پنج شنبه 9 فروردین 1403
  • شورا و شهر
  • شماره خبر: 9607169
  • 16 مهر 1397
  • 11:41
  • امتیاز:5/4
  • امتیاز شما
افزایش 50 درصدی درآمد شهرداری در هفت‌‌ماه نخست امسال

در نشست عمومی شورا بیان شد:

افزایش 50 درصدی درآمد شهرداری در هفت‌‌ماه نخست امسال

نشست عمومی شورای اسلامی شهر کرمان با حضور رییس و سایر اعضای شورا و شهردار کرمان برگزار شد.

به گزارش کرمان‌شهرآن‌لاین، در این نشست، حسین چناریان، رییس کمیسیون برنامه، بودجه، ایجاد منابع پایدار و حقوقی شورا با اشاره به مصوبات این کمیسیون گفت: در این کمیسیون 45 نامه مورد بررسی قرار گرفت.

وی با اشاره به تصویب 35 مصوبه در این کمیسیون، به قرائت مصوبه‌های این شورا پرداخت.

رییس کمیسیون برنامه، بودجه، ایجاد منابع پایدار و حقوقی شورا به نامه‌های ارسال شده از شهرداری کرمان مربوط به اعتبارات سرفصل دیون اشاره کرد و گفت: پیشنهاد می‌شود تا سقف اعتبارات، نامه‌های مربوط به اعتبارات دیون دیگر به شورا ارسال نشود.

محمد فرشاد، رییس شورای اسلامی شهر کرمان هم با تأیید این پیشنهاد گفت: پیشنهاد این است تا سقف بودجه‌ای که تصویب شده، ضرورت ندارد نامه‌ای به شورا ارسال شود و در صورتی که به جابه‌جایی اعتبارات نیاز بود، پیشنهاد شهرداری به شورا ارسال شود.

محمدجواد کامیاب، رییس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورا نیز پیشنهاد کرد دیون براساس اولویت پرداخت شود؛ یعنی ابتدا دیون مربوط به سال‌های قبل‌تر پرداخت شود.

در ادامه، پیشنهاد شرکت تعاونی دانشگاه آزاد اسلامی در رابطه با تفکیک قطعه‌زمین این شرکت تعاونی در خیابان شهید شیروانی مورد بررسی قرار گرفت.

در این رابطه شرکت تعاونی دانشگاه آزاد اسلامی پیشنهاد داده است شهرداری کرمان به‌جای قدرالسهم زمین حاصل از تفکیک، وجه ریالی دریافت کند که پس از بررسی، با این پیشنهاد مخالفت و مقرر شد این موضوع در کمیسیون معماری و شهرسازی شورا مورد بررسی بیشتر قرار گیرد.

کامیاب، رییس کمیسیون حمل‌و‌نقل شورا به‌عنوان مخالف این پیشنهاد با تأکید بر این‌که شهرداری کرمان باید به ازای قدرالسهم، زمین را دریافت کند، گفت: شهرداری می‌تواند زمین‌ها را در مزایده با قیمت بالاتری به فروش برساند.

وی افزود: شهرداری باید درآمد خود را از محل درآمدهای پایدار و عوارض افزایش دهد.

علی خدادادی، رییس کمیسیون خدمات شهری شورا هم به‌عنوان موافق این مصوبه، به مشکلات مالی شهرداری اشاره کرد و گفت: در شرایطی که شهرداری کرمان برای پرداخت حقوق کارکنان و هزینه‌ی پروژه‌های شهری با مشکل مواجه است، باید از دریافت وجه ریالی به‌جای زمین استقبال کرد.

وی افزود: شهرداری اکنون در بحران است؛ بنابراین، باید کمک کنیم تا مشکلات مالی شهرداری برطرف شود.

 

درآمد حاصل از عوارض، هزینه‌های اداره امور شهر را پوشش نمی‌دهد

شهردار کرمان نیز با بیان این‌که شورای اسلامی شهر باید تعیین‌تکلیف کند که آیا شهرداری اجازه دارد برای کسب درآمد وارد این موضوعات شود یا خیر، گفت: امسال لایحه‌ی عوارضی شهرداری کرمان به‌صورت کاملاً کارشناسی و با تفاوت زیاد نسبت به لوایح سال‌های قبل، به شورا ارسال خواهد شد، اما مگر درآمد حاصل از عوارض چند درصد از هزینه‌های اداره امور شهر را پوشش می‌دهد؟

سیدمهران عالم‌زاده افزود: قطعاً باید بخشی از درآمدهای شهرداری از محل مالیات بر ارزش افزوده و بخشی نیز از محل فروش زمین تأمین شود که البته این موارد توسط شورا در لایحه‌ی بودجه‌ی شهرداری هم دیده شده است.

وی ادامه داد: اگر قرار است قدرالسهم نفروشیم، شورا باید به شهرداری اعلام کند تا بدانیم در این حوزه درآمدی نداریم و بحران مضاعفی برای شهرداری ایجاد نشود.

شهردار کرمان هم‌چنین ضمن گرامی‌داشت هفته‌ی نیروی انتظامی، به حضور پرشور مهندسان در انتخابات هیأت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان هم اشاره کرد و با بیان این‌که حضور مهندسان در این انتخابات، رشد ۴۰ درصدی داشته است، اظهار امیدواری کرد هیأت مدیره جدید با همکاری اعضای سازمان، گام‌های مؤثری برای توسعه و عمران شهر و استان کرمان بردارد.

 

همراهی اعضای شورا با شهرداری

در ادامه، فرشاد، رییس شورای اسلامی شهر کرمان با بیان این‌که اعضای شورا قصد همراهی با شهرداری را دارند و مشکلات و مسایل مالی را درک می‌کنند، گفت: اعضای شورا نسبت به قیمت کارشناسی زمین ابهام دارند که این موضوع در کمیسیون معماری و شهرسازی مورد بررسی قرار گرفته و ابهام برطرف می‌شود.

علی بهرامی، نایب‌رییس شورا و رییس کمیسیون اجتماعی، ورزش و جوانان نیز با بیان این‌که همیشه به بهانه‌ی عبور از بحران شهر را فروخته‌ایم، گفت: طی سال‌های گذشته، به بهانه‌ی پرداخت حقوق پرسنل، پارکینگ فروختیم و وقتی با مشکل ترافیک روبه‌رو شدیم، پل ساختیم.

وی هم‌چنین بر افزایش درآمدهای شهرداری با تأمین منابع جدید تأکید کرد و گفت: در این دوره از شورا قرار نبود راه گذشته‌ها را تکرار کنیم؛ بلکه قرار بود به‌جای فروش شهر، به سمت منابع جدید درآمدی برویم.

شهردار کرمان هم در ادامه، با اشاره به افزایش 50 درصدی درآمدهای شهرداری کرمان در هفت‌ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته گفت: در شرایطی که دولت با مشکلات مالی روبه‌روست و شهرداری‌های کشور مشکلات فراوانی دارند، درآمدهای شهرداری کرمان 50 درصد افزایش یافته است.

 

پروژه‌های عمرانی شهر با سرعت در حال اجراست

عالم‌زاده افزود: بیشتر شهرداری‌های کشور در پرداخت حقوق کارکنان خود با مشکل مواجه هستند و پروژه‌های عمرانی برخی شهرداری‌ها تعطیل است، اما شهرداری کرمان علاوه بر پرداخت ماهانه‌ی حقوق کارکنان، بخشی از حقوق معوق نیروهای شرکتی را نیز پرداخت کرده است؛ ضمن این‌که پروژه‌های عمرانی شهر هم با سرعت قبل در حال اجراست.

در ادامه، صدور کارت شناسایی جدید برای کارکنان شهرداری کرمان مورد بررسی قرار گرفت و اعضای شورا با درخواست شهرداری کرمان مبنی بر واریز ۲۰ میلیون تومان به حساب سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور برای صدور کارت شناسایی جدید برای کارکنان شهرداری کرمان موافقت کردند.

 

یکسان‌سازی کارت‌های شناسایی کارکنان شهرداری‌ها

کارت‌های شناسایی جدید برای کارکنان شهرداری با هدف یکسان‌سازی کارت‌های شناسایی کارکنان شهرداری‌ها و جلوگیری از جعل و سوءاستفاده از کارت‌ها صادر می‌شود.

علی خدادادی، رییس کمیسیون خدمات شهری شورا نیز به تفاهم‌نامه‌ی شهرداری کرمان با اداره‌کل راه و شهرسازی استان اشاره کرد و گفت: با توجه به نبود قیر در کشور، شهرداری کرمان با اداره‌کل راه و شهرسازی تفاهم‌نامه امضا کرده تا این اداره‌کل 257 تن قیر به‌صورت رایگان در اختیار شهرداری قرار دهد تا برای آسفالت محله‌های هدف مورد استفاده قرار گیرد.

وی افزود: اداره‌کل راه و شهرسازی برای تحویل این میزان قیر ضمانت می‌خواهد که مقرر شد سند یکی از قطعات زمین‌های شهرداری به‌عنوان ضمانت به اداره‌کل راه و شهرسازی واگذار شود.

عالم‌زاده، شهردار کرمان هم در این رابطه گفت: به‌دلیل بدهی‌ معوق شهرداری کرمان به بانک شهر، شهرداری کرمان در لیست سیاه بانک‌ها قرار گرفته و نمی‌تواند ضمانت‌نامه صادر کند؛ به همین دلیل مجبوریم به‌عنوان ضمانت، سند یکی از زمین‌های شهرداری را به‌عنوان ضمانت استفاده کنیم.

وی اظهار امیدواری کرد اعضای شورای اسلامی شهر به شهرداری کمک کنند تا با افزایش درآمدها و پرداخت اقساط معوق، شهرداری از لیست سیاه بانک‌ها خارج شود.

 

اجرای طرح «کارت پارک» در 43 خیابان شهر کرمان

کامیاب، رییس کمیسیون عمران و حمل‌و‌نقل شورا نیز به پیشنهاد شهرداری کرمان مبنی بر اجرای طرح «کارت پارک» در 43 خیابان شهر کرمان اشاره کرد و گفت: اجرای این طرح موجب کاهش ترافیک و ایجاد نظم و امنیت می‌شود و برای شهروندان و شهرداری مفید است.

در ادامه، علاوه بر رامین ارجمند کرمانی، رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورا، زهرا ایرانمنش، رییس کمیسیون فرهنگی، هنری و بانوان شورا نیز به بیان آخرین مصوبات این کمیسیون پرداخت و گفت: کمیته‌ی نام‌گذاری معابر با رویکرد و ساختار جدید شکل گرفته است.

وی به استقبال خوب شهروندان از بازارچه‌ی خوداشتغالی شهرداری اشاره کرد و خواستار آماده‌سازی بازارچه‌ی خوداشتغالی ابوذر تا بهمن‌ماه شد.

ماه‌بانو معصوم‌زاده، رییس کمیسیون بهداشت و سلامت شورا بر توجه خاص به تغذیه‌ی سالم کودکان تأکید کرد.

وی به بررسی بیماری‌های شهروندان هم اشاره کرد و گفت: فعالیت کم بدنی، مصرف سیگار، آسیب‌پذیر بودن شخصیت و نداشتن مهارت کافی اجتماعی، ازجمله دلایل اصلی بیماری مردم است.

معصوم‌زاده بر ورود کمیسیون اجتماعی، ورزش و جوانان شورا و هم‌چنین دانشگاه علوم پزشکی برای جلوگیری از افزایش بیماری در شهروندان تأکید کرد.

در ادامه، شهردار کرمان به مذاکره با شرکت فولاد بردسیر اشاره کرد و گفت: مقرر شد برای تأمین مالی زیرگذر آزادی، چهار میلیارد تومان میلگرد ازسوی شرکت فولاد بردسیر به قرارگاه خاتم واگذار شود.

عالم‌زاده در همین رابطه ضمن تشکر از مدیرعامل شرکت فولاد بردسیر گفت: این میزان میلگرد به ازای پرداخت نقدی شهرداری به قرارگاه خاتم تحویل داده می‌شود و سپس شهرداری کرمان هزینه‌ی میلگردها را به شرکت فولاد بردسیر پرداخت می‌کند.

منصور ایرانمنش، عضو شورای اسلامی شهر کرمان هم با بیان این‌که پیش‌بینی شده امسال نسبت به سال گذشته بارندگی مطلوبی در کرمان شاهد باشیم، درخواست کرد کارگروه ویژه‌ای که هرساله در رابطه با آب‌گرفتگی معابر در شهرداری کرمان شکل می‌گرفت، امسال نیز فعال شود تا در هنگام بارندگی با مشکل مواجه نشویم.

در پایان نشست عمومی شورا نیز رییس شورای اسلامی شهر کرمان با بیان این‌که مقرر بود دو کمیسیون فرهنگی، هنری و بانوان و اجتماعی، ورزش و جوانان ادغام شوند، گفت: پس از بررسی مقرر شد این دو کمیسیون در دومین‌سال فعالیت شورا هم‌چنان به فعالیت خود ادامه دهند.

فرشاد در خصوص تعیین سخنگوی شورا نیز گفت: به‌صورت موقت خودم سخنگوی شورا خواهم بود.

وی افزود: در صورتی که اعضای شورا به توافق برسند، در آینده یکی از اعضا به‌عنوان سخنگو انتخاب و معرفی خواهد شد.

محمدرضا احمدی

 

0