شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • جامعه
  • شماره خبر: 9608988
  • 30 اردیبهشت 1399
  • 18:49
  • امتیاز:5/4
  • امتیاز شما
اعتبارات اندک و نبود زیرساخت‌ها از چالش‌های طرح «نماد» در استان است

مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان بیان کرد:

اعتبارات اندک و نبود زیرساخت‌ها از چالش‌های طرح «نماد» در استان است

مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان گفت: دسترسی نداشتن به اینترنت در روستاها، اندک بودن اعتبارات و نبود زیرساخت‌های لازم از جمله چالش‌های اجرای طرح «نماد» (نظام مراقبت از دانش‌آموزان) در استان کرمان است.

به گزارش کرمان‌شهرآن‌لاین، احمد اسکندری‌نسب در نشست شورای پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمان با بیان اینکه ۱۹ هزار و ۸۴۱ دانش‌آموز استان در طرح «نماد» آموزش دیده‌اند، افزود: از ابتدای اجرای طرح «نماد» تاکنون ۱۳۰ مدرسه با ۱۹ هزار و ۸۴۱ دانش‌آموز آموزش‌های لازم را فرا گرفته‌اند.
وی خاطرنشان کرد: طرح «نماد» به نوعی بیانگر تعامل خانواده و نظام تعلیم تربیت است و توجه به خانواده به‌عنوان عامل اصلی پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی باید بیش از پیش در برنامه‌ریزی‌ها مورد توجه قرار گیرد.
مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان گفت: اجرای طرح «نماد» نیازمند همکاری ۱۶ دستگاه اجرایی است و به‌نوعی مجموعه‌ای نظام‌یافته از خدمات مختلف شامل غربال‌گری، آموزش، توانمندسازی و حمایت روانی و اجتماعی دانش‌آموزان است.
اسکندری‌نسب با تأکید بر اینکه پیشگیری باید از مدرسه به‌عنوان کانون اصلی تعلیم و تربیت آغاز شود، افزود: افراد زیر ۱۸ سال، جامعه‌ی هدف طرح «نماد» هستند و ما معتقدیم مداخلات اجتماعی باید به شکل مدرسه‌محور، خانواده‌محور و جامعه‌محور باشد.
وی بیان کرد: براساس طرح نظام مراقبت از دانش‌آموزان، به کودکان در مهدهای کودک و پیش‌دبستانی‌ها آموزش‌هایی در قالب مهارت‌های زندگی ارائه می‌شود و دانش‌آموزان در معرض آسیب، شناسایی می‌شوند و آموزش ویژه‌ی آنها در دستور کار قرار می‌گیرد.
مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان گفت: ۷۰۰ مدرسه‌ی کرمان در اورژانس اجتماعی و برای ارائه‌ی خدمات مشاوره‌ای توسط میز «نماد» ثبت شده و میز «نماد» در شهرستان‌ها و مناطق آموزش و پرورش راه‌اندازی شده است.
اسکندری‌نسب افزود: تاکنون حدود ۱۳ میلیارد ریال در راستای اجرای طرح نماد (نظام مراقبت از دانش‌آموزان) در استان هزینه شده است.
گفتنی‌ست هدف طرح «نماد» توانمندسازی دانش‌آموزان و مقابله با آسیب‌های اجتماعی ازطریق مداخله‌ی به‌موقع و موثر با استفاده از رویکرد پیشگری رشدمدار است. گسترش آموزش‌های ریشه‌ای در زمینه‌ی پیشگیری از رفتارهای پرخطر، آسیب‌های اجتماعی و بزهکاری، ایجاد نظام شناسایی دانش‌آموزان آسیب‌پذیر با چک‌لیست‌های منظم و علمی، طراحی و توسعه‌ی مداخله‌های موثر و توانمندسازی دانش‌آموزان بخشی از اهداف این طرح است.

 

0