جمعه 24 آذر 1396
نسخه آزمایشی
  • شورا و شهر
  • شماره خبر: 9507103
  • 14 مهر 1395
  • 10:27
  • امتیاز:5/4
  • امتیاز شما
 اقدامات شهرداری نمونه‌ی بارزی از اقتصاد مقاومتی است

شهردار کرمان با اشاره به بازسازی اتوبوس‌ها و افتتاح کرمان‌کارت و مرکز مانیتورینگ:

اقدامات شهرداری نمونه‌ی بارزی از اقتصاد مقاومتی است

ا توجه به اهمیت موضوع اقتصاد مقاومتی، رهبر معظم انقلاب امسال را به‌عنوان «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» نام‌گذاری کردند...

 

اشاره: با توجه به اهمیت موضوع اقتصاد مقاومتی، رهبر معظم انقلاب امسال را به‌عنوان «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» نام‌گذاری کردند تا فعالیت‌ها در زمینه‌ی اقتصاد مقاومتی توسط دستگاه‌های مختلف، از شعار و برگزاری سمینار و همایش خارج شده و شکل عملی به خود بگیرد. در این رابطه یکی از دستگاه‌هایی که به خوبی فرمان رهبر معظم انقلاب را نصب‌العین قرار داد و به آن عمل کرد، شهرداری کرمان بود که با تدوین سند اقتصاد مقاومتی شهرداری کرمان در همان روزهای ابتدایی سال، فعالیت‌هایی که امسال باید به‌طور عملی دنبال کند را تدوین کرد و علی‌رغم همه‌ی مشکلات مالی و البته پروژه‌های پرشمار عمرانی که در حال اجراست، به فعالیت در این راستا پرداخت.
چهارشنبه‌ی هفته‌ی گذشته، بخشی از اقدمات شهرداری کرمان که در قالب اقتصاد مقاومتی به منصه‌ی ظهور رسیده بودند، افتتاح شد و به بهره‌برداری رسید و این در حالی بود که باید برای بهره‌برداری و افتتاح هر یک از این اقدامات، آیینی جداگانه برپا می‌شد.
چهارشنبه‌ی هفته‌ی گذشته، علاوه بر افتتاح سه ایستگاه آتش‌نشانی به‌طور هم‌زمان در شهر کرمان، 53 اتوبوس بازسازی شده به ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی شهر کرمان بازگشت؛ علاوه بر آن، کرمان‌کارت که کارت الکترونیکی منحصربه‌فرد در کشور محسوب می‌شود، وارد چرخه‌ی خدمت‌رسانی به شهروندان شد و در کنار آن، مرکز مانیتورینگ سازمان اتوبوس‌رانی که سومین مرکز مانیتورینگ با قابلیت‌های فراوان در سطح کشور محسوب می‌شود، افتتاح شد.
برای بررسی این فعالیت‌ها و آگاهی از اقداماتی که در قالب اقتصاد مقاومتی در شهرداری کرمان اتفاق افتاده، با مهندس علی بابایی شهردار کرمان به گفت‌و‌گو نشستیم.

 

آقای شهردار! شاهد بهره‌برداری از سه ایستگاه آتش‌نشانی به‌طور هم‌زمان در شهر کرمان بودیم، دراین‌باره توضیح دهید.
ایستگاه شماره پنج آتش‌نشانی در جنگل قائم، پیش از این فقط یک اتاقک بود که از سال‌ها قبل وجود داشت؛ بنابراین، از سال گذشته، کار ساخت آشیانه برای خودروهای آتش‌نشانی، محل استراحت هم‌کاران آتش‌نشانی و سایر فضاهای مورد نیاز در این ایستگاه آغاز شد و این ایستگاه به بهانه‌ی هفتم مهر، روز آتش‌نشانی و ایمنی به بهره‌برداری رسید.
ساخت دو ایستگاه آتش‌نشانی دیگر هم از قبل شروع شده بود، اما معطل مانده بود که تلاش شد ساختمان این دو ایستگاه نیز ساخته شود و پس از تجهیز، این دو ایستگاه آماده بهره‌برداری شدند که یک ایستگاه در بولوار 24 مهر و یک ایستگاه در میدان بیرم‌آباد قرار دارد. زیربنای هر یک از این ایستگاه‌ها نیز حدود 360 مترمربع و عرصه‌ی این ایستگاه‌ها حدود 1400 متر است.
نیروی انسانی این ایستگاه‌ها نیز از مجموعه‌ی نیروهای شهرداری تأمین و تجهیزات از جمله خودروهای اطفای حریق و امدادی نیز خریداری شد و در مجموع سه پروژه‌ای که افتتاح شد، حدود چهار میلیارد تومان هزینه داشت.
امیدواریم بتوانیم ایستگاه آتش‌نشانی شماره 10 را نیز طی دو ماه آینده در شهرک الغدیر افتتاح کنیم که الان محوطه‌ی این ایستگاه در حال آسفالت شدن است و تجهیزات آن نیز باید خریداری شود؛ ضمن این‌که با افتتاح ایستگاه شماره 10 به استاندارد جهانی نزدیک می‌شویم؛ چراکه اعتقاد داریم جمعیت شهر کرمان، بیش‌تر از 540 هزار نفری است که در سرشماری نفوس و مسکن اعلام شده و اکنون به حدود 800 هزار نفر در شهر کرمان خدمات می‌دهیم؛ بنابراین، اگر سرانه‌ی ایستگاه‌های آتش‌نشانی را به ازای هر 50 هزار نفر یک ایستگاه در نظر بگیریم، اگرچه براساس آمار رسمی به استانداردهای جهانی رسیده‌ایم، اما در واقع هنوز با استانداردها فاصله داریم و باید حداقل چهار ایستگاه دیگر در شهر کرمان داشته باشیم.
بخشی از جمعیت غیررسمی ما اتباع افغانی هستند که بالاخره در شهر کرمان ساکن هستند و اگر آتش‌سوزی شود و یا هر حادثه‌ای رخ داد، برای ما فرقی نمی‌کند که اهالی این خانه چه کسانی و یا تبعه‌ی کجا هستند؛ ضمن این‌که در سرشماری دور قبل، بخشی هم خانه‌های خالی بودند که در سرشماری آورده نشده‌اند.

 

به نیروی انسانی ایستگاه‌های جدید اشاره کردید، اما ظاهراً چندی پیش آزمون سراسری برای تأمین نیروی انسانی سازمان‌های آتش‌نشانی برگزار شد که سازمان آتش‌نشانی کرمان نیز تعدادی سهمیه‌داشت، جذب نیروهایی که در این آزمون قبول شده‌اند، در چه وضعیتی قرار دارد؟
بله، آزمون برگزار و قرار شد 50 نفر جذب آتش‌نشانی کرمان شوند؛ این تعداد در آزمون قبول شدند، مصاحبه‌های آن‌ها نیز انجام گرفت، اما به‌دلیل این‌که برای پرداخت حقوق این افراد نتوانستیم تأمین‌اعتبار کنیم، هنوز نتوانسته‌ایم این افراد را جذب کنیم که امیدواریم تا پایان این دوره از شورا و شهرداری، مشکل جذب این افراد حل شود.
البته همان‌طور که گفتم، برای تأمین نیروی انسانی سه ایستگاهی که افتتاح شد، از نیروهای داخلی شهرداری و دیگر سازمان‌ها استفاده کردیم؛ البته با توجه به این‌که سازمان آتش‌نشانی نیروهایی می‌خواهد که از توانایی لازم برخوردار باشند و بتوانند در زمان آتش‌سوزی و سایر حوادث فعالیت کنند، با هماهنگی کمیته‌ی نیروی انسانی شهرداری، تعدادی نیرو را از دیگر سازمان‌ها به سازمان آتش‌نشانی اضافه کردیم؛ اما به هر حال باید تعداد 50 نفر نیرویی که مورد نیاز سازمان آتش‌نشانی بود و در آزمون هم قبول شده‌اند را جذب کنیم.

 

آقای شهردار! شهرداری کرمان از ابتدای امسال در زمینه‌ی اقتصاد مقاومتی به‌صورت عملی وارد شد و اتفاقات خوبی هم رخ داد، درباره‌ی تدوین سند اقتصاد مقاومتی شهرداری و فعالیت‌هایی که در این زمینه انجام گرفت، توضیح دهید.
با توجه به شعار سال که از سوی رهبر معظم انقلاب اعلام شد، از روزهای ابتدایی امسال، تدوین سند اقتصاد مقاومتی شهرداری کرمان در دستور کار قرار گرفت، چندین جلسه تشکیل شد، ستاد اقتصاد مقاومتی شهرداری شکل گرفت و یکی از مدیران شهرداری نیز به‌عنوان مدیر ستاد اقتصاد مقاومتی شهرداری معرفی شد تا در تمام جلسات مربوط به اقتصاد مقاومتی که برگزار می‌شود، به نمایندگی از شهرداری حضور داشته باشد و بر همان اساسی که دستگاه‌های دولتی در قالب سیستم «نیپا» (نظام یک‌پارچه و پیش‌بُرد و پایش اقتصاد مقاومتی) موضوع اقتصاد مقاومتی را دنبال می‌کردند، این سند تهیه شد، همه‌ی سازمان‌ها، ادارات، شهرداری‌های مناطق و حوزه‌های معاونت‌های شهرداری هم هماهنگ شدند.
این سند در واقع چکیده‌ای از کارهایی است که شهرداری باید در قالب اقتصاد مقاومتی طی امسال و سال‌های آینده انجام دهد.

 

اهداف سند بر چه اساس دیده شده است؟
در واقع بیش‌تر اهداف کوتاه‌مدت که امسال باید به نتیجه برسند را بررسی کردیم و در ادامه، اهداف میان‌مدت و بلندمدت هم دیده شده است.

 

ظاهراً بازسازی 53 اتوبوس که شاهد بهره‌برداری از آن‌ها بودیم نیز یکی از برنامه‌‌هایی است که در قالب این سند دیده شده است، درباره‌ی بازسازی اتوبوس‌ها توضیح دهید.
بله، در اتوبوس‌رانی 53 اتوبوس از رده خارج، سال‌ها بلااستفاده مانده بودند و شاید قرار بود این تعداد اتوبوس را در قالب یک مزایده به‌عنوان اسقاطی به فروش برسانیم، اما با مبلغ کمی که هزینه شد، این تعداد اتوبوس احیا شدند و به سیستم حمل‌ونقل عمومی برگشتند.
اگر قرار بود این اتوبوس‌ها را با همان برند ایرانی خریداری کنیم، حداقل باید 25 میلیارد تومان هزینه می‌کردیم، اما برای بازسازی این تعداد اتوبوس، فقط یک میلیارد تومان هزینه شد؛ ضمن این‌که اتوبوس‌هایی که موتور و یا بدنه‌ی آن‌ها مشکل داشت، مشکلات‌شان به‌طور اساسی حل شد و حتی بخشی از قسمت‌های اتوبوس از جمله چراغ‌ها، از نوع جدید گذاشته شد تا مردم احساس نکنند که اتوبوس‌ها دسته‌دوم هستند که این کار، نمونه‌ی بارزی از اقتصاد مقاومتی است.

 

شاهد افتتاح کرمان‌کارت و مرکز مانیتورینگ سازمان اتوبوس‌رانی هم بودیم، در این‌باره نیز توضیح دهید.
مهم‌تر از بازسازی اتوبوس‌ها که مشکلات فیزیکی مردم را حل می‌کرد و تعداد 53 دستگاه اتوبوس که به سیستم حمل‌ونقل عمومی اضافه شد، کرمان‌کارت است که اگرچه قبلاً کارت الکترونیکی داشتیم، اما به جای دیگری لینک نبود و فقط یک خدمت می‌داد، اما امروز کرمان‌کارت قادر است 24 خدمت را به شهروندان ارایه کند و قابلیت دارد هم‌زمان با اتوبوس‌ها، در تاکسی‌ها، شهربازی، پارکومتر، پسماند و سایر موارد مورد استفاده قرار گیرد.
کرمان‌کارت اکنون در شهربازی نیز راه‌اندازی شده و مردم که باید پیش‌از این به باجه‌های فروش بلیط کاغذی مراجعه می‌کردند، امروز با شارژ کارت‌ها از امکاناتی که در کنار دستگاه‌ها گذاشته شده، استفاده می‌کنند.

 

آیا برای پرداخت عوارض هم می‌شود از کرمان‌کارت استفاده کرد؟
همان‌طور که گفتم، با این کارت 24 خدمت را می‌توانیم ارایه دهیم که یکی از این خدمات هم می‌تواند پرداخت عوارض باشد. تمام سیستم این کارت و سرروها و رمزها در اختیار شهرداری است و در این درحالی است که در شهرهای دیگری که این سیستم اجرا شده، سرور و رمزها در اختیار سرمایه‌گذار است؛ بنابراین، با توجه به این‌که تمام سیستم در اختیار خود ماست، می‌توانیم بدون هزینه از خدمات این کارت در سایر حوزه‌های شهرداری استفاده کنیم.

 

درباره‌ی مرکز مانتیتورینگ اتوبوس‌رانی هم توضیح دهید.
اکنون، حدود 30 ایستگاه اصلی از 120 ایستگاه اتوبوس سطح شهر که بیش‌ترین تراکم مسافر را دارند، به مرکز مانیتورینگ وصل شدند و از این مرکز هدایت و کنترل می‌شوند.
در روز بین 150 تا 200 هزار نفر از طریق اتوبوس جابه‌جا می شوند که تعداد زیادی از این جابه‌جایی‌ها از طریق مرکز مانیتورینگ کنترل می‌شود؛ هم‌چنین پیش از این مردم باید منتظر اتوبوس می‌ماندند، اما امروز از طریق ال‌ای‌دی‌هایی که در ایستگاه‌های اتوبوس گذاشته شده، می‌توانند از زمان رسیدن اتوبوس مطلع شوند.
تمام ایستگاه‌های اتوبوس و کیوسک‌هایی که خدمات شارژ و فروش کارت را ارایه می‌کنند نیز، متناسب با دکه‌های مطبوعاتی‌ای که از قبل طراحی شده بود، ساخته و نصب شدند تا هم‌خوانی داشته باشند و تمام این اقدامات، با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی انجام شد؛ یعنی در هر اتوبوس باید دو دستگاه نصب می‌شد تا اتوبوس‌ها به مرکز مانیتورینگ متصل شوند که این کار توسط بخش خصوصی انجام شد و اکنون هر لحظه می‌توانیم اطلاعات اتوبوس‌ها از جمله این‌که کدام اتوبوس در چه قسمتی از مسیر قرار دارد، هر اتوبوس چند نفر مسافر دارد و در کل، در طول روز چه تعداد مسافر جابه‌جا کرده است را مشاهده کنیم؛ هر تراکنشی که کارت‌ها داشته باشند، در سیستم مرکز ثبت می‌شود و می‌توانیم به‌طور دقیق تعداد مسافرهایی که جابه‌جا شده‌اند را در اختیار داشته باشیم؛ ضمن این‌که جی‌پی‌اس اتوبوس‌ها، موقعیت و سیستم ای‌وی‌ال هم، سرعت اتوبوس را نشان می‌دهد که می‌توانیم راننده‌ها را به خوبی کنترل کنیم.

 

بنابراین، در برنامه‌ریزی‌های مدیریت شهری هم می‌شود استفاده‌های مطلوبی از این سیستم کرد.
بله، ضمن این‌که اگر در تاکسی‌رانی هم از این سیستم استفاده کنیم؛ به‌طور دقیق متوجه می‌شویم هر تاکسی کدام مسیرها را رفته و اگر تاکسی و اتوبوسی در خط خودش نبود، سیستم آلارم می‌دهد. اکنون، برخی افراد تاکسی خریداری کرده‌اند، اما فقط از سهمیه و امکانات آن استفاده می‌کنند که با نصب این سیستم، تمام این موارد در اختیار ما قرار خواهد گرفت.

 

برای نصب این سیستم روی تاکسی‌ها چه اقداماتی شده است؟
با توجه به این‌که نمی‌خواستیم خرید این دستگاه‌ها را به‌صورت نقدی به راننده‌های تاکسی تحمیل کنیم، دنبال هستیم تا با بخش خصوصی توافق کنیم تا از این طریق سیستم روی تاکسی‌ها نیز نصب شود.
در مجموعه‌ی اتوبوس‌رانی با شرکت «اتیک» توافق کردیم که در مجموع با هفت میلیارد تومان سرمایه‌گذاری توسط بخش خصوصی، این سیستم در اتوبوس‌رانی راه‌اندازی شد و البته این سرمایه‌گذاری به‌صورت BOT است، به این صورت که به ازای هر تراکنش، مبلغی به شرکت پرداخت می‌شود و پس از پنج سال، سیستم به‌طور کامل به شهرداری واگذار خواهد شد.
برای نصب دستگاه روی تاکسی‌ها هم با بانک رسالت وارد مذاکره شده‌ایم. بانک رسالت پیش از این حامی شد تا 300 هزار کرمان‌کارت با آرم بانک رسالت در اختیار مردم قرار بگیرد؛ چراکه اگر مردم می‌خواستند کرمان‌کارت را خریداری کنند، باید به ازای هر کارت 5000 تومان را پرداخت می‌کردند؛ ضمن این که دوسه هزار تومان هم هر کارت شارژ دارد؛ بنابراین، بانک رسالت در این زمینه ورود کرد. اکنون نیز با بانک رسالت در حال مذاکره هستیم تا از طریق این بانک، سیستم و دستگاه‌ها روی حدود 4500 خودروی تاکسی نصب شود و از محل هر تراکنشی که انجام می‌شود، مبلغ خیلی جزیی کسر و به بانک پرداخت شود. البته یک گزینه‌ی دیگر نیز وجود دارد و آن این‌که مبلغی که باید راننده‌های تاکسی بابت این دستگاه پرداخت کنند، در قالب تسهیلات بدون سود به رانندگان تاکسی پرداخت شود تا دستگاه‌ها را خریداری و روی تاکسی‌ها نصب کنند.
اکنون، مقدمات کار فراهم شده، در تعداد محدودی تاکسی نیز دستگاه‌ها نصب شده و به نظر می‌رسد تا دو ماه آینده، تمام تاکسی‌های شهر کرمان به این سیستم وصل شوند.

 

آقای شهردار! در بازدیدی که چندی پیش از محل بازسازی اتوبوس‌ها داشتم، به نظر می‌رسید بازسازی اتوبوس‌ها ادامه دارد.
بله، در تلاش هستیم تعداد دیگری از اتوبوس‌ها که از نظر بدنه مشکل دارند را اصلاح کنیم که با ورود 50 اتوبوسی که وارد سیستم شده، می‌توانیم 20 اتوبوس را از خط خارج کنیم؛ بنابراین، بازسازی اتوبوس‌ها تعطیل نخواهد شد و کار ادامه دارد.

 

از نظر تعداد اتوبوس کم‌بود نداریم؟
با تعدادی که اضافه شد، حدود 300 اتوبوس در سطح شهر داریم. البته اعتقاد دارم که بیش از این در شهر کرمان اتوبوس نیاز نیست و باید به سمت استفاده از مینی‌بوس و خودروهای وَن برویم تا در برخی از مسیرها از این نوع خودروها استفاده شود. در برخی مسیرها استفاده از اتوبوس اصلاً مقرون به صرفه نیست؛ چراکه تعداد مسافری که سوار می‌کنند، به اندازه‌ای نیست که مخارج اتوبوس‌ها را تأمین کند؛ ضمن این‌که اتوبوس آلودگی ایجاد می‌کند و به اندازه قدِ اتوبوس‌ها، ترافیک ایجاد می‌شود؛ بنابراین، با ایران‌خودرودیزل وارد مذاکره شده‌ایم و دنبال هستیم تا تعدادی مینی‌بوس خریداری کنیم و ایران‌خودرودیزل آمادگی دارد به‌صورت اقساط پنج‌ساله، تعدادی مینی‌بوس را به بخش خصوصی واگذار کند تا به سیستم حمل‌ونقل شهر کرمان اضافه شوند.

 

آقای شهردار! ظاهراً تعدادی از اتوبوس‌ها به کولرهای آبی که توسط کارکنان سازمان اتوبوس‌رانی طراحی شده، مجهز شده‌اند، در این‌باره هم توضیح دهید.
از این تعداد، سه اتوبوس مربوط به معلولان و جانبازان بود که امیدواریم بتوانیم تعداد بیش‌تری از این دست اتوبوس‌ها را آماده‌سازی و در اختیار این قشر از جامعه قرار دهیم، یک اتوبوس هم ویژه گردشگری و وی‌آی‌پی راه‌اندازی شد و در تعدادی اتوبوس هم با هزینه‌ی 500 هزار تومان کولر آبی نصب شد. اگر می‌خواستیم کولر گازی به اتوبوس‌ها اضافه کنیم، هزینه‌ای بیش از 8 میلیون تومان باید هزینه می‌شد، ضمن این‌که در شرایط آب و هوای کرمان، کولر آبی بهتر جواب می‌دهد.
در مجموع کیفیت خدماتی که در حمل‌ونقل عمومی ارایه می‌دهیم، خیلی مناسب نیست؛ یعنی هرچه می‌توانستیم با تعداد اتوبوس‌های شکیل‌تر، تمیزتر و مناسب‌تر به مردم خدمات ارایه کنیم، در وقت و هزینه‌ی مردم و هم‌چنین آلودگی و ترافیک بسیار تأثیرگذار بود که اعتراف می‌کنیم در این بخش نتوانستیم آن‌طور که شایسته است، عمل کنیم؛ بنابراین، اگر با مذاکراتی که با ایران‌خودرودیزل داشته‌ایم، بتوانیم تعدادی مینی‌بوس جدید وارد ناوگان کنیم، می‌توانیم برخی از اتوبوس‌ها را بازسازی کنیم، کولر آبی هم به این اتوبوس‌ها اضافه کنیم و یک خدمات مطلوب‌تری به مردم بدهیم تا انگیزه داشته باشند از حمل‌ونقل عمومی استفاده کنند.
در شرایط فعلی، مردم از سر اجبار از اتوبوس استفاده می‌کنند و خیلی جذابیتی برای شهروندان ندارد.

 

راه‌اندازی مترو در چه مرحله‌ای قرار دارد؟
مترو و قطار شهری، یکی از دیگر مواردی است که در حمل‌ونقل عمومی پی‌گیر هستیم. با توجه به این‌که در مطالعات طرح جامع ترافیک شهر، مطالعات مترو هم آمده، قرار است مطالعات مترو پی‌گیری و انجام شود و در همین راستا درصدد هستیم سازمان قطار شهری شهر کرمان راه‌اندازی شود که با راه‌اندازی این سازمان، اجازه داریم مطالعات مترو را انجام دهیم و قطعاً در حین انجام مطالعات، می‌توانیم با جذب سرمایه‌گذار بخش خصوصی، طرح متروی شهر کرمان را اجرا کنیم.
طبق گفته‌ی آقای استاندار، گروه‌های چینی می‌توانند در این زمینه ورود و سرمایه‌گذاری کنند؛ بنابراین، قطعاً تا زمانی که ما مطالعات مترو را انجام ‌دهیم و تمام خطوط مترو را که هم هزینه‌بر و هم زمان‌بر است را اجرا کنیم، حداقل 12 سال طول می‌کشد و طی این مدت، جمعیت شهر کرمان به بالای یک میلیون نفر که ضرورت قطار شهری را تأیید می‌کند، خواهد رسید؛ به همین دلیل از الان شروع کردیم تا در آینده عقب نیفتیم و بتوانیم خدمات خوبی را ارایه دهیم.

 

شکل‌گیری سازمان قطار شهری در چه مرحله‌ای است؟
برای ایجاد سازمان قطار شهری کرمان، منتظرِ مطالعات طرح جامع ترافیک شهر بودیم؛ چراکه در مطالعات طرح جامع ترافیک که پیش از این تدوین و مصوب شده، متروی کرمان نیامده بود؛ بنابراین، برای این مهم، دوسه جلسه به‌همراه معاون عمرانی استاندار و رییس شورای اسلامی شهر کرمان، در شورای عالی ترافیک و کمیته‌ی فنی وزارت کشور حضور یافتیم و از طرح متروی شهر کرمان دفاع کردیم تا این‌که حدود یک ماه پیش در قالب طرح جامع ترافیک، اجازه دادند که شهرداری کرمان مطالعات مترو را انجام دهد که با توجه به این مصوبه می‌توانیم راه‌اندازی سازمان قطار شهری کرمان را پی‌گیری کنیم. در این رابطه نیز مصوبه‌ی شورای اسلامی شهر کرمان را گرفتیم، استانداری هم اساس‌نامه‌ی تیپی دارد که تأیید و تصویب و به سازمان شهرداری‌ها فرستاده شده تا سازمان قطار شهری کرمان راه‌اندازی شود و پس از این‌که سازمان شکل گرفت، خودبه‌خود کارها را تا راه‌اندازی مترو پیش خواهد ببرد.

 

مطالعات مترو توسط قرارگاه خاتم به کجا رسید؟
مطالعات قرارگاه خاتم درباره‌ی مترو در قالب پیش‌طرح بود که طی آن بررسی درباره‌ی جنس خاک و دیگر موارد در دست انجام است و در تلاش هستیم سازمان هم راه‌اندازی شود تا سازمان پس از تشکیل، با یک هیأت مدیره و تشکیلات جدید، پاسخ‌گوی همه‌ی موارد مربوط به مترو باشد.

 

حرف آخر.
از همه‌ی دوستان و هم‌کاران سازمان‌های اتوبوس‌رانی و آتش‌نشانی از جمله مدیران، معاونان و دیگر هم‌کاران و هم‌چنین هیأت مدیره این سازمان‌ها، شورای سازمان اتوبوس‌رانی و شورای اسلامی شهر که هم‌راهی کردند، تشکر می‌کنم و امیدواریم این هم‌راهی ادامه داشته باشد تا بتوانیم خدمات بهتری به مردم کرمان ارایه کنیم.
محمدرضا احمدی

[object Object]

15.6249