پنج شنبه 9 فروردین 1403
  • فرهنگ و هنر
  • شماره خبر: 9608190
  • 16 آبان 1398
  • 12:53
  • امتیاز:5/4
  • امتیاز شما
استان کرمان میزبان شایستۀ جشنواره موسیقی نواحی

یاسایی دبیر اجرایی جشنواره موسیقی نواحی مطرح کرد

استان کرمان میزبان شایستۀ جشنواره موسیقی نواحی

کرمان‌شهر: سورج یاسایی، نوازنده و مدرس موسیقی که اکنون ریاست انجمن موسیقی استان کرمان را نیز برعهده دارد، به‌عنوان دبیر ستاد اجرایی دوازدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران از آمادگی کامل کرمان برای برگزاری این جشنواره مهم ملی خبر داد و گفت: «استان کرمان همچون دوره‌های گذشته تمام تلاش خود را برای برگزاری شایسته‌ی جشنواره به‌کار می‌بندد.»

وی اظهار کرد: «چندین ماه است که تمام بخش‌های استان در مشارکت با یکدیگر در حال برنامه‌ریزی هستند و در این زمینه، حتی چندین جلسه با حضور شخص استاندار برگزار شده و همه چیز طبق برنامه پیش رفته است.»
وی درباره‌ی اجراهای جشنواره توضیح داد: «عمده‌ی برنامه‌ها با توجه به فراخوانی که جشنواره داشته و دبیر هنری جشنواره آن را تهیه کرده، مشخص شده است. با انتشار فراخوان، تعداد ۹۲ اثر به دبیرخانه جشنواره موسیقی نواحی ایران ارسال شد که پس از بررسی و داوری ۲۰ اثر در مرحله‌ی اجرا انتخاب شدند».
یاسایی افزود: «اجراهای عمومی جشنواره در کاروانسرای گنجعلیخان شهر کرمان، اجراهای پژوهشی در محل تماشاخانه هتل پارس و اجرای بخش اصلی و منظومه‌خوانی تغزلی در سالن اتاق بازرگانی کرمان برگزار می‌شود».
وی با بیان این‌که امسال جشنواره رقابتی نیست و این، به نظر من یک تصمیم درست بوده است، اظهار کرد: «چرا که امکان مقایسه‌ی فرهنگ‌ها و نمره دادن به آن‌ها وجود ندارد؛ بنابراین ما در دوره‌ی دوازدهم جشنواره، فقط اجرای آثار را خواهیم داشت». 
یاسایی گفت: «چکیده‌‌ای از موسیقی تغزلی و عاشقانه‌ی مناطق مختلف و متنوع کشور پهناورمان را در بخش اصلی خواهیم داشت و در بخش جنبی نیز اجرای خاندان‌های موسیقی را داریم که توسط انجمن‌های موسیقی هر استان به دبیرخانه معرفی و در نهایت توسط شورای انتخاب، برگزیده شده‌اند».
وی همچنین با اشاره به وجود موزه ساز در کرمان اظهار کرد: «در جریان این جشنواره، ۲۰ ساز موسیقی از موزه تهران نیز در باغ‌موزه هرندی کرمان رونمایی می‌شود و در نمایشگاهی به معرض دید عمومی گذاشته خواهند شد».
دبیر ستاد اجرایی جشنواره موسیقی نواحی ایران اظهار کرد: «با کمک انجمن سینمای جوان، جشنواره فیلم و عکس موسیقی نواحی نیز برگزار می‌شود که علاقه‌مندان آثار عکس و فیلم را می‌توانند در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی با «هشتگ #کرمان_۹۸_نواحی» بارگزاری کنند که در پایان از نفرات منتخب تقدیر به عمل می‌آید.
وی افزود: در مرداد ماه  و پس از محول شدن کار اجرای جشنواره به انجمن موسیقی استان کرمان، بلافاصله کمیته های اجرایی در کرمان تشکیل شد که بر اساس آن شانزده کمیته با ۱۸۳ عضو در اجرای دوازدهمین جشنواره موسیقی نواحی ما را یاری خواهند کرد. مهمترین ویژگی این جشنواره به لحاظ اجرایی، همکاری بخش قابل توجهی از نیروهای جوان و با تجربه درکنار هم است.»
این مدرس سه‌تار تاکید کرد: «آغاز کار اجرایی جشنواره حاصل تلاشی گروهی است که با شکل‌گیری کمیته برنامه‌ریزی و هماهنگی و تدوین برنامه دقیق اجرایی آغاز و با تلاش کمیته‌های دیگر طبق برنامه تدوین شده پیش می‌رود.»
یاسایی افزود: «من و همه همکارانم در انجمن موسیقی استان کرمان امیدوار هستیم بتوانیم دوازدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران را درخور نام فرهنگ ایران با شایستگی برگزار کنیم.»

 

عکس: محمد لطیف‌کار

0