چهارشنبه 8 فروردین 1403
  • شورا و شهر
  • شماره خبر: 9609847
  • 30 شهریور 1401
  • 21:31
  • امتیاز:5/4
  • امتیاز شما
اجرای ۸۰ هزار مترمربع آسفالت در شهرک شهید همت/ آسفالت معابر سرآسیاب پس از اجرای فاضلاب

شهردار کرمان خبر داد:

اجرای ۸۰ هزار مترمربع آسفالت در شهرک شهید همت/ آسفالت معابر سرآسیاب پس از اجرای فاضلاب

شهردار کرمان، مناطق حاشیه‌نشین شهر کرمان را به دو نوع کلی تقسیم‌بندی کرد و حاشیه‌نشینی خارج از محدود شهری را مشکل اصلی دانست.

به‌ گزارش کرنا، سعید شعرباف، در گفت‌وگوی تلفنی با برنامه «میکروفن صبح» رادیو کرمان، با موضوع مشکلات حاشیه‌نشینی در شهر کرمان، که مهدی پورامینایی، فرمانده انتظامی شهر کرمان نیز در آن حضور داشت، گفت: در شهر کرمان، دو نوع حاشیه‌نشینی داریم که یک نوع آن، حاشیه‌نشینی داخل محدوده شهری است که متأسفانه، عموماً عبارت از خانه‌هایی هستند که شرایط زیرساختی و کالبدی خوبی ندارند، یا مشکل مالکیتی دارند و یا از زمین‌خواران خریداری شده‌اند.

وی افزود: در این مورد، شهرداری کرمان در یکی‌دو سال اخیر سعی کرده با کارهای زیرساختی مانند اجرای آسفالت و توسعه فضای سبز، به آن‌ها خدمت‌رسانی کند.

وی ادامه داد: مسأله این نوع حاشیه‌نشینی و مسائل مالکیتی آن‌ها در قالب قرارداد استیجاری و تبدیل متصرف به مستاجر، آرام آرام، قابل حل است و ما هم از طریق دفاتر تسهیل‌گری پیگیر این مساله هستیم؛ به‌عنوان مثال، در منطقه شهرک شهید همت، با این‌که حجم تصرفات بالاست، اما چون‌که داخل محدوده شهری قرار دارد، مشکلی برای ارائه آب، برق، گاز و دیگر خدمات به ان‌ها نیست و مسأله و مشکلات مالکیتی این املاک هم به کمک مردم و مسئولان در حال حل شدن است.

شهردار کرمان تصریح کرد: مشکل اصلی اما، حاشیه‌های خارج از محدوده قانونی شهر است که امکان ارائه خدماتی مانند آب، برق و گاز برای آن‌ها از نظر قانونی وجود ندارد.

شعرباف افزود: این نوع حاشیه‌نشینی شامل مناطقی است که در محدوده شهری نیستند؛ بنابراین، با وجود تمایل ما برای اجرای زیرساخت، قانوناً نمی‌توانیم کاری انجام دهیم.

وی اظهار داشت: وضعیت طرح‌های زیرساختی این مناطق هم هنوز معلوم و مشخص نیست؛ حتی طرح هادی هم در این مناطق وجود ندارد و عدم تعیین‌تکلیف این مناطق، باعث می‌شود شرکت‌های خدمت‌رسان، با این‌که برای ارایه خدمت در این نواحی، تمایل هم دارند، نتوانند کاری انجام دهند.

شهردار کرمان، با بیان این‌که به‌دلایل یادشده، باید تدبیری برای این مناطق اندیشیده شود و در قالب یک طرح هادی و یا در قالب الحاق به محدوده شهری، مشکلات زیرساختی آن‌ها حل شود، گفت: از دید من به‌عنوان شهردار، وضعیت مناطق خارج از محدوده، به‌هیچ‌وجه قابل پذیرش نیست و می‌دانم که این مساله، دغدغه وزیر کشور، استاندار، مدیران استان و مدیر‌کل راه و شهرسازی هم هست.

شعرباف تأکید کرد: در مناطقی از حاشیه شهر کرمان که داخل محدوده شهری نیستند، وضعیت مناسبی نداریم، اما در مناطق حاشیه‌ای داخل شهر، مثل شهرک‌های همت و قمر بنی‌هاشم، سرآسیاب، یا بلدالامین، برنامه‌های خوبی اجرا شده و آرام آرام مشکلات این مناطق حل می‌شود، اما در مناطق حاشیه‌ای خارج از محدوده شهر، امکان خدمت‌رسانی زیرساختی، قانوناً برای ما وجود ندارد.

وی اظهار داشت: در یک سال گذشته در محدوده‌های داخل شهر که می‌توانیم خدمت‌رسانی کنیم، بر پروژه‌های عمرانی، به‌ویژه اجرای آسفالت، احداث بوستان‌های کوچک و جدول‌گذاری که نیاز اولیه است، متمرکز شدیم.

وی افزود: در شهرک شهید همت، حدود 80 هزار مترمربع از معابر آسفالت شد و با اجرای فاضلاب سرآسیاب نیز، میزان قابل توجهی از معابر این منطقه آسفالت خواهد شد. 

شعرباف با بیان این‌که در شهرک بنی‌هاشم و منطقه بلدالامین، به همین شکل عمل خواهد شد، مشکل اصلی حاشیه‌های خارج از محدوده شهر مانند شهرک شیشه‌گر و چهارده‌معصوم را جدی دانست و تصریح کرد: قول‌هایی که ساکنان این مناطق درخصوص ارایه خدمات‌شهری و زیرساختی بیان می‌کنند، فروشندگان این زمین‌ها به آن‌ها داده‌اند، نه مسئولان؛ چون اصلأ در محدوده خدمات‌شهری نیستند.

شعرباف افزود: برای حل مسأله تصرفات غیرقانونی و مقابله با آن، نیروی انتظامی همکاری بسیار خوبی با شهرداری داشته، که قدردان آن‌ هستیم، اما معتقدیم تا مسأله مالکیت املاک به کمک دادگستری، سازمان بازرسی و استانداری حل نشود و طرح هادی برای این مناطق تعریف و تعیین و ابلاع نشود، امکان خدمت‌رسانی به آن‌ها وجود ندارد.

وی ادامه داد: زمین‌های تصرف‌شده، باید به‌ آرامی به مستاجری تبدیل شود و افراد سعی کنند زمین و خانه‌ای را که متصرف شده‌اند، کم‌کم خریداری کنند تا بتوانیم خدمت‌رسانی کنیم.

شهردار کرمان با بیان این‌که در مناطق حاشیه‌ای خارج از محدوده‌ شهر، باید وضعیت مالکیت و طرح هادی و الحاق به شهر مشخص شود، بیان کرد: در صورت تعیین‌تکلیف املاک و الحاق این مناطق به شهر، تمام‌قد خدمت‌رسانی خواهیم کرد و مشکلات حل خواهد شد، اما در حال‌حاضر، این مناطق به یک طرح ملی و استانی نیاز دارند.

شعرباف افزود: حواشی خارج از محدوده، که مشکلات روزانه دارند و من بارها از این مناطق بازدید داشته‌ام، اصلأ زیبنده شهر کرمان نیست و جای افسوس بسیار دارد.

وی تأکید کرد: مدیران استان باید همکاری کنند تا مسأله مناطق حاشیه‌ای خارج از محدوده شهر را حل کنیم.

شهردار کرمان با بیان این‌که تا دوسال آینده، در حاشیه‌های داخل شهر و محله‌های هدف بازآفرینی شهری، هیچ معبر فاقد آسفالتی نخواهیم داشت، گفت: اگر نقشه شهر کرمان را بررسی کنیم، نقاط مختلفی را به عنوان روستاهای دارای طرح هادی مشاهده می‌کنیم که فاصله بین شهر و این روستاها، محلی برای توسعه حاشیه‌نشینی بی‌ضابطه و بی‌قاعده شده است.

وی در توضیح سخنان خود، گفت: این فواصل، محدوده‌هایی هستند که کاربری آن‌ها مشخص نشده و در این فواصل، روستاها نزدیک شهر قرار دارند.

شعرباف اضافه کرد: این مناطق، اغلب مکان‌هایی هستند که مردم مستقیماً یا غیر مستقیم، از طریق زمین‌خواران آن‌ها را تصرف می‌کنند و ساخت‌وساز انجام می‌دهند؛ درحالی‌که قانوناً و اساساً مالک نیستند؛ بنابراین، خدماتی به آن‌ها داده نمی‌شود.

وی اظهار داشت: وظیفه مالک دولتی و مالکان اصلی در این مناطق، حفاظت از اموال خود است؛ همان‌گونه که در زمین‌های شهرداری در غرب شهر کرمان، تیم‌هایی داریم که شبانه‌روزی از زمین‌ها حفاظت و با تصرفات مقابله می‌کنند؛ اگرچه سرعت تصرفات بالاست.

شعرباف تصریح کرد: اگر بخواهیم فقط با این افراد مقابله و ساختمان‌ها را تخریب کنیم و به تعیین‌تکلیف این محدوده، اهمیت ندهیم، مسأله ریشه‌ای حل نمی‌شود و همیشه تبعات اجتماعی بالایی دارد؛ چرا که با این‌که تصرفات غیرقانونی است، اما اگر این خانه‌ها بر روی سر کسی خراب شود، تبعات اجتماعی زیادی دارد.

 

سازمان‌های دولتی بر اموال‌شان در حاشیه شهر نظارت کنند

فرمانده انتظامی شهر کرمان نیز در این برنامه تلفنی گفت‌وگومحور، از شهردار کرمان، به این دلیل که یکی از اولویت‌های کاری ایشان از ابتدای تصدی این پست، اصلاح وضعیت حاشیه‌های شهر بوده است، تشکر کرد و گفت: ما هم با تمام توان در کنار شهرداری قرار گرفته‌ایم، اما در برخی از موارد مشاهده می‌کنیم که بعضی از سازمان‌های دولتی که در این مناطق، املاک و اموالی داشته‌اند، متأسفانه از اموال و حقوق بیت‌المال حفاظت نکرده‌اند.

مهدی پورامینایی افزود: علی‌رغم این‌که برخی املاک را در سال‌های گذشته رفع تصرف کردیم و در اختیار سازمان‌ها قرار داده‌ایم، اما متأسفانه مجدد شاهد تصرف غیرقانونی این املاک هستیم.

وی حفظ اموال دولتی و حفاظت سازمان‌های دولتی از اموال‌شان را بسیار مهم دانست و گفت: هماهنگی بین دستگاه‌های خدمت‌رسان نیز ضروری است؛ ضمن این‌که برخورد با زمین‌خواری، همچنان در دستور کار قرار دارد.

0