شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • شورا و شهر
  • شماره خبر: 9508161
  • 25 آبان 1395
  • 13:45
  • امتیاز:5/4
  • امتیاز شما
استقبال بی‌نظیر بانوان شهر کرمان و شهرهای اطراف از پارک ریحانه

رییس کمیسیون بانوان، خانواده و مشارکت‌های مردمی شورا مطرح کرد:

استقبال بی‌نظیر بانوان شهر کرمان و شهرهای اطراف از پارک ریحانه

کمیسیون بانوان، خانواده و مشارکت‌های مردمی از جمله کمیسیون‌های شورای اسلامی شهر کرمان است...

اشاره: کمیسیون بانوان، خانواده و مشارکت‌های مردمی از جمله کمیسیون‌های شورای اسلامی شهر کرمان است که در سه دوره‌ی شورا به ریاست زهرا ایرانمنش، فعال بوده و از جمله خدمات مهم این کمیسیون، ایجاد پارک‌های عفاف و ریحانه و فرهنگ‌سرای کوثر ویژه‌ی بانوان است.

برای بررسی فعالیت‌های این کمیسیون در دوره‌ی چهارم شورا، با خانم زهرا ایرانمنش به گفت‌و‌گو نشستیم.

 

• خانم ایرانمنش! با توجه به حضورتان در سه دوره‌ی شورا، نظر شما درباره‌ی حضور بانوان در مسئولیت‌هایی از جمله عضویت در شوراهای اسلامی چیست؟
در نظام جمهوری اسلامی، اصل بر سپردن امور به افرادی شایسته، لایق و صالح است که حضور خانم‌ها و بانوان مؤمن، تلاشگر، انقلابی و سیاست‌مدار نیز در این سنگر بسیار مهم است.
حضور زنان در شوراهای اسلامی شهر و روستا، موجب تثبیت موقعیت مقام و منزلت زن می‌شود و با حضور زنان، بسیاری از معضلات راحت‌تر حل‌وفصل می‌شود؛ چراکه حضور زنان به‌عنوان سنگرنشینان محراب و عبادت می‌تواند تأثیرگذار باشد و متضمن رشد و تعالی جامعه است.
در کرمان نیز به این مهم به جد توجه شده و نقش بانوان و توجه و اهمیتی که در کرمان به بانوان داده شده و اعتماد مردم برای انتخاب شش خانم در کرسی‌ شورای اسلامی شهر، قابل توجه است.

 

• شما در سه دوره از شورای اسلامی شهر کرمان به‌عنوان رییس کمیسیون بانوان، خانواده و مشارکت‌های مردمی حضور داشته‌اید، به برخی اقدامات این کمیسیون اشاره کنید.
بله، من در هر سه دوره، به‌عنوان مسئول کمیسیون بانوان، خانواده و مشارکت‌های مردمی، در خدمت بانوان خوب کرمانی بودم و سعی کردم با هم‌کاری سایر اعضای شورا و شهرداران، تسهیلات لازم را در زمینه‌های مختلف خدماتی، آموزشی، رفاهی، تفریحی و ورزشی برای بانوان در نظر بگیریم که خوش‌بختانه در هر سه دوره، با توجه به حضور آقایانی فهمیده، لایق و تأثیرگذار که به درخواست‌ها و نیازهای بانوان توجه کردند، اقدامات مطلوبی انجام گرفت و اگر موفقیت‌هایی در کمیسیون بانوان انجام گرفته، مرهون تلاش، زحمات و پی‌گیری‌های اعضای کمیسیون، اعضای شورای شهر و رؤسای شوراها و مهم‌تر از همه، پی‌گیری و کاربردی کردن مصوبات شورا توسط شهرداران وقت بوده که خوش‌بختانه در دوره چهارم نیز این موفقیت‌ها ادامه پیدا کرد و طبق قولی که شهرداران محترم در هر دوره در رابطه با گسترش فضاهای تفریحی و ورزشی به ما داده‌اند، در این دوره نیز شاهد بودیم که پارک ریحانه، دومین پارک مختص بانوان، به بهره‌برداری رسید؛ البته مقدمات کار از دوره‌ی سوم شروع و زیرساخت‌ها آماده شد و دوره‌ی چهارم به بهره‌برداری رسید و الان بهترین فضا برای حضور خانم‌هاست. خانم‌ها نیز مراتب تقدیر و تشکر خود را از شورا و شهرداری اعلام کردند؛ چراکه پارک ریحانه، فضای مناسب و بدون دغدغه‌ای است که خانم‌ها اوقات فراغت خود را در آن‌جا به سر می‌برند و حتی دختران دبیرستان‌ها در ساعت تفریح و روزش، از فضای باز این پارک استفاده می‌کنند.

 

• آقای علی‌زاده، مدیرعامل شرکت سالم‌شهر اعلام کرد که برخی روزها در تابستان امسال، میزبان 5000 نفر از بانوان بودند.
بله همین‌طور است. در راستای برنامه‌های کمیسیون، از مکان‌هایی که به بانوان اختصاص دارد، سرزده بازدید می‌کنیم؛ در بازدیدهایی که به اتفاق اعضای کمیسیون به پارک ریحانه و پارک عفاف مراجعه کردیم، مشاهده شد پارک‌ها نه‌تنها برای سلامت و تفریح مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ بلکه بانوان با فراغت‌خاطر و بدون هیچ‌گونه مزاحمتی، دور هم نشسته بودند که قطعأ در افزایش روحیه‌ی نشاطِ بانوان بسیار تأثیرگذار است؛ هم‌چنین در بازدید، چند اتوبوس نزدیک پارک ریحانه دیدم و سوال کردم که از کجا آمده‌اند، گفتند اتوبوس متعلق به بانوانی است که از باغین برای استفاده از پارک ریحانه آمده‌اند؛ بنابراین، نه‌تنها بانوان کرمانی، بلکه بانوان اطراف کرمان هم دارند از این پارک استفاده می‌کنند.
بنابراین، وقتی می‌گوییم این فرهنگ‌سرا و یا این پارک ویژه‌ی بانوان باشد، همین‌طور که اعضای شورا و شهردار تاکنون ما را یاری کرده‌اند، حتی نباید به فکرشان خطور کند که مقاومتی از خود نشان دهند؛ چراکه در خانه‌ی همه‌ی ما، دختران و بانوان زیادی هستند که بهترین فضا برای تفریح آن‌ها، پارک‌های بانوان است.

 

• راه‌اندازی پارک سوم بانوان در چه مرحله‌ای است؟
خوش‌بختانه در این دوره اعضای کمیسیون بر این نظر بودند که باید پارک‌های متعددی برای بانوان در سطح شهر داشته باشیم؛ بنابراین، برای راه‌اندازی پارک سوم بانوان پی‌گیری شد و در نهایت در بازدیدی که با حضور معاونان خدمات شهری و فرهنگی‌اجتماعی شهردار از چند نقطه انجام گرفت، پارک دانشجو در خیابان 20 متری دانشجو، به بانوان اختصاص داده شد که امیدواریم با توجه به فضای مناسبی که دارد، بتواند پاسخ‌گوی بانوان این منطقه باشد و امیدواریم شهرداری نیز مراحل بعدی را شروع کند تا در این دوره، پارک سوم بانوان هم به بهره‌برداری برسد.

 

• قرار بود در شهرک شهید ایرانمنش نیز پارک بانوان راه‌اندازی شود.
بله، وقتی راه‌اندازی پارک‌های بانوان پیش‌نهاد داده شد، چند منطقه مورد بازدید قرار گرفت که از جمله شهرک شهید ایرانمنش و خیابان شیخ‌احمد کافی بود و جمع به این نتیجه رسیدند پارک بانوان در خیابان شیخ‌احمد کافی، در اولویت قرار گیرد؛ ضمن این‌که زمین شهرک شهید ایرانمنش نیز موقعیت خوبی دارد.

 

• بنابراین، راه‌اندازی پارک بانوان در شهرک ایرانمنش از دستور کار خارج نشده است؟
خیر، از دستور کار خارج نشده، اما پارک بانوان شیخ‌احمد کافی، در اولویت قرار گرفته است.

 

• خانم ایرانمنش! درباره‌ی تفاهم‌نامه با آموزش‌وپرورش نیز توضیح دهید.
از دوره‌های قبل نیز به شکل دیگری با آموزش‌وپروش تفاهم داشتیم و برای استفاده از فضای باز و سالن‌های ورزشیِ مدارس، تفاهم‌نامه بسته شده بود؛ ضمن این‌که مقرر شده بود از طرف شهرداری هم، ایستگاه‌های تندرستی و امکاناتی که برای مدرسه مناسب بود، فراهم شود؛ ادامه‌ی این موضوع منجر شد تا در شورای چهارم، تفاهم‌نامه‌ی جامع و کاملی منعقد شود که این تفاهم‌نامه بین شورای شهر، شهرداری و آموزش‌وپروش بسته شد. براساس این تفاهم‌نامه، علاوه بر تهاتر شهرداری با آموزش‌و‌پروش برای بازگشایی معابری که مدرسه‌ها در مسیر قرار دارند، مقرر شد مدارس بیش‌تری در اختیار بانوان گذاشته شود و شهرداری هم امکانات لازم را برای مدارس فراهم کند.

 

• ظاهرأ دوسه مدرسه هم بازدید و انتخاب شده است.
چندین بازدید با حضور مسئولان آموزش‌وپرورش، اعضای کمیسیون بانوان و شهرداران منطقه انجام گرفت که استفاده از مدرسه‌ی 38 شهدا در خیابان مدیریت که بسیار فضای خوب و مناسبی دارد، مورد موافقت قرار گرفت.
از چند مدرسه هم در نقاط دیگر شهر بازدید شد، اما چون سالن‌های ورزشی این مدارس کوچک بود، مورد موافقت قرار نگرفت و مقرر شد آموزش‌وپرورش مدارس دیگری پیش‌نهاد دهد.

 

• پی‌گیر بودید تا از ظرفیت تشکل‌های مردم‌نهاد نیز استفاده کنید، در این رابطه چه اقداماتی شده است؟
درباره‌ی وضعیت تشکل‌های مردم‌نهاد و نحوه‌ی فعالیت و تفاهم آن‌ها با شورا و شهرداری، چندین جلسه با حضور مدیرکل امور مشارکت‌های استانداری برگزار کردیم که مقرر شد تشکل‌هایی که در حوزه‌ی شهری فعالیت دارند، با شورای شهر ارتباط داشته باشند.
به گفته‌ی مدیرکل امور مشارکت‌های مردمی استانداری، 80 درصد از تشکل‌ها توسط بانوان تشکیل شده که درخواست کردیم تشکل‌هایی که مختص بانوان است را به ما معرفی کنند تا از پیش‌نهادهای این تشکل‌ها در زمینه‌ی مسایل شهری استفاده کنیم.
موضوع شورایاران و هم‌یاران شورا نیز به شکل‌های مختلف مطرح و در دستور کار قرار گرفته که پس از جلسه‌ی معرفی سازمان‌های مردم‌نهاد، شورایاران را هم معرفی می‌کنیم. هرچند کار در قالب شهرداران‌‌محله انجام می‌شود و برخی از شهرداران‌محله، نیروهای جدی، پی‌گیر و دل‌سوزی هستند که تاکنون ما را در بسیاری از امور راه‌نمایی کرده‌اند، اما امیدواریم شورایاران هم به نوعی با شهرداران‌محله ارتباط برقرار کنند تا مشکلات را از زبان آن‌ها بشنویم و در صدد حل مشکلات باشیم.

 

• نظر شما درباره‌ی فعالیت فرهنگ‌سراها و خانه‌های فرهنگ به‌ویژه فرهنگ‌سرای کوثر که ویژه‌ی بانوان است، چیست؟
فرهنگ‌سرای کوثر، در دوره‌ی سوم شورا به بانوان اختصاص داده شد و خوش‌بختانه امروز شاهد هستیم که فرهنگ‌سرای کوثر، یکی از فرهنگ‌سراهای موفق و به‌نام در سطح کشور است. برنامه‌های متعددی در رابطه با آموزش مسایل فرهنگی، در سالن فرهنگ‌سرای کوثر ویژه‌ی بانوان برگزار می‌شود؛ ضمن این‌که در فرهنگ‌سرای جان‌جهان نیز، بیش‌تر مراجعه‌کنندگان بانوان هستند. در فرهنگ‌سراها، در 70 رشته کلاس‌های آموزشی دایر و با استقبال خوب بانوان روبه‌رو شده است و وقتی می‌شنویم در فرهنگ‌سرای جان‌جهان، ظرفیت کلاس‌ها تکمیل شده، به ما این امید را می‌دهد که اگر زمینه‌ی کافی برای بانوان فراهم شود، در همه‌ی صحنه‌ها حضور خواهند داشت.
در همین راستا در تلاش هستیم در محله‌های دیگر خانه‌های فرهنگ ویژه‌ی بانوان راه‌اندازی شود که خوش‌بختانه مهندس بابایی شهردار کرمان، قول راه‌اندازی خانه‌ی فرهنگ بانوان در شهرک الغدیر را داده‌اند که مقرر شده فضایی که با مشارکت مردم در اختیار شهرداری قرار داده می‌شود، برای بانوان شهرک الغدیر مورد استفاده قرار گیرد.
برگزاری مراسم و نشست‌های متعدد با حضور بانوان، از دیگر اقدامات است و امیدواریم بتوانیم در مسایل مختلف به‌ویژه فرهنگ شهروندی و هم‌چنین گسترش فرهنگ عفاف و حجاب، قدم‌های مثبتی برداریم و در این رابطه نشست‌هایی در سالن خانه‌ی شهر برگزار کردیم؛ ضمن این‌که از ظرفیت دانشگاه فرهنگیان نیز در این رابطه استفاده کردیم. امیدواریم بتوانیم از ظرفیت‌هایی که وجود دارد، در گسترش فرهنگ اسلامی و ارزش‌های اخلاقی، به‌ویژه حجاب و عفاف بیش‌تر استفاده کنیم.

 

• خانم ایرانمنش! شما همواره در نشست‌های شورا بر دیدارهای مردمی تأکید دارید، در این‌باره توضیح دهید.
نشست‌های مردمی، هر دوره از شورا در دستور کار کمیسیون بانوان، خانواده و مشارکت‌های مردمی بوده، اما در این دوره بنا به‌دلایلی کم‌رنگ‌تر شده که امیدواریم پی‌گیری‌های لازم انجام گیرد و این نشست‌ها تداوم پیدا کند؛ چراکه مردم با رأی خود، نمایندگان‌شان را انتخاب کردند و طبیعی است که انتظارات و توقعاتی دارند؛ هرچند ممکن است انتقادهایی هم داشته باشند که ما باید با سعه صدر انتقادها را بشنویم و تا حدامکان برای حل مشکلات تلاش کنیم.

 

• کرمانی‌ها در توجه به بانوان پیش‌رو هستند و تعداد بانوانی که در دوره‌ی چهارم شورای شهر کرمان حضور پیدا کردند، در کشور بی‌نظیر است؛ با توجه به حضور شش عضو خانم در شورا، عملکرد شورای چهارم را چطور ارزیابی می‌کنید؟
پاسخ به این پرسش اندکی مشکل است؛ چون در دوره‌های پیش، دو خانم حضور داشت، اما نمی‌توانیم بگوییم فعالیت در حوزه‌ی بانوان، در آن دوره‌ها کم بود؛ چراکه دیدگاه دیگر اعضای شورا نسبت به بانوان مثبت بود و هر مصوبه‌ای که از کمیسیون می‌آمد، مصوب و اجرا می‌شد. در این دوره وقتی در جلسات کشوری حضور پیدا می‌کنیم، برای همه جالب است که در شهر کرمان شش بانو، عضو شورای اسلامی شهر کرمان هستند.
در این دوره، هر کدام از خانم‌های عضو شورا، می‌خواهند از حق کمیسیونِ خود دفاع کنند که شاید به‌عنوان مثال برای من به‌عنوان رییس کمیسیون بانوان، انتظار به جایی نباشد که تعداد بیش‌تری پارک و فرهنگ‌سرای بانوان راه‌اندازی شود؛ چراکه با توجه به مشکلاتی که شهرداری در زمینه‌ی کم‌بود اعتبارات دارد، نمی‌تواند انتظارات تمام بانوان شورا و کمیسیون‌های مربوط را برآورده کند.
اکنون، با توجه به حجم بالای پروژه‌های عمرانی، شاید مردم از عملکرد شورا و شهرداری در این زمینه رضایت داشته باشند، اما امیدواریم در سایر موارد از جمله بانوان، فرهنگی، اجتماعی، بهداشت و خدمات شهری که مسئولیت کمیسیون‌ها بر عهده‌ی بانوان است نیز، مردم رضایت داشته باشند که در این رابطه باید ارزیابی و نظرسنجی شود.

 

• یکی از موضوع‌های مورد بحث در این روزها، کاهش اعضای شورا در مرحله‌ی پنجم شورا و انتخاب شهردار توسط مردم است، نظر شما در این‌باره چیست؟
هفته‌ی گذشته جلسه‌ای با آقای دکتر چمران در کرمان داشتیم و این دغدغه‌ی تمام اعضای شورای کرمان بود که با توجه به این‌که چندین دوره از عمر شوراها می‌گذرد، اما اختیارات شوراها بیش‌تر نشده؛ بلکه همواره شاهد ضعف شوراها هستیم که مایه تأسف است؛ بنابراین، اعضای شوراها باید از طریق شورای عالی استان‌ها، این موارد را پی‌گیری کنند. البته به نظر من شوراها باید با عملکردشان، خود را ثابت کنند؛ چراکه آن‌چه موجب می‌شود دولت‌مردان از شوراها حمایت کنند، تعامل مثبت اعضای شورای شهر با مسئولان استان‌ها در جهت ارتقای مسایل شهری، آموزشی و موارد مربوط به شهر است.
در رابطه با واگذاری انتخاب شهردار به مردم نیز، جای سوالات فراوانی است؛ چراکه یکی از مهم‌ترین وظایف شورا، انتخاب یک شهردار خوب است و پردغدغه‌ترین مساله‌ای که برای شورا در ابتدای کار پیش می‌آید، انتخاب شهردار از بین گزینه‌های فراوان است که خوش‌بختانه در کرمان شاهد هستیم از ابتدای دوره‌ی شورای اول، شهردارانی که انتخاب شدند، تمام هم‌وغم خود را برای ساخت‌وساز و آبادانی شهر به کار گرفتند و سعی کردند با شورا نیز تعامل داشته باشند و تا این دوره، هیچ شهرداری نداشتیم که راهش را از شورا و مدیریت استان جدا کند؛ اما جای این سوال پیش می‌آید که اگر شهرداری در اواسط کار به‌نوعی با مشکلی روبه‌رو شد، انتخاب شهردار به چه شکل خواهد بود؟ و آیا قرار است دوباره انتخابات برگزار شود؛ بنابراین، نباید این اختیار را از شورا بگیرند؛ چراکه در جهت تضعیف شوراهاست و من با چنین تصمیمی مخالف هستم.
در رابطه با کاهش اعضای شورا نیز نمی‌شود گفت تعدد اعضای شورا، باعث می‌شود مسایل شهری زودتر پیش برود و قطعأ پیش‌رفت کار، به زیادی تعداد اعضای شورا نیست و با تعداد کم هم می‌شود شهر را آباد کرد؛ منوط بر این‌که مردم با دید باز و شاید از بین 300 نامزد شورا، 9 نفر، 11 نفر و یا 15 نفر را انتخاب کنند؛ بنابراین، باید این انتخاب عاقلانه و منطقی باشد و رزومه‌ی افراد را کاملأ بررسی کنند تا افرادی که به صحن شورا می‌فرستند، مؤثر و تأثیرگذار باشند.

 

• خانم ایرانمنش! چندی پیش در نشست عمومی شورای اسلامی شهر کرمان، پروژه‌هایی از سوی جهاد نصر مطرح شد که با مخالفت برخی از اعضای شورا مواجه شد؛ در نشست هفته‌ی بعد، علت مخالفت این اعضا از سوی شما، نسبت نماینده‌ی جهاد نصر با شما اعلام شد؛ ضمن این‌که ظاهرأ پس از آن اتفاق، به نظر می‌آید جهاد نصر دل‌سرد شده است؛ در این‌باره توضیح دهید.
اگر شهرداری و جهاد نصر این دیدگاه را داشته باشند که می‌خواهند به شهر خدمتی بکنند، نباید با صحبت برخی افراد میدان را خالی کنند؛ ضمن این‌که آقای مهندس بابایی شهردار کرمان، پیش‌نهاد جهاد نصر را بی‌نظیر می‌دانستند که قرار است تا سقف 100 میلیارد تومان پروژه را دوساله اجرا و هزینه‌ی آن را طی اقساط سه ساله دریافت کنند؛ بنابراین، سرمایه‌گذارانی که قصد دارند برای آبادانی شهر خدمت کنند را باید با روی باز بپذیریم و این‌که فلان شخص منتسب به فلانی است، نباید بهانه‌ای برای جلوگیری از کارها باشد. در رابطه با پروژه‌های خاتم هم، همین آقایان خیلی تلاش کردند تا پروژه‌ها به نتیجه نرسد؛ بنابراین، مقداری باید عاقلانه فکر کنیم و مصلحت شهر را در نظر بگیریم، نه خدای‌ناکرده، مصالح شخصی و منافع خودمان را.

 

• حرف آخر.
در پایان از شما و سایر خبرنگاران که وقت می‌گذارند و ساعت‌ها پشت در و یا در صحن علنی شورا حضور دارند و سعی می‌کنند خبرها را براساس واقعیت انعکاس دهند، تشکر می‌کنم.
هم‌چنین از اعضای شورای چهارم و به‌ویژه اعضای کمیسیون بانوان تشکر می‌کنم که در این دوره با این‌که هفت نفر عضو کمیسیون بودند و دو نفر از اعضا، آقایان هستند، جلسه‌ای نبود که به حدنصاب نرسد و همواره سعی می‌کنیم با هم‌فکری و مشورت اعضای کمیسیون، تصمیم‌هایی گرفته شود که قابل اجرا باشد و از گرفتن تصمیم‌هایی فراتر از توان شهرداری و ادعاهای شعارگونه، پرهیز می‌کنیم.
از شهردار محترم هم که به نظرات و مصوبات کمیسیون بانوان توجه خاصی دارند و سعی می‌کنند در اسرع وقت مصوبات را اجرا کنند، تشکر می‌کنم.
از استاندار محترم و معاونان ایشان هم تشکر می‌کنم؛ با تجربه‌ای که در سه دوره‌ی شورا دارم، برخی اوقات اعضای شورا، همه یک‌دست و هماهنگ بودند، شهرداری هم پای کار بود، اما اعتبار نبود و استانداران وقت می‌گفتند با کم‌بود اعتبار روبه‌رو هستیم و نمی‌توانیم برای پروژه‌های شهری کمک کنیم؛ اما الان که استاندار محترم پای کار است و گام اصلی را برای ساخت‌وسازهای شهر برداشته، امیدوارم اعضای شورا هم با هم‌فکری و حمایت از شهرداری و استانداری، تلاش کنند تا فعالیت‌ها در راستای آبادانی شهر، ادامه داشته باشد.

محمدرضا احمدی

0