جمعه 31 فروردین 1403
  • شورا و شهر
  • شماره خبر: 9608034
  • 11 شهریور 1398
  • 12:28
  • امتیاز:5/4
  • امتیاز شما
ابلاغ استاندار برای تعدیل نرخ عوارض/ طرحی جامع برای طرح احیای جنگل قائم

در نشست عمومی شورای اسلامی شهر مطرح شد؛

ابلاغ استاندار برای تعدیل نرخ عوارض/ طرحی جامع برای طرح احیای جنگل قائم

نودوچهارمین نشست عمومی شورای اسلامی شهر کرمان، عصر یک‌شنبۀ هفتۀ جاری، با حضور رییس و سایر اعضای شورا و شهردار کرمان برگزار شد.

به گزارش کرمان‌شهرآن‌لاین به نقل از روابط‌عمومی شورای اسلامی شهر کرمان، رییس شورای اسلامی شهر کرمان در این نشست با بیان این‌که شورای شهر با ضابطه‌مند کردن نرخ عوارض، تبعیض‌های موجود در سال‌های گذشته را از بین برده است، گفت: این شورا با توجه به وضعیت اقتصادی جامعه، ضریب کاهنده را تصویب کرد که دوبار ازسوی کمیته انطباق فرمانداری رد شد.

محمد فرشاد از برگزاری جلسات کارشناسی متعدد در کمیسیون برنامه و بودجه شورا خبر داد و خاطرنشان کرد: اعضای این کمیسیون تلاش کردند شرایطی برای کاهش نرخ عوارض فراهم کنند که باز ازسوی فرمانداری برگشت خورد.

وی با اشاره به حضور اکثریت اعضای شورای اسلامی شهر در جلسات شورای حل اختلاف افزود: اما در شورای‌ حل اختلاف، از تفویض اختیارات استانداری برای تعدیل نرخ عوارض و کسب رضایت و منفعت شهروندان استفاده شد.

به گفته فرشاد، افرادی که براساس معیارهای گذشته پرداخت‌هایی به شهرداری داشتند، با ابلاغ دستور استاندار، مابه‌التفاوت آن را دریافت می‌کنند.

نائب‌رییس شورا نیز در نطق پیش از دستور با اشاره به شبهات ایجاد شده دربارۀ عوارض پروانه ساختمانی گفت: متأسفانه در برخی محافل و مجالس مطرح شده شورای شهر و شهرداری در تعیین نرخ عوارض، غیرکارشناسی پیش رفته و این افزایش را رقم زدند.

رامین ارجمند کرمانی با بیان این‌که اعضای شورا در جلسات متعددی بررسی‌های لازم را انجام دادند، افزود: در ماده 64 قانون مالیات‌های مستقیم در سال 94، مبنای ارزش معاملاتی، قیمت روز املاک تعیین شده است.

به گفته وی تعیین ارزش معاملاتی املاک بر عهده کمیسیون تقویم املاک است و براساس معادل قیمت‌های روز منطقه محاسبه می‌شود.

ارجمند با بیان این‌که محل این کمیسیون در سازمان امور مالیاتی کشور است، اظهار داشت: نماینده شورای شهر تنها یک عضو از پنج عضو کمیسیون تقویم املاک است.

این عضو شورا هم‌چنین با اشاره به تبصره 3 این ماده گفت: در این تبصره آمده ماخذ عوارض یادشده بر مبنای درصدی از ارزش معاملاتی محاسبه شود که ازسوی وزارت اقتصاد و دارایی و دستگاه‌های ذی‌ربط تعیین و توسط هیأت وزیران تصویب می‌شود.

ارجمند با بیان این‌که نرخ عوارض تا قبل از سال 94 براساس قیمت منطقه‌ای املاک محاسبه می‌شد، افزود: اما در سال‌های بعد این میزان براساس قیمت روز منطقه‌ای و نوع اراضی و کاربری آن‌ها مشخص شده است.

وی با اشاره به لازم‌الاجرابودن این قانون تأکید کرد: افزایش قیمت در نرخ صدور پروانه ساختمانی براساس قانون مجلس و مصوبه هیأت دولت و متأثر از دفترچه دارایی است که از سال 97 ملاک عمل شهرداری‌های سراسر کشور قرار گرفته است.

نائب‌رییس شورا با بیان این‌که در هیچ‌جای این قانون به شورا اختیاری داده نشده است، گفت: اما وزارت کشور به‌عنوان نمایندۀ شوراها و شهرداری‌ها ضریب کاهنده را پیشنهاد داده که با دستوراستانداری‌ها به شوراها ابلاغ می‌شود.

ارجمند با اشاره به ابلاغ این مصوبه ازسوی رییس‌جمهور در سال 96 و تعلیق آن ازسوی کمیته انطباق افزود: با این حال در سال‌های 97 و 98 و در راستای رفاه شهروندان، ضریب کاهنده تا 70 درصد ازسوی شورای شهر کرمان تصویب شد که با مخالفت فرمانداری به شورای حل اختلاف رفت و سپس به استانداری محول شد.

رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورا با اشاره به موضوع قدرالسهم املاک زیر 500 مترمربع نیز گفت: براساس گزارش‌های ارسالی شهرداری، سوءاستفاده‌هایی در مبنای تفکیک اراضی صورت گرفته است.

ارجمند در ادامه، اظهار داشت: در جلسه کمیسیون معماری و شهرسازی شورا مقرر شد شهرداری با کارشناسی واحد حقوقی گزارشی از این سوءاستفاده‌ها و هم‌چنین دستورالعمل‌های مرتبط تهیه کرده و به شورا ارائه دهد.

رییس کمیسیون اجتماعی، ورزش و جوانان نیز با اشاره به برگزاری انتخابات مشاوران جوان شورا در هفته گذشته گفت: باید فضا و بستر برای استفاده از فکر و اندیشه و آرمان‌های جوانان در مدیریت شهری فراهم شود.

احمد حسن‌زاده از تشکیل کمیته‌ای متشکل از معاونت فرهنگی، حراست، فاوا و شورای شهر برای آسیب‌شناسی دور اول این انتخابات خبر داد و خاطرنشان کرد: این کمیته هم‌چنین برگزاری دور دوم انتخابات را با اصلاح و تمدید روند ثبت‌نام متقاضیان بر عهده گرفت.

وی با اشاره به ثبت‌نام 125 متقاضی برای هیأت مشاوران جوان گفت: از این تعداد، 90 نفر در روزهای 4 و 5 شهریور کاندیدای عضویت در کمیته‌های هشت‌گانه شدند که اسامی 52 نفر به حراست شهرداری ارسال شده است.

حسن‌زاده از تأیید نهایی و ارسال اسامی اعضای مشاوران جوان به‌همراه اسامی اعضای علی‌البدل به شورای شهر در روزهای آینده خبر داد و خاطرنشان کرد: تشکیل رسمی هیأت مشاوران جوان شورای شهر طی مراسمی با حضور شهردار و مدیران شهری انجام گرفته و جلسات توجیهی کمیسیون‌های تخصصی نیز با حضور جوانان منتخب تشکیل می‌شود.

وی ترکیب آرمان‌گرایی مشاوران جوان و تجربه اعضای شورا را در پیشبرد اهداف شورای شهر کرمان مفید ارزیابی و اظهار امیدواری کرد: این ترکیب به شکلی منطقی و تخصصی به کمیسیون‌های شورا منتقل شده و بستر مناسبی برای پذیرش مسئولیت‌های بالاتر فراهم کند.

محمدجواد کامیاب، رییس کمیسیون حمل‌ونقل و عمران نیز از تأیید نرخ پیشنهادی تولیدات سازمان عمران شهرداری کمتر از 8 درصد از قیمت بازار آن خبر داد و خاطرنشان کرد: 25 قلم از تولیدات این سازمان با کیفیت بالا به شهرداری‌های استان عرضه می‌شود.

علی‌اکبر مشرفی، عضو شورای اسلامی شهر کرمان نیز حفظ اختلاف قیمت تولیدات سازمان عمران در ارتباط بین بخش خصوصی و شهرداری را ضروری دانست و گفت: این تولیدات در راستای آبادانی شهرهاست و به مصرف شهرداری‌ها می‌رسد.

رییس کمیسیون نظارت و حقوقی شورا نیز با انتقاد از افزایش نرخ عوارض گفت: این افزایش که گاهی تا 30 برابر بوده، مردم را به حد انفجار رسانده است.

فتح‌الله مؤیدی، عضو دیگر شورا نیز از اعضای شورا خواست هرچه سریع‌تر ابلاغیه استاندار در کاهش ضریب نرخ عوارض منشعب از اختیارات وزارت کشور را تصویب و ابلاغ کنند.

هم‌چنین رییس کمیسیون فرهنگی، هنری و بانوان شورا با بیان این‌که شهر کرمان به‌عنوان «شهر دوست‌دار کودک» باید از منظر معابر و فضاهای عمومی و تفریحی برای استفاده کودکان شهر آماده شود، گفت: ضوابط شهرسازی و فعالیت‌های فرهنگی نیز باید برای استفاده کودکان مناسب در نظر گرفته شود.

زهرا لری، رییس کمیسیون فرهنگی، هنری و بانوان شورا نیز برون‌سپاری برنامه‌های فرهنگی را اقدامی مثبت دانست و تأکید کرد: در تدوین دستورالعمل تأسیس مراکز مشارکتی ازسوی این کمیسیون، قاعده‌ای برای مشارکت بخش خصوصی در این زمینه مطرح می‌شود.

وی از تشکیل اولین نشست کارگروه تخصصی بانوان در پایان هفته خبر داد و خاطرنشان کرد: راه‌اندازی فرهنگ‌سرای سلامت با مشارکت شهرداری و نظام پزشکی و فرهنگ‌سرای کودک با مشارکت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از مصوبات شورای قبل است که در این کمیسیون مورد بررسی قرار گرفت.

لری ضمن تقدیر از تلاش‌های شهردار در راه‌اندازی خانه فرهنگ کارآفرینی، ارائه گزارش کامل بوستان در دست ساخت آفتاب را ازسوی شهرداری خواستار شد.

رییس کمیسیون فرهنگی، هنری و بانوان شورا هم‌چنین از ارائه طرحی برای مطرح کردن کرمان به‌عنوان پایتخت کتاب خبر داد و گفت: اتوبوسی نیز در همین زمینه برای ایجاد کتابخانه سیار در محله‌های کم‌برخوردار و بوستان‌های شهر بازسازی و تجهیز شده است.

در ادامه، رییس کمیسیون خدمات شهری، بهداشت و محیط زیست شورا با اشاره به گزارش ارسالی سازمان فضای سبز، سیما و منظر شهری دربارۀ جنگل قائم(عجل‌الله‌فرجه) گفت: 258 هکتار از این جنگل دست‌کاشت، فضای سبز تنفسی شهر کرمان است.

علی خدادادی از تهیه طرح نقشه‌برداری و اجرای شبکه آبیاری قطره‌ای تحت فشار خبر داد و خاطرنشان کرد: این طرح جامع است و آبیاری، کوددهی و سم‌پاشی این منطقه را پوشش می‌دهد.

وی با بیان این‌که طرح احیای جنگل قائم(عجل‌الله‌فرجه) 6 میلیارد تومان هزینه دارد، افزود: این جنگل، سرمایه شهر است و حفظ آن با این هزینه ارزش دارد.

خدادادی ضمن تشکر از شهرداری کرمان به‌دلیل اصلاح و تکمیل سرویس‌های بهداشتی سطح شهر گفت: ضروری است سرویس‌های بهداشتی گلزار شهدا نیز بازسازی شوند.

در پایان نشست عمومی شورای اسلامی شهر، رییس کمیسیون گردشگری و اصناف با اشاره به تأثیرگذاری اصناف در اداره مطلوب شهر کرمان گفت: به پاسداشت همکاری اصناف، اعضای کمیسیون پیشنهاد دادند عوارض امسال اصناف از سال گذشته منفک شده و هم‌چنین کمیسیون ماده 77 به مدت یک‌ماه به اصناف کرمان مهلت دهد.

سیدمحمدرضا میرحسینی هم‌چنین اجرای طرح تملک املاک اطراف قبه سبز و ادامۀ پروژۀ بازسای این بنای تاریخی را خواستار شد.

فاطمه آرا

0