جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • شورا و شهر
  • شماره خبر: 9607175
  • 19 مهر 1397
  • 13:23
  • امتیاز:5/4
  • امتیاز شما
بارگذاری طرح تفصیلی شهر بر روی تارنمای شفافیت شهرداری؛ برای نخستین‌بار در کشور

شهردار کرمان در آیین رونمایی از تارنمای شفافیت شهرداری خبر داد:

بارگذاری طرح تفصیلی شهر بر روی تارنمای شفافیت شهرداری؛ برای نخستین‌بار در کشور

شهردار کرمان گفت: برای نخستین‌بار در کشور، طرح تفصیلی شهر کرمان بر روی تارنمای شفافیت شهرداری کرمان بارگذاری شده است.

به گزارش کرمان‌شهرآن‌لاین، سیدمهران عالم‌زاده در آیین رونمایی از تارنمای شفافیت شهرداری کرمان، با اشاره به قابلیت‌های این تارنما گفت: بودجه‌ی شهرداری کرمان نیز روی این سایت بارگذاری شده تا مردم بتوانند محل جذب درآمدهای شهرداری و چگونگی هزینه‌کرد آن را مشاهده کنند.

وی افزود: قراردادهای کلان شهرداری هم روی این سایت بارگذاری شده تا این شک ‌و شبهه وجود نداشته باشد که شهرداری کرمان فقط با چند پیمان‌کار خاص قرارداد منعقد می‌کند.

شهردار کرمان ادامه داد: اطلاعات حوزه‌ی پرسنلی شهرداری، به‌‌ویژه میزان حقوق و مزایا و مدرک تحصیلی مدیران ارشد شهرداری کرمان نیز بر روی این سایت بارگذاری شده است.

عالم‌زاده بیان کرد: این بخش از سایت به‌زودی کامل خواهد شد و اطلاعات پرسنلی تمام مدیران شهرداری بر روی این سایت قرار خواهد گرفت.

وی افزود: مطالبات و بدهی‌های شهرداری، امکانات و اموال شهرداری و هم‌چنین مناقصه‌ها و مزایده‌هایی که شهرداری کرمان برگزار می‌کند نیز بر روی این سایت بارگذاری شده است.

شهردار کرمان با بیان این‌که امروز یکی از آرزوهای دیرینه‌ی من به‌عنوان یک شهروند برآورده می‌شود، گفت: شفافیت در حوزه‌ی عملکرد شهرداری کرمان، یکی از آرزوهای دیرینه‌ی من بود که امروز با رونمایی از تارنمای شفافیت شهرداری، برآورده خواهد شد.

عالم‌زاده شورای اسلامی شهر و شهرداری را مکمل یک‌دیگر دانست و گفت: شورای اسلامی شهر و شهرداری شیشه‌ای، یکی از برنامه‌های شورا و شهرداری در دوره‌ی جدید بوده که راه‌اندازی تارنمای شفافیت شهرداری کرمان در همین راستاست.

 

شفافیت، لازمه‌ی اعتماد مردم به هر دستگاهی است

شهردار کرمان با بیان این‌که شفافیت دستگاه‌ها، لازمه‌ی اعتماد مردم به هر دستگاهی است، گفت: باید رفتاری صادقانه و شفاف داشته باشیم تا مردم به ما اعتماد و با ما همراهی کنند.

عالم‌زاده افزود: اگر بخواهیم حاکمیت و حکومت خوبی داشته باشیم، به همراهی و همکاری مردم نیاز داریم و جلب اعتماد و همراهی مردم، جز با شفافیت در همه‌ی زمینه‌ها امکان‌پذیر نیست.

وی مردم را بزرگ‌ترین سرمایه‌ی اجتماعی دانست و گفت: برای جذب این سرمایه‌ی اجتماعی، مردم باید بدانند پولی که به شهرداری پرداخت می‌کنند، در کجا هزینه می‌شود.

شهردار کرمان وجود رانت اطلاعاتی برای برخی افراد خاص در برخی دستگاه‌ها ازجمله شهرداری‌ را یکی از گلایه‌مندی‌های مردم دانست و تصریح کرد: متأسفانه به‌دلیل وجود رانت اطلاعاتی که در جاهای مختلف وجود دارد، برخی افراد خاص با استفاده از این رانت، بهره‌های اقتصادی و اجتماعی فراوانی می‌برند؛ بنابراین، باید این اطلاعات را به‌صورت شفاف در اختیار عموم مردم قرار دهیم تا همه به‌طور یکسان از آن استفاده کنند.

عالم‌زاده با بیان این‌که متأسفانه برخی دستگاه‌ها اجازه نمی‌دهند مردم از اطلاعاتی که حق عمومی آن‌هاست، برخوردار شوند، گفت: وجود اطلاعات، موجب به خطر افتادن منابع برخی افراد سودجو می‌شود و این افراد معمولاً اجازه‌ی انتشار اطلاعات را نمی‌دهند که موجب گرفتاری برای عموم مردم شده و در برخی جاها مردم به حق قانونی خود نمی‌رسند.

 

شفافیت، موجب نظارت جدی مردم می‌شود

شهردار کرمان افزود: وجود اطلاعات و شفافیت موجب می‌شود مردم نظارت جدی داشته باشند و دستگاه‌ها نیز در قبال شفافیتی که وجود دارد، به مردم پاسخگو خواهند بود.

وی تصریح کرد: چون حق‌و‌حقوق خود را نمی‌دانیم، برخی دستگاه‌ها به‌طور کلی پاسخگویی را فراموش می‌کنند، اما اگر مردم همه‌چیز را بدانند، دستگاه‌ها ملزم به پاسخگویی خواهند شد.

عالم‌زاده افزود: اگر دولت بخواهد مردم که بزرگ‌ترین سرمایه‌ی اجتماعی کشور است را با خود همراه کند، باید به سمت شفافیت بیشتر حرکت کند.

وی هم‌چنین با بیان این‌که سایت شفافیت تاکنون در شهرداری‌های تهران و مشهد راه‌اندازی شده است، گفت: تفاوت بارز سایت شفافیت شهرداری کرمان نسبت به دو شهر بزرگ تهران و مشهد، بارگذاری طرح تفصیلی شهر کرمان بر روی این سایت است.

شهردار کرمان افزود: تاکنون، همواره عده‌ای محدود در شهرداری، راه و شهرسازی و استانداری، اطلاعات طرح تفصیلی را در اختیار داشتند، اما با بارگذاری این اطلاعات بر روی سایت شفافیت شهرداری کرمان، مردم می‌دانند مسیر توسعه‌ی شهر به کدام سمت است؛ بنابراین، دیگر برای سرمایه‌گذاری مشکلی نخواهند داشت.  

عالم‌زاده با بیان این‌که از اصحاب رسانه، صاحب‌نظران، دستگاه‌های اجرایی و تمام مردم تقاضا داریم در این زمینه به ما کمک کنند، گفت: انتقادها و پیشنهادهای خود را ارایه کنید تا اطلاعات به بهترین شکل در اختیار مردم قرار گیرد.

شهردار کرمان هم‌چنین به طراحی سایتی در حوزه‌ی فرهنگی اجتماعی شهرداری کرمان هم اشاره کرد و گفت: معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری کرمان نیز در راستای افزایش ضریب نفوذ شهرداری بین شهروندان و بالا رفتن سرمایه‌ی اجتماعی شهرداری، در حال طراحی یک سایت است تا اطلاعات را بدون واسطه به مردم منتقل کنیم.

عالم‌زاده در پایان از همکارانش در حوزه‌های مختلف شهرداری کرمان که در رابطه با راه‌اندازی این سایت همکاری کرده‌اند، تشکر کرد.

محمدرضا احمدی

0