پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • شورا و شهر
  • شماره خبر: 9607993
  • 23 مرداد 1398
  • 09:47
  • امتیاز:5/4
  • امتیاز شما
از همواری راه تا روشنایی معابر

در گفت‌و‌گوی کرمان‌شهر با شهردار منطقه یک کرمان مطرح شد:

از همواری راه تا روشنایی معابر

شهردار منطقه یک گفت: از ابتدای امسال تاکنون، بخشی از معابر محدودۀ منطقه یک زیرسازی و آسفالت شده است.

رضا خیاط‌زاده در گفت‌و‌گو با خبرنگار کرمان‌شهر، با بیان این‌که طی فروردین تا تیرماه امسال، 57 هزار و 401 مترمربع از معابر منطقه یک زیرسازی و 22 هزار و 600 مترمربع از معابر آسفالت شده است، گفت: هم‌چنین 1756 تن آسفالت برای لکه‌گیری معابر این منطقه استفاده شده است.
وی افزود: آسفالت بخشی از بزرگراه شمالی و بزرگراه آیت‌الله خامنه‌ای نیز ترمیم شده است.
شهردار منطقه یک با اشاره به آسفالت بسیاری از معابر شهرک قمر بنی‌هاشم علیه‌السلام در سال گذشته گفت: سال گذشته با توجه به این‌که شهرک قمر بنی‌هاشم علیه‌السلام در منطقه هدف قرار گرفته بود، بسیاری از معابر این شهرک به متراژ حدود 80 هزار مترمربع، با کمک معاونت حمل‌و‌نقل و امور زیربنایی و سازمان عمران، آسفالت شد؛ ضمن این‌که امسال هم آسفالت مابقی کوچه‌های این شهرک در دستور کار قرار گرفته.
خیاط‌زاده افزود: سه معبر در نقاط مختلف منطقه یک نیز، به‌عنوان اولویت به معاونت حمل‌و‌نقل و امور زیربنایی اعلام شده تا امسال آسفالت شوند.
وی هم‌چنین از ادامۀ لکه‌گیری معابر منطقه یک در سال‌جاری خبر داد. 

 ساخت پیاده‌راه و مسیر دوچرخه‌سواری
شهردار منطقه یک با بیان این‌که از فروردین‌ماه تا تیرماه امسال، 1791 مترمربع کف‌سازی و 2138 متر جدول‌گذاری شده است، گفت: بزرگراه شمالی- حدفاصل بولوار شهید عباس‌پور (پارادیس) تا بولوار مهدیه - در حال پیاده‌روسازی است تا به مسیر پیاده‌راه و دوچرخه‌سواری تبدیل شود. 
خیاط‌زاده افزود: این مسیر که 10 هزار مترمربع مساحت دارد، تا شهریورماه به بهره‌برداری خواهد رسید.
وی از ساخت پارک بلدالامین در ضلع شمالی پل شهید بهشتی، به متراژ 10 هزار مترمربع خبر داد و گفت: بوستان دیگری هم در خیابان امام سجاد (شهرک قمر بنی‌هاشم) به متراژ 3000 مترمربع ساخته خواهد شد.
شهردا منطقه یک یکی از مشکلات اصلی بوستان‌های موجود در این منطقه را روشنایی این بوستان‌ها دانست و گفت: سال گذشته روشنایی بوستان‌های دانشجو و نماز اصلاح و تکمیل شد؛ امسال هم اصلاحِ روشنایی پارک فیروزآباد که تقریباً خاموش بود، در دستور کار قرار گرفته است.
خیاط‌زاده افزود: روشنایی پارک‌های شورا، مشاهیر و شهید، ابتدای تابستان امسال اصلاح شد؛ ضمن این‌که وسایل مربوط به روشنایی پارک قدس هم خریداری شده و به‌زودی روشنایی این پارک اصلاح می‌شود.
وی نگهداری و آبیاری فضای سبز پارک‌ها را نیز مهم دانست و گفت: به کمک سازمان فضای سبز، تعدادی چاه در حال حفاری است تا برخی پارک‌های این منطقه که توسط آب شرب آبیاری می‌شدند، به آب خام وصل شوند. 

 مناسب‌سازی معابر و پارک‌ها برای رفت‌آمد معلولان
شهردار منطقه یک در خصوص مناسب‌سازی معابر برای رفت‌‌وآمد معلولان نیز گفت: با توجه به الزام قانونی که داریم، در تمام معابر و بوستان‌هایی که ساخت آن‌ها در دستور کار قرار می‌گیرد، این موضوع لحاظ می‌شود. 
خیاط‌زاده در رابطه با اقدامات این منطقه برای به‌سازی معابر برای سهولت رفت‌و‌آمد معلولان گفت: اطراف میدان شهدا و بخشی از خیابان شریعتی که مسیر حرکت معلولان بود، به‌سازی شد.
وی افزود: مناسب‌سازی باقی‌ماندۀ مسیر پیاده‌روی خیابان شریعتی نیز قطعاً در دستور کار شهرداری منطقه پنج قرار خواهد گرفت.
شهردار منطقه یک ادامه داد: خیابان شهید اخلاقی نیز قرار بود پیاده‌روسازی شود که با توجه به جدا شدن بافت تاریخی و ایجاد شهرداری منطقه پنج، این کار دنبال نشد.

 تشکیل شهرداری منطقه پنج برای احیای بافت تاریخی
خیاط‌زاده در خصوص جداسازی بافت تاریخی و ایجاد شهرداری منطقه پنج گفت: شهرداری منطقه پنج تا یکی‌دو هفتۀ آینده ایجاد خواهد شد.
وی در رابطه با محدودۀ شهرداری منطقه پنج گفت: شهرداری منطقه پنج، حدود 500 هکتار از بافت تاریخی و شامل محدودۀ پل 9 دی، خیابان شهیدمطهری، خیابان شهیدمدرس، میدان علی‌ابن‌ابیطالب، خیابان‌های شهدای پیرانشهر، شهدای دارلک، شهدای فتح آبادان و ابوحامد، تا روبه‌روی پمپ بنزین خورشید است.
شهردار منطقه یک افزود: دلیلی که تصمیم گرفته شد شهرداری بافت قدیم جدا شود، رویکرد و نگاه ویژه به بافت تاریخی و احیا و بازسازی معابر و ابنیۀ این محدوده بود.
خیاط‌زاده ادامه داد: ایجاد شهرداری منطقه پنج و تفکیک بافت تاریخی، ازجمله برنامه‌هایی بود که آقای مهندس عالم‌زاده، شهردار کرمان، به شورا ارایه کرده بود؛ ضمن این‌که تعدادی از اعضای شورا نیز پیگیر این موضوع بودند.
وی با اشاره به ضرورت پیگیری برای سرمایه‌گذاری شهروندان در بافت تاریخی گفت: اگر بافت تاریخی جدا شود، قطعاً نگاه ویژه‌ای به این محدوده خواهد شد.

 برخورداری از تخفیف بیشتر با مراجعۀ زودتر به شهرداری
شهردار منطقه یک در رابطه با بودجۀ شهرداری در سال‌جاری با بیان این‌که بودجۀ عمرانی افزایش چندانی نداشته، اما به‌دلیل افزایش تورم و دستمزدها، بودجه جاری افزایش یافته است، گفت: به این دلیل که اقدامات عمرانی بیشتری انجام شود، به‌جای استفاده از پیمان‌کاران، از کادر امانی شهرداری استفاده می‌شود.
خیاط‌زاده افزود: بر همین اساس کادر امانی بین مناطق شهرداری تقسیم شد تا کارهای عمرانی را با نیروهای خودمان پیش ببریم.
وی در خصوص تحقق بودجۀ شهرداری منطقه یک نیز گفت: سال گذشته بیشتر از سقف بودجه‌ای که برای شهرداری منطقه یک پیش‌بینی شده بود، بودجه محقق شد و امسال هم همکارانم در تلاش هستند بودجۀ پیش‌بینی‌شده برای امسال، محقق شود.
شهردار منطقه یک در خصوص حذف تخفیف‌های پایان سال گفت: این اتفاق خواه‌ناخواه باید می‌افتاد؛ چراکه تخفیف‌های پایان سال، در سال‌های اول به افزایش درآمد شهرداری منجر شده بود، اما در ادامه، به یک رسم تبدیل شده بود و مردم تمام کارهای مربوط به شهرداری را به دوسه‌ماه آخر سال موکول می‌کردند؛ بنابراین، شهرداری در ماه‌های ابتدای سال، با مشکل مالی مواجه شده بود. 
خیاط‌زاده افزود: در واقع این‌که افرادی که زودتر مراجعه می‌کنند، از تخفیف بیشتری برخوردار می‌شوند، منطقی‌تر است.
وی ادامه داد: خوشبختانه سال گذشته در مقایسه با سال‌های قبل از آن، درآمدهای شهرداری منطقه یک محقق شد و امسال هم با توجه به اطلاع‌رسانی که شده، مردم استقبال خوبی کرده‌اند و امیدواریم بودجه پیش‌بینی‌شده، محقق شود.

 برخورد جدی با حاشیه‌نشینی و ساخت‌و‌ساز غیرمجاز
شهردار منطقه یک در رابطه با جلوگیری از ساخت‌و‌ساز غیرمجاز در مناطق حاشیه‌ای این منطقه گفت: شهرداری منطقه یک، همواره با شدت و همت با حاشیه‌نشینی و ساخت‌و‌سازهای غیرمجاز به‌ویژه در حاشیۀ این منطقه، برخورد کرده است.
خیاط‌زاده با بیان این‌که در یک‌سال گذشته بیشترین برخورد با حاشیه‌نشینی، توسط همکاران اجراییات منطقه یک صورت گرفته است، گفت: خوشبختانه از شدت حاشیه‌نشینی در منطقه یک کاشته شده و دیگر شاهد ساخت‌و‌ساز غیرمجاز نیستیم؛ ضمن این‌که برای برچیدن چند آلونک هم که هنوز وجود دارد، به‌دنبال مجوز و اقدام قانونی هستیم.
وی در رابطه با ممیزی محدودۀ منطقه یک نیز گفت: ممیزی در حوزۀ معاونت برنامه‌ریزی پیگیری می‌شود و تأمین نیرو به عهدۀ مناطق است.  
شهردار منطقه یک افزود: پس از شهرداری‌های منطقه دو و منطقه چهار، کار ممیزی در منطقه یک هم شروع شده و اکنون ممیزی اصناف در حال انجام است.
خیاط‌زاده ادامه داد: ممیزی اصناف در بازار به‌طور کامل تمام شده و به مرحلۀ صدور قبض رسیده است و ممیزی اصناف بقیۀ خیابان‌ها هم در حال انجام است که حدود 50 درصد کار به پایان رسیده است.
وی بیان کرد: طبق برنامه‌ریزی، قرار است ممیزی املاک محدودۀ منطقه یک، تا آخر امسال به پایان برسد.
شهردار منطقه یک با اشاره به ارایۀ آموزش تفکیک زباله از مبدأ به 2460 خانوار در چهارماه ابتدای امسال در منطقه یک گفت: طی این مدت 470 هزار و 666 کیلوگرم پسماند خشک از طریق کلبه‌های بازیافت و 789 هزار و 483 کیلوگرم پسماند خشک از محله‌های مختلف این منطقه جمع‌آوری شده است.

محمدرضا احمدی 

15.5892