جمعه 10 فروردین 1403
  • جامعه
  • شماره خبر: 9607254
  • 15 آبان 1397
  • 11:47
  • امتیاز:5/4
  • امتیاز شما
آمار بالای اطفال مجهول الهویه، بدسرپرست و بی‌سرپرست در کرمان نگران کننده است

رئیس‌کل محاکم عمومی وانقلاب شهرکرمان هشدار داد:

آمار بالای اطفال مجهول الهویه، بدسرپرست و بی‌سرپرست در کرمان نگران کننده است

رئیس کل محاکم عمومی وانقلاب شهرکرمان گفت: مشکلات اقتصادی و معیشتی باعث شده است که آمار اطفال مجهول الهویه، بدسرپرست و بی‌سرپرست در سطح استان افزایش یافته است.

به گزارش کرمان‌آن‌لاین، رئیس‌کل محاکم عمومی و انقلاب شهرستان کرمان در نشست تعاملی که با حضور قضات دادگاه‌های تجدید نظر و محاکم عمومی و انقلاب ومدیرکل بهزیستی استان  کرمان برگزار شد، بر  حمایت قاطع  سیستم قضائی از اطفال بی‌هویت  و رها شده و بدسرپرست و بی‌سرپرست تاکید کرد.

محمدامیر ابراهیمی بیان کرد: طبق ماده 860 قانون مجازات اسلامی  مصوب سال 922، هرگاه کسی شخصا یا به دستور دیگری طفل یا شخصی را که قادر به محافظت خود نمی‌باشد در محلی رها کند به مجازات حبس از شش ماه تا دوسال و یا جزای نقدی محکوم خواهد شد.

این مقام قضائی بیان کرد: چنان‌چه این اقدام سبب وارد آمدن صدمه یا آسیب یا فوت شود، فرد رهاکننده علاوه بر مجازات فوق حسب مورد به قصاص یا دیه و یا ارش نیز محکوم می‌شود.

حجت الاسلام ابراهیمی گفت: در این جلسه مقرر شد فرزندانی که تحت عنوان بی‌هویت تحویل بهزیستی شده‌اند مانند گذشته با حکم حضانت موقت تحویل بهزیستی شوند وبعد از دو سال نگه‌داری در صورت پیدا نشدن  والدین، به خانواده‌های واجد شرایط به عنوان فرزند خوانده واگذار شوند.

وی بیان کرد: بهزیستی موظف است خانواده های واجد شرایط را بعد از ارزیابی و بررسی لازم به دادگاه معرفی کند و دادگاه در چارچوب قانون، فرزند خواندگی 6ماهه وبعد از احراز صلاحیت قطعی به عنوان فرزند خواندگی دائمی به خانواده‌ها واگذار کند.

این عضو شورای معاونین دادگستری استان کرمان تصریح کرد: در خصوص فرزندان بدسرپرست و بی‌سرپرست، مقرر شد که بعد از حکم سرپرستی بهزیستی و احراز عدم صلاحیت پدر ومادر آن‌ها نیز به فرزند خواندگی داده شوند ودر صورتی که پدر ومادر طفل شناسایی شوند با احراز هویت به ویژه از طریق آزمایش  (DNA) و احراز صلاحیت مجدد به خانواده‌ی آن‌ها عودت داده شود.

0