویض پمپ و نوسازی سیستم گرمایشی کارواش بود.

یکی از مشکلات سازمان نیز نبود آب مناسب در توقف‌گاه اتوبوس‌هاست؛ بنابراین، در توقف‌گاه از آب چاه استفاده می‌شد که برای موتورهای اتوبوس‌ها، مشکلاتی ایجاد می‌کرد. برای حل این مشکل، سیستم تصفیه صنعتی آب در توقف‌گاه نصب و حدود 250 متر محوطۀ توقف‌گاه لوله‌گذاری شد تا علاوه بر تأمین آب رادیاتورهای اتوبوس‌ها و آب مقطر مورد نیاز، آب شُرب مورد نیاز همکاران نیز تأمین شود.

چاه آب نیز به لایه‌روبی نیاز داشت و هم‌چنین منبع 20 هزار لیتری موجود نیز کاملاً از بین رفته بود که با هزینۀ 100 میلیون تومان، چاه آب در حال لایه‌روبی است و منبع هم در حال ساخت است.

یکی دیگر از معضلات سازمان به‌دلیل کمبود نقدینگی، مشکلاتی بود که باطری‌های اتوبوس‌ها داشتند؛ ضمن این‌که همزمان با حضور من در این سازمان، قیمت باطری سه برابر افزایش یافت، اما برای جلوگیری از روشن‌ماندن دائم اتوبوس‌ها، حدود 150 عدد باطری خریداری شد.

 

 دربارۀ سرویس‌دهی رایگان اتوبوس‌ها در ایام و مناسبت‌های خاص توضیح دهید.

طی این مدت بیش از 500 دستگاه اتوبوس در مناسبت‌های مختلف ازجمله عید قربان، عرفه، اربعین حسینی، گردهمایی بسیجیان، نمایشگاه کتاب وغیره، رایگان سرویس‌دهی کرده‌اند؛ ضمن این‌که هر هفته حدود 30 دستگاه اتوبوس‌ به‌صورت رایگان کار سرویس‌دهی نمازگزارانِ نماز جمعه را به‌عهده دارند.

یکی از اقدامات فرهنگی سازمان نیز پشت‌نویسی اتوبوس‌ها بود. پیش از این پشت اتوبوس‌ها به عکس‌ها و جملاتی از وصیت‌نامۀ شهدا مزین شده بود که به مرور زمان، چهرۀ نازیبایی پیدا کرده بودند؛ بنابراین، اتوبوس‌ها مجدد پشت‌نویسی شدند.

هم‌چنین در ایام مختلف ازجمله روز هوای پاک، بازگشایی مدارس، جشن نیکوکاری، بزرگ‌داشت سربازان گمنام امام زمان عجل‌الله‌فرجه و فرهنگ‌سازی مناسبت‌های مختلف، بنرهای مربوط به آن ایام جلوی اتوبوس‌ها نصب شده است.

 

 در اربعین امسال شهرداری و اتوبوسرانی کار ویژه‌ای انجام داد، در خصوص فعالیت اتوبوسرانی برای جابه‌جایی مراسم جاماندگان اربعین توضیح دهید.

جمعیتی که امسال در روز اربعین برای پیاده‌روی جاماندگان اربعین حضور پیدا کرده بود، نسبت به سال گذشته افزایش قابل توجهی داشت. سال گذشته اتوبوس‌ها می‌توانستند در مسیر پیاده‌روی حرکت کنند تا افرادی را که نمی‌توانستند راه بروند، سوار کنند، اما امسال مجبور شدیم اتوبوس‌ها را از مسیر برگشت اعزام کنیم؛ چراکه عبور اتوبوس‌ها از میان انبوه جمعیت امکان‌پذیر نبود.

همکاران من امسال بسیار زحمت کشیدند و بیش از 50 دستگاه اتوبوس که 10 دستگاه، اتوبوس سه‌محور بود، جمعیت قابل توجهی را جابه‌جا کردند. جابه‌جایی افراد در مراسم جاماندگان اربعین حسینی، از جوپار به کرمان، از ساعت 14:30 تا حدود ساعت 17 طول کشید و حجم کار نیز آن‌قدر زیاد بود که شهردار محترم هم حضور پیدا کردند و پس از آن در یادداشتی اعلام کردند که: «شهرداری کرمان بنا به خواست مردم خداجوی کرمان همراه با سایر نهادهای مردمی هر آنچه در توان داشت به میدان آورد تا چه در راهپیمایی اربعین و چه در مراسمی که برای جاماندگان اربعین برگزار شد، دین خود را ادا کند.»

0