جمعه 31 فروردین 1403
  • جامعه
  • شماره خبر: 9608981
  • 29 اردیبهشت 1399
  • 17:13
  • امتیاز:5/4
  • امتیاز شما
انتقاد دانشگاه علوم پزشکی کرمان از کم‌توجهی به پروتکل‌های بهداشتی

در 24 ساعت گذشته تست کرونای ۶۴ نفر در استان مثبت شد

انتقاد دانشگاه علوم پزشکی کرمان از کم‌توجهی به پروتکل‌های بهداشتی

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: با مثبت شدن تست ۶۴ مورد از میان ۲۲۷ نمونه تست ارسالی به آزمایشگاه‌های استان طی ۲۴ ساعت گذشته شمار مبتلایان به کووید ۱۹ در استان کرمان به ۱۲۱۸ نفر رسید.

به گزارش کرمان‌شهرآن‌لاین، مهدی شفیعی در نشست خبری مجازی بیست‌ونهم اردیبهشت‌ماه افزود: از ۶۴ مورد مثبت ۲۴ ساعت گذشته، ۱۹ مورد مربوط به افراد بستری در بیمارستان‌ها، ۹ مورد بیماران سرپایی، یک مورد پرسنل و ۳۵ مورد از اطرافیان بیماران هستند.

وی خاطرنشان کرد: بیشترین تعداد موارد مثبت در ۲۴ ساعت گذشته مربوط به شهرستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی جیرفت با ۳۱ مورد و دانشگاه علوم پزشکی بم با ۱۵ مورد است.

مدیرگروه بیماری‌های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی کرمان افزود: ۱۱ مورد از بیماران جدید از حوزه‌ی دانشگاه علوم پزشکی کرمان، یک مورد از حوزه‌ی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان و شش مورد مربوط به حوزه‌ی دانشکده‌ی علوم پزشکی سیرجان هستند.

شفیعی ادامه داد: از موارد مثبت ۲۴ ساعت گذشته، ۲۴ نفر زن و ۴۰ نفر مرد هستند.

وی بیان کرد: متأسفانه با فوت  یک مرد در حوزه‌ی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت به دلیل ابتلا به کووید ۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان‌باختگان این بیماری در سطح استان به ۶۴ نفر رسید.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان افزود: در ۲۴ ساعت گذشته پنج بیمار مبتلا به کرونا با حال عمومی خوب از مراکز درمانی استان ترخیص شده‌اند و تعداد موارد بهبودیافته از بیماری کووید ۱۹ در استان کرمان به ۴۴۹ نفر رسیده است.

شفیعی یادآور شد: بخشی از این افزایش آمار مربوط به بیماریابی و غربال‌گری فعال است و این، هم خوب است و هم بد؛ در فرایند غربال‌گری، فردی که علامت ندارد و ظاهر او کاملاً سالم است و به‌راحتی می‌تواند با تردد در اماکن عمومی، دیگران را هم مبتلا کند، شناسایی می‌شود و به او توصیه می‌شود در منزل تحت ایزوله قرار گیرد تا زنجیره‌ی انتقال قطع شود.

وی ادامه داد: نگرانی ما از این است که روز به روز آمار مبتلایان به ویروس کرونا در استان بیشتر می‌شود و این نشان می‌دهد مردم رعایت نمی‌کنند و باید فکری برای این مسئله بشود.

مدیرگروه مبارزه با بیماری‌های واگیردار دانشگاه علوم ‌‌پزشکی کرمان بیان کرد: همه‌ی موارد بدون علامت را نمی‌توان در جریان غربال‌گری شناسایی کرد. بنابراین، برخی از مبتلایان می‌توانند این ویروس را وارد خانواده و دیگر جمع‌هایی که در آنها حضور دارند، بکنند و افرد مسن و کسانی که بیماری زمینه‌ای دارند از این طریق مبتلا شوند؛ این روند موجب می‌شود طی هفته‌های بعد موارد بیماران بستری‌ افزایش ‌یابد اگرچه این افزایش ممکن است به‌کندی اتفاق بیفتد اما در پی آن، مرگ‌ومیر هم بیش‌تر می‌شود.

شفیعی با انتقاد از عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در استان گفت: در گام دوم مدیریت کرونا، با هدف بازگشت تدریجی جامعه به روال عادی، با حفظ شرایط بهداشتی، پروتکل‌هایی تعریف می‌شود و براساس اینکه خطر انتقال در کدام‌یک از مشاغل بالاتر است، مشاغل به گروه‌های با خطر بالا، متوسط و پایین طبقه‌بندی شده و بعد به‌صورت پلکانی بازگشایی می‌شوند.

وی ادامه داد: در همه‌ی شهرها اعم از سفید و زرد و قرمز، پروتکل‌های الحاقی باید اجرا شود و صاحب صنف، موظف به رعایت آن است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان تأکید کرد: ناظران بهداشتی و بازرسان استانداری و اداره‌کل صمت، سازمان اصناف و تعزیرات باید دست به دست هم بدهند و اگر صنفی تخلف کرد برخورد شدید با آن صورت گیرد و حتی تعطیل شود؛ تعطیلی هم طولانی‌مدت باشد و جریمه‌های سنگین برای آن در نظر بگیرند.

شفیعی افزود: این نظارت‌های سخت‌گیرانه شامل ادارات هم می‌شود و حتی متخلفان را باید در رسانه‌ها معرفی کنند.

وی تصریح کرد: در جلسه‌ی روز شنبه ستاد استانی مدیریت کرونا این موضوع را که پروتکل‌ها کمرنگ اجرا می‌شود، مطرح کردم؛ ما واقعاً از این موضوع نگران هستیم. وزارت بهداشت هم همواره هشدار داده که بازگشایی و وضعیت سفید اعلام کردن برخی شهرها به‌معنی این نیست که اپیدمی به پایان رسیده است؛ اگر پروتکل‌ها با جدیت رعایت نشود، احتمال بازگشت موج‌های بعدی اپیدمی وجود دارد.

0