پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • شورا و شهر
  • شماره خبر: 9607830
  • 21 خرداد 1398
  • 08:14
  • امتیاز:5/4
  • امتیاز شما
اثر هنری باید لذت‌بخش و در عین حال تعالی‌بخش باشد/ شهر بدون تئاتر و موسیقی شهر نیست

در نشستی با موضوع جشنوارۀ «تابستان کرمان مطرح شد:

اثر هنری باید لذت‌بخش و در عین حال تعالی‌بخش باشد/ شهر بدون تئاتر و موسیقی شهر نیست

در نشستی با موضوع جشنوارۀ «تابستان کرمان» که در معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری کرمان برگزار شد، مدیران و نمایندگان مؤسسات فرهنگی‌هنری فعال شهر کرمان، نظرات خود را بیان کردند.

به گزارش مدیریت ارتباطات معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری کرمان، در این نشست یدالله آقاعباسی از مؤسسه یادگاران صنعتی با بیان این‌که فعالیت‌های فرهنگی‌هنری شهرداری، دخالت در کار دستگاه‌های تخصصی فرهنگ و هنر نیست، گفت: هر کار فرهنگی که در شهر انجام شود، در راستای وظایف شهرداری است؛ چراکه شهر بدون تئاتر و موسیقی شهر نیست.

وی با اشاره به برنامه‌هایی که در زمینۀ نشاط و شادابی شهروندان در سال‌های اخیر تعریف شده است، تصریح کرد: یک نمایشگاه خوب یا یک کنسرت خوب، مردم را به نشاط می‌رساند؛ بنابراین، حتماً نباید به سمت لوده‌بازی برویم؛ چراکه این‌گونه کارها، درواقع سرکوب کردن و قلقلک دادن احساسات خام مردم است.

این هنرمند تئاتر افزود: وقتی از کار فرهنگی‌هنری خوب صحبت می‌کنیم، منظور کار خُشک نیست؛ بلکه اثر هنری باید لذت‌بخش و در عین حال تعالی‌بخش باشد.

آقاعباسی هم‌چنین با تأکید بر این‌که این اقدامات باید پایدار و مانا بماند و با تغییر مدیریت‌ها به فراموشی سپرده نشود، گفت: اقداماتی چون برگزاری جشنواره‌های «نوبهار کرمان» و «تابستان کرمان»، باید نظامند و سازمان‌دهی شود تا در سال‌های آینده نیز تدام داشته باشد و با تغییر مدیریت تعطیل نشود.

فخرالسادات هاشمی‌نسب از مؤسسه عقل و ادب هفتواد نیز نشاط و شادی را یک موضوع ساختاری دانست و تأکید کرد: برای اجرای برنامه‌های مختلف فرهنگی‌هنری، باید ذائقه‌ها و سلایق مختلف را در نظر بگیریم.

وی افزود: هم‌چنین برنامه‌ها نباید فقط در یک مکان خاص اجرا شود؛ بلکه باید تمام نقاط شهر را پوشش دهد.

 

ضرورت تداوم برنامه‌های فرهنگی‌هنری شهرداری

محمدرضا زینلی‌زاده از مؤسسه فرهنگ‌گستر هم با تقدیر از شهرداری کرمان به‌دلیل برگزاری جشنوارۀ «نوبهار کرمان» در ایام نوروز گفت: با برگزاری جشنوارۀ «نوبهار کرمان» در ایام نوروز، شهر چهرۀ دیگری داشت که جای تقدیر دارد.

وی با بیان این‌که مؤسسات فرهنگی‌هنری باید از فرصتی که پیش آمده استفاده کرده و خلاءهایی را که دارند، پُر کنند، گفت: مؤسسات فرهنگی‌هنری کرمان باید ببینند در کدام بخش توانایی دارند تا در همان زمینه –هم از نظر فکری و هم مادی- به شهرداری کمک کنند.

زینلی‌زاده خطاب به معاون فرهنگی اجتماعی شهردار کرمان گفت: در کشور ما تداوم بسیاری از کارها به افراد ارتباط دارد؛ بنابراین، باید دید چگونه می‌شود فرهنگ گفت‌و‌گو با صاحب‌نظران و هم‌چنین برگزاری جشنواره‌ها و اجرای برنامه‌های مختلف و باکیفیت، تداوم داشته باشد.

محمد سلطانی زرندی از مؤسسه عصر پژوهش هم ضمن تقدیر از شهرداری کرمان به‌دلیل برگزاری جشنوارۀ «نوبهار کرمان» گفت: در نوروز امسال شاهد افزایش نشاط و شادابی در جامعه بودیم.

وی با اشاره به جشنوارۀ «تابستان کرمان» در خصوص همکاری مؤسسه عصر پژوهش با معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری کرمان اعلام آمادگی کرد.

سیستانی از مؤسسه خشت اول نیز با بیان این‌که ویژه‌برنامه‌های شهرداری در ایام نوروز ارزشمند بود، گفت: در نوروز امسال مردم از برنامه‌های فرهنگی‌هنری شهرداری کرمان رضایت داشتند.

وی در رابطه با جشنوارۀ «تابستان کرمان» هم گفت: الان، فرصتی پیش آمده تا براساس توانایی‌هایی که داریم، فکر و ایده‌های خود را در قالب این جشنواره اجرا کنیم.

 

بازتاب مطلوب تبریک روز تئاتر توسط شهرداری کرمان

حسام اسدی شکاری از کرمان‌تئاتر هم با اشاره به اقدام شهرداری کرمان مبنی بر «تبریک روز تئاتر» گفت: این اقدام بازتاب بسیار مطلوبی در سطح کشور و هم‌چنین فضای مجازی داشت.

وی در رابطه با جشنوارۀ «تابستان کرمان» هم گفت: حتماً نباید برنامه‌های فاخر اجرا کنیم؛ بلکه باید به هر بهانه‌ای مردم را از خانه‌ها بیرون بیاوریم که اگر این اتفاق بیفتد، در ادامه، خودی مردم اجرای چنین برنامه‌ها و جشنواره‌هایی را مطالبه می‌کنند.

اسدی شکاری افزود: اجرای تئاتر خیابانی و موسیقی خیابانی، بسیار مورد توجه شهروندان قرار می‌گیرد؛ ضمن این‌که موجب کاهش استرس نیز می‌شود.

عبدالرضا قراری، مدیرعامل خانه هنرمندان هم با بیان این‌که این خانه رابط کیفی مجریان پروژه‌های فرهنگی‌هنری و شهروندان است، گفت: در زمینۀ برنامه‌ریزی فرهنگی‌هنری برای شهروندان، باید به‌صورت تخصصی پیش برویم.

وی با اشاره به این‌که در برنامه‌های نوروز امسال، نظام مشارکت شهروندان فاکتور اقتصادی نداشت، گفت: هنرمندان در زمینۀ مسایل اقتصادی شکننده‌اند؛ بنابراین، اجرای برنامه‌های رایگان به اقتصاد هنرمندان به‌عنوان پدیدآورندگان آثار فرهنگی و هنری لطمه می‌زند که مؤسسات فرهنگی‌هنری باید تضمین‌کنندۀ این نظام اقتصادی باشند.

 

افزایش اعتماد مردم به شهرداری با اجرای برنامه‌های فرهنگی‌هنری

سیروس کارگر از از مؤسسه سپند پویا پارسه نیز با بیان این‌که سلایق افراد در سیستم شهرداری نیز حاکم است، گفت: در این خصوص در ساختارهای شهری نیز می‌بینیم که یک شهردار به پل‌سازی اهمیت می‌دهد، یک شهردار به بوستان‌سازی اهمیت می‌دهد و برای یک شهردار هم مسایل فرهنگی‌هنری از اهمیت بیشتری برخوردار است.

وی با اشاره به برگزاری جشنواره‌های «نوبهار کرمان» و «تابستان کرمان» گفت: گاهی مردم آن‌قدر به شهرداری بی‌اعتماد هستند که به وظایف اصلی خود عمل نمی‌کنند؛ بنابراین، این‌گونه برنامه‌های فرهنگی‌هنری می‌‌تواند به اعتمادسازی مردم نسبت به شهرداری کمک کند.

محمدرضا احمدی

 

16.4018