پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • جامعه
  • شماره خبر: 9607948
  • 3 مرداد 1398
  • 09:08
  • امتیاز:5/4
  • امتیاز شما
ایمنی در مواجهه با حیوانات غیر شهری!

ایمنی در مواجهه با حیوانات غیر شهری!

این روزها دیگر مفهوم ایمنی، تنها با محافظت خود از پدیده‌هایی مثل آتش و برق‌گرفتگی و تصادف با اتومبیل گره نخورده است؛ گویی باید در مواجه با حیوانات غیرخانگی هم به نکات ایمنی گوش دهیم. خبرهای زیر خواندنی و واقعی است، خبر هم از آتش است و هم از حیوانات وحشی و غیرخانگی، که البته اگر با نگاه ایمنی بخوانید، نکات آموزشی نیز در آن مستتر است.

 انجام 432 عملیات توسط آتش نشانان
مدیر عامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری  کرمان از انجام 130 مورد عملیات اطفاء حریق و 302  مورد عملیات امداد و نجات به دلیل بی‌احتیاطی و عدم رعایت مسائل ایمنی در شهر کرمان در تیرماه  سال جاری خبر داد.
به گزارش روابط عمومی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی کرمان مهندس علی عسکری در این باره گفت: در تیرماه در مجموع 130 مورد حریق در شهر کرمان اتفاق افتاده است که از این تعداد  49 مورد مربوط به مواد پسماند و بازیافتی، 20 م، 2 مورد مراکز دولتی و 17 مورد مربوط به جنگل ودرختان بوده است.
وی همچنین از انجام 302 مورد عملیات امداد و نجات در مدت زمان یاد شده اشاره کرد و افزود: از این تعداد  55 مورد زنده‌گیری حیوانات خطرناک و آزار دهنده،  162 مورد زنده‌گیری مارهای سمی و غیر سمی، 32  مورد چیدن حلقه و قفل، 37 مورد امداد اسانسور، 6 مورد امداد تصادفات خودرویی، 3 مورد سقوط از کوه و پرت شدن از بلندی و مابقی آنها مربوط به سایر موارد بوده است.
وی اظهار داشت: در  مجموع این عملیات ها 71 نفر از شهروندان  نجات یافتند و متاسفانه 13 نفر مجروح شده اند.
وی خاطرنشان کرد: در این مدت تعداد 658 نفر از شهروندان آموزش‌های پیشگیری و آتش نشانی  را توسط کارشناسان این سازمان فرا گرفتند و همچنین 97 مورد مشاوره ایمنی بنا به درخواست شهروندان در مدت زمان یاد شده  ارائه شده است.

 با حضور حیوانات وحشی و غیرخانگی به محیط مسکونی چه کنیم؟
یک قلاده روباه که وارد منزل مسکونی شده بود توسط آتش‌نشانان ایستگاه شماره 1 زنده‌گیری و به منظور بازگشت به زیستگاه طبیعی به اداره محیط زیست  تحویل گردید.

12 اردیبهشت 98 خیابان آسیاباد شمالی 
زنده گیری یک قلاده روباه سرگردان توسط آتش‌نشانان ایستگاه شماره 1 به منظور نگهداری به باغ وحش پردیسان قائم تحویل داده شد.

1 مرداد 98 میدان توحید(ارگ) 
یک قلاده روباه که وارد منزل مسکونی شده بود توسط آتش‌نشانان ایستگاه شماره 1 زنده‌گیری و به منظور نگهداری  به باغ وحش پردیسان قائم تحویل داده شد.

1مرداد 98 خیابان شهید دادبین
به گزارش روابط عمومی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرمان علی عسکری در باره حضور حیوانات موزی  وحشی گفت: این روزها با تماس‌هایی از سوی شهروندان مبنی بر ورود حیوانات وحشی و موزی  از قبیل انواع مارهای سمی، روباه و برخی پرندگان شکاری مثل شاهین و قرقی مواجهه هستیم.
عسکری بیان کرد: آتش نشانان با بکار گیری تجهیزات مخصوص نجات و رعایت کردن اصول ایمنی و مهارت و همچنین بدون اینکه صدمه ای به این حیوانات برسد اقدام به زنده گیری آنها می نمایند. 

مدیر عامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر کرمان در ادمه به شهروندان توصیه  کرد:با دیدن حیوانات وحشی مانند روباه و مار در اطراف محل کار یا سکونت خود که بیشتر از بیابانهای اطراف به داخل شهر می آیند و به ساختمانها پناه میبرند از هرگونه اقدام خودداری کنند و بی‌درنگ از طریق تلفن 125 به آتش نشانی اطلاع دهند.
وی خاطر نشان کرد: حیوانات زنده گیری شده توسط آتش نشانان به منظور بازگشت به زیستگاه طبیعی به اداره محیط زیست و یا جهت نگهداری به مجموعه حیات وحش پردیسان قائم تحویل داده  می‌شوند.

0