پنج شنبه 9 فروردین 1403
  • ورزش
  • شماره خبر: 9605124
  • 17 مرداد 1396
  • 19:00
  • امتیاز:5/4
  • امتیاز شما
 در رده‌های پایه استعدادهای بالقوه و فوق‌العاده‌ای وجود دارد

گفت‌و‌گو با امیر هاشمی، سرمربی رده پایه‌های باشگاه مس:

در رده‌های پایه استعدادهای بالقوه و فوق‌العاده‌ای وجود دارد

اشاره: امیر هاشمی، از کارکنان شهرداری کرمان، چندی است که از سوی باشگاه فرهنگی ورزشی صنعت مس، به‌عنوان سرمربی رده پایه‌های این باشگاه انتخاب شده است...

اشاره: امیر هاشمی، از کارکنان شهرداری کرمان، چندی است که از سوی باشگاه فرهنگی ورزشی صنعت مس، به‌عنوان سرمربی رده پایه‌های این باشگاه انتخاب شده است.

با او که روزگاری بازیکن تیم منتخب فوتبال استان در مسابقات کشوری بوده و در رده‌های مختلف تیم‌های مطرح کرمان بازی کرده، به گفت‌و‌گو نشستیم.

 

آقای هاشمی! لطفا کمی از سوابق ورزشی خودتان بگویید.

فوتبال را از تیم نونهالان تاکسیرانی شروع کردم و در تمام رده‌های سنی به‌عنوان بازیکن تیم منتخب استان در مسابقات کشوری حضور داشته‌ام. در رده باشگاهی نیز در تمام رده‌های تیم شهرداری کرمان و سایر تیم‌های باشگاهی کرمان، رفسنجان و سرچشمه بازی کرده‌ام.

از سال 90 نیز کار آموزش فوتبال را پس از گذراندن دوره‌های مربیگری آغاز و تاکنون در آکادمی و مدارس فوتبال سطح شهر به‌عنوان مربی انجام وظیفه کرده‌ام.

در حال حاضر نیز، دارای مدرک مربیگری B کنفدراسیون فوتبال آسیا هستم و در رده‌های پایه باشگاه صنعت مس فعالیت می‌کنم.

 

وضعیت فوتبال در رده‌های پایه های شهر کرمان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

در استان کرمان در رده‌های پایه استعدادهای بالقوه‌ی بسیار زیاد و فوق‌العاده‌ای وجود دارد که در صورت برنامه‌ریزی صحیح و به‌کارگیری افراد متخصص و اهل فن به‌عنوان مربی، می‌توان به آینده‌ی فوتبال شهرمان بیش‌ازپیش امیدوار بود.

 

آیا وضعیت آموزش و به‌کارگیری مربی و فعالیت مربیان در رده‌های پایه را مناسب می‌دانید؟

متاسفانه با توجه به اهمیت موضوع در رده پایه، نارسایی‌هایی وجود دارد که دلیل عمده‌ی آن عدم ارزش‌گذاری صحیح مدیران مدارس فوتبال است. متاسفانه در بسیاری موارد مسایل مالی و کسب منافع، مسایل فنی و آموزشی را تحت‌الشعاع خود قرار داده و به کار گماردن افراد ناآگاه، بدون گذراندن دوره‌های مربیگری و دریافت مدرک مناسب، نتایج بسیار نامطلوبی در روند رو به رشد نونهالان و نوجوانان گذاشته که در صورت نظارت کافی و کامل مسئولان و متولیان، می‌توان این نقص را برطرف کرد.

 

آقای هاشمی! وضعیت فوتبال در باشگاه شهرداری به چگونه است؟

شهرداری کرمان به لحاظ این‌که بیش‌تر منابع مالی خود را از محل اخذ عوارض مختلف دریافت می‌کند؛ طبیعتأ باید این درآمدها را صرف امور عمرانی و عام‌المنفعه کند و این مهم با باشگاه‌داری به‌صورت حرفه‌ای منافات دارد، مگر این‌که به‌صورت کلی سیاست‌گذاری انجام گیرد و منابع مورد نیاز تأمین شود.

شهرداری کرمان در حال حاضر، در بخش‌ها و رشته‌های مختلف ورزشی ویژه‌ی آقایان و بانوان به‌صورت عمومی و همگانی فعالیت‌های خوبی دارد و زیرساخت‌های بسیار مناسبی برای این مهم در مکان‌های مختلف آماده کرده و در اختیار عموم قرار داده است.

 

با توجه به آغاز مسابقات لیگ دسته اول فوتبال ایران و حضور تیم صنعت مس در این بازی‌ها، عملکرد این تیم را چگونه پیش‌بینی می‌کنید؟

تیم فوتبال صنعت مس کرمان بعد از سقوط از لیگ برتر با توجه با تجربیاتی که در زمینه‌های مختلف کسب کرد، به اصلاح و احیای زیرساخت‌های خود پرداخته تا بتواند با پوشش درست نقص‌ها، گام‌های محکم و با ثبات‌تری در ادامه‌ی راه بردارد؛ در حال حاضر نیز، نگاه مدیران ارشد این باشگاه با گماردن مدیران و مربیان کرمانی و متخصص در کنار استفاده از دانش مربی خارجی، به بومی‌سازی و استفاده از ظرفیت‌های موجود رو آورده‌اند که این اقدام قابل قدردانی است و امیدواریم شاهد موفقیت‌های چشم‌گیر مربیان و کادر فنی این باشگاه باشیم.

 

پیشنهاد شما برای شکوفا کردن هرچه بهتر استعدادهای فوتبال چیست؟

اساس و شالوده‌ی موفقیت در هر کاری، برنامه‌ریزی، هدف‌گذاری و پیگیری است؛ با برنامه‌ریزی بلندمدت، هدف‌گذاری و به‌کارگیری افراد زبده در شناسایی، جذب و پرورش استعدادها و پیگیری امور مربوط به آن‌ها، قطعأ موفقیت در دسترس خواهد بود.

 

نقش خانواده‌ها در پرورش این استعدادها چیست؟

خانواده‌ها نقش محوری و اساسی در این میان دارند. همکاری با بخش آموزشی باشگاه و مدارس فوتبال و رعایت اصول و تغذیه‌ی مناسب، باید از سوی خانواده‌ها مد نظر قرار گیرد. البته در سال‌های اخیر متاسفانه بعضی خانواده‌ها تحت تأثیر جو موجود و تب فوتبال، فرزندان خود را به حضور در این رشته‌ی ورزشی مجبور می‌کنند؛ درحالی‌که این کار کاملأ عبث و اشتباه است و گاهی حتی باعث انزجار فرزندشان از ورزش خواهد شد.

 

و نقش ورزش‌کاران و نونهالان

باید به فوتبال‌آموزان در رده‌های پایه، اصل رعایت نظم و انضباط را آموخت؛ حضور به‌موقع در تمرینات با داشتن ذهن آماده‌ی یادگیری و تمرین و ممارست و رعایت اصل خودمدیریتی، از دیگر موارد مهمی است که ورزشکار باید بیاموزد و مد نظر قرار دهد. یک فوتبال‌آموز همواره باید مسایل اخلاقی را رعایت کند و با توکل به خدا در مسیر موفقیت گام بردارد.

 

چه کسانی در موفقیت‌های شما نقش اساسی داشته‌اند؟

شاکر خداوند هستم و دست پدر و مادرم، تمام مدیران، مربیان، پیشکسوتان و دوستان و هم‌بازی‌هایم را می‌بوسم و امیدوارم هم‌چون گذشته راهنما و مشوق بنده باشند.

 

سخن پایانی...

ضمن تقدیر و تشکر از حسن نظر مدیران و پیشکسوتانِ باشگاه شهرداری و مس کرمان، امیدوارم شاهد تبلور نسل جدید فوتبالیست و مربیان جوان و باانگیزه در سایه‌ی احترام و استفاده از تجارب ارزنده‌ی پیشکسوتان فوتبال استان باشیم.

 

 

 

0