سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • جامعه
  • شماره خبر: 9606979
  • 23 مرداد 1397
  • 10:08
  • امتیاز:5/4
  • امتیاز شما
اقتصاد ایران در همین شرایط باید جراحی شود

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس:

اقتصاد ایران در همین شرایط باید جراحی شود

محمدرضا پورابراهیمی گفت: اگر اقتصاد ایران را در همین شرایط پیش‌آمده جراحی نکنیم، همچنان بیمار خواهد ماند.

به گزارش کرمان‌شهرآن‌لاین، نماینده مردم کرمان و راور گفت: جمهوری اسلامی علی‌رغم همه مسائل از موقعیتی برخوردار است که با حمایت مردم و تلاش مسوولان می تواند مشکلات را حل کند.
پورابراهیمی افزود: براساس اعلام صندوق بین المللی پول، ایران رتبه هجدهم اقتصادی را دارد و ما نیازمند تبیین موضوعات و تبیین راهکارها هستیم و باید به مردم اطلاع رسانی شود که خلاء عدم اطلاع رسانی وجود دارد و باید مردم را به صورت کامل و جامع در همه بخش ها در تصمیم گیری اقتصادی مشارکت بدهیم که می توانیم برای عبور از شرایط از پشتیبانی مردم استفاده کنیم.
پورابراهیمی با تبین شرایط اقتصادی کشورتصریح کرد: در ماه‌های اخیر علی‌رغم تاکید مجلس بر به رسمیت شناختن بازار ثانویه بود، دولت تاکید بر نرخ واحد ارز داشت و این یکی از سیاست‌های نادرست ارزی در ماه‌های اخیر بود.
وی با بیان این‌که سیاست نرخ واحد ارز در زمان التهاب نیازمند کار کارشناسی است، بیان کرد: همه‌ی دولت‌ها شاهد شوک ارزی بوده‌اند، اما نگرانی ما مدیریت ناصحیح است و این‌که دولت بعد از چهار ماه  پیشنهاد مجلس را پذیرفت.
رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات به هر میزان، کار غلطی بود.

وی با بیان اینکه این سیاست ها دست خود ماست، افزود: دشمن می خواهد القاء کند که اتفاقات و مشکلات ناشی از اقدامات امریکاست در حالی که بخش زیادی از مشکلات ناشی از عملکرد نادرست خود ماست.
پورابراهیمی تصریح کرد: خوشبختانه با تدبیر رهبر معظم انقلاب در هماهنگی قوا برای تشکیل شورای عالی اقتصادی کشور، کارهای خوبی در حال انجام است و فرصت استثنایی است که در طول تاریخ انقلاب نخستین بار است که رهبری برای دولت سنگ تمام گذاشته و همه قوا را همراه دولت می‌کنند.
پورابراهیمی گفت: پیشنهاد دادیم کل منابع صادرات غیرنفتی وراد بازار ثانویه شود و با عملیاتی شدن این پیشنهاد که مدت کوتاهی زمان می‌برد، نرخ ارز در بازار ثانویه به شدت پایین آمده و به نرخ واقعی نزدیک می‌شود.
نماینده مردم کرمان و راور در مجلس در مورد اجرای قانون شفافیت اطلاعات اقتصادی در کشور گفت: شفافیت اطلاعات اقتصادی سبب می‌شود تصمیم‌گیری‌ها سریعتری انجام شود.
وی افزود: هر چند مقاومت‌هایی در مورد شفافیت اطلاعات اعمال می‌شود، اما به دنبال اجرایی شدن این هستیم که به کارآمدی اقتصادی، عدالت اجتماعی و ... برسیم.
وی تصریح کرد: با تاکیداتی که در این زمینه داشتیم، 200 شرکت بزرگ، اطلاعات اقتصادی خود را شفاف اعلام کردند، اما موسسات و خیریه‌های زیادی داریم که از آن‌ها هیچ صورت مالی  در دست نیست.
نماینده مردم کرمان و راور در مجلس گفت: در FATF تعهدات و الزامات سیاسی و اقتصادی برای جمهوری اسلامی بدون نظر و مجوز مجلس انجام شد، بسیاری از کشورهایی که به این تعهد پیوستند خیلی از بندهای آن را قبول ندارند، اما در توافق انجام شده تمام بندها را پذیرفته شده است.

وی با اشاره به نحوه‌ی رفتاری که در قبال این تعهد با جمهوری اسلامی انجام می‌شود، گفت: اگر چه این توافق ظاهری جالب و جذاب با بحث شفافیت اطلاعات، مبارزه با پول‌شویی و مبارزه با تامین مالی تروریسم مطرح است، اما باطن قضیه چیز دیگری است.
 

0