جمعه 31 فروردین 1403
  • فرهنگ و هنر
  • شماره خبر: 9609051
  • 22 خرداد 1399
  • 12:59
  • امتیاز:5/4
  • امتیاز شما
ایجاد گذر فرهنگ و هنر در کرمان

شهردار کرمان خبر داد:

ایجاد گذر فرهنگ و هنر در کرمان

شهردار کرمان از ایجاد گذر فرهنگ و هنر در کرمان خبر داد.


به گزارش کرمان‌شهرآنلاین، سیدمهران عالم‌زاده در آیین روز جهانی صنایع دستی از برگزاری جشن یک‌صدمین سالگرد تأسیس شهرداری کرمان به‌عنوان یک رویداد بزرگ فرهنگی خبر داد و گفت: در مدت باقی‌مانده از فعالیت شهرداری و شورا، تلاش می‌کنیم فعالیت‌هایی در زمینۀ حمایت از صنایع دستی داشته باشیم که یکی از این موارد، ایجاد گذر فرهنگ و هنر است.
عالم‌زاده پروژۀ پیاده‌راه‌سازی میدان توحید (ارگ) و گذر فرهنگ و هنر را ازجملۀ این پروژه‌ها دانست و گفت: مشاور طرح کار خود را انجام داده و به‌زودی فراخوان مناقصۀ آن برگزار و با انتخاب پیمان‌کار مناسب، کار شروع خواهد شد.
وی با بیان این‌که در صورت راه‌اندازی گذر فرهنگ و هنر، شادی و نشاط اجتماعی در شهر ایجاد خواهد شد، گفت: پیاده‌راه ارگ و فضاهای اطراف آن از لحاظ اجتماعی به فضای امن و خوبی برای مردم کرمان تبدیل خواهد شد.
عالم‌زاده افزود: همچنین در گذر فرهنگ و هنر، هنرمندان می‌توانند به خلق و فروش آثار هنری بپردازند.
شهردار کرمان با بیان این‌که ایجاد گذرهای فرهنگی و بازارچه‌های دائمی صنایع دستی در حال برنامه‌ریزی است، از راه‌اندازی فروشگاه‌های دائمی محصولات صنایع دستی در کرمان خبر داد و گفت: این نمایشگاه‌ها و فروشگاه‌های دائمی، با انعقاد تفاهم‌نامه‌ای با صندوق کارآفرینی امید دایر خواهد شد.
شهردار کرمان به برگزاری پنج‌شنبه‌های قلعه‌محمود اشاره و بیان کرد: اعتقاد دارم حضور مداوم و مستمر مردم در یک فضا، موجب رونق و مطرح شدن آن محدوده و همچنین افزایش امنیت، بهداشت و خدمات دیگر می‌شود؛ بنابراین، با این دیدگاه، برپایی نمایشگاه صنایع دستی با عنوان پنج‌شنبه‌های قلعه‌محمود، تداوم خواهد داشت.
شهردار کرمان با تأکید بر این‌که شهرداری در احیای بازار قلعه‌محمود عزم جدی دارد، گفت: مشاور طرح احیای بازار قلعه‌محمود در حال مطالعه و بررسی است و امیدواریم با همراهی مسئولان مربوط، اتفاق خوبی در بازار قلعه‌محمود رقم بخورد.
عالم‌زاده با بیان این‌که صنایع دستی به‌دلیل بومی بودن، تأثیرپذیری از فرهنگ و هویت فرهنگی هر منطقه و همچنین تابع زمان و مکان بودن، از ویژگی خاصی برخوردار است، گفت: صنایع دستی به‌عنوان صنعت خانگی و تجاری، ویژگی‌های متمایز فرهنگی را به نمایش می‌گذارد؛ بنابراین، در حفظ هویت فرهنگی نقش مؤثری دارد و باید به آن اهمیت داده شود.
شهردار کرمان بر ضرورت حفظ و احیای صنایع دستی تأکید کرد و گفت: بعضی از صنایع دستی چون شال‌بافی محدود شده و قالی کرمان نیز در گذشته جایگاه متمایزی در عرصۀ بین‌المللی داشته که متأسفانه امروز کم‌رنگ شده است.
عالم‌زاده با اشاره به این‌که سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کرمان در راستای رونق صنایع دستی اقداماتی را در دستور کار دارد، برپایی نمایشگاه دائمی صنایع دستی را ازجملۀ این اقدامات ذکر کرد و گفت: در صورت تحقق این مهم، شهر کرمان در برگزاری این‌گونه نمایشگاه‌ها در بین کلان‌شهرهای کشور پیشتاز خواهد بود.
وی افزود: برای بر پایی نمایشگاه دائمی صنایع دستی شهر کرمان، مکانی به مساحت حدود ۵۰۰ مترمربع در نظر گرفته شده است.
شهردار کرمان در ادامه، به اقدامات حوزۀ فرهنگی شهرداری در یک‌سال اخیر اشاره و بیان کرد: هم‌اکنون، شبکۀ گستردۀ آموزش صنایع دستی در فرهنگ‌سراها و خانه‌های فرهنگ فعال است که امیدواریم با تعامل اداره‌کل میراث فرهنگی، این آموزش‌ها به صدور گواهی‌نامه‌های معتبر منجر شود.
عالم‌زاده افزود: صدور گواهی‌نامه، برای هنرجویان شخصیت هنری ایجاده کرده و زمینۀ فعالیت کاری آن‌ها را فراهم می‌کند.
وی از برگزاری جشنواره‌های «فصل همدلی» با همکاری شوراهای اجتماعی محله برای فروش تولیدات صنایع دستی خبر داد و گفت: مردم محله‌های مختلف شهر از این جشنواره استقبال خوبی کرده‌اند.
شهردار کرمان همچنین به وجود دفاتر تسهیل‌گری در محله‌ها و نقش اجتماعی آن‌ها اشاره کرد و گفت: این دفاتر در حوزۀ صنایع دستی نیز به‌خوبی عمل کرده‌اند و ما نیز با برقراری ارتباط مناسب، سعی کرده‌ایم از آن‌ها حمایت کنیم.
عالم‌زاده در اختیار گرفتن ویترین فروش مرکز فرهنگی فکرآموز کرمان را ازجمله دیگر اقدامات انجام شده دانست و گفت: شرکت در نمایشگاه‌های صنایع دستی، ارتباط با تولیدکنند‌ه‌ها و مصرف‌کننده‌ها و همچنین حذف واسطه‌ها ازجمله اقدامات انجام شده برای حمایت از صنعت صنایع دستی بوده است.
عالم‌زاده ادامه داد: کارشناسان و مدیران حوزۀ فرهنگی اجتماعی شهرداری همچنین سعی کرده‌اند با حمایت از اپلیکیشن تاک، از هنرمندان و هنر آن‌ها حمایت کنند.
وی به اقدام خوب سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری در راه‌اندازی پویش شهروندی دست‌های یک شهر اشاره و بیان کرد: مردم با پیوستن به این پویش، از صنایع دستی و هنرمندانی که در این حوزه فعال هستند، حمایت خواهند کرد.
شهردار کرمان از برگزاری جلسات متعدد با استارآپ‌ها برای انجام اقدامات مؤثر در حوزۀ صنایع دستی خبر داد و گفت: ازجمله اقدامات در زمینۀ حمایت از صنایع دستی، تولید فیلم مستند «پته» بوده که مراحل ساخت این فیلم در حال انجام است.
عالم‌زاده همچنین به استفاده از عناوین صنایع دستی در نام‌گذاری معابر و اماکن شهر اشاره کرد.
شهردار کرمان به حمایت از چند فیلم با موضوع شهر کرمان خبر داد و گفت: حمایت از ارکستر ویژۀ کرمان که قرار است با حضور ۷۰ نفر از هنرمندان کرمانی و به خوانندگی یکی از هنرمندان مشهور کشور تشکیل شود، ازجمله برنامه‌های شهرداری در سال‌جاری است.
عالم‌زاده افزود: با این اقدامات قصد داریم نام کرمان را در حوزۀ فرهنگ و هنر، در سطح کشور و در عرصۀ بین‌المللی بلند کنیم.
وی ادامه داد: در این حوزه و همچنین حوزۀ بافت تاریخی و میراث فرهنگی، نیازمند همراهی مدیران و کارشناسان اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان هستیم.

15.5705