چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403
  • شورا و شهر
  • شماره خبر: 9607820
  • 20 خرداد 1398
  • 12:01
  • امتیاز:5/4
  • امتیاز شما
اگر معاونت فرهنگی اجتماعی ضعیف عمل کند همه واحدهای شهرداری متضرر می‌شوند

در میزگردی با حضور مدیران معاونت‌ فرهنگی اجتماعی شهرداری کرمان مطرح شد

اگر معاونت فرهنگی اجتماعی ضعیف عمل کند همه واحدهای شهرداری متضرر می‌شوند

معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری کرمان در سال 97 فعالیت خود را با مدیریت، ساختار و رویکرد جدید آغاز کرد و فعالیت‌ها در حوزه‌های مختلف فرهنگی و هنری، اجتماعی و گردشگری و مراکز فرهنگی اجتماعی به شکل منسجم‌تر دنبال شد. در نشستی با مدیران معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری کرمان، اقدامات این معاونت در سال 97 و برنامه‌های آن در سال 98 تشریح شده است.

حجت‌الاسلام رضا حسنی، جانشین معاون و مدیر ارتباطات معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری کرمان:
شبکۀ شهروندی، بزرگ‌ترین شبکۀ اجتماعی شهروندان کرمانی است

کرمان‌شهر: جناب حجت‌الاسلام حسنی! لطفاً در خصوص فعالیت‌های مدیریت ارتباطات معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری کرمان توضیح دهید.
حجت‌الاسلام رضا حسنی، جانشین معاون و مدیر ارتباطات معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری کرمان: تلاش برای ارتباط با بخش‌های درون‌سازمانی و برون‌سازمانی و هم‌چنین تلاش برای ارتباط بیشتر با معاونت‌های فرهنگی اجتماعی دستگاه‌های اجرایی ازجمله اقدامات این حوزه است.
در رابطه با تبلیغات محیطی نیز تلاش کرده‌ایم تبلیغات محیطی در راستای زیباسازی منظر شهری و هم‌چنین افزایش آگاهی شهروندان از برنامه‌های معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری کرمان باشد. توانمندسازی شهروندان با برنامه‌های فرهنگی اجتماعی، مستندسازی فعالیت‌ها و برنامه‌های معاونت فرهنگی اجتماعی و انعکاس اخبار این برنامه‌ها به شهروندان با روش‌های مختلف ازجمله فضای مجازی و برنامه‌ریزی برای افزایش ضریب نفوذ معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری کرمان بین شهروندان ازجمله دیگر برنامه‌های این حوزه است.
تهیۀ ‌وب‌سایت پنج‌زبانۀ «کرمون من» و اپلیکیشن «کرمون من» و هم‌چنین ایجاد کانال‌هایی با همین نام در پیام‌رسان‌های سروش، بله و تلگرام و ایجاد صفحۀ اینیستاگرامی با نام «کرمون من» در راستای هماهنگ ساختن انتشار اخبار و اطلاعات معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری کرمان با یک نام و ساختار مشخص نیز از دیگر اقدامات است. در ضمن سایت کرمون من قابلیت دریافت ایده‌ها، نظرات، طرح‌ها و مقالات افراد خلاق را در قالب انیمیشن، تری‌دی‌مکس، ویدئو و غیره را دارد.
در مجموع همه ما در واحدهای مختلف  معاونت حسب توقع شهردار محترم و بابرنامه کرمان  جناب آقای عالم‌زاده سعی می‌کنیم تشکیلاتی داشته باشیم که از حداقل امکانات حداکثر بهره‌وری را ببریم و شاید نکته‌ای که می‌شود بر آن تأکید کرد، همین است.
ازسوی دیگر همه به این نتیجه رسیده‌ایم که مردم باید بهتر شهرداری را ببینند و ما در معاونت اجتماعی باید به بقیۀ واحدهای شهرداری هم کمک کنیم که در کنار انجام وظایف تخصصی خود رویکرد فرهنگی داشته باشند، دیده شوند و مردم با سایر واحدها هم ارتباط مطلوبی برقرار کنند.
بنابراین، سال 97 در معاونت فرهنگی سال ایجاد زیرساخت‌ها، شکل‌گیری ساختارها و تشکیلات، جا انداختن معاونت فرهنگی اجتماعی، رفع موانع، آماده‌سازی بستر مناسب برای فعالیت، رسیدن به یک کادر مجرب و رسیدن به یک کادر هماهنگ بود و سال 98، سال عملیات، سال تأثیرگذاری و به امید پروردگار سال معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری خواهد بود.

 کرمان‌شهر: جناب حجت‌الاسلام حسنی! لطفاً در خصوص فعالیت‌های مدیریت ارتباطات معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری کرمان در حوزه آموزش‌های عمومی توضیح دهید.
موضوع آموزش و اتفاقات فرهنگی اجتماعی که در شهر رخ می‌دهد نیز، از دیگر مواردی است که باید به آن توجه کرد. بخش عمده‌ای از اتفاقات اجتماعی، به‌دلیل کم‌کاری‌هایی است که در حوزۀ ما وجود دارد. وقتی یک پرسنل شهرداری گل به یک بچه می‌خوراند؛ آن هم یکی از کارکنان شهرداری که در سابقه‌اش هیچ نقطۀ منفی و تاریکی و هیچ بزه‌کاری و خشونتی نیست و اتفاقا از پرسنل زحمتکش نیز هست، بنابراین، یعنی هیچ بستر آموزشی مناسبی برای اینگونه افراد ایجاد نکرده‌ایم. یعنی معاونت فرهنگی اجتماعی کوتاهی کرده است. یعنی آنگونه که باید و شاید در اصول و معیارها هماهنگ و منطقی رفتار نکردیم. یعنی بسترسازی مناسبی برای درک منطقی از وظایفمان به وجود نیاورده‌ایم. یعنی یک جای کار اشکال دارد و ما در معاونت فرهنگی اجتماعی قبل از هرکسی و هر واحدی می‌خواهیم بپذیریم که کوتاهی داریم و همین کوتاهی‌ها اگر برطرف نشود مجبور می‌شویم مدام از مردم به خاطر خطاهایمان عذرخواهی کنیم. همانگونه که شهردار زحمتکش شهر مجبور شد علیرغم همه تلاش‌های شبانه‌روزی که خود و بقیه همکاران دارند به خاطر همین اشتباه‌های قابل پیشگیری و پیش‌بینی چندین بار طلب پوزش کند. که همین موضوع از یک‌سو می‌تواند باعث  بی‌انگیزه شدن پرسنل اجرائیات و از سوی دیگر غرّه شدن متخلفین از قانون شود.

  کرمان‌شهر: در خصوص شبکۀ شهروندی توضیح دهید.
حجت‌الاسلام حسنی:
‌ایجاد شبکۀ شهروندی با هدف ایجاد سهولت و یکپارچگی در ارایۀ خدمات و ارتباط دوسویه با شهروندان نیز از دیگر اقدامات در دست اجرای معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری کرمان است. معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری کرمان، حدود 20 مرکز فرهنگی اجتماعی دارد که در زمینۀ آموزش‌های مختلف شهروندی، هنری، صنایع دستی، علمی، سلامت و مشاوره، آموزه‌های دینی و غیره فعالیت می‌کنند و برنامه‌های مختلف فرهنگی، هنری، ورزشی و تفریحی دارند؛ بنابراین، سالانه حداقل 15 هزار نفر مخاطب این مراکز هستند که از این خدمات با هزینۀ کم و دسترسی محلی بهره‌مند می‌شوند.
شهروندانی که در مناطق کمتربرخوردار و با امکانات مالی ضعیف زندگی می‌کنند، با مراجعه به فرهنگ‌سراها یا خانه‌های فرهنگ نزدیک محل زندگی خود، آموزش‌های لازم را فرا می‌گیرند؛ بنابراین، معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری کرمان با هدف ایجاد سهولت و یکپارچگی در ارایۀ خدمات و ارتباط دوسویه با شهروندان، به راه‌اندازی شبکۀ شهروندی اقدام کرده تا ضمن افزایش میزان مشارکت شهروندان در امور شهر، با هدفمند کردن ارایۀ خدمات فرهنگی اجتماعی، زمینۀ آگاهی‌بخشی و افزایش نقش شهروندان، صاحب‌نظران و کنش‌گران را در امور شهر و تصمیم‌های خُرد و کلان شهری فراهم کند.
شبکۀ شهروندی، بزرگ‌ترین شبکۀ اجتماعی شهروندان کرمانی است که می‌تواند با همیاری و همدلی اقشار مختلف مردم در جهت گسترش فرهنگ شهروندی گام بردارد.
تمام افرادی که عضو شبکۀ شهروندی می‌شوند، می‌توانند از تخفیف‌ها و مزایای ویژۀ مراکز فرهنگی اجتماعی شهرداری استفاده کنند؛ ضمن این‌که شهروندان با پیوستن به شبکۀ شهروندی، پاسخ ابهام‌های خود را نیز دریافت می‌کنند.
کارت خرید محصولات فرهنگی و بلیط نیم‌بهای استفاده از فعالیت‌های تفریحی مراکز فرهنگی، از دیگر خدماتی است که به اعضای شبکۀ شهروندی ارایه می‌شود؛ ضمن این‌که فقط اعضای این شبکه می‌توانند از خدمات ارایه‌شده در مراکز فرهنگی اجتماعی شهرداری کرمان بهره ببرند.

   
علی ایلاقی، مدیر مالی و نیروی انسانی معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری کرمان:
تلاش کردیم بودجه عملیاتی تنظیم شود  

  کرمان‌شهر: آقای ایلاقی! در رابطه با فعالیت‌های مدیریت مالی و نیروی انسانی معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری کرمان توضیح دهید.
علی ایلاقی، مدیر مالی و نیروی انسانی معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری کرمان: ازجمله اقداماتی که در مدیریت مالی و نیروی انسانی معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری انجام گرفت، تقویت مباحث مالی و هم‌چنین تلاش برای ایجاد انسجام و افزایش نظم در امور مختلف معاونت فرهنگی اجتماعی بوده است؛ هم‌چنین در راستای افزایش بهره‌وری نیروی انسانی در این معاونت، در سال 97، حدود 25 جلسۀ کمیسیون نیروی انسانی در معاونت تشکیل شد تا از تصمیمات خلق‌الساعه و یا جابجایی‌های بی‌ضابطه پرهیز شود و هر تصمیمی در این رابطه منوط به مشورت و کسب نظر همه مدیران واحدها باشد.
تلاش برای ایجاد چرخه مناسب مالی در مراکز فرهنگی اجتماعی و رسیدن به ترازی قابل قبول از هزینه‌ها و درآمدها، آموزش نیروی انسانی معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری، مانیتورینگ تمام مراکز فرهنگی اجتماعی و تلاش برای شناسایی و جذب سرمایه‌گذاران حوزۀ فرهنگی اجتماعی، از دیگر اقدامات بوده است که در سال 97 پیگیری و امیدواریم با تجربیات و اندوخته‌هایی که اکنون داریم و حمایت‌هایی که شخص آقای عالمزاده شهردار محترم از اینگونه برنامه‌های زیربنایی دارند سال 98 سرعت بیشتری به کار ببخشیم.

  کرمان‌شهر: در خصوص افزایش بودجۀ معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری کرمان در سال 98 نیز توضیح دهید.
ایلاقی: از مهم‌ترین تلاش‌ها و اقدامات در سال 97 در معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری کرمان، برگزاری جلسات متعدد کارشناسی با حضور معاون فرهنگی اجتماعی شهردار، مدیر محترم برنامه و بودجه شهرداری و هم‌چنین مدیران مختلف معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری کرمان در راستای عملیاتی کردن بودجۀ این معاونت بود؛ ضمن این‌که با حمایت همه‌جانبۀ شهردار محترم و همکاری اعضای محترم شورای اسلامی شهر کرمان، بودجۀ معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری کرمان از 15 میلیارد ریال در سال 97، به 70 میلیارد ریال در سال 98 صرفا برای برنامه‌های عملیاتی حوزه فرهنگی اجتماعی افزایش پیدا کرد که اتفاق کم‌نظیر و قابل توجهی در رابطه با بودجۀ فرهنگی اجتماعی شهرداری کرمان محسوب می‌شود. اکنون اگر معاونت فرهنگی اجتماعی ضعیف عمل کند همه واحدهای شهرداری متضرر می‌شوند.

   
مهدی حمزه‌پور، مدیر اجتماعی و گردشگری معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری کرمان:
سال 97، سال باور موضوعات اجتماعی و گردشگری بود که باید ادامه یابد

  کرمان‌شهر: آقای حمزه‌پور! در رابطه با فعالیت‌های مدیریت اجتماعی و گردشگری توضیح دهید.
مهدی حمزه‌پور، مدیر اجتماعی و گردشگری معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری کرمان: سال 97 در رابطه با موضوعات اجتماعی و گردشگری، سال شکوفایی بود؛ چراکه تاکنون علیرغم انجام برنامه‌های جسته گریخته و خوب در سنوات گذشته به هیچ‌وجه به‌صورت جدی و عمیق به این دو مسأله نگاه نشده بود و به اصطلاح حوزه اجتماعی و گردشگری فقط روی کاغذ بود، اما با حضور شورای اسلامی جدید و انتصاب  شهردار جوان و خوش‌فکر، دو موضوع اجتماعی و گردشگری به‌صورت جدی در دستور کار قرار گرفت و در سال 97 شهرداری کرمان رویکرد مثبت و جهت‌گیری درستی در خصوص این دو مقوله داشت.
در سال 97 دو موضوع اتفاق افتاد؛ ابتدا شروع به‌کار مدیریت اجتماعی گردشگری به‌صورت مجزا در زیرمجموعۀ معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری و دیگر اجرای چارت مدیریت اجتماعی بود که کارشناسان، مسئولان و اداره‌های زیرمجموعه تشکیل شد، سیاست‌گذاری انجام گرفت و این مدیریت شروع به‌کار کرد. اتفاقی که در تقسیم‌بندی وظایف مدیریت اجتماعی و گردشگری رخ داد، مقرر شد چند سرفصل قطعی را شروع کند و در سطح شهر موجب رونق و تسهیل‌گری این موارد شود که یکی از مهم‌ترین موارد، با توجه به شعار«مشارکت اجتماعی، حلقۀ مفقودۀ مدیریت شهری»، استفاده از حضور سمن‌ها، خیریه‌ها و فعالان اجتماعی در مشارکت اجتماعی، در دستور کار قرار گرفت. ابتدای کار یک‌سری لیست از سمن‌ها، خیریه‌ها و فعالان اجتماعی تهیه و در طول سال با این نهادها ارتباط گرفته شد و برای مواردی که قصد فعالیت و همکاری با شهرداری داشتند، امکاناتی که نیاز داشتند، در اختیار آن‌ها قرار گرفت. 
این سمن‌ها در حوزه‌های مختلف فعالیت می‌کنند؛ به‌طور مثال همکاری خوب ما با سمن‌هایی که در حوزه‌های کودکان کار و متکدیان فعالیت داشتند، با حمایت شهرداری کرمان و همکاری که با سایر دستگاه‌ها مثل بهزیستی، استانداری، فرمانداری و غیره داشتیم، توانستیم در زمینۀ کودکان کار و متکدیان گام‌های خوبی برداریم و به سامان دادن کودکان کار و متکدیان نزدیک شویم؛ البته برای این‌که کودکان کار و متکدیان سامان‌دهی شوند، به کمک جدی شهروندان نیاز داریم؛ ازجمله این‌که به هیچ‌وجه به متکدیان و کودکان کار کمک مالی و غیرمالی نکنند، یابا توجه به حس نوع‌دوستی و انسان‌دوستی که دارند، برخورد صحیح نسبت به این مقوله داشته باشند و کمک‌های خود را به خیریه‌ها و ادارات معتبری که در این زمینه فعالیت می‌کنند، ارایه کنند.
در رابطه با مسایل حاشیه‌نشینی، دفاتر تسهیل‌گری در حاشیۀ شهر تأسیس شده که در خصوص موضوعات مختلف فعالیت می‌کنند که با ارتباط مطلوبی که با این دفاتر و سازمان‌های مردم‌نهادی که در رابطه با مسایل شهری کار می‌کردند، برقرار کردیم، توانستیم با همکاری هم فعالیت‌های خوبی انجام دهیم.
در رابطه با آموزش فرهنگ شهروندی نیز فعالیت‌های خوبی انجام گرفت. با توجه به این‌که منابع و فرصت محدود است، این موضوع مطرح بود که کدام‌یک از اقشار جامعه را در اولویت قرار دهیم که نخستین کار، استفاده از ظرفیت تبلیغات محیطی و فضای مجازی برای استفادۀ عموم شهروندان و آموزش کل جامعه بود که پیام‌های شهروندی با موضوع‌های مختلف را در دوره‌های مختلف چاپ، نصب و منتشر کردیم. هم‌چنین با هماهنگیِ آموزش و پرورش توانستیم درصد خوبی از دانش‌آموزان مقطع ابتدایی را تحت آموزش‌های فرهنگ شهروندی قرار دهیم.
ظرفیت خوب دیگری که در اختیار داشتیم، وجود خانه‌های فرهنگ و فرهنگ‌سراهای شهرداری کرمان بود که آموزش شهروندی را در این مراکز پُررنگ پیگیری کردیم و با همکاری دانشگاه علوم پزشکی و بهزیستی، موضوعات سلامت و مشاورۀ تخصصی برای خانواده‌ها و افرادی که در مراکز فرهنگی رفت‌وآمد داشتند، دنبال شد و توانستیم آموزش‌های مختلفی در حوزه‌های ترافیک، فضای سبز شهری، تفکیک از مبدأ، عوارض شهری و حتی تا حدودی مسایل مربوط به گردشگری و مسایل شهری را در خانه‌های فرهنگ و فرهنگ‌سراها ارایه کنیم.

  کرمان‌شهر: آقای حمزه‌پور! در رابطه با شوراهای اجتماعی محله چه اقداماتی صورت گرفته است؟
مهدی حمزه‌پور: پس از مدتی که مدیریت اجتماعی و گردشگری ایجاد و این مسایل مطرح شد، احساس کردیم به بازوی اجرایی خوبی نیاز داریم؛ به همین دلیل با موافقت مهندس عالم‌زاده، شهردار محترم، دفتر همیاری و مشارکت مردمی از معاونت خدمات شهری به معاونت فرهنگی اجتماعی منتقل شد و با به‌روزرسانی اساسنامه و پیگیری و مطالعات کارهای مشابه در شهرهای کشور، طرح شهردارمحله را به‌روزرسانی کردیم و اساسنامۀ شوراهای اجتماعی محله را تهیه و به شورا ارایه کردیم که پس از تصویب اساسنامه شوراهای اجتماعی محله در شورای اسلامی شهر، این پروژه در معاونت اجتماعی و گردشگری شروع شد. پس از این‌که اساسنامه توسط شورا تأیید شد، کار در مدیریت اجتماعی و گردشگری شروع شد تا افکار عمومی را آماده کند و با توجه به استقبال خوبی که از سوی صاحب‌نظران صورت گرفت، در دستور کار قرار گرفت تا شوراهای اجتماعی محله در 73 محله شکل بگیرد.

 کرمان‌شهر: در خصوص شکل‌گیری دفتر حمایت اجتماعی کارکنان و بازنشستگان توضیح دهید.
مهدی حمزه‌پور: از دیگر اقدامات سال 97 که به دستور جناب شهردار پیگیری شد و کار بسیار خوبی بود که برای نخستین‌بار در شهرداری کرمان اتفاق ‌افتاد، راه‌اندازی دفتر حمایت اجتماعی کارکنان و بازنشستگان شهرداری کرمان و جمع‌آوری آمار و اطلاعات و تشکیل پروندۀ اجتماعی برای تمام کارکنان و بازنشستگان شهرداری بود؛ ضمن این‌که یک‌سری تسهیلات، دوره‌‌های آموزشی و مشاوره، اردوهای تفریحی و جشن‌های فصلی و برنامه‌هایی که موجب شادی و نشاط همکاران و بازنشستگان می‌شود نیز در این مرکز دنبال شده است.
توجه داشته باشیم افرادی در شهرداری کار می‌کنند که برخی از این افراد در خطر هستند. به طور مثال در بهشت‌زهرا افرادی کار می‌کنند که هر روز با مرگ و میر مواجه هستند. کار یک نفر را در نظر بگیرید که هر روز در محل کار با افراد فرهیخته، هنرمندان و یا روحانیت معزز سرو کار دارد و او را مقایسه کنید با فردی که رانندۀ آمبولانس حمل اموات است؛ یعنی هر صبح رانندۀ خودرویی هستی که می‌بینی مادری برای از دست دادن فرزندش گریه و زاری می‌کند، یا فرزندان یک میت ناله می‌کنند و الی آخر. من نمی‌توانم تصور کنم این فرد چگونه می‌تواند تحمل کند و یا افسرده نمی‌شود و یا حتی در خانه، به خانواده‌اش ظلم نمی‌کند؛ بنابراین، معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری، باید تمام این موارد را ببیند، برای این افراد دوره‌های ویژه بگذارد و با معاونت خدمات شهری آن‌قدر همراه باشد که با طرح‌های مختلف به این افراد کمک کند؛ با این رویکرد،معاونت فرهنگی اجتماعی در بدنۀ شهرداری هم رسالت‌هایی دارد.

 کرمان‌شهر: سال 98 چه برنامه‌هایی در دستور کار دارید؟
مهدی حمزه‌پور: با توجه به این‌که برنامه‌های کوتاه‌مدت و میان‌مدت معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری مشخص شده، مدیریت اجتماعی گردشگری به غیر از مواردی که به‌صورت روتین و روزمره دنبال می‌کند، چند موضوع جدید هم در دستور کار قرار داده است. ازجمله اقداماتی که به‌صورت جدی در سال 98 پیگیری خواهیم کرد، شکل‌گیری شوراهای اجتماعی محله در محله‌های مختلف شهر کرمان است تا این شوراها به بازوی اجرایی معاونت فرهنگی اجتماعی در زمینه‌های مختلف ازجمله آموزش فرهنگ شهروندی، مشارکت سمن‌ها و مسایلی که معاونت فرهنگی اجتماعی نیازمند مشارکت مردم است، تبدیل شوند.
موضوع دیگری که در سال 97 پس از رایزنی با سمن‌ها و دفاتر تسهیل‌گری و اقشار آسیب‌پذیر جامعه مورد توجه قرار گرفته است، راه‌اندازی اداره کارآفرینی و توانمندسازی است تا به‌نوعی هم پشتیبان شوراهای اجتماعی محله و خانه‌های فرهنگ و فرهنگ‌سراها باشد و هم به تمام اقشاری که مشاغل خانگی دارند و نیازمند کمک و ارایۀ آموزش‌های تخصصی در رابطه با تولیدات محلی و خانگی هستند، کمک کند. از دیگر برنامه‌های این فعالیت در زمینۀ نام تجاری (برند)، فروش، بازاریابی و پیدا کردن بازارهای جدید در استان، کشور و حتی صادرات است که نخستین اقدامی که در راستای همین موضوع پیگیری کردیم، ایجادشبکۀ فروش تخصصی محصولات با نام تجاری «دست‌کار» است که طبق استاندارد و تعاریف این اداره تولید می‌شوند. در این راستا فروشگاه دست‌کار، سایت اینترنتی دست‌کار، سایت فروش مجازی دست‌کار و سایر شبکه‌ها ایجاد می‌شود تا شهرداری برای فروش محصولات زنان بدسرپرست، زنان بی‌سرپرست و افرادی که کارآفرین هستند، همکاری و کمک کنند.
آموزش شهروندان در رابطه با گردشگری نیز در دستور کار است که نخستین گام شناساندن ظرفیت‌های گردشگری شهر کرمان به شهروندان است تا شهروندان بدانند روی چه ثروتی نشسته‌اند و این شهر چه مزایای زیادی دارد؛ ضمن این‌که هر کرمانی را به‌عنوان یک راهنمای گردشگری معرفی کنیم تا کرمان به ایران و دنیا معرفی شود.
در خصوص سند گردشگری شهر کرمان هم با صاحب‌نظران، دانشگاهیان، افراد فرهیخته و دستگاه‌های مربوط رایزنی خواهیم کرد تا سند گردشگری شهر کرمان تدوین و در دستور کار قرار گیرد.
هم‌چنین با توجه به سیاست معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری کرمان، که تمام واحدها باید تقویم ستادی و عملیاتی مشخصی برای ایام و مناسبت‌ها داشته باشند، یک تقویم اجتماعی در نظر گرفتیم تا در تمام مناسبت‌های سال 98 به فراخور نیاز بر اساس تقویم اجتماعی فعالیت‌های اجتماعی انجام دهیم.
شایان ذکر است فرهنگسرای توانمندسازی و کارآفرینی کودکان کار در برنامه‌های سال 98 است

   
سلمان متحدین، مدیر فرهنگی هنری معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری کرمان: 
امیدواریم به شعار «همۀ ما یک شهر داریم،» جامۀ عمل بپوشانیم

 کرمان‌شهر: آقای متحدین! در رابطه با فعالیت‌های مدیریت فرهنگی هنری معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری کرمان توضیح دهید.
سلمان متحدین، مدیر فرهنگی هنری معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری کرمان
: در دورۀ جدید مدیریت شهرداری کرمان و به تبع آن معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری، تلاش شد با افزایش فعالیت‌ها در راستای روحیۀ نشاط و شادابی شهروندان گام برداشته شود. در این راستا مدیریت فرهنگی و هنری با بهره‌گیری از ظرفیت بوستان‌ها و فضاهای سبز شهر، سالن‌های اجتماعات و هم‌چنین مراکز فرهنگی شهر با اجرای جشنواره‌های مختلف فرهنگی و هنری در راستای افزایش نشاط و شادابی شهروندان گام بردارد.
افزایش ضریب نفوذ شهرداری کرمان میان شهروندان نیز ازجمله مواردی بود که مورد توجه قرار گرفت که در این راستا یکی از راه‌های ارتباطی، مراکز فرهنگی وابسته است که جمعیتی 15 هزار نفری را جذب کرده و با فعالیت‌های مختلف، آگاهی‌های این افراد در زمینۀ حقوق شهروندی را افزایش می‌دهند؛ بنابراین، برای افزایش ضریب نفوذ شهرداری بین شهروندان، راه‌اندازی مراکز جدید فرهنگی در دستور کار قرار گرفت. در این راستا پیش‌نویس راه‌اندازی خانه‌های فرهنگ مشارکتی تدوین و همزمان براساس سیاست‌های پیشین، دو خانۀ فرهنگ در محله‌های گلدشت و 24 آذر راه‌اندازی شد.
همراهی با سایر نهادهای دولتی و مردمی در راستای ارتقای سطح برنامه‌ها، از دیگر سیاست‌های این مدیریت در سال 97 بود که به‌طور مثال می‌توان به برگزاری ویژه‌برنامه روز خواجوی کرمانی و پویش برگزار شده در آن ایام اشاره کرد.
توجه به محله‌های مختلف شهر و اجرای فعالیت‌های مختلف فرهنگی هنری در همۀ مناطق به‌ویژه مناطق کمتربرخوردار از دیگر برنامه‌های این مدیریت بود که در این راستا می‌توان از برگزاری جشن یک‌سالگی فرهنگ‌سرای ماه بنی‌هاشم در شهرک بنی‌هاشم یاد کرد.
ارتقا و تنوع‌بخشی به دوره‌های آموزشی در مراکز فرهنگی شهرداری نیز به‌صورت ویژه مورد توجه بود که موفق شدیم ضمن تدوین پیش‌نویس منشور آموزشی، 15 هزارنفر دورۀ آموزشی نیز برگزار کنیم.
از دیگر برنامه‌های سال 97 در راستای افزایش ضریب نفوذ میان شهروندان، خلق شخصیتی ویژۀ شهرداری کرمان به نام «آقا شریف» بود که شخصیت طراحی و پس از جلسات مختلف و بهره‌گیری از نظرهای صاحب‌نظران این حوزه، مورد تأیید قرار گرفت تا براساس آن نسبت به تولید انیمیشن اقدام شود.

 کرمان‌شهر: برنامه‌های پیش‌بینی‌شدۀ این مدیریت در سال 98 را تشریح کنید.
سلمان متحدین:
امیدواریم در سال‌جاری براساس سیاست‌هایی که پیش‌بینی شده، آنچه را که لیاقت شهروندان دیار کریمان است، به اجرا درآوریم و به شعار «همۀ ما یک شهر داریم،» جامۀ عمل بپوشانیم و در راستای افزایش نفوذ میان شهروندان با هدف ارتقای فرهنگ شهروندی قدم برداریم.
طبق چشم‌انداز میان‌مدت در سال 98 باید تعداد مراکز فرهنگی شهرداری کرمان به 30 مرکز افزایش یابد که امیدواریم در سال‌جاری به این مهم دست پیدا کنیم.
نمی‌توانیم یک فرهنگ‌سرا در گوشه‌ای از شهر ایجاد کنیم و توقع داشته باشیم مردم از نقاط مختلف شهر در این فرهنگ‌سرا حضور پیدا کنند. ازسوی دیگر هرگز این توان وجود ندارد که چندین مرکز فرهنگی داشته باشیم، تمام این مراکز کارکنانی داشته باشد، حقوق پرداخت کنیم و هر کدام از این مراکز یک ترابری و لجستیکی نیاز داشته باشند که چنین‌چیزی امکان‌پذیر نیست؛ بنابراین، باید با شیوه‌های مرسوم و تجربه‌های موجود، از طریق مشارکت مردم، خیران و مشارکت افرادی که می‌خواهند فعالیت فرهنگی داشته باشند و نزدیک شدن به کاربری‌های دیگر، این کمبود را جبران کنیم؛ به‌طور مثال کاربری‌های آموزشی را هم به‌عنوان خانه فرهنگ مورد استفاده قرار دهیم؛ حتی برخی کاربری‌های تجاری را به‌عنوان خانه فرهنگ شهروندی فعال کنیم و به‌طور مثال به یک فروشگاه بزرگ پیشنهاد دهیم یک بخش از کار را به‌عنوان خانه فرهنگ در نظر بگیرد؛ چراکه معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری این مجوز را دارد؛ به همین دلیل این موضوع در دستور کار قرار گرفت و تلاش کردم این موضوع جا بیفتد. در این رابطه بنا را بر 30 خانۀ فرهنگ و هفت فرهنگ‌سرا گذاشته‌ایم، اما آنچه در حال حاضر موجود است، سه فرهنگ‌سرا و هشت خانۀ فرهنگ است؛ بنابراین، باید 23 خانۀ فرهنگ و چهار فرهنگ‌سرا از طریق مشارکت مردم در نقاط مختلف شهر راه‌اندازی کنیم.

 کرمان‌شهر: در رابطه با برگزاری برنامه‌های مختلف فرهنگی هنری مثل برگزاری کنسرت‌های رایگان، جُنگ‌های شبانه و سایر موارد چه سیاستی دنبال می‌کنید؟
متحدین: در سال‌جاری بنا داریم با حمایت‌ از مؤسسه‌های فرهنگی هنری و انجمن‌های مردم‌نهاد، در رابطه با ارتقای سطح کیفی و کمی فعالیت‌های فرهنگی هنری تلاش کنیم. اگرچه آموزش و ارتقای فعالان این حوزه از وظایف شهرداری نیست، اما هرچه حمایت از این طیف بیشتر شود، شاهد ارتقای سطح فعالیت آن‌ها خواهیم بود؛ ضمن این‌که علاوه بر حمایت از مؤسسه‌های فرهنگی هنری، معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری نیز برای برپایی رویدادها و جشنواره‌های مختلف در خور شأن شهروندان دیار کریمان برنامه‌ریزی خواهد کرد.
در نوروز امسال رویدادهای متعددی در نقاط مختلف شهر کرمان برگزار شد که هر یک از این برنامه‌ها، جمعیت زیادی را جذب کرد؛ البته نباید توقع داشت که تا پایان سال به طور مستمر برنامه‌های رایگان یا برنامه‌هایی که به نوعی تداخل در امور جاری بخش خصوصی و یا شرح وظابف سایر نهادهای متولی است ادامه یابد اما شهرداری قاعدتا برای ایام خاص، اعیاد و مناسبت‌های ملی و مذهبی که باید شهر تحت تاثیر آن باشد برنامه‌های درخور شأنی تدارک خواهد دید و یا از برنامه‌های بخش خصوصی حمایت ویژه خواهد کرد.

 کرمان‌شهر: به تولید انیمیشن «آقا شریف» اشاره کردید، آیا این موضوع در سال 98 در دستور کار قرار دارد؟
سلمان متحدین: بله، تولید برنامه‌های پویانمایی «آقا شریف» که مقدمات آن در سال 97 شکل گرفت، در دستور کار قرار دارد امیدواریم با هماهنگیِ سایر نهادهای مسئول در راستای ارتقای فرهنگ شهروندی و شهرنشینی، گام برداریم.
هم‌چنین پیگیری نام‌گذاری معابر از وظایف حوزۀ فرهنگی و هنری است که در این راستا آیین‌نامه‌‌ای که در سال گذشته تصویب شده بود، کامل شده و کمیتۀ نام‌گذاری معابر با حضور افراد صاحب‌نظر و فرهیخته، به‌صورت منظم تشکیل جلسه می‌دهد. در کمیتۀ نام‌گذاری معابر، انتخاب نام شهدای شاخص و شهدای معظم و معزز کرمانی و مفاخر و مشاهیر کرمانی با حفظ هویت شهر و محله مدنظر قرار می‌گیرد. ضمن اینکه برخی نام‌ها و نشانه‌ها که قابلیت تغییر و یا بهتر شدن داشته باشند و جایگزینی آنها مشکلی را برای شهروندان ایجاد نکند هم در دستور کار است.

 کرمان‌شهر: آیا برنامه‌های تابستانه در دستور کار قرار دارد؟
متحدین، مدیر فرهنگی هنری معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری: بله، برای فصل تابستان و پُر کردن اوقات فراغت شهروندان با بهره‌گیری از شب‌های زیبای شهر کرمان در حال برنامه‌ریزی هستیم. در این راستا ضمن برگزاری جشنواره‌های شبانه، نسبت به تدوین برنامه‌های مختلف در مراکز فرهنگی شهرداری نیز اقدام خواهیم کرد.
ازسوی دیگر شهر کرمان بزرگ است، مناسبات مردم این شهر با شهرهای کوچک‌تر فرق می‌کند و مردم سلایق مختلفی دارند؛ بنابراین، نمی‌توانیم با برگزاری یک جُنگ یا یک جشن شبانه، تمام مردم شهر را پوشش دهیم؛ بنابراین، این نوع رفتار فرهنگی، مناسب این شهر نیست؛ اگرچه در شهرهایی مثل رفسنجان و بم می‌توانیم این کارها را انجام دهیم؛ ضمن این‌که با این نوع کارها چرخۀ اقتصادی در حوزۀ هنر را به‌هم خواهیم زد.در سال 96 گردش مالی موسیقی شهر کرمان چهار میلیارد و 100 میلیون تومان بوده که این مبلغ به هتل‌دار، برگزارکنندۀ کنسرت، سایر عوامل برگزارکننده، پلیس خصوصی و غیره می‌رسد؛ ازسوی دیگر در صنعت موسیقی کشور باید گردش مالی وجود داشته باشد تا افرادی که در این حوزه فعالیت می‌کنند، ارتزاق کنند؛ بنابراین، در یک شهر بزرگ در حوزۀ موسیقی و سایر هنرها باید به‌گونه‌ای رفتار کنیم که شهرداری با برگزاری کنسرت و سایر برنامه‌ها، چرخۀ مالی را از بین نبرد و جلوی ارتزاق فعالان این حوزه را نگیرد. یا اگر به‌طور مثال در فرهنگ‌سرای کوثر کلاس موسیقی برگزار کنیم، یعنی 22 آموزشگاه موسیقی تعطیل خواهد شد؛ چراکه خانواده‌ها فرزندان خود را راحت‌تر به فرهنگ‌سرای کوثر می‌فرستند تا یک آموزشگاه، بنابراین، معاونت فرهنگی اجتماعی باید به این بخش کار هم تخصصی نگاه کند.

 کرمان‌شهر: لطفاً در خصوص برنامه‌های واحد آموزش توضیح دهید.
سلمان متحدین: هم‌اکنون در مراکز فرهنگی (فرهنگ‌سراها و خانه‌های فرهنگ) دوره‌های مختلف علمی، قرآنی، ورزشی و هنری با رویکرد حرفه‌آموزی و غنی‌سازی اوقات فراغت شهروندان در حال برگزاری است.
سال گذشته با تلاش همکاران ستادی در معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری و همکاران مستقر در مراکز فرهنگی، حدود 15 هزار نفر از شهروندان در دوره‌های مختلف آموزشی حضور داشتند؛ بنابراین، با توجه به استقبال شهروندان از دوره‌های آموزشی مراکز فرهنگی شهرداری، در سال‌جاری برنامه‌های منسجم‌تری در این زمینه در دستور کار قرار دارد.
به‌طور کلی وظیفۀ معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری کرمان در این حوزه، ارتقای سطح فرهنگ شهروندی و شهرنشینی است که امیدواریم در سال‌جاری آموزش‌ها انسجام بیشتری داشته باشد تا منجر به خروجی بهتر شود. هم‌چنین در سال‌جاری نسبت به ارتقای کیفی آموزش‌ها و هم‌چنین بهره‌گیری از اساتید خبره تلاش خواهیم کرد تا ضمن تجهیز مراکز فرهنگی، آموزش‌ها نیز در سطوح بالا و در خور شأن شهروندان ارایه شود.
سال گذشته پیش‌نویس آیین‌نامه و منشور آموزش شهروندی آماده شد که امیدواریم با تصویب آن در سال‌جاری، آموزش‌ها در بخش‌ها و حوزه‌های مختلف، منسجم‌تر، هدفمندتر و با کیفیت بیشتر ارایه شود.
   
محمد رضا نارویی، مدیر توسعه ورزش و تفریحات سالم معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری:
امیدواریم سلامتی بدن را به‌عنوان یک نیاز روزمره تبیین کنیم

 کرمان‌شهر: آقای نارویی! فعالیت‌های مدیریت توسعه ورزش و تفریحات سالم معاونت فرهنگی اجتماعی در سال 97 را تشریح کنید.
محمد رضا نارویی، مدیر توسعه ورزش و تفریحات سالم معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری: از آذرماه تا اسفندماه 97 اقداماتی ازجمله تجهیز و راه‌اندازی بخش اداری مدیریت توسعه ورزش و تفریحات سالم، برنامه‌ریزی برای برگزاری مسابقات ورزشی برای کارکنان شهرداری، برگزاری مسابقات تنیس روی میز برای کارکنان شهرداری با حضور 180 شرکت‌کننده در دی‌ماه 97، برگزاری مسابقات فوتسال با حضور 17 تیم که از بهمن‌ماه 97 آغاز شده و تا نیمۀ اردیبهشت 98 ادامه خواهد داشت، شرکت در مسابقات بسکتبال بانوان رده سنی نوجوانان استان و کسب مقام نخست در بهمن‌ماه، همکاری در برگزاری همایش یک‌روزۀ دختران خاکستری در اسفندماه 97 (دخترانی که در معرض آسیب‌های اجتماعی قرار داشتند)، انجام شد.

 کرمان‌شهر: به برنامه‌های این مدیریت در سال 98 اشاره کنید.
نارویی: اهداف و سیاست‌های اصلی مدیریت اداره توسعه ورزش و تفریحات سالم در سال 98 در سه اصلِ ورزش همگانی برای رشد و پرورش استعدادهای ورزشی، فعالیت‌های فرهنگی در راستای گرایش نسل جوان به ورزش و تقویت فرهنگ ورزش در بین کارکنان شاغل و بازنشسته و شهروندان،برنامه‌ریزی شده است.
با توجه به این‌که این مدیریت از ظرفیت کارشناسان مجرب و باتجربه در رشته‌های مختلف ورزشی بهره‌مند است؛ بنابراین، امیدواریم بتوانیم با برگزاری دوره‌های آموزشی تئوری، با آگاه‌سازی علاقه‌مندان در رده‌های سنی مختلف شامل نونهالان، نوجوانان، جوانان و بزرگ‌سالان، تأثیر اهمیت ورزش در سلامتی بدن به‌عنوان یک نیاز روزمره در شادابی و نشاط روح و فکر را تبیین کنیم؛ بنابراین، برای رسیدن به این اهداف، نسبت به تجهیز امکانات سخت‌افزاری باشگاه ورزشی شهرداری اقدام خواهیم کرد.
هم‌چنین این مدیریت در چند حوزه ازجمله برنامه‌ریزی برای برگزاری کلاس‌های آموزشی تئوری شامل آسیب‌شناسی در وروزش و راه‌کارهای جلوگیری از آسیب در ورزش، تغذیه مناسب ورزشی و مربی‌گری، برگزاری مسابقات ورزشی در رشته‌های مختلف در طول سال برای کارکنان شهرداری، اعزام پنج رشتۀ ورزشی به مسابقات شهرداری‌های کلان‌شهرها، میزبانی مسابقات فوتسال شهرداری‌های کلان‌شهرها، برگزاری دو همایش ورزشی، بررسی و بازدید از محله‌های شهر برای برنامه‌ریزی و برگزاری مسابقات ورزشی در محله‌ها، بازدید و مکان‌یابی در بوستان‌های شهر برای برگزاری مسابقات برای علاقه‌مندان به ورزش، تعامل و همکاری با اداره‌ ورزش و جوانان و هیأت‌های مختلف ورزشی برای استعدادیابی و فرهنگ‌سازی در راستای گرایش نسل جوان به ورزش، تأسیس مدارس و آکادمی‌ها در رشته‌های مختلف برای آموزش با توجه به امکانات باشگاه شهرداری و در صورت شرایط مناسب مالی، اعزام تیم‌های پایه به مسابقات استانی و کشوری، فعالیت خواهد داشت.

7.8587