شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • شورا و شهر
  • شماره خبر: 9610175
  • 3 بهمن 1401
  • 17:52
  • امتیاز:5/4
  • امتیاز شما
اجرای پروژه‌های اعلام‌شده ازسوی مردم در اولویت قرار دارد

شهردار کرمان بیان کرد:

اجرای پروژه‌های اعلام‌شده ازسوی مردم در اولویت قرار دارد

شهردار کرمان، از ایجاد آلبوم بودجه تعهدی شهرداری در کنار بودجه نقدی خبر داد.

به گزارش کرنا، سعید شعرباف، در جلسه شورای مدیران شهرداری افزود: مبنای آلبوم بودجه تعهدی، حسابداری تعهدی و مبانی داخل آن، پروژه‌های سرمایه‌گذاری و پروژه‌های تفکیک، است.

وی، به اهمیت کامل‌بودن برگزاری مزایده املاک شهرداری اشاره و خرید ماشین‌آلات مورد نیاز شهرداری را ازجمله اقدامات در حال تحقق، اعلام کرد.

شهردار کرمان، در این خصوص گفت: حواله خودروی فوماتیک آتش‌نشانی نیز پیگیری شده و به‌زودی با دریافت تسهیلات لازم، ماشین‌آلات مورد نیاز خریداری می‌شود.

شعرباف در ادامه، خطاب به مدیران شهرداری، بر اعلام ضرورت‌های مالی ازسوی بخش‌های مختلف شهرداری برای روزهای آینده و همچنین سرعت‌بخشیدن به ارسال لوایح عوارض به شورای شهر تأکید کرد.

وی با بیان اینکه باید بودجه نهایی شهرداری برای سال آینده را با بررسی‌های مختلف تعیین‌تکلیف و سپس به شورای شهر ارسال کنیم، ادامه داد: هزینه‌های جاری شهرداری در سال 1402 حدود 1600 میلیارد تومان تخمین زده می‌شود.

شهردار کرمان افزود: این میزان مبلغ پیش‌بینی‌شده برای هزینه‌های جاری است و در بهترین حالت ممکن، حدود 1400 میلیارد تومان بودجه عمرانی می‌‎توان در کنار آن در نظر گرفت که باید با اولویت‌بندی و به‌صورت دقیق انجام شود.

شعرباف خاطرنشان کرد: در حوزه بودجه‌های عمرانی، بخشی که به امور جاری عمرانی ازجمله پیاده‌روسازی، جدول‌گذاری و بهسازی اولیه پارک‌ها مربوط می‌شود و به‌صورت تفکیک‌‎شده از پروژه‌های احداثی قرار دارد، لازم است در قالب ردیف‌های بودجه کلی و متمرکز، در بودجه اصلی گذاشته شود.

شهردار کرمان افزود: بر این اساس مانند رویه قبل که بودجه امور جاری عمرانی به‌صورت تفکیک‌شده و جزء‌به‌جزء دیده می‌شد، عمل نخواهیم کرد؛ چراکه برای هر تغییری مستلزم دریافت مجوز از شورای شهر برای ردیف بودجه خواهیم بود.

وی درخصوص پروژه‌های عمرانی و احداثی گفت: با تأکید شورای اسلامی شهر، باید مکان، زمان و زمان تخمینی شروع و پایان هر پروژه براساس تخصیص بودجه مشخص باشد؛ بنابراین، بر خلاف امور جاری عمرانی، در این بخش باید به‌صورت دقیق، کامل و مصداقی عمل کنیم، نه کلی.

شهردار کرمان، با تأکید بر اینکه بودجه سال 1402 بر مبنای بودجه تحقق‌یافته سال 1401 است، ادامه داد: لازم است مدیران شهرداری به‌خصوص معاونت خدمات‌شهری این موضوع را مد نظر قرار دهند و مواردی که در سال 1401 اصلاً انجام نشده یا انجام آن ضروری بوده، در بودجه ذکر شود.

شعرباف همچنین افزود: بر این اساس در تعیین بودجه، پروژه‌های در دست اقدام در مناطق پنج‌گانه به‌خصوص پروژه‌های مدنظر مردم که در جلسات محله‌ای در مساجد مطرح شده، در اولویت است و این موضوع مورد تأکید شورای شهر نیز قرار دارد.

وی، از ایجاد یک آلبوم بودجه تعهدی شهرداری در کنار بودجه نقدی خبر داد و گفت: مبنای آلبوم بودجه تعهدی، حسابداری تعهدی است.

شهردار کرمان، مبانی داخل این بودجه را پروژه‌های سرمایه‌گذاری و پروژه‌های تفکیک، دانست و افزود: براساس ظرفیتی که بانک زمین برای تفکیک در مناطق و پروژه‌های سرمایه‌گذاری دارد، مواردی در آلبوم بودجه تعهدی قرار می‌گیرد.

شعرباف، با بیان اینکه هزینه‌های آلبوم بودجه تعهدی، باید تعهدی باشد تا براساس آن برای میزان تحقق بودجه در قراردادهای پیمانکاری قول دهیم که چه درصدی را نقدی و یا تهاتری تعیین کنیم، خاطرنشان کرد: باید ببینیم ظرفیت ما در بودجه تعهدی چقدر محقق شده است، سپس براساس آن در روند قراردادهای پیمانکاری تصمیم‌گیری کنیم.

وی افزود: بودجه تعهدی برای عملکرد شهردارن مناطق و بعضی از سازمان‌ها که امکان ایجاد ظرفیت‌های تعهدی دارند، مؤثر است.

شعرباف ادامه داد: در صورتی که درصد تحقق در آلبوم تعهدی بالا برود، می‌توان بعد از چندین سال، دو آلبوم بودجه نقدی و تعهدی را با یکدیگر ترکیب کرد که مصداق آن در شهر مشهد وجود داشت و قرار است چنین رویه‌ای نیز در فاز اول در کرمان شروع شود.

شهردار کرمان در ادامه، به موضوع پروژه‌های دهه فجر اشاره کرد و آن را برای شهرداری و فضای عمومی شهر مهم دانست.

شهردار کرمان، بر نحوه اجرای صحیح پروژهها و زمان‌بندی و جزییات آن تأکید کرد.

15.631