جمعه 31 فروردین 1403
  • شورا و شهر
  • شماره خبر: 960124
  • 10 فروردین 1396
  • 00:08
  • امتیاز:5/4
  • امتیاز شما
اجرای طرح تصفیه‌ی فاضلاب برای آبیاری فضای سبز

معاون خدمات شهری شهردار کرمان خبر داد:

اجرای طرح تصفیه‌ی فاضلاب برای آبیاری فضای سبز

 

معاونت خدمات شهری شهرداری کرمان در سالی که گذشت در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی در شهرداری کرمان اقدامات قابل توجهی انجام داده که از آن جمله می‌توان به واگذاری جمع‌آوری و حمل زباله و تنظیف، نگه‌داری فضای سبز، کشتارگاه و برخی دیگر از مجموعه‌های دیگر به بخش خصوصی اشاره کرد. این اقدامات علاوه بر این‌که صرفه‌جویی قابل توجهی در هزینه‌های شهرداری را در بر داشته، موجب نوسازی ناوگان حمل زباله و هم‌چنین بهبود وضعیت کشتارگاه و ... شده است.
برای آگاهی از فعالیت‌های معاونت خدمات شهری شهرداری کرمان با دکتر محمدرضا محمدرضاخانی معاون خدمات شهری شهردار کرمان به گفت‌و‌گو نشستیم.

معاون خدمات شهری شهردار کرمان در گفت‌و‌گو با خبرنگار کرمان‌شهر گفت: اجرای طرح تصفیه‌ی فاضلاب برای آبیاری فضای سبز در پارک مسافر، یکی از فعالیت‌های قابل توجه این معاونت است.
محمدرضا محمدرضاخانی افزود: در شرایط کم‌آبی، این اقدام که برای اولین‌بار در کرمان انجام گرفته، می‌تواند در کاهش مصرف آب تأثیر به‌سزایی داشته باشد.
وی هم‌چنین با بیان این‌که با طراحی و اجرای فضای سبز در سطح شهر، سرانه‌ی فضای سبز کرمان به بیش از 17 مترمربع افزایش یافته است، گفت: توسعه‌ی‌ سرانه‌ی فضای سبز شهری، شاخص مهمی در بسته‌های مدیریت شهری است.
محمدرضاخانی افزود: در همین زمینه بوستان ریحانه به‌عنوان دومین بوستان بانوان در شهر کرمان، با مساحت بالغ بر 40 هزار مترمربع تکمیل و افتتاح شد.
وی از طراحی و اجرای بوستان ایثار، بوستان حاشیه‌ای کوثر، بوستان رادیو، بوستان‌های هزار، گل‌ها، پدر، طبیعت، آرامش، جبلیه، مالیات و داوودی، بوستان‌های حاشیه‌ای بولوار جمهوری‌اسلامی، بوستان شهرک الغدیر، بوستان شهدای غواص و بوستان یاس سفید خبر داد و گفت: هم‌چنین با پروژه‌ی اکوپارک، اجرا و تکمیل کمربند شهر کرمان، کاشت گل‌های فصلی و دائمی و بسیاری از فضاهای سبز محله‌ای دیگر، سرانه‌ی فضای سبز شهر افزایش یافته است.

معاون خدمات شهری شهردار کرمان افزود: با تکمیل و بهره‌برداری از بزرگ‌ترین دریاچه‌ی مصنوعی شهر کرمان به طول 750 متر و با ظرفیت 12 هزار مترمکعب، جلوه‌ای ویژه، به این بخش از شهر بخشیده است.
محمدرضاخانی به اقدامات زیباسازی در شهر کرمان اشاره کرد و با بیان این‌که ناهنجاری‌ها و زوائد بصری در سیما و منظر شهری باعث می‌شود هویت و زیبایی فضاهای عمومی مورد تهدید قرار گیرد، گفت: در این زمینه پیرایش شهر، احساس تعلق شهروندان و پایداری عرصه‌های عمومی را افزایش خواهد داد.
وی افزود: در راستای زیباسازی شهر کرمان، (تقاطع‌های کوثر، فرهنگیان، میدان توحید (ارگ)، ادارات شهرداری، میدان خواجو، گلزار شهدا، میدان علی‌ابن‌ابی‌طالب (علیه‌السلام) و بسیاری از نقاط دیگر نورپردازی شده است.
معاون خدمات شهری شهردار کرمان ادامه داد: هم‌چنین با اجرای نقاشی‌های دیواری به مساحت 1020 مترمربع، علاوه بر زیباسازی شهر، به تأثیر روانی خوب آن بر شهروندان و بهبود سیمای بصری توجه شده است.
محمدرضاخانی رنگ‌آمیزی جدول‌ها و وسایل بازی، شست‌وشوی دیوارها، اجرای طرح کاشی‌شکسته در پل کوثر و دانش و حذف زواید بصری در تابلوهای شهری را از دیگر اقدامات شهرداری در بهبود وضعیت نمای شهری دانست.
وی افزود: راه‌اندازی خط تفکیک زباله با ظرفیت اسمی 200 تن در روز و میزان اعتبار 700 میلیون تومان، تولید کود ورمی با استفاده از کمپوست‌های شهری برای اولین‌بار در ایران، راه‌اندازی سایت تولید کود کمپوست به روش هوازی با اعتبار 500 میلیون تومان، اضافه شدن 67 خودروی حمل زباله به ناوگان تنظیف، حذف خودروهای فرسوده‌ی قبلی و حذف ماشین‌آلات سیار حمل زباله در مناطق چهارگانه با صرفه‌جویی قابل توجه، واگذاری عملیات تفکیک زباله از مبدأ به بخش خصوصی، نصب کلبه‌های جمع‌آوری پسماندهای خشک در سطح شهر، اجرای طرح تفکیک زباله از مبدأ در برخی مناطق شهری به‌صورت آموزش چهره‌به‌چهره و خرید چندین دستگاه خودرو و موتورسیکلت برای جلوگیری از معضل حاشیه‌نشینی، از دیگر اقدامات شهرداری کرمان است.
معاون خدمات شهری شهردار کرمان ادامه داد: از دیگر اقدامات قابل اهمیت، تشکیل مجدد شورای تخصصی زیباسازی و بهره‌گیری از نظر اساتید مجرب برای اجرای طرح‌های گوناگون هنری در سطح شهر است؛ ضمن این‌که ساخت بیلبوردهای 108 مترمربعی برای اولین‌بار در شهر کرمان نیز از دیگر اقدامات مهم در جهت مدرنیته کردن عرصه‌ی تبلیغات است.
محمدرضاخانی بیان کرد: با تشکیل شورای تخصصی زیباسازی، در صدد هستیم آثار منتخب را در سطح شهر خلق کنیم و برخی از آن‌ها مانند نورپردازی قسمت بولواری خیابان شهید مصطفی خمینی (رحمت‌الله‌علیه) و مجموعه‌ی نقاشی‌دیواری‌های گوناگون در سطح شهر اجرا شده است.
وی از راه‌اندازی گرم‌خانه‌ها در شهر کرمان، به‌عنوان دیگر اقدمات مهم شهرداری برای کاهش آسیب‌های اجتماعی اشاره کرد و گفت: گرم‌خانه‌ی سرآسیاب ویژه‌ی آقایان در 25 دی 95 به متراژ 1900 مترمربع شامل یک سوله‌ی بزرگ، محوطه، سرویس بهداشتی و حمام، چهار نفر نگهبان و 46 عدد تخت‌خواب راه‌اندازی شده است.
محمدرضاخانی افزود: تاکنون، 43 نفر از افراد بی‌خانمان و کارتن‌خواب در این گرم‌خانه مستقر شده‌اند.
وی ادامه داد: این گرم‌خانه با حمایت خیر اداره می‌شود.
معاون خدمات شهری شهردار کرمان از راه‌اندازی و تجهیز گرم‌خانه ویژه‌ی بانوان در قائم‌آباد نیز خبر داد و گفت: این گرم‌خانه در 30 فروردین 95 به متراژ 2000 مترمربع شامل یک سالن بزرگ، پنج اتاق بزرگ، آشپزخانه، سرویس بهداشتی و حمام و چهار نفر پرسنل خدماتی شامل روان‌شناس، مددکار، مسئول و آشپز راه‌اندازی شده است.
محمدرضاخانی تعداد تخت‌خواب این گرم‌خانه را 40 تخت دانست و گفت: تاکنون، 250 پرونده در این گرم‌خانه تشکیل شده است؛ ضمن این‌که در حال حاضر 28 نفر در این گرم‌خانه مستقر هستند.
وی افزود: افراد دارای بیماری HIV به‌صورت شبانه‌روزی در این مرکز نگه‌داری می‌شوند.
معاون خدمات شهری شهردار کرمان به راه‌اندازی و تجهیز گرم‌خانه‌ی بانوان جنب پل دانش در تاریخ 29 دی‌ماه 95 اشاه کرد و گفت: این گرم‌خانه به متراژ 430 مترمربع شامل طبقه‌ی هم‌کف به متراژ 250 مترمربع و دو واحد طبقه‌ی اول در مجموع به متراژ 180 مترمربع است.
محمدرضاخانی افزود: چهار نفر پرسنل شامل روان‌شناس، مسئول، آشپز و نگهبان در این گرم‌خانه مشغول ارایه‌ی خدمت هستند.
وی ادامه داد: تاکنون، در این گرم‌خانه که دارای 30 تخت‌خواب است، 15 نفر مستقر شده‌اند.
محمدرضاخانی بیان کرد: با راه‌اندازی گرم‌خانه‌ها در شهر کرمان، دیگر شاهد کارتن‌خواب‌ها و بی‌خانمان‌ها در سطح شهر در شب‌های سرد زمستان نبودیم.
وی افزود: شهروندان در صورت مشاهده‌‌ی افرادی از این دست، می‌توانند به شهرداری اطلاع دهند تا نسبت به استقرار آن‌ها در گرم‌خانه‌ها اقدام شود.
معاون خدمات شهری شهردار کرمان به تلاش شهرداری برای رفع تصرف اراضی دولتی و کشاورزی از دست متصرفان اشاره کرد و گفت: در منطقه یک حدود یک هکتار اراضی کشاورزی از دست متصرفان خارج و مستحدثات آن قلع‌و‌قمع شده است.
محمدرضاخانی افزود: این اراضی شامل اراضی گاوداری، اراضی روبه‌روی دانشکده بلداالامین، اراضی شهرک سیدی و اراضی جاده‌ی جدید زرند بعد از شهرک برق است.
وی به 31 هکتار اراضی رفع تصرف شده با حفظ وضع موجود در منطقه یک شهر کرمان نیز اشاره کرد و گفت: این اراضی شامل اراضی سیدی شامل باغ جیرفتی به متراژ چهار هکتار، بولوار فواد کرمانی به متراژ پنج هکتار، بولوار ذوالفقار به متراژ شش هکتار، اراضی رشیدفرخی جاده‌ی کوهپایه ضلع شرقی کوچه‌ی گاوداری به متراژ 10 هکتار، اراضی بلدالامین به متراژ پنج هکتار و اراضی سیدی واقع در بولوار لشکر معروف به فدک، به متراژ شش هکتار است.
معاون خدمات شهری شهردار کرمان رفع تصرف از اراضی ملی با قلع‌وقمع مستحدثات در منطقه دو را شامل اراضی شرف‌آباد به سمت انتهای بولوار امام حسن (علیه‌السلام) نرسیده به بوتان گاز به متراژ 200 هکتار، اراضی بولوار صادقیه به متراژ 10 هکتار، اراضی جاده تهران (اراضی مؤمن‌آباد) به متراژ 10 هکتار، اراضی نیروگاه به متراژ 150 هکتار، اراضی بوتان گاز به متراژ 150 هکتار و اراضی حسین‌آباد به متراژ 50 هکتار دانست و گفت: اراضی رفع تصرف شده با حفظ وضع موجود در شرف‌آباد نیز 150 هکتار است.
محمدرضاخانی افزود: در منطقه سه نیز اراضی رفع تصرف شده با قلع‌وقمع به میزان 34 هکتار شامل اراضی دولتی پلاک 2975 بوده است.
وی ادامه داد: اراضی رفع تصرف شده بدون قلع‌وقمع در این منطقه نیز به میزان 140 هکتار شامل اراضی پردیس به میزان 50 هکتار، اراضی باقرآباد به میزان 30 هکتار و اراضی حسن‌آباد و مؤمن‌آباد به میزان 60 هکتار است.
معاون خدمات شهری شهردار کرمان بیان کرد: در منطقه چهار اراضی رفع تصرف شده بدون قلع‌وقمع به میزان 300 هکتار شامل اراضی دهکده‌ی گل‌ها به میزان 200 هکتار، اراضی ده‌بالا و شهرک صنعتی به میزان 22 هکتار، اراضی روستای گینکان ده‌بالا به میزان 20 هکتار، اراضی روستای یاسایی به میزان 60 هکتار و اراضی هفت‌باغ به میزان چهار هکتار بوده است.
محمدرضاخانی افزود: اراضی رفع تصرف شده با حفظ وضع به میزان در این منطقه نیز 80 هکتار شامل اراضی هفت‌باغ علوی، تلمبه صاحب‌الزمان، تلمبه محمودآباد و تلمبه مهاجری است.

0