جمعه 24 آذر 1396
نسخه آزمایشی
  • جامعه
  • شماره خبر: 9605421
  • 15 مهر 1396
  • 11:29
  • امتیاز:5/4
  • امتیاز شما
80 درصد فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های علمی کاربردی مشغول به کار می‌شوند

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی کرمان:

80 درصد فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های علمی کاربردی مشغول به کار می‌شوند

طبق آمار حدود 80 درصد فارغ‌التحصیلانی که با نیت یادگیری و مهارت وارد این مراکز دانشگاهی می‌شوند، حداقل برای خودشان شغل ایجاد می‌کنند.

به گزارش کرمان‌شهرآن‌لاین، عنایت‌الله معافی در نشست خبری به مناسبت بیست و پنجمین سال تأسیس دانشگاه جامع علمی کاربردی با بیان این که این دانشگاه به خوبی در کشور شناخته نشده است، افرود: در کشورهای دیگر دانشگاه‌های علمی کاربردی از اهمیت بالایی برخوردار هستند به طوری که قبولی در آن‌ها، اولویت دانشجویان و فارغ‌التحصیلان محسوب می‌شود.

وی با بیان این که در دانشگاه علمی کاربردی، دانش تئوری، تحقیقاتی و علوم مختلف به صورت مهارت، کار و نیاز جامعه ارائه می‌شود، بیان کرد: در این مجموعه‌ی دانشگاهی، تئوری با کارگاه و کارورزی ترکیب شده و حدود 60 تا 70 درصد واحدهای درسی کارگاهی، عملی و کارورزی هستند.

معافی افزود: دروس تئوری به صورت مکمل به دانشجویان دانشگاه علمی کاربردی ارائه می‌شود که فرد، تجارت کاری و مهارتی را داشته باشد و نیاز جامعه در رابطه با شاخه‌های مختلف ارائه دهد.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان کرمان گفت: دانشگاه جامع علمی کاربردی، تنها دانشگاهی است که به صورت علمی و کاربردی زیر نظر وزارت علوم با توجه به نیاز شغلی جامعه فعالیت می‌کند.

وی از جمله اهداف دانشگاه علمی کاربردی را مهارت‌افزایی شاغلان و ارتقای مهارتی دانش‌آموزان و فارغ‌التحصیلان دانست و ادامه داد: رشته‌های تحصیلی این دانشگاه دائمی نیستند، بلکه باید براساس نیاز جامعه بوده و در محدودیت زمانی ارائه می‌شوند.

معافی تاکید کرد: در حال حاضر بیش از 11 هزار دانشجو در مراکز دانشگاهی علمی کاربردی استان کرمان در دو سطح کاردانی با 60 درصد و کارشناسی با 40 درصد مشغول به تحصیل هستند و رشته‌های جدید را براساس نیازسنجی در دستور کار داریم.

وی گفت: بیش ترین بیکاران جامعه را فارغ‌التحصیلان دانشگاهی شامل می‌شوند که یکی از دلایل آن، کمبود مهارت در رشته تحصیلی خودشان است، ضمن این‌که برخی رشته‌ها نیز اشباع شده‌اند.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان کرمان به تفاهم‌نامه‌های منعقد شده با مراکز صنعتی از جمله گل‌گهر، مس سرچشمه، اشاره کرد و گفت: مراکز دانشگاهی که درون شرکت‌های صنعتی از جمله خودروسازی بم، هواپیمایی ماهان و ... ایجاد شده‌اند، گاهی تا 90 درصد از نیروهای خودشان را جذب می‌کنند.

معافی افزود: رشته‌های تحصیلی دانشگاه جامع علمی کاربردی در چهار حوزه کشاورزی، فرهنگ و هنر، صنعت و خدمات اجتماعی است و حدود 150 رشته محل در 35 مرکز در سطح استان کرمان ارائه می‌شود.

وی با بیان این که شاغلان نیز برای ارتقای مدرک تحصیلی خود به دانشگاه علمی و کاربردی مراجعه دارند، عنوان کرد: طبق آمار حدود 80 درصد فارغ‌التحصیلانی که با نیت یادگیری و مهارت وارد این مراکز دانشگاهی می‌شوند، حداقل برای خودشان شغل ایجاد می‌کنند.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز در این نشست گفت: نهادها و دستگاه‌های متعددی در زمینه‌ی آموزش مهارتی کار می‌کنند، اما واقعیت تلخ این است که هماهنگی کلان میان آن‌ها وجود ندارد.

 محمد مهدی زاهدی افزود: در دوره قبلی مجلس شورای اسلامی طرح جامعی را با عنوان نظام هماهنگ آموزش مهارتی در کشور آماده کردیم که در آن پیش‌بینی ایجاد نهادی به عنوان مسؤول سیاستگذاری این موضوع دیده شد.

وی بیان کرد: این طرح پس از دو سال کار در دوره کنونی مجلس به صحن علنی آمد و تصویب شد، اما شورای نگهبان اشکال قانون اساسی بر آن گرفت که در دستور کار کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بررسی و رفع شد.

وی افزود: این طرح با حضور وزارت کار و سازمان فنی و حرفه‌ای کشور به عنوان شورای عالی سیاستگذاری یا آموزش عالی مهارتی کشور به تصویب رسید و امیدواریم طی دو هفته‌ی آینده به صحن مجلس آمده و مورد تصویب نهایی قرار گیرد.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی تاکیدکرد: قانون جامع نظام مهارتی و حرفه‌ای، دگرگونی در حوزه آموزشی و مهارتی کشور ایجاد می‌کند و همه دستگاه‌ها برای بکارگیری نیرو باید در این زمینه کار کنند و به همین منظور تلاش شده تا کاردان‌ها به صحنه آیند.

وی به خلاء وجود تکنیسین در کشور اشاره کرد و گفت: طبق روال دنیا به ازای هر کارشناس باید سه تا چهار کاردان داشته باشیم، اما در کشور ما برعکس است و به ازای هر چهار کارشناس یک کاردان داریم که سهم مهلکی خواهد بود.

زاهدی بیان کرد: در بند " ه " تبصره 4 بودجه سال 96، به میزان 4 هزار میلیارد تومان به عنوان تسهیلات برای خرید تجهیزات و بروزرسانی آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های دانشگاه‌ها و آموزش عالی گذاشته شده است.

وی ادامه داد: 80 میلیارد تومان این تسهیلات به دانشگاه‌ها و مراکز علمی کاربردی

تعلق دارد و 280 میلیارد تومان نیز برای پارک‌های علمی فناوری در نظر گرفته شده است.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: این تسهیلات دوره تنفس دوساله داشته و بعد از آن براساس درآمدهای اختصاصی که دارند، می‌توان زمانبندی کرد.

زاهدی گفت: تبصره 14 ماده 35 نیز عنوان شده که فارغ‌التحصیلان دانشگاهی که برای کار به دستگاه‌ها و شرکت‌ها معرفی شوند، سهم بیمه آنها را دولت می‌پردازد.

وی عنوان کرد: در برنامه‌ی ششم توسعه در دو ماده توسعه‌ی آموزش مهارتی در آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها را لحاظ کرده‌ایم که در حوزه دانشگاهی سهم آموزش مهارتی باید به 30 درصد در سال 1400 افزایش یابد.

زاهدی تصریح کرد: در قانون به صراحت عنوان شده که دولت باید مقدماتی فراهم کند که دانشگاه‌ فنی و حرفه‌ای و علمی کاربردی افزایش ظرفیت دهند.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی گفت: در برنامه ششم به صورت جدی به آموزش مهارتی و حرفه‌ای پرداخته شده است و به دولت گفته‌ایم که باید در حوزه آموزش و پرورش و دانشگاه تغییر ریل دهد.

وی ادامه داد: این‌ها مسیر خوبی است که بتوانیم نیروهای مورد نیاز کشور را تأمین و مشکلات بیکاری کشور را رفع کنیم.

زهرا نجفی

15.6258