سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • شورا و شهر
  • شماره خبر: 9610502
  • 8 خرداد 1402
  • 14:10
  • امتیاز:5/4
  • امتیاز شما
«باغ‌موزه صنعتی» «پارک‌موزه» می‌شود

با تصویب شورای اسلامی شهر کرمان برای استفادۀ عموم مردم؛

«باغ‌موزه صنعتی» «پارک‌موزه» می‌شود

نشست عمومی شورای اسلامی شهر کرمان، با حضور رییس و سایر اعضای شورا و معاون مالی و اقتصادی شهردار کرمان برگزار شد.

به ‌گزارش کرنا، علیرضا نادری، رییس شورای اسلامی شهر کرمان، در ابتدای این نشست، فرارسیدن دهه کرامت و میلاد مبارک امام ‌رضا(ع) را تبریک گفت.

در ادامه، منشی شورای اسلامی شهر کرمان، با اعلام دستورجلسه، مصوبات کمیسیون‌ها را مطرح کرد.

محمد امینی‌زاده، با اشاره به موضوعی که در کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا مطرح شده است، گفت: باتوجه به ماده سه آیین‌نامه‌‌ خانههای فرهنگ مشارکتی و تشکیل هیأت نظارت بر مراکز فرهنگی، ازسوی شهرداری درخواست شده دو نفر از اعضای شورا، به‌عنوان عضو هیأت نظارت بر مراکز فرهنگی شهر کرمان معرفی شوند که این موضوع در کمیسیون فرهنگی شورا مطرح، و محمود بابایی و عشرت کردستانی، معرفی شدند.

وی افزود: این آیین‌نامه در تاریخ ۲۲ اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۹ در شورای اسلامي شهر دوره گذشته به تصویب رسیده و با تأیید هیأت تطبیق، و دستور رییس شورا در دوره گذشته، به شهرداری اعلام و برای راه‌اندازی خانه‌های مشارکتی، مجوز لازم داده شده است.

عشرت کردستانی، نایب‌رییس کمیسیون فرهنگی شورا نیز توضیح داد: آیین‌نامه، طبق مصوبه قبلی پیش رفته و مورد موافقت معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار نیز قرار گرفته است.

در ادامه، فتح‌الله مؤیدی، رییس کمیسیون خدمات‌شهری، بهداشت و محیط‌زیست شورا، با اعلام مخالفت مبنی بر اینکه آیین‌نامه‌‌ خانههای فرهنگ مشارکتی و تشکیل هیأت نظارت بر مراکز فرهنگی که به شهرداری ابلاغ شده، باید در صحن علنی شورای اسلامی شهر مطرح، و سپس در مورد آن نظر داده شود، گفت: با انتخاب اعضا مخالف نیستم، اما اعضای شورای شهر باید در جریان این آیین‌نامه قرار گیرند.

سیدمحمد موسوی، عضو شورای اسلامی شهر کرمان نیز تأکید کرد: نیاز است سوابق آیین‌نامه و جزییات آن در اختیار اعضا قرار گیرد و در این خصوص به اعضای شورای اسلامی شهر اطلاع‌رسانی و اصلاحات لازم انجام شود.

در ادامه، با مخالفت تعدادی از اعضای شورا، مصوبه کمیسیون فرهنگی جهت بررسی دقیق جزییات آیین‌نامۀ سابق، در صحن علنی به تصویب نرسید.

رییس کمیسیون حقوقی، نظارت و ارزیابی شورا همچنین درخواست شهرداری برای برگزاری مزایده تعدادی از املاک را ازجمله موضوعات مطرح‌شده در کمیسیون بودجه دانست و گفت: شهرداری قصد دارد تعدادی از املاک خود را از طریق مزایده عمومی به فروش برساند و در این زمینه از شورا درخواست کرده اقدامات قانونی لازم برای برگزاری مزایده انجام، و موافقت شورا برای این اقدام اعلام شود.

امینی‌زاده، با بیان اينکه شورای اسلامی شهر، درخواست بررسی اسناد قبل از برگزاری مزایده را مطرح کرده است، گفت: طبق مصوبه کمیسیون، مقرر شد تا مشخص‌شدن اسناد رسمی شهرداری، هیچ نقل‌ و انتقالی انجام نشود.

وی تصریح کرد: سه ملک مدنظر برای مزایده، به‌صورت تهاتر بین شهرداری و دولت مبادله شده که شورای شهر بر اخذ سند رسمی تأکید کرده و اعلام موافقت برای برگزاری مزایده را مبتنی بر آن دانسته است.

رییس شورای اسلامي شهر کرمان نیز بیان کرد: کسی که بخواهد ملکی را بخرد، باید مالکیت به‌طور کامل به او منتقل شود و مزایده الزاماً باید مبتنی بر اسناد معتبر باشد و اگر شهرداری تلاش کرده و هنوز نتوانسته سند بگیرد، نباید قبل از تملک واقعی، ملک را به مزایده بگذارد.

علیرضا نادری افزود: طبق قرارداد مبادله ملک، اگر شهرداری نتواند سند را منتقل کند، باید روزشمار به خریدار خسارت بدهد که این موضوع به صلاح شهرداری نیست.

حسین چناریان، رییس کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه‌گذاری شورا هم درخصوص این درخواست تأکید کرد: در صورتی‌که شهرداری از لحاظ قانونی در انتقال اسناد مشکلی دارد، باید به‌طور شفاف پاسخ‌گو باشد؛ چراکه کارشناس قبل از اقدام، موارد را بررسی می‌کند و بدون سند واقعی، نمی‌تواند قیمت کارشناسی را روی ملک اعمال کند؛ بنابراین، شهرداری باید اسناد را منتقل یا مشکل قانونی را با شفافیت مطرح، و آن را در یک بازه زمانی مشخص، تعیین‌تکلیف کند.

در ادامه، با موافقت اعضای شورا، مصوبه کمیسیون بودجه، مبنی بر لزوم ارایه اسناد مالکیت، قبل از برگزاری مزایده، به تصویب رسید.

رییس کمیسیون حقوقی، نظارت و ارزیابی شورا در ادامه، به پیشنهاد مطرح‌شده در کمیسیون بودجه شورا ازسوی معاونت برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری، مبنی بر درخواست کمک‌هزینۀ ازدواجِ یکی از کارکنان اشاره کرد که براساس ردیف بودجه از بند امورات رفاهی کارکنان، با درخواست شهرداری مبنی بر پرداخت کمک‌هزینۀ ازدواج براساس آیین‌نامه رفاهی ۱۴۰۲ موافقت شد.

امینی‌زاده، به مکاتبۀ سازمان تأمین اجتماعی با شورای اسلامی شهر کرمان، با موضوع «قانون بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی مصوب 5 بهمن 1401 مجلس شورای اسلامی» اشاره کرد.

وی افزود: در این نامه اعلام شده: «با توجه به قانون اصلاح ماده 5 اصلاحی قانون (بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی مصوب 5 بهمن 1401 مجلس شورای اسلامی)، سازمان تأمین اجتماعی مکلف است با دریافت 7 درصد حق بیمه سهم بیمه‌شده، از مأخذ کسر حق بیمه از کارگران دارای پروانه مهارت فنی مشاغل مستقیم در ایجاد یا توسعه، احداث و یا افزایش زیربنای ساختمان، تجدید بنا، تعمیرات اساسی و یا تخریب آن‌ها به‌عنوان سهم بیمه‌شده و دریافت 20 درصد حق بیمه سهم کارفرمایی کارگران ساختمانی، از محل مساحت یا همان متراژ ساخت‌وساز، کارگران را بیمه کند.

 منشی شورا ادامه داد: بر این اساس، متقاضیان ساخت‌وساز، اعم از احداث و یا تجدید بنا در محدوده، حریم و خارج از حریم شهرها، محدودۀ روستاها، مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی، مناطق ویژۀ اقتصادی، نواحی و شهرک‌های صنعتی، شهرک‌های صنفی، مجتمعها و شهرک‌های کشاورزی و مجتمع‌ها و مناطق نمونه گردشگری، مکلفند برای هر مترمربع زیربنا در هر طبقه، حق بیمه سهم کارفرمایی را نسبت به پوشش کارگران ساختمانی شاغل در بخش ساختمان اعمال کنند.»

امینی‌زاده توضیح داد: در این نامه به ‌صراحت اعلام شده که گرفتن تعهد از مالکان برای پرداخت حق بیمه و صدور پروانه ساختمانی، مخالف «بند ب، ماده‌واحده قانون اصلاح ماده 5 بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی» است و همان‌جا به‌صراحت بیان شده صدور پروانه ساختمانی و یا اجازه ساخت‌وساز توسط مراجع ذی‌ربط ازجمله شهرداری‌ها، باید منوط به ارایه گواهی، واریز حق بیمه به حساب تعیین‌‌شده، و یا اعلام تقسیط آن توسط سازمان تأمین اجتماعی باشد.

وی افزود: مصوبه کمیسیون حقوقی، نظارت و ارزیابی شورا این است که با توجه به ایرادات وارده به ‌قانون اصلاح ماده 5 اصلاحی (قانون بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی) و تبعات اجتماعی مصوبه و پیگیری جدی مجلس شورای اسلامی برای اصلاح این مصوبه، شهرداری موظف است نسبت به‌ صدور پروانه ساختمانی با اخذ تعهد محضری برای پرداخت حق بیمه کارگران ساختمانی سهم کارفرما اقدام و گزارش اقدامات انجام‌شده را به فوریت به شورای شهر اعلام کند.

امینی‌زاده بیان کرد: این مصوبه با این شرط که کارفرما در اولین مراجعۀ خود به شهرداری برای تمدید پروانه ساختمانی و صدور پایان‌کار، باید نسبت به پرداخت سهم بیمه کارگران اقدام کند، با رأی اکثریت اعضا، به تصویب رسید.

وی در ادامه، به تفاهم‌نامه شهرداری برای ایجاد «پارک‌موزه صنعتی» اشاره کرد و با بیان اینکه این موضوع در کمیسیون گردشگری و میراث فرهنگی شورا مطرح شده است، گفت: در مصوبه کمیسیون ذکر شده: «براساس مذاکرات انجام‌شده بین کمیسیون گردشگری شورا و طبق تفاهم‌نامه شهرداری و اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و گزارش ارایه‌شده توسط مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری، بخشی از «باغ‌موزه صنعتی» ازجمله فضای سبز و مسجد، به غیر از موزه اصلی، به «پارک‌موزه» تبدیل، و نتیجه اقدامات به شورای اسلامی شهر اعلام شود.»

محمد‌امین شمسی، رییس کمیسیون گردشگری و میراث فرهنگی شورا نیز گفت: طبق تفاهم‌نامه شهرداری و اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، مقرر شد در ازای واگذاری فضای سبز موزه برای استفادۀ عموم، شهرداری برای کاشت، نگهداری و احیای گل‌و‌گیاه مجموعه اقدام، و از این فضا برای برگزاری مراسم و اقدامات فرهنگی استفاده کند.

در ادامه، براساس مذاکرات و تصویب کمیسیون گردشگری و میراث فرهنگی شورا، تبدیل «باغ‌موزه صنعتی» به «پارک‌موزه»، مورد تصویب اعضای شورای اسلامی شهر قرار گرفت.

معاون مالی و اقتصادی شهردار کرمان نیز در ادامه، در این‌باره گفت: اگر قرار است شهرداری در این مکان هزینه کند و یا خدماتی را ارایه دهد، فضای درنظرگرفته‌شده باید همه‌روزه برای عموم قابل استفاده باشد.

رامین امیرمداح تصریح کرد: استفادۀ مردم نباید به ساعات بازبودن موزه موکول شود؛ بلکه مردم باید بتوانند در تمام روزهای هفته، از این فضا استفاده کنند.

در ادامه، نامه رسیده به کمیسیون خدمات‌شهری، بهداشت و محیط زیست شورا، برای معرفی نمایندۀ تام‌الاختیار به بهزیستی براساس قانون حمایت از افراد دارای معلولیت و درخواست برای اقدامات بعدی مربوط به این گروه از افراد، مطرح، و سیدمحمدصادق تقوی، به‌عنوان نماینده شورا معرفی شد.

لازم به ذکر است؛ در ادامه این نشست، یکی از کارکنان بازنشسته شورای اسلامی شهر کرمان، مورد تقدیر قرار گرفت.

9.0284