جمعه 10 فروردین 1403
  • پلیس
  • شماره خبر: 9605146
  • 30 مرداد 1396
  • 09:23
  • امتیاز:5/4
  • امتیاز شما
42 درصد جرائم فضای مجازی اقتصادی‌ است

رئیس پلیس فرماندهی انتظامی استان کرمان:

42 درصد جرائم فضای مجازی اقتصادی‌ است

سرهنگ یادگارنژاد با تأکید به اینکه اولویت نخست جرائم مجازی برداشت‌های غیرمجاز اینترنتی است گفت: 42 درصد مجموع جرائم مطرح‌شده در پلیس فتا مربوط به مسائل اقتصادی است.

به گزارش کرمان‌شهرآن‌لاین، سرهنگ امین یادگارنژاد در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: پرونده‌های وارده به این رده تخصصی پلیس، در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، 63 درصد رشد داشته است.

وی افزود: کشف وقوع جرائم در فضای مجازی نیز در سال جاری به 98.5 درصد رسیده است.

وی گفت: پرونده‌های گذشته نشان داده، 50 درصد قربانیان جرائم در فضای مجازی به دلیل کم بودن اطلاعات و آگاهی در بروز این جرم علیه خود نقش دارند و افزایش آگاهی افراد درباره آسیب‌های فضای مجازی و اعتماد نکردن به افراد ناشناس در این فضا موجب کاهش آسیب این جرائم می‌شود.

سرهنگ امین یادگارنژاد گفت: برداشت‌های غیرمجاز اینترنتی با 27 درصد، مزاحمت‌های اینترنتی با 16 درصد، کلاه‌برداری‌های اینترنتی با 15 درصد، هتک حیثیت و نشر اکاذیب با 14 درصد و سایر جرائم با 28 درصد بیشترین آمار جرائم فضای مجازی را به خود اختصاص داده‌اند.

وی با تأکید به اینکه اولویت نخست جرائم مجازی برداشت‌های غیرمجاز اینترنتی است گفت: 42 درصد مجموع جرائم مطرح‌شده در پلیس فتا مربوط به مسائل اقتصادی است که 6 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشته است.

وی افزود: آمار پرونده‌های مربوط به مسائل اخلاقی و اجتماعی در پلیس فتا در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل از 40 درصد به 43 درصد رسیده است.

وی یادآور شد: در حوزه‌ی جرائم اخلاقی و اجتماعی، بیش‌ترین تهدیدات مربوط به اخاذی، تهدید، انتشار تصاویر خانوادگی و مزاحمت‌های اینترنتی است.

رئیس پلیس فتا استان کرمان افزود: در سال گذشته 74 درصد متهمان جرائم فضای مجازی مرد بوده‌اند که امسال این آمار به 83 درصد رسیده است.

وی به گروه سنی مجرمان فضای مجازی نیز اشاره و تصریح کرد: تعداد افراد زیر 17 سال در سال گذشته 12 درصد بوده که با مراقبت بیش‌تر خانواده‌ها به 9 درصد کاهش‌یافته است.

یادگارنژاد گفت: وقوع جرائم در فضای مجازی در بین افراد 18 تا 25 سال از 28 درصد در سال گذشته به 34 درصد در سال جاری افزایش‌یافته است.

وی گفت: وقوع جرایم در فضای مجازی از سوی افراد 26 سال به بالا نیز از 60 درصد به 57 درصد کاهش‌یافته است.

رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات فرماندهی انتظامی استان کرمان، ارزش ریالی پرونده‌های مکشوفه را نیز بیش از 661 میلیون ریال دانست و افزود: کسب منافع مالی، انگیزه‌های ضداخلاقی، انتقام‌جویی، تسویه‌حساب‌ها و رقابت‌های شغلی و سرگرمی، کنجکاوی و اثبات توانایی‌ها از انگیزه‌های اصلی وقوع جرائم در فضای مجازی بوده است.

وی یادآور شد: شهر کرمان با 41 درصد بیشترین آمار جرائم فضای مجازی را داشته و پس از آن نیز بم 17 درصد، سیرجان 16 درصد، رفسنجان 12 درصد، جیرفت 9 درصد و کهنوج نیز پنج درصد از جرائم سایبری را به خود اختصاص داده است.

سرهنگ یادگارنژاد خاطرنشان کرد: 146 کلاس برون‌سازمانی در سال جاری در دانشگاه‌ها، اداره کل آموزش‌وپرورش، فنی و حرفه‌ای، بانک‌ها و ادارات دیگر در استان برگزارشده است.

رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات فرماندهی انتظامی استان کرمان گفت: 462 نشانگاه حاوی موارد مجرمانه نیز در سال جاری شناسایی‌شده و پس از آن برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضایی معرفی‌شده‌اند.

وی افزود: 437 کافی‌نت در استان کرمان شناسایی‌شده که 367 مورد از این واحدها در سال جاری مورد بررسی قرارگرفته است.

وی به دستگیری کلاه‌بردار 55 میلیون ریالی از طریق ایجاد سایت شهروندی آنلاین اشاره و بیان کرد: در این پرونده فردی با در دست داشتن مرجوعه قضایی به پلیس فتا مراجعه و اعلام کرد به سایتی که از طریق آن اقدام به‌شرط بندی آنلاین می‌کرده، مراجعه کرده است.

وی ادامه داد: این فرد برای ورود به این سایت باید 100 هزار ریال هزینه پرداخت می‌کرده که به‌محض ورود اطلاعات کارت‌بانکی خود، مبلغ 55 میلیون ریال از حساب وی کم شده است.

وی خاطرنشان کرد: این فرد که در سطح وسیعی در کشور اقدام به این نوع کلاه‌برداری کرده بود، در تهران شناسایی و پرونده وی به استان تهران ارسال شد.

رئیس پلیس فتا استان کرمان به پیگیری پرونده برداشت غیرمجاز 70 میلیون ریالی از حساب یکی از شهروندان نیز اشاره و بیان کرد: این فرد اعلام کرده بود که رمز دوم کارت خود را به‌هیچ‌عنوان فعال نکرده است.

وی عنوان کرد: این فرد نیز در پی اعتماد به یک فرد 38 ساله، کارت‌بانکی خود را به وی داده بود که او نیز اقدام به دریافت رمز دوم و برداشت از حساب وی کرده بود.

سرهنگ یادگارنژاد گفت: در پرونده‌‌ی دیگری نیز متهم پرونده اغفال بانوان در فضای مجازی نیز شناسایی‌شده و با قرار بازداشت موقت، وارد زندان شده است.

 

15.6498