چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403
  • شورا و شهر
  • شماره خبر: 9609858
  • 11 مهر 1401
  • 14:26
  • امتیاز:5/4
  • امتیاز شما
انجام کار بدون قرارداد برای شهرداری تخلف است

در نشست عمومی شورای اسلامی شهر کرمان تصریح شد:

انجام کار بدون قرارداد برای شهرداری تخلف است

نشست عمومی شورای اسلامی شهر کرمان، با حضور شهردار کرمان، رییس و سایر اعضای شورا برگزار شد.

به گزارش کِرنا، در این نشست، محمد امینی‌زاده، رییس کمیسیون حقوقی و منشی شورا، با اشاره به موضوع پرداخت مطالبات پیمانکاران و مشاورانی که در سال‌های گذشته، فعالیت‌هایی را بدون قرارداد، برای شهرداری انجام داده‌اند، گفت: اکثر این مطالبات که به تأیید ناظران و شهرداران مناطق هم رسیده، در دوره قبلی شورا بررسی و پرداخت شده است و اکنون شهرداری، موارد باقی‌مانده از این مطالبات را طی نامه‌ای به شورا ارائه کرده که پس از بررسی در کمیسیون بودجه، با پرداخت سه مورد موافقت شد.

سپس، در همین رابطه، سیدمحمد موسوی با اشاره به اینکه حدود ۳۲ پیمانکار بدون قرارداد از سال ۹۲ تا ۹۴ برای شهرداری کار کرده‌اند، گفت: اینکه هر یک از این اقدامات در زمان کدام شهردار انجام شده، محل بحث بود که قرار شد شهرداری این موارد را بررسی کند و در صورتی که کار انجام شده‌ای وجود دارد، چاره‌اندیشی شود که بخش زیادی از این موارد تعیین‌تکلیف شده است.

وی تصریح کرد: درواقع کاری که بدون قرارداد انجام شود، تخلف است به‌خصوص در مواردی که رقم بالاست، مبالغی که امروز برای آن‌ها باید مناقصه برگزار شود.

این عضو شورا تأکید کرد: اینکه هر زمان صورت‌وضعیتی آورده شود و بگویند در دوره‌های قبل، کاری بدون قرارداد انجام شده، جای سوال است و باید متوقف شود.

علیرضا نادری، رییس شورا نیز با تأکید بر اینکه انجام کار بدون قرارداد، خلاف است، افزود: در حال حاضر، با مواردی مواجه هستیم که کار انجام شده، اما اینکه حجم کار همین است و صورت‌وضعیت دقیق است یا نه، الآن نمی‌توانیم قضاوت و ارزیابی کنیم.

وی ادامه داد: امضای مسئولان وقت، پای صورت‌وضعیت است و باید حق کسانی که کار کرده‌اند پرداخت شود، اما موضوع تخلفی که در دوره‌های پیشین انجام شده، باید جداگانه رسیدگی شود و نباید بگذاریم این مسئله روال شود.

رییس شورا تأکید کرد: در حال حاضر، باید مشکلاتی را که از گذشته باقی مانده حل کنیم، اما اعلام کردیم هیچ کاری در شهرداری بدون قرارداد نباید انجام شود و هر کسی که انجام دهد، مرتکب تخلف شده و شهرداری نمی‌تواند پاسخگو باشد.

حسین چناریان، رییس کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه‌گذاری شورا نیز در این رابطه با اشاره به اینکه پیمانکارانی ادعایی مربوط به سنوات گذشته دارند که تعدادشان هم زیاد است، افزود: بدهی‌های معوق را باید پرداخت کرد؛ اگر الآن براساس قیمت همان روز پرداخت نشود، شکایت می‌کنند و ممکن است قرار باشد مبلغ بیشتری براساس قیمت امروز پرداخت شود.

سپس، امینی‌زاده، خاطرنشان کرد: پرداخت باید براساس فهرست‌بهای زمان کار باشد، اما ضریب ۱.۳ هم اعمال شده که معتقدم باید بدون اعمال ضریب باشد.

فتح‌الله مویدی نیز بیان کرد: موضوع اعمال ضریب در کمیسیون مطرح نشده بود، اگر ضریب لحاظ شود، مخالفم.

منصور ایرانمنش، رییس کمیسیون عمران و معماری شورا تصریح کرد: این امر مسبوق به سابقه است؛ گاهی ‌کار ضروری پیش می‌آید و مدیران شهرداری مجبور به این کار می‌شوند؛ وقتی حراست و بازرسی و نماینده شورا این مطالبات را تأیید کرده‌اند، اگر پرداخت نشود، اعتبار شهرداری به خطر می‌افتد.

درنهایت با پرداخت مطالبات بدون اعمال ضریب براساس فهرست‌بهای زمان انجام کار و قید مصالحه درخصوص اینکه پیمانکار هیچ ادعایی نسبت به شهرداری نداشته باشد، موافقت شد.

سپس، سعید شعرباف، شهردار کرمان، بیان کرد: مقرر کردیم بعضی از این موارد چون کارشان مشخص است و تأخیر در پرداخت از سمت شهرداری بوده، تعیین‌تکلیف شوند و مطالبات پیمانکاران بر مبنای مصوبه شورای پنجم، بدون اعمال ضریب پرداخت شود.

در ادامه این نشست، امینی‌زاده، به نامه‌ای از شهرداری اشاره کرد که با توجه به در حال پایان بودن قرارداد شهرداری‌های مناطق یک، دو سه و چهار و سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری و سازمان عمران و بازآفرینی فضاهای شهری شهرداری با سازمان همیاری‌های شهرداری استان کرمان، درخواست تمدید قرارداد داشتند و گفت: در کمیسیون با انعقاد قرارداد تا پایان فروردین‌ماه سال ۱۴۰۲ تا سقف بودجه مصوب موافقت شد.

موسوی، در این رابطه با اشاره به اینکه حدود ۵۳۰ نفر از مجموع بالغ بر ۹۰۰ نفر نیروهای شهرداری که با سازمان همیاری‌های شهرداری قرارداد دارند، در این جداول ذکر شده‌اند، خاطرنشان کرد: یکی از ایرادهایی که در این رابطه وجود دارد، عدم شفافیت در به‌کارگیری نیروهاست؛ ابتدا باید اطلاعات کاملی ارائه شود و دقیقاً بدانیم این ۵۳۰ نیرو کجا فعالیت دارند.

وی ادامه داد: همچنین اینکه دقیقه ۹۰ این کار را انجام دهیم قابل پذیرش نیست؛ شهرداری باید قبل از پایان قرارداد، اطلاعات را ارائه می‌داد؛ وضعیت نیروهای شرکت‌های تنظیف هم باید مشخص شود.

سپس، چناریان در این رابطه بیان کرد: با صحبت آقای موسوی موافقم، ولی با مخالفت ما مشکل فعلی شهرداری حل نمی‌شود و موجب می‌شود در مناطق بدون قرارداد کار کنند.

شهردار کرمان نیز در این خصوص با اشاره به اینکه نیروهای شرکتی در چهار دسته فضای سبز، تنظیف، پسماند و سازمان همیاری هستند، یادآور شد: اخیراً تمرکز روی تنظیم قراردادها و مشخص کردن وضعیت نیروهای فضای سبز، تنظیف و پسماند بوده است.

شعرباف افزود: اطلاعات مربوط به نیروهای سازمان همیاری با جزئیات در معاونت برنامه‌ریزی موجود است، منتها تاکنون موضوع جلسه‌ای قرار نگرفته؛ هر زمان شورا اعلام کند، گزارش می‌دهیم.

وی خاطرنشان کرد: در همه شهرداری‌های کشور همین‌طور است که اکثر نیروهای سازمان همیاری‌ها با توجه به مضیقه نیروی انسانی، لزوماً در همان مکان ذکرشده در قرارداد مشغول به کار نیستند، اما وضعیت قرارداد و محل کار آن‌ها، موجود و قابل ارائه است.

شهردار کرمان بیان کرد: در اسرع وقت، گزارش مفصلی درخصوص همه نیروهای شهرداری که با سازمان همیاری‌ها قرارداد دارند، به تفکیک محل خدمت آن‌ها ارائه می‌شود تا اگر بخشی از این نیروها قابل حذف و جابه‌جایی باشند، سیاست‌گذاری شود و اگر قرار بر حذف برخی نیروها از فروردین ۱۴۰۲ شد، هرچه زودتر به افرادی که باید تعدیل شوند، اعلام کنیم.

درنهایت با درخواست شهرداری موافقت شد.

سپس، امینی‌زاده، به درخواست دیگری ازسوی شهرداری اشاره کرد و گفت: در کمیسیون بودجه با درخواست شهرداری درخصوص انعقاد قرارداد تنظیف‌، رفت و روب معابر شهری و حمل و جمع‌آوری زباله مناطق پنج‌گانه در قالب ۱۲ ناحیه با برآورد مبلغ ۲۹۰ میلیارد و ۳۵۵ میلیون تومان در سال اول و در صورت رضایت کارفرما، تمدید قرارداد برای دو سال دیگر، موافقت شد.

در نهایت، این مصوبه پس از بررسی اعضا و توضیحات شهردار، با شش رأی موافق تصویب شد؛ ضمناً این نکته قید شد که در صورت رضایت کارفرما و تأیید شورای شهر، قرارداد به مدت سه سال و با همان نرخ پیمان سال اول با اعمال ضریب تغییر برای سال‌های دوم و سوم تمدید خواهد شد.

در ادامه این نشست، امینی‌زاده به مصوبه کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورا اشاره کرد و گفت: درخصوص مصوبه معاونت فنی عمرانی استانداری مربوط به سال ۱۳۹۹ مبنی بر انتقال قطعه‌زمینی با کاربری فرهنگی واقع در شهرک شهید باهنر، ضلع شمالی مسجد خاتم‌الانبیا، ازسوی اداره‌کل راه و شهرسازی به شهرداری کرمان جهت احداث فرهنگ‌سرا، شهرداری درخواست پیگیری جهت اخذ مجوز را به شورا ارائه داده که در کمیسیون فرهنگی به اتفاق آرا موافقت شد.

در انتهای این نشست، مویدی، رییس کمیسیون خدمات‌شهری، بهداشت و محیط زیست شورا، با اشاره به ارجاع نامه‌های متعدد درخواست شهروندان از استانداری به شورا درخصوص واگذاری بخشی از دکه‌ها و وسایل ورزشی به خانواده شهدا، بیان کرد: مقرر شد قرارداد بهره‌برداران از این دکه‌ها تا پایان امسال با قیمت کارشناسی جدید تمدید شود و لیست موارد تا آبان‌ماه سال‌جاری تهیه و به شورا ارائه شود و برای واگذاری‌های جدید، خانواده شهدا و افراد نیازمندِ مورد تأیید کمیته امداد و بهزیستی، در اولویت قرار گیرند.

سیدمحمدصادق تقوی، رییس کمیسیون هوشمندسازی، شفافیت و بهره‌وری شورا هم در این رابطه خاطرنشان کرد: در صورت تمدید قرارداد، حتماً قید شود که مزایده در موعد مقرر برگزار خواهد شد.

15.6231