سه شنبه 29 اسفند 1402
  • شورا و شهر
  • شماره خبر: 9609159
  • 14 تیر 1399
  • 21:32
  • امتیاز:5/4
  • امتیاز شما
برپایی جشنواره بزرگ فرهنگی و هنری «مرز پُرگهر» در سال‌‌جاری

شهردار کرمان خبر داد:

برپایی جشنواره بزرگ فرهنگی و هنری «مرز پُرگهر» در سال‌‌جاری

شهردار کرمان از برگزاری جشنواره بزرگ فرهنگی و هنری با عنوان «مرز پُرگهر» در سال‌جاری خبر داد.

به گزارش کرمان‌شهر‌آنلاین، سیدمهران عالم‌زاده در نشست با اعضای هیأت‌مدیره خانه هنرمندان استان کرمان که با هدف هماهنگی و هم‌فکری در خصوص چگونگی برگزاری جشنواره فرهنگی و هنری «مرز پُرگهر» برگزار شد، با بیان این‌که خانه هنرمندان استان کرمان برای محوریت این جشنواره اعلام آمادگی کرده است، گفت: این جشنواره به پیشنهاد شهرداری برگزار خواهد شد و از بخش‌های رویداد یک‌صدسالگی شهرداری کرمان است.

وی با اشاره به این‌که این برنامه اقدامی بزرگ در حوزه فرهنگ و هنر در کشور به‌خصوص در جنوب‌شرق کشور محسوب می‌شود، بر تهیه پروپوزال (طرح پژوهشی) خوب و متناسب با این جشنواره توسط کارشناسان خبره این حوزه تأکید و بیان کرد: برای اجرای بهتر کار، پیشنهاد می‌شود برای مشارکت افراد زبده، ازسوی هنرمندان، دانشگاهیان و مشاوران با تجربه، سه فراخوان منتشر شود.

شهردار کرمان جشنواره «مرز پُرگهر» را آبرو و اعتبار کرمان دانست و گفت: با توجه به این‌که برای اولین‌بار سنگ بنای این کار بزرگ در کرمان پایه‌گذاری می‌شود، باید در خصوص درست انجام شدن آن، اطمینان خاطر داشت؛ بنابراین، نه‌تنها خانه هنرمندان، بلکه درخواست داریم مشاوران فرهنگی و هنری دانشگاه و حوزه نیز، پیشنهادها و طرح‌های خود را ارایه دهند.

عالم‌زاده افزود: در صورتی که خانه هنرمندان که در حال حاضر برای همکاری اعلام آمادگی کرده، بهترین نقطه‌نظرات را ارایه دهد، شهرداری به‌عنوان کارفرما شرح خدماتی را در قالب قرارداد ارایه خواهد کرد.

وی در نظر گرفتن نقطه‌نظرات کارشناسان در سطح ملی را در ارایه شرح خدمات ضروری دانست و گفت: برای اجرای بهتر جشنواره، باید تمام جوانب در نظر گرفته شود.

شهردار کرمان به پایه‌ریزی اصولی برای برگزاری این جشنواره اشاره و تأکید کرد: باید کار آن‌قدر قوی باشد که در دوره‌های بعدی مدیریت شهری، دچار تزلزل نشود و به‌عنوان یک رویداد همیشگی در کرمان بماند.

عالم‌زاده افزود: در صورتی که اقدامات لازم اجرایی را از قبل پیش‌بینی کنیم، با کمترین حاشیه پیش خواهیم رفت و اگر مسیر را درست برویم، کار درستی ارایه خواهیم کرد.

وی ادامه داد: اعتقاد دارم این جشنواره باید شکل بگیرد؛ زیرا برندی برای شهر کرمان خواهد بود و جایگاه خوبی برای جامعه هنری استان ایجاد خواهد کرد.

شهردار کرمان ضمن ابراز خرسندی از اعلام آمادگی خانه هنرمندان برای اجرای جشنواره «مرز پُرگهر» تأکید کرد: آنچه در سطح عالی، یک شهر را معرفی می‌کند، فعالیت‌های فرهنگی و هنری است.

عالم‌زاده افزود: اعتقاد دارم باید از تشکل‌ها، سمن‌ها و انجمن‌های مردم‌نهاد حمایت کرد تا به‌صورت قدرتمند عمل کرده و در کنار ما باشند.

وی با بیان این‌که از خانه هنرمندان می‌خواهم فارغ از مشکلات و مسایل داخلی و با حمایت شهرداری، در اجرای هرچه بهتر این برنامه فرهنگی ما را کمک کنند، گفت: فعالیت‌های فرهنگی و هنری، بازتاب زیادی در جامعه دارد.

شهردار کرمان بر حمایت از فعالیت‌های فرهنگی و هنری تأکید کرد و گفت: اقدامات فرهنگی، گوشه‌ای از اقدامات و وظایف شهرداری است، اما هرگز از وظایف عمرانی و اجرای پروژه‌های عمرانی در شهر غافل نشده‌ایم.

 

می‌خواهیم پایه‌گذار حرکتی بزرگ شویم

در ادامه، محمدعلی جوشایی، مشاور فرهنگی شهردار و دبیر ستاد رویداد یک‌صدسالگی شهرداری کرمان گفت: به بهانه یک‌صدسالگی تشکیل شهرداری کرمان، قصد داریم با همکاری نهادهای کشوری و بالادستی، پایه‌گذار حرکتی بزرگ شویم؛ بنابراین، جشنواره «مرز پُرگهر» را پیشنهاد دادیم.

وی با اشاره به این‌که این جشنواره با سه پیش‌شرط فراگیر و فرادستگاهی بودن، مبتنی بودن بر نظر کارشناسان ملی و همچنین قابل تسری به حوزه‌های دیگر، برنامه‌ریزی خواهد شد، گفت: این کار بزرگ در توان شهرداری کرمان به‌تنهایی نیست.

مشاور فرهنگی شهردار و دبیر ستاد رویداد یک‌صدسالگی شهرداری کرمان افزود: در اجرای این برنامه نیاز بود تا یک نهاد رسمی که در حوزه فرهنگی نقش‌آفرینی دارد، محوریت این برنامه را برعهده بگیرد.

جوشایی از پیشنهاد به خانه هنرمندان برای محوریت این برنامه خبر داد و افزود: از خانه هنرمندان خواسته شد تا در قالب قرارداد، طی مدت‌زمان معین، پروپوزالی (طرح پژوهشی) در سطح ملی ارایه دهد.

وی با بیان این‌که در تهیه این طرح پژوهشی باید ضرورت‌ها، نگاه کارشناسی، شرح وظایف دستگاه‌ها و موارد لازم دیگر لحاظ شود، گفت: بعد از تأیید پروپوزال، طی نشستی با وزیران و مدیران دستگاه‌های بالادستی، این طرح ارایه و توسط کارشناسان آن‌ها بررسی خواهد شد.

مشاور فرهنگی شهردار و دبیر ستاد رویداد یک‌صدسالگی شهرداری کرمان افزود: جشنواره «مرز پُرگهر»، اقدامی ملی و کشوری است؛ بنابراین، از خانه هنرمندان می‌خواهیم تا کاری تحویل دهند که قابل دفاع باشد و به‌خوبی اجرا شود.

مدیرعامل خانه هنرمندان استان کرمان نیز با اشاره به پیشنهاد شهرداری جهت همکاری گفت: این پیشنهاد فرصت عملیاتی جهت برقراری منطق گفتمانی و اصلاح روش‌های مدیریتی در حوزه فرهنگ و هنر در دستگاه‌های مختلف است.

عبدالرضا قراری با بیان این‌که سال‌های‌سال از این منطق گفتمانی غفلت شده بود، گفت: برگزاری این جشنواره و مشارکت خانه هنرمندان، موجب می‌شود تا دستگاه‌هایی مثل شهرداری، سرمایه‌های اجتماعی موجود را مورد ارزیابی قرار داده و در راستای هدف خود استفاده کنند.

لازم به ذکر است؛ در این نشست مقرر شد در بخش‌های اجرایی، زمینه اجرای چند بخش هنری دیده شود و دبیرخانه رویداد یک‌صدسالگی شهرداری کرمان، دستور کار و برنامه اجرایی این بخش را تهیه و در اختیار متقاضیان مشارکت در تهیه پروپوزال قرار دهد.

0