سه شنبه 30 مهر 1398
  • فرهنگ و هنر
  • شماره خبر: 9607937
  • 27 تیر 1398
  • 11:07
  • امتیاز:5/4
  • امتیاز شما
 قابی به رنگ تخیل

به مناسبت برگزاری نمایشگاه آثار زهره عاقبتی در گالری هومهر

قابی به رنگ تخیل

قدمت نقاشی به دوران ماقبل تاریخ بازمی‌گردد. در آن زمان، نقاشی تنها روش برقراری ارتباط میان انسان‌ها بود. به همین دلیل است که ما از طریق نقاشی تاریخ را بررسی می‌کنیم. این نقاشی‌ها در همه‌جا پیدا می‌شوند، گلدان‌ها و دیوار معابد، ظرف‌ها و بسیاری از اجسام دیگر. امروزه نقاشی‌ها جلایافته‌تر، پیشرفته‌تر و هوشمندانه‌تر شده‌اند. از طریق نقاشی کردن می‌توانید هیجانات گوناگون، افکار و احساسات مشترک خود را بیان کنید. نقاشی کردن، انتخاب یک زمینه‌ی ارتباطی مناسب را توسعه می‌دهد. از طریق نقاشی کردن شما می‌توانید آنچه را احساس می‌کنید، آنچه را می‌خواهید و همچنین ادراکتان را بیان کنید. جدای از این دیدن نقاشی و تماشای آن نیز تاثیر شگفت‌آوری بر ذهن و روان آدمی می‌گذارد، از این‌رو برگزاری نمایشگاه‌های نقاشی در گالری‌ها، جدای از آنکه روح تازه‌ای در کالبد فضای هنری می‌دمد و اهالی آن را جانی تازه می‌بخشد، فرصت مغتنمی است برای حظ بردن و لذت بردن و لختی آرامش در این وانفسای زندگی... با این حس و حال است که رفتن به گالری‌های شهر و تماشای نقاشی هنرمندان هم‌شهری را از دست نمی‌دهم.

 اما این‌بار نوبت به نمایشگاه نقاشی بانوی هنرمند کرمانی زهره عاقبتی بود. این نمایشگاه در گالری «هومهر» با نام آهنگ طبیعت در حال برگزاری است. و موضوع نقاشی‌ها طبیعت و مناظر طبیعی است. از پلکان نسبتا تند و تیز گالری بالا می‌روم دقایقی از افتتاح نمایشگاه گذشته و هنرمندان پیشکسوت و علاقه‌مندان حوزه تجمسی در گالری در حال گفت‌وگو و تماشای نقاشی‌ها هستند. ابتدای نمایشگاه توضیحاتی در مورد هنرمند نقاش زهره عاقبی داده شده است.

 ‌شمایلی واقعی از طبیعت
زهره عاقبتی فعالیت هنری خود در رشته نقاشی را از اواسط دهه پنجاه زیر نظر زنده‌ یاد، استاد محمد امام آغاز کرده است. و بیش از سی و شش سال است که در زمینه آموزش نقاشی نیز مشغول به فعالیت است. عاقبتی تا کنون در 70 نمایشگاه گروهی و 12 نمایشگاه انفرادی در ایران و کشورهای مانند: ارمنستان، سوریه، فرانسه و هند حضور داشته است. این بانوی هنرمند جدای از موفقیت‌های متعدد در حوزه نقاشی سال‌ها عهده‌دار مدیریت موزه هنرهای معاصر صنعتی کرمان بوده که تلاش‌های ایشان در حفظ و گسترش موزه ستودنی و قابل تقدیر است.
به تماشای آثار این بانوی هنرمند مشغول می‌شوم موضوع کلی آثار، طبیعت و مناظر طبیعی است با این تفاوت که هنرمند از منظر خود به محیط پیرامون خود نگریسته و ذهنیت و تخیل خود را در آثارش لحاظ  کرده است از این رو است که مخاطب با آثاری متفاوت آما با شمایلی واقعی از طبیعت روبرو می‌شود. به‌طور مثال در اثری که نامش سردر کتابخانه ملی است مخاطب نشانه و شمایلی از سوژه و فضای نقاشی شده نمی‌بیند و در حقیقت شاهد تصور هنرمند از آن فضا است همچنین در تابلوی به نام باغ شاهزاده نیز به‌دین گونه است. ویژگی دیگر اکثر آثار این هنرمند بهره‌گیری از طیف‌های مختلف رنگ‌ها و آن هم به شیوه‌ای غیر شفاف و گرفته است به گونه‌ای که مخاطب کمتر شاهد حضور رنگ‌های اصلی در تابلوها است. برخی تابلوها جهت فروش قیمت گذاری شده‌اند و مبلغ آثار در کنار آنها درج شده است.

 ‌برنامه ریزی نقاش برای رنگ‌ها
پس از تماشای تابلو های نقاشی با خانم عاقبتی به گفت‌وگو می‌نشینیم از ایشان از شیوه کارشان می‌برسم و در جواب  بیان می‌دارد: «قبل از هرکار برای رنگ‌هایم برنامه‌ربزی می‌کنم. اصولا انتخاب رنگ براساس سلیقه هر آرتیست است شیوه من بدین گونه است که هیچوقت از رنگ‌های اصلی استفاده نمی‌کنم و طیف‌های مختلفی از یک رنگ را درست می‌کنم و یک مقدار کم از مکمل‌ها هم جهت جلوه دادن به کار استفاده می‌کنم در کل می‌توانم بگویم که رنگ‌های من رنگ‌های مدرنی است که به رنگ‌های خاص و اصلی منظره و منطقه‌ای که از آن نقاشی می‌کنم نزدیک نیست و اصولا در کارم از فضا تقلید نمی‌کنم و نقاشی‌هایم، چه از لحاظ رنگ و چه از لحاظ شکل و ساختار سوژه متفاوت است به عبارتی رنگ و شکل سوژه را تغییر می‌دهم و آثارم  انعکاس صرف واقعیت نیست، من به سوژه نگاه می‌کنم و در ذهنم تصور می‌کنم که می‌تواند سوژه این گونه باشد اما نشانه و اِلِمان‌هایی در کارم منظور می‌کنم که نشان می‌دهد که مثلا این سردر کتابخانه است و همیشه کوشیده‌ام که ذهنیتم در اثر جریان داشته باشد، چون که باورم این است که نقاشی و کپی نعل به نعل از یک سوژه را نمی‌توان هنر خلاقانه نامید.
از عاقبتی سوال می کنم که آیا تنها در این گونه خاص (نقاشی از طبیعت) فعال هستید؟ ایشان پاسخ می دهد: من به تمام گونه‌های نقاشی علاقمندم و کار کرده‌ام گرچه شاید انتقاداتی باشد که چرا شاخه‌های مختلف نقاشی را تجربه می‌کنم  اما میل ذاتی من به کلیت هنر نقاشی است، نه به گونه و شاخه‌ای خاص از نقاشی.

 ‌تلاش برای خرید عموم از آثار
 از وی در خصوص قیمت‌گذاری آثار می‌پرسم و عاقبتی اظهار می‌دارد: قیمت‌گذاری را خود من انجام داده‌ام و باوجود اینکه بسیاری از هنرمندان و... ابراز داشتند که چرا قیمت‌های آثارم نسبتا پایین است، اما من سعی کرده‌ام به گونه‌ای قیمت‌گذاری کنم که مخاطب علاقه‌مند که بنیه مالی بالایی هم ندارد توان خریداری داشته باشد اما آنچه در این میان برای من اهمیت دارد این است که بسیار خرسند می‌شوم که آثارم در منازل علاقه‌مندان و هنر شناسان حضور داشته باشد. در پایان از برنامه‌های آتی این هنرمند می‌پرسم و ایشان می‌گوید: این نمایشگاه حاصل چهارسال و نیم فعالیت من است که  بعد از وقفه‌ای 12 ساله برگزار کرده‌ام و سعی دارم از این پس هر چند ماه یکبار نمایشگاهی از آثارم را برگزار کنم. نمایشگاه بعدی من در دی ماه و به مناسبت حادثه دلخراش زلزله بم برگزار می‌شود و نمایشگاه‌های بعدی در سال آینده هم تصمیم دارم دو نمایشگاه با موضوعات مشخصی  برگزار کنم.
 بازدیدم از نمایشگاه پایان می‌یابد و تا نمایشگاهی دیگر منتظر خواهم ماند.

 

علیرضا فدایی کرمانی

0