چهارشنبه 29 فروردین 1403
  • جامعه
  • شماره خبر: 9608109
  • 11 مهر 1398
  • 18:44
  • امتیاز:5/4
  • امتیاز شما
بازنشستگی تولدی دوباره است

پورجلالی بازنشسته موفق اتوبوس‌رانی کرمان:

بازنشستگی تولدی دوباره است

زهرا نجفی - سالمندی بنا به تعریف سازمان جهانی بهداشت جهانی عبور از مرز ۶۰‌سالگی است که برای تمام افرادی که از حوادث و اتفاقات زندگی جان سالم بدر برده‌اند و جوانی و میان‌سالی را پشت سر گذاشته‌اند، تحقق پیدا می‌کند. درواقع سالمندی بخشی از روند طبیعی زندگی انسان محسوب می‌شود و گذشت زمان، بیماری‌های جسمی، مشکلات روحی و شرایط محیطی عواملی هستند که در این روند مؤثر هستند.

امروزه افزایش امید به زندگی و کاهش سطح باروری و زادوولد موجب بالا رفتن شمار سالمندان نسبت به جمعیت کل شده است و این رشد فزاینده افراد مسن هم‌چنان ادامه دارد، به‌طوری‌که بر اساس پیش‌بینی کارشناسان در آینده‌ای نه‌چندان دور در جهان از هر پنج نفر یک نفر سالمند خواهد بود.
با افزایش جمعیت سالمندان مسئله بهداشت، سلامت و تأمین آسایش و رفاه آنان در جامعه هرروز ابعاد تازه و گسترده‌ای پیدا می‌کند. باید قبول کرد که سالمندی بیماری نیست، بلکه یک فرایند طبیعی است و نمی‌توان آن‌را متوقف و یا معکوس نمود، بلکه می‌توان با مراقبت‌های صحیح و ساده به سالمندی توأم با سلامت رسید، چون سالمندی همراه با فقدان یا کمبودهایی است که توجه به نیازهای بهداشت روانی و جسمانی آن لازم و ضروری است. از طرف دیگر هنگامی‌که خود مردم آگاهی و برداشت کافی از دوران و مسائل مربوط به سالمندی داشته باشند در وضع و موقعیت بهتری جهت برخورد با مسائل و واقعیات دوران پیری و رعایت موارد پیشگیری و بهداشت این دوران قرار خواهند گرفت. بنابراین توجه به بهداشت دوران سالمندی موجب خواهد فرد سال‌های پایانی عمر خویش را در نهایت آرامش و سلامت جسمی، روانی و اجتماعی سپری کند.
پیر شدن یا همان سالمندی بخش مهمی از زندگی انسان است و می‌توان آن‌را مرحله نهایی تکامل و رشد انسان دانست.
همراه با افزایش سن و پیر شدن دوره جدیدی از چرخه زندگی انسان نمایان می‌شود و در صورت فراهم شدن امکانات و شرایط لازم، این دوران می‌تواند تولد دوباره‌ای برای انسان باشد.
به مناسبت روز جهانی سالمند مراسم تکریم منزلت سالمندان و بازنشستگان با شعار «فرصت‌های برابر برای تمام سنین» با همکاری معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری و اداره کل بهزیستی استان و با حضور جمعی از سالمندان در سالن بسطامی پارک مادر برگزار شد.
احمد پور جلالی، یکی از بازنشستگان موفق سازمان اتوبوس‌رانی کرمان در حاشیه این مراسم در گفت‌وگو با خبرنگار کرمان شهر آنلاین دوران بازنشستگی را تولدی دوباره برای انسان می‌داند و می‌گوید: بازنشستگان باید با فعالیت‌های مختلف از جمله فعالیت‌های هنری از این دوران زندگی خود نهایت بهره را ببرند.
این بازنشسته موفق تأکید می‌کند: ما نباید به این فکر کنیم که دوران بازنشستگی دورانی است که دیگر کاری از ما در این دوران برنمی‌آید بلکه به عقیده بنده دوران بازنشستگی دورانی است که راه برای حرکت‌های بهتر هموارشده است و باید از این دوران استفاده کرد.
پورجلالی می‌افزاید: از سال ۶۳ هنر خطاطی را زیر نظر استاد مؤدب شروع کردم و در سال ۸۵ پس از ۳۰ سال کار در سازمان اتوبوس‌رانی به درجه بازنشستگی نائل آمدم و پس‌ازآن در سفر به مشهد مقدس و آشنایی با استادان انجمن خوشنویسان کرمان و لطف آقا امام رضا (ع) باعث شد به خطاطی روی بیاورم.
او  ادامه می‌دهد: در حال حاضر حدود ۹ سال است که به کار خطاطی مشغول هستم و برای علاقه‌مندان به هنر خوشنویسی در دفتر حمایت اجتماعی کارکنان و بازنشستگان شهرداری کلاس‌های آموزشی خوشنویسی برگزار می‌کنم.
وی به اهمیت خوشنویسی اشاره و بیان می‌کند: خط یکی از چیزهایی است که خداوند نسبت به آن قسم‌خورده است و خط نوشتن لذتی دارد که قابل ‌بیان نیست زیرا هم باعث می‌شود شعر حفظ کنید و هم از آلزایمر جلوگیری می‌کند.
پورجلالی می‌گوید: هیچ‌کس نمی‌تواند از کار رانندگی به ظرافت خط برسد و این لطف خدا بود که بنده از رانندگی به کار خطاطی روی آوردم و زمانی که خط می‌نویسم لذت می‌برم و خدا را احساس می‌کنم.
این بازنشسته موفق با ۷۰ سال سن به سالمندان و بازنشستگان توصیه می‌کند از خانه‌نشینی پرهیز کنند و کارای هنری از جمله خطاطی را انجام دهند.
شایسته ذکر است؛ درحاشیه مراسمی که از آن یاد شد، برنامه‌های مختلفی از جمله مقاله‌خوانی، آموزش حرکات اصلاحی، تقدیر از بازنشستگان و سالمندان موفق، ایستگاه پایش سلامت، ایستگاه حافظه، افتتاح ایستگاه سه‌شنبه‌های فرهیختگان و برپایی پنج غرفه دستاوردهای سالمندان و محصولات سلامت ‌محور اجرا شد.

15.6377