سه شنبه 28 فروردین 1403
  • جامعه
  • شماره خبر: 9605706
  • 25 آبان 1396
  • 12:52
  • امتیاز:5/4
  • امتیاز شما
ایران در هدر دادن انرژی مقام برتر را در دنیا دارد

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان:

ایران در هدر دادن انرژی مقام برتر را در دنیا دارد

جزینی‌زاده گفت: ایران مقام برتر دنیا در فرسایش خاک، فرسایش پوشش گیاهی، فرسایش زیستگاه حیوانی و جانوری و هدر دادن انرژی را دنیا به خود اختصاص داده است

به گزارش کرمان‌شهرآن‌لاین، سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری کرمان در همایش بین‌المللی تغییرات اقلیمی و نظام سلامت، گفت: الزام به استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر و جبران آسیب‌های ناشی از تغییرات اقلیمی  از جمله راه‌حل‌هایی است که برای مقابله با این پدیده ذکر می‌شود و استان کرمان حرکت پیشتازانه‌ای در مسیر استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر آغاز کرده است.

محمدجواد فدائی ادامه داد: در راستای الزام به استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر در استان کرمان، ضمن راه‌اندازی نیروگاه‌های خانگی انرژی خورشیدی، بزرگ‌ترین نیروگاه خورشیدی کشور در نزدیکی ماهان با تولید 20 مگاوات برق ایجادشده و در حال بهره‌برداری است.

فدائی یادآور شد: عملیات اجرایی یک نیروگاه 100 مگاواتی خورشیدی نیز در این استان آغاز شده و این از جمله اقداماتی است که در جهت استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر صورت می‌گیرد.

معاون استاندار کرمان گفت: برای حفاظت و بهره‌برداری صحیح از عرصه‌های طبیعی نیز پروژه اکو توریسم خَبر به‌عنوان بزرگ‌ترین پروژه اکو توریسم خاورمیانه اجرایی شده است.

وی افزود: استان کرمان به‌منظور جبران خسارت‌های ناشی از تغییرات اقلیمی، طرح‌هایی برای مقابله با اثرات ناشی از خشک‌سالی در دست انجام دارد که در این راستا ایده همیاران آب اجرایی شده است.

معاون استاندار کرمان با تأکید بر اینکه کار انتقال آب از خلیج‌فارس نیز در استان کرمان آغاز شده  است، بیان کرد: واحدهای آلاینده باید هزینه کرده و آثار منفی روش‌های تولید محصولات خود را جبران کنند و روش‌های جدیدی را به کار گیرند که آلودگی کم‌تری داشته یا بدون آلودگی باشد.

وی با تأکید بر این‌که اولین رسالت این همایش توجه دادن جامعه به نقش انسان و فعالیت‌های انسانی در تغییرات اقلیمی است، بیان کرد: فعالیت‌های انسانی تأثیر سریع دارد و 170 برابر نسبت به سایر عوامل بر تغییرات اقلیمی اثر دارند که این موضوع باید در قالب این‌گونه همایش‌ها تبیین شود.

فدائی بر تقویت بنیه کارشناسی برای جلوگیری از تغییرات اقلیمی تأکید کرد و گفت: دستگاه‌های اجرایی پروژه‌های زیادی را اجرا می‌کنند و باید توجه داشت که آیا در اجرای این پروژه‌ها توجهی به تأثیرات آن‌ها در تغییرات اقلیمی دارند یا خیر.

معاون برنامه‌ریزی راهبردی و هماهنگی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در این آئین گفت: برای جلوگیری از تغییرات اقلیمی باید مسئولان کشور برنامه‌ریزی و اقدام کرده و در این راستا نیاز به عزم بین‌المللی است.

علی‌اکبر حق‌دوست با تأکید بر اینکه سیاست‌مداران کاری را انجام می‌دهند که مردم می‌خواهند، گفت: مردم باید از سیاست‌مداران خود بخواهند که برای حفظ محیط زیست گام‌های اساسی برداشته شود.

وی گفت: باید عمیقاً باور کنیم که خطر بالفعل تغییرات اقلیمی آغاز شده که نسل‌ها و تمام کره خاکی را در برمی‌گیرد.

معاون برنامه‌ریزی راهبردی و هماهنگی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تأکید کرد: برای حفظ محیط زیست باید زندگی و فرهنگ خود را عوض کرده و فرزندان خود را با این ادبیات پرورش دهیم که حتی یک برگ را بی‌دلیل از درختان نکنند.

حق‌دوست عنوان کرد: معتقدم با توجه به شرایط امروز، توصیه به کم خوردن واجب‌تر از افزایش فعالیت روزانه است که در نهایت به تناسب اندام می‌انجامد.

مدیرکل محیط زیست استان کرمان هم در این همایش گفت: چالش اصلی محیط زیست امروز کمبود آب و آلودگی‌های زیست‌محیطی است و انواع پروژه‌های ما به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم به آب گره خورده است.

رضا جزینی‌زاده افزود: طی یک‌صد سال گذشته از امنیت به‌عنوان یک مساله‌ی سیاسی یاد شده اما امنیت اصلی کشور امروز به مسائل محیط زیستی گره خورده است و امنیت امروز در گرو بیماری‌ها، ریز گردها و افسردگی‌های ناشی از آلودگی، خشونت‌های اجتماعی و تغییرات اقلیمی است که به‌صورت جدی زندگی و حیات بشر را تهدید می‌کنند.

جزینی‌زاده افزود: ایران مقام برتر دنیا در فرسایش خاک، فرسایش پوشش گیاهی، فرسایش زیستگاه حیوانی و جانوری و هدر دادن انرژی را دنیا به خود اختصاص داده است و در هر نقطه‌ای که عوامل زیست‌محیطی رعایت نشود امنیتی وجود ندارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان گفت: توسعه‌ی پایدار به معنی توجه به منفعت اقتصادی در تمام فعالیت‌ها است و همچنین توسعه پایدار به این معنی است که باید ملازمات زیست‌محیطی به تمامی فعالیت‌ها پیوست شود.

وی افزود: باید به استراتژی توسعه پایدار توجه جدی داشته باشیم و محیط زیست هیچ تضادی با معدن، صنعت و اشتغال ندارد و اگر به توسعه پایدار توجه جدی شود ارتقای سطح معیشت مردم، رشد اقتصادی را به همراه دارد و دغدغه‌های مسئولان کاهش می‌یابد.

 

0