سه شنبه 29 اسفند 1402
  • شورا و شهر
  • شماره خبر: 9609162
  • 16 تیر 1399
  • 11:10
  • امتیاز:5/4
  • امتیاز شما
برنامه‌ریزی و پیگیری اهداف شهر دوستدار کودک

در نشست عمومی شورای اسلامی شهر کرمان مقرر شد:

برنامه‌ریزی و پیگیری اهداف شهر دوستدار کودک

نشست عمومی شورای اسلامی شهر کرمان، شامگاه یک‌شنبه پانزدهم تیرماه، با حضور رییس و سایر اعضای شورا و شهردار کرمان برگزار شد.

به گزارش کرمان‌شهرآن‌لاین، محمد فرشاد، رییس شورای اسلامی شهر کرمان در ابتدای این نشست که معاون شهردار و رییس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری، مشاور شهردار و دبیر شورای راهبردی فرهنگی و اجتماعی شهرداری و دبیر ستاد شهر دوستدار کودک و جمعی از خبرنگاران حضور داشتند، ضمن تبریک روز شهرداری‌ها و دهیاری‌ها به شهردار و همکاران او در شهرداری کرمان گفت: شهرداری کرمان در آستانۀ صدسالگی خود قرار دارد و کرمان جزو نخستین شهرهای کشور است که به صدسالگی رسیده است.

 

ضرورت برپایی رویدادهای ملی در خور شأن شهید سلیمانی

در ادامه، اعضای شورای اسلامی شهر کرمان با اشاره به نزدیک‌شدن به سالگرد شهادت سیدالشهدای محور مقاومت، سپهبد شهید حاج‌قاسم سلیمانی، بر سرعت‌بخشیدن به پروژه‌های شهرداری که با نام این شهید بزرگوار است، ازجمله محور شرقی-غربی سپهبد شهید سلیمانی تأکید کردند.

اعضای شورا برنامه‌ریزی و هماهنگی با سایر دستگاه‌های کشوری و استانی برای برپایی رویدادهایی با نام و یاد سپهبد شهید حاج‌قاسم سلیمانی و در خور شأن این شهید والامقام را نیز مورد تأکید قرار دادند.

 

واگذاری زمین ساخت شهربازی مدرن به بخش خصوصی

سپس محمدجواد کامیاب، رییس کمیسیون حمل‌ونقل و عمران شورا با اشاره به پروژۀ ساخت شهربازی با مشارکت سرمایه‌گذار بخش خصوصی گفت: پیشنهاد اولیه برای مکان احداث این شهربازی، حوالی پارک شهید باهنر بود که به‌رغم پیگیری‌های شهرداری، با عدم موافقت اداره‌کل راه و شهرسازی مقرر شد اختصاص زمین دیگری در سعادت‌آباد، در جلسۀ شورا بررسی شود و در صورت تصویب، تأمین اعتبار شده تا شهرداری بتواند زمین را ازطریق راه و شهرسازی در اختیار گیرد.

زهرا لری، رییس کمیسیون فرهنگی، هنری و بانوان شورا نیز در این رابطه با اشاره به نزدیک بودن زمین مورد نظر برای شهربازی به کارخانۀ کرمانیت و باند پرواز فرودگاه گفت: با توجه به این‌که شهربازی مورد استفادۀ کودکان است، باید ‌این مسایل را در نظر بگیریم.

کامیاب در پاسخ به ایراد مطرح‌شده گفت: طبق بررسی کارشناسی، این زمین در محدودۀ پروازی نیست؛ کارخانۀ مذکور هم غیرفعال است و در صورتی که فعال شود، باید به خارج از محدودۀ شهر منتقل شود؛ بنابراین، زمین مورد نظر مشکل محیط‌زیستی هم ندارد.

شهردار کرمان نیز در این رابطه گفت: زمین واقع در سعادت‌آباد که مساحت و موقعیت مورد نظر را دارد، پس از بررسی و جست‌وجوی فراوان پیدا کردیم؛ ضمن این‌که می‌خواستیم مکان شهربازی در منطقۀ دو باشد که رونق اقتصادی بیشتری داشته باشد.

رییس کمیسیون برنامه، بودجه و منابع پایدار شورا نیز بیان کرد: این زمین در مکان مناسبی برای بچه‌ها نیست؛ زیرا ایمنی رفت‌وآمد ندارد و محل عبور خودروهای سنگین است.

حسین چناریان افزود: حال که شهرداری تلاش خود را کرده، زمین مورد نظر را بگیرد، اما آن را با زمین مناسب‌تری در محدودۀ شهر معاوضه کند.

علی‌اکبر مشرفی، عضو شورای اسلامی شهر کرمان هم در این خصوص گفت: مساحت سه هکتاری که برای زمین شهربازی در نظر گرفته شده، کم است و بهتر است زمین بزرگ‌تری برای مثال در محدودۀ هفت‌باغ در نظر گرفته شود.

شهردار کرمان نیز گفت: تقاضای سرمایه‌گذار، زمین دو تا سه هکتاری برای ساخت شهربازی بوده، اما نظر ما بر شش هکتار است که سه هکتار آن برای سرمایه‌گذار بخش خصوصی و سه هکتار به‌عنوان ذخیره اختصاص یابد.

درنهایت اعضای شورای اسلامی شهر کرمان با واگذاری زمین ازطریق اداره‌کل راه و شهرسازی برای ساخت یک شهربازی مدرن توسط بخش خصوصی در شهر کرمان موافقت کردند.

در ادامۀ این نشست، احمد حسن‌زاده، رییس کمیسیون اجتماعی، فرهنگی و جوانان شورا گفت: سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری، دستورالعمل ورزش شهروندی را در قالب یک طرح جامع تهیه کرده که در جلسۀ کمیسیون بررسی شده و قرار است المپیاد ورزشی محله‌ای در کرمان برگزار شود که این طرح در کمیسیون تصویب شده است.

پس از ارایۀ توضیحاتی توسط محمد جهانشاهی، معاون شهردار و رییس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری، این طرح با موافقت تمام اعضای حاضر تصویب شد.

 

ساخت‌وسازهای سال 98 هم مشمول کاهش ضرایب می‌شوند

در ادامۀ این نشست، رییس کمیسیون معماری، شهرسازی و حاشیه‌نشینی شورا با بیان این‌که یکی از مصوبات این کمیسیون مربوط به ضرایب تبصرۀ 11 مادۀ صد قانون شهرداری‌ها بوده است، افزود: این ضرایب مبنای جرایمی است که در کمیسیون ماده 100 اعمال می‌شود و در سال 98 این جدول مصوب شد، اما در سال 99 به‌واسطۀ بالا بودن روند افزایشی، این ضرایب کاهش پیدا کرد.

رامین ارجمندکرمانی ادامه داد: این دوگانگی موجب شد جرایم سال 98 به مراتب بیشتر از سال 99 شود؛ در همین راستا شهرداری نامه‌ای نوشت و براساس آن مقرر شد جدول سال 99 جایگزین جدول سال 98 بشود و ساخت‌وسازهای سال 98 هم مشمول این کاهش ضرایب شوند.

این مصوبۀ کمیسیون معماری، شهرسازی و حاشیه‌نشینی شورا نیز تصویب شد.

کمیسیون گردشگری شورا نیز مصوبه‌ای داشت که در غیاب رییس این کمیسیون توسط محمد فرشاد خوانده شد.

فرشاد گفت: براساس این مصوبه، شهرداری باید یک کمیتۀ سه‌جانبه متشکل از نمایندگان شهرداری، اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکیل دهد که درخصوص استفادۀ بهینه از بناها و میراث فرهنگی و تاریخی شهر تصمیم‌گیری کند.

 

تصویب آیین‌نامۀ امور رفاهی کارکنان شهرداری

رییس کمیسیون برنامه، بودجه و منابع پایدار شورا نیز با اشاره به این‌که این کمیسیون هشت مصوبه داشته، به بیان این مصوبات پرداخت و گفت: دو موضوع از شهرداری به شورا ارجاع داده شده است؛ ازجمله آیین‌نامۀ امور رفاهی کارکنان تحت عنوان پرداخت کمک‌های نقدی و غیرنقدی در قالب عیدانه‌ها،‌ کمک‌هزینه‌های درمانی مازاد بر سقف بیمه، پرداخت‌ تسهیلات برای تحصیل فرزندان کارکنان و سایر تسهیلات برای فرزندان نخبه، کارکنانی که خدمات شایسته داشته‌اند و و بازنشستگان.

چناریان افزود: تأکید شورا این بود که آنچه پیشنهاد شده در سقف بودجۀ امور رفاهی باشد و در جلسۀ شورا هم تصویب شد.

رییس کمیسیون برنامه، بودجه و منابع پایدار شورا همچنین گفت: مورد دیگر، درخصوص تعیین‌تکلیف 36 نفر از پیمانکاران بستانکار از شهرداری است که در دوره‌های قبل بدون قرارداد، پروژه‌هایی را اجرا کرده‌اند.

رییس کمیسیون برنامه، بودجه و منابع پایدار شورا افزود: این مورد در صحن شورا تصویب شده بود و مقرر شد یا عین مطالبات پرداخت شود و یا با احتساب ضرایب با توجه به گذشت زمان پرداخت شود.

 

 سه رویداد پیشنهادی دبیرخانۀ یک‌صدسالگی شهرداری کرمان بررسی می‌شود

در ادامه، رییس شورای اسلامی شهر کرمان گفت: از خدمات آقای جوشایی در معاونت فرهنگی اجتماعی قدردانی می‌کنیم؛ ایشان همیشه برای استان و شهر کرمان منشأ خیر و برکت بوده است.

سپس محمدعلی جوشایی، مشاور شهردار و دبیر ستاد رویداد یک‌صدسالگی شهرداری کرمان، گزارشی از برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده در دبیرخانۀ یک‌صدسالگی شهرداری کرمان ارائه کرد و گفت: تاکنون، فقط برنامه‌ریزی‌های مقدماتی انجام شده و هیچ کار اجرایی انجام نداده‌ایم تا ابتدا برنامه‌ها به تصویب شورا برسد.

پس از ارایۀ این گزارش قرار شد درخصوص سه رویداد پیشنهادی دبیرخانۀ صدسالگی شهرداری کرمان، در کمیسیون‌های فرهنگی، گردشگری و عمرانی شورا بررسی و در جلسات آتی شورا تصمیم‌گیری شود.

در ادامه، رییس کمیسیون فرهنگی، هنری و بانوان شورا گفت: برنامۀ سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری در برگزاری المپیاد ورزشی محله‌ای در کرمان و نیز قائل شدن سهم 50 درصدی برای ورزش بانوان، قابل تقدیر است.

لری خاطرنشان کرد: در بازدیدی که از پارک بانوان داشتیم، ایراداتی شناسایی شد؛ ازجمله عدم فنس‌کشی در حدی که بانوان بتوانند در فضای پارک راحت باشند و از بیرون دید نداشته باشد.

وی به جلسۀ کمیسیون فرهنگی با نمایندگان اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اشاره کرد که در این جلسه مقرر شده کمیته‌ای به ریاست شهرداری و با حضور نمایندگان میراث فرهنگی و شهرداری، برای هم‌فکری و هماهنگی بیشتر شهرداری و میراث فرهنگی درخصوص بناهای تاریخی و میراث فرهنگی تصمیم‌گیری شود.

رییس کمیسیون فرهنگی، هنری و بانوان شورا همچنین از اقدامات سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری در واگذاری 14 خانۀ مشارکتی که در کل شهر پراکندگی دارند، تشکر کرد.

لری بیان کرد: وضعیت پنج پارک مخصوص کودک که قول داده شده بود نیز باید مشخص شود.

 

برنامه‌ریزی و پیگیری اهداف شهر دوستدار کودک در کمیسیون فرهنگی شورا

در ادامه، ‌سارا کارگر جهرمی، دبیر ستاد شهر دوستدار کودک، گزارشی از اقدامات انجام‌شده توسط این ستاد و وظایف و تعهدات شهرداری با توجه به انتخاب شدن کرمان به‌عنوان یکی از دوازده شهر پایلوت دوستدار کودک در کشور ارائه کرد.

سپس رییس شورای اسلامی شهر کرمان گفت: انتخاب کرمان به‌عنوان یکی از شهرهای دوازده‌گانۀ دوستدار کودک در کشور، یک فرصت مغتنم برای شهر است و کمیسیون فرهنگی، هنری و بانوان شورا، برنامه‌ریزی و پیگیری لازم برای تحقق اهداف شهر دوستدار کودک را انجام دهد.

سپس فتح‌الله مؤیدی، عضو شورای شهر کرمان با قرائت نامه‌ای درخصوص درخواست انتقال اصناف آلاینده به خارج از محدودۀ شهر، خواستار پیگیری جدی شورای شهر برای انجام این مهم شد و مقرر شد بررسی این موضوع در دستور کار اعضای شورا قرار گیرد.

خدادادی نیز در پایان این نشست اعلام کرد: از تاریخ هجدهم تا بیست‌وهفتم تیرماه جاری اعضای شورای شهر کرمان به مرخصی ده‌روزه خواهند رفت.

فهیمه رضاقلی

15.6012