پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • شورا و شهر
  • شماره خبر: 9608202
  • 23 آبان 1398
  • 12:39
  • امتیاز:5/4
  • امتیاز شما
بهره‌برداری از پل شهید بادپا؛ دهۀ فجر

معاون حمل‌و‌نقل و امور زیربنایی شهردار کرمان خبر داد

بهره‌برداری از پل شهید بادپا؛ دهۀ فجر

محمدرضا احمدی - اشاره: ساخت پارک‌های گردشگری، ساخت پل‌ها و تقاطع‌های غیرهم‌سطح، اجرای زیرساخت‌های مختلف ازجمله بوستان و زیرسازی و آسفالت در مناطق کمتربرخوردار شهر، اجرای طرح‌های ترافیکی و اصلاح هندسی معابر و ... ازجمله اقداماتی است که معاونت حمل‌و‌نقل و امور زیربنایی شهرداری کرمان دنبال می‌کند. برای آگاهی از اقدامات این معاونت، با محمدعلی قنبری، معاون حمل‌و‌نقل و امور زیربنایی شهردار کرمان به گفت‌و‌گو نشستیم.

 جناب مهندس قنبری! پس از استقرار واحدهای مختلف شهرداری کرمان در ساختمان جدید در محدودۀ میدان شورا، اطراف پارک شورا محصور شده است. آیا دلیل محصور شدن این پارک، برای اجرای پارک گردشگری در این محدوده است؟

بله، میدان و پارک شورا، به یکی از پارک‌های گردشگری شهر کرمان تبدیل خواهد شد. در این طرح میدان شورا به‌صورت پیاده‌راه اجرا و خانه شهر، به یک مرکز فرهنگی تبدیل خواهد شد. هم‌چنین با یک رمپ که از روی خیابان کارگر عبور می‌کند، پارک شورا با اجرای مسیر دوچرخه و پیاده‌راه، به پارک مشاهیر وصل خواهد شد.
محدوده‌ای هم که اکنون به‌عنوان کارگاه محصور شده، برای کف‌سازی پارک است که پس از کف‌سازی، این محدوده آزاد می‌شود و در ادامه، قسمت‌های بعدی محصور و درنهایت کل محدودۀ پارک کف‌سازی می‌شود.

 یعنی در این طرح، میدان شورا مسدود و به پیاده‌راه تبدیل می‌شود؟
بله، حدفاصل میدان بسیج تا چهارراه پاسداران، مسدود و به پیاده‌راه تبدیل می‌شود.

 آیا پس از مسدود شدن حدفاصل میدان بسیج تا چهارراه پاسداران، برای مشکلات ترافیکی که ایجاد می‌شود، چاره‌ای اندیشیده شده است؟
مشاور محدودۀ میدان شورا و میدان بسیج تا چهارراه شهید رجایی و از طرف دیگر تا خیابان مهدیه را مطالعه و مسیرهای جایگزین را مشخص کرده است. البته تاکنون، پیاده‌راه‌سازی میدان شورا در شورای ترافیک استان مصوب شده و مسیرهای جایگزین نیز در این شورا در حال بررسی است.

 آقای مهندس قنبری! اجرای پارک گردشگری پردیسان قائم عجل‌الله‌فرجه در چه مرحله‌ای است؟
مشاور، مطالعات پارک گردشگری پردیسان قائم عجل‌الله‌فرجه را انجام داده، اما با توجه به این‌که میراث فرهنگی پیش‌بینی می‌کند در این محدوده آثار باستانی و عتیقه وجود داشته باشد، در حال اخذ مجوز سونداژ محدوده از میراث فرهنگی هستیم. اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، باید موافقت اولیه برای نحوه و محل سونداژ باستان‌شناسی رادیویی را اعلام کند تا اگر پس از سونداژ مشخص شود که در این محدوده آثار باستانی وجود دارد، طرح را تغییر دهیم.
در واقع پارک گردشگری، بخشی از مجموعۀ پردیسان قائم عجل‌الله‌فرجه و شامل ضلع شرقی، ضلع غربی، ضلع شمال غربی (محدودۀ گنبد جبلیه) و ضلع شمالی پردیسان قائم شامل بوستان آرامش و آرامستان هنرمندان است که با توجه به منابع مالی، مرحله به مرحله اجرا خواهد شد و قطعاً اجرای فضای سبز، پیاده‌راه و مسیر دوچرخه‌سواری در اولویت است.
هم‌اکنون، مطالعات این پارک به نقطۀ مطلوبی رسیده است؛ ضمن این‌که اگر این پارک اجرا شود، قطعاً تأثیر بسزایی در رونق گردشگری استان خواهد داشت.

 منابع پارک گردشگری توسط دولت تأمین شده است؟
منابعی که ازسوی استانداری برای ساخت پارک گردشگری در نظر گرفته شده بود، محدود بود و برای شروع کار، مطالعات و بخشی از عملیات اجرایی پارک کفایت می‌کرد؛ بنابراین، باید برای ادامۀ کار باید از منابع شهرداری استفاده کنیم.

 اجرای تله‌کابین پردیسان قائم عجل‌الله‌فرجه در چه مرحله‌ای است؟
تله‌کابین، در حوزۀ سازمان سرمایه‌گذاری است، اما جزیی از مجموعۀ فرهنگی، تفریحی و ورزشی پردیسان قائم محسوب می‌شود که هم‌اکنون، سرمایه‌گذار در حال ساخت دو ایستگاه پایین و بالای کوه است، دکل‌ها هم از قبل نصب شده و تمام کابین‌ها و تجهیزات مربوط نیز خریداری شده است. هم‌چنین طبق قول سرمایه‌گذار، تله‌کابین تابستان سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید؛ ضمن این‌که در بام کرمان، فضای سبز بزرگی در حال ساخت است که زمین این محدوده، خاک‌ریزی شده و در حال آماده‌سازی است تا در بهمن‌ماه و اسفندماه، که فصل کاشت است، فضای سبز بام کرمان اجرا شود.

 برای تأمین آب فضای سبز بام کرمان چه اقدامی شده است؟
انتقال آب به بام کرمان، جزو تعهدات شهرداری است. اکنون، برای خط انتقال آب پارک گردشگری است، لوله‌ها خریداری شده و توسط سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری، در حال اجراست؛ ضمن این‌که قسمتی از این آب نیز به بالای کوه انتقال پیدا می‌کند.

 جناب مهندس قنبری! ظاهراً تقاطع غیرهم‌سطح شهید بادپا، پیشرفت خوبی دارد، پیش‌بینی می‌کنید این پل تا چه تاریخی به بهره‌برداری برسد؟ 
در رابطه با ساخت پل‌ها، متمرکز شده‌‌ایم تا پروژه‌ها، براساس اولویت یکی‌یکی اجرا شوند و اکنون، در حال اجرای پل شهید بادپا هستیم که تا این تاریخ، از 311 سگمنت، فقط 40 سگمنت باقی مانده و برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا این پل در دهۀ فجر به بهره‌برداری برسد؛ ضمن این‌که محدودۀ پیرامون پل هم باید جدول‌گذاری، به‌سازی و راست‌گردها نیز ساخته شود که جزو تعهدات پیمان‌کار نیست؛ بنابراین، در حال برنامه‌ریزی هستیم تا پس از آزادسازی قسمتی از محدودۀ کارگاهِ پیمان‌کار، جدول‌گذاری و اصلاحات محدودۀ پل انجام شود.

 اجرای پل سربازان گمنام امام زمان عجل‌الله‌فرجه در چه مرحله‌ای است؟
معارض پل سربازان گمنام امام زمان عجل‌الله‌فرجه که برق بود، برطرف شده که از شرکت برق و اداره آب و فاضلاب و شرکت آب و فاضلاب تشکر می‌کنم.
در حال حاضر، پایه‌های این پل در حال اجرا و پیمان‌کار در حال حفاری فونداسیون‌هاست. ساخت رمپ‌های پل، ازجمله رمپ خیابان امیرکبیر شروع شده و در بلوار کشاورز و بلوار جمهوری‌اسلامی، معارض فضای سبز داریم که صبر کردیم در فصل جابه‌جایی درختان، درختان این محدوده را جابه‌جا کنیم.
یک‌سری محدودیت ترافیکی هم خواهیم داشت که پیشاپیش از مردم عذرخواهی می‌کنیم.

 و تقاطع غیرهم‌سطح الغدیر...
در تقاطع غیرهم‌سطح الغدیر، متأسفانه هنوز معارض که زمین سنگ‌بری است، برطرف نشده، اما پیمان‌کار در کارگاه مرکزی، در حال آرماتوربندی و تولید سگمنت‌هاست.
برای اجرای این تقاطع غیرهم‌سطح، تلاش می‌کنیم تا معارض برطرف شود، اما اگر معارض برطرف نشد، این تقاطع غیرهم‌سطح در دو فاز اجرا خواهد شد و پروژه را تعطیل نخواهیم کرد.

 جناب مهندس قنبری! قرار بود سه‌راهی شرف‌آباد به‌صورت هم‌سطح‌سازی اصلاح شود، اصلاح این تقاطع در چه مرحله‌ای است؟
برآورد کار انجام شده و در مرحلۀ اصلاحیه بودجه است که اگر بودجه در شورای اسلامی شهر اصلاح شود، اجرای این پروژه هم شروع خواهد شد.
البته در فضای سبز روبه‌روی شهرک افضلی‌پور، تعدادی از درختان باید حذف شود که منتظر هستیم تا در فصل زمستان، درختان این محدوده را جابه‌جا کنیم.

 شهرداری کرمان در مناطق کمتربرخوردار شهر کرمان اقدامات مطلوبی انجام داده است، در این خصوص هم توضیح دهید.
زیرسازی، آسفالت، ساخت بوستان، ساخت فرهنگ‌سرا و زمین ورزشی در دو منطقۀ کمتربرخوردار شامل شهرک صنعتی و شهرک قمر بنی‌هاشم در دستور کار است که بوستان شهرک صنعتی در هفتۀ دولت به بهره‌برداری رسید، آسفالت معابر این شهرک هم در حال اجراست که دو بلوار اصلی شهرک صنعتی به نام بلوار شهرک صنعتی و بلوار شهیدان محمدی آسفالت شده، خیابانی هم که به اسم تلمبه در این شهرک وجود دارد نیز زیرسازی شده، اما به‌دلیل عدم تخصیص اعتبار ازسوی اداره‌کل راه و شهرسازی، آسفالت این خیابان معطل مانده است.
تعداد بسیار زیادی از کوچه‌های بلوار شهیدان محمدی نیز آسفالت شده و تعدادی کوچه هم طبق توافق با اداره‌کل راه و شهرسازی، در بلوار شهرک صنعتی در حال زیرسازی است.
در شهرک صنعتی در مجموع 44 معبر باید آسفالت شود که تاکنون، بیش از 30 معبر زیرسازی و آسفالت شده و مابقی هم زیرسازی شده و در دستور کار آسفالت قرار دارد.
ساخت فرهنگ‌سرا در شهرک صنعتی هم در دستور کار است که زمین توسط شهرداری به اداره‌کل راه و شهرسازی تحویل داده شده و با نظارت شهرداری، فرهنگ‌سرای این شهرک در دست ساخت است. تاکنون، بتن‌ریزی فونداسیون این فرهنگ‌سرا به پایان رسیده و اسکلت ساختمان هم در حال ساخت است که امیدواریم تا پایان سال آینده، فرهنگ‌سرای شهرک صنعتی تکمیل شود و به بهره‌برداری برسد؛ ضمن این‌که اجرای زمین ورزشی این شهرک هم در دستور کار قرار دارد.
زمین دیگری هم برای ساخت مرکز بهداشت در اختیار اداره‌کل راه و شهرسازی قرار دادیم که ظاهراً مرکز بهداشت کرمان اعلام کرده مرکز بهداشت دیگری، به محدودۀ شهرک صنعتی خدمت‌دهی می‌کند؛ بنابراین، این شهرک نیاز به مرکز بهداشت ندارد که قرار شد به‌جای آن، زمینی در شهرک شهید صیاد شیرازی برای ساخت مرکز بهداشت در اختیار اداره‌کل راه و شهرسازی قرار دهیم.
در شهرک قمر بنی‌هاشم هم ساخت سالن ورزشی 80 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و ساخت مدرسه هم در دستور کار است. پارک خیابان امام سجاد هم جزو تعهدات شهرداری است که طرح آماده و زمین هم خاک‌برداری شده و تلاش می‌کنیم تا آخر امسال پارک ساخته شود.
تعهدات شهرداری در خصوص زیرسازی و آسفالت معابر این شهرک هم انجام شده که بیش از 20 معبر شامل کوچه، خیابان و بلوار زیرسازی و آسفالت شده و آخرین معبری هم که آسفالت شد، 18 متری امام علی علیه‌السلام بود؛ ضمن این‌که آسفالت بلوار پردیس هم به پایان رسیده است.
زیرسازی زمین ورزشی هم به پایان رسیده و یک فرد خیِّر هم ازسوی آقای دکتر پورابراهیمی، نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی معرفی شده تا چمن مصنوعی زمین ورزشی را اجرا کند.

 جناب مهندس قنبری! برای آسفالت بقیۀ معابر شهر کرمان نیز برنامه‌ای دارید؟
با توجه به وسعت سطح شهر کرمان، کارهایی که در زمینۀ آسفالت معابر انجام می‌شود، کمتر به چشم می‌آید.
از ابتدای امسال تاکنون، 80 معبر توسط سازمان عمران آسفالت و 131 معبر نیز زیرسازی شده و در تلاش هستیم تا پایان سال، پخش آسفالت از طریق سازمان عمران و پیمان‌کاران را به 150 معبر برسانیم؛ بیش از 200 معبر هم زیرسازی و برای آسفالت آماده‌سازی خواهد شد.
هم‌چنین به محض تصویب اصلاحیۀ بودجه در شورای اسلامی شهر کرمان، با پیمان‌کار قرداد منعقد می‌کنیم تا حدود 20 خیابان و بلوار تا آخر امسال روکش آسفالت شود.
هم‌چنین از ابتدای امسال حتی یک‌روز تعطیلی در خصوص لکه‌گیری آسفالت معابر نداشتیم و این روند تا پایان سال هم ادامه دارد و بیشتر خیابان‌های شهر لکه‌گیری آسفالت می‌شود. از ابتدای سال تاکنون، حدود 3100 تن آسفالت به منطقه یک، 3300 تن آسفالت به منطقه دو، 3900 تن آسفالت به منطقه سه و 2000 تن آسفالت هم به منطقه چهار تحویل داده شده است، یعنی در مجموع 12300 تن آسفالت تحویل شهرداری‌های مناطق شده است.

 تعهدات آسفالت شهرداری در قبال خودیاری که مردم داده بودند، در چه مرحله‌ای است؟
سال‌های قبل در بسیاری از کوچه‌ها از مردم پول گرفته بودند، اما آسفالت این کوچه‌ها معطل مانده بود که با تلاش همکارانم، تعهدات خودیاری سال‌های قبل، در نیمۀ اول امسال به پایان رسید؛ الان هم، در هر کوچه‌ای که ازسوی مردم خودیاری پرداخت شود، حداکثر طی 40 روز آن معبر آسفالت خواهد شد.

 در خصوص جدول‌گذاری معابر هم توضیح دهید.
از ابتدای سال تاکنون، 150 هزار قطعه جدول در سازمان عمران و بازآفرینی فضای شهری شهرداری تولید شده که این تعداد جدول در اختیار مناطق پنج‌گانه شهرداری قرار گرفته تا در معابر مختلف جدول‌گذاری کنند که تاکنون، در مناطق پنج‌گانۀ شهرداری، بیش از هشت کیلومتر جدول‌گذاری شده است.
علاوه بر آن، جدول‌گذاری محدودۀ پل ابوذر بیش از هشت کیلومتر بود؛ ضمن این‌که محدودۀ پل شهید بادپا هم، نیاز به 10 کیلومتر جدول‌گذاری دارد. 

 نصب دوربین‌های پایش تصویری در چه مرحله‌ای است؟
متأسفانه تا سال 97 در خصوص پایش تصویری در کرمان در مقایسه با سایر مراکز استان‌ها، اتفاقی نیفتاده بود، اما از سال گذشته این مهم در دستور کار شهرداری قرار گرفت و با توجه به منابعی که ازسوی استانداری تأمین شد و منابعی هم که شهرداری از منابع داخلی برای این منظور در نظر گرفت، برنامه‌ریزی کردیم تا پایان آبان‌ماه بیش از 300 دوربین پایش نظارتی شامل ثبت تخلفات و دوربین‌های نظارتی امنیتی نصب شود.
قطعاً دوربین‌های نصب‌شده، در افزایش امنیت و کاهش معضلات ترافیکی شهر کرمان کمک بسزایی خواهد کرد. هم‌چنین به‌گونه‌ای پیش‌بینی شده ‌که طبق دستورالعمل شورای امنیت کشور، دوربین‌ها به دستگاه‌های نظارتی و امنیتی مربوط لینک ‌شوند؛ ضمن این‌که هر دستگاهی نیز در مرکز کنترل نماینده‌ای خواهد داشت. در این رابطه محلی مشخص کردیم تا کارکنان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری، مدیریت بحران شهرداری، سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل‌ونقل شهرداری، پلیس راهور و سایر دستگاه‌های نظارتی، در صورت نیاز می‌توانند در این مجموعه مستقر شوند.

 در مجموع چند دوربین پایش تصویری باید در شهر کرمان نصب شود؟
در طرح اولیه که مشاور مطالعه کرده، باید 900 دوربین پایش تصویری در سطح شهر کرمان نصب شود که یک‌سوم این تعداد را تا پایان آبان‌ماه نصب می‌کنیم و مابقی دوربین‌ها هم در دستور کار است تا از طریق سرمایه‌گذار به روش BOT نصب شود.

 آیا اجرای طرح‌های حمل‌و‌نقل ریلی در شهر کرمان در دستور کار قرار دارد؟
سیستم حمل‌و‌نقل ریلی در طرح جامع ترافیک شهر کرمان پیش‌بینی نشده است؛ بنابراین، اگر بخواهیم به سمت حمل‌و‌نقل ریلی برویم، باید از منابع داخلی شهرداری استفاده کنیم؛ چراکه دولت دیگر در این زمینه منابعی در اختیار شهرداری کرمان قرار نخواهد داد. البته در خصوص اجرای طرح‌های حمل‌ونقل ریلی ازجمله تراموا، منوریل و بی‌آرتی، در چندین جلسه با شرکت‌های مختلف مذاکره کرده‌ایم تا یکی از این موارد را با روش BOT اجرا کنیم، اما تاکنون، به جمع‌بندی کاملی نرسیده‌ایم. در خصوص اجرایBRT  هم متأسفانه با توجه به تحریم‌ها، اگر پول نقد هم داشته باشیم، امکان خرید اتوبوس وجود ندارد، اما دنبال هستیم تا با بازسازی اتوبوس‌ها، طبق طرح جامع ترافیک، مسیر خط یک BRT را راه‌اندازی کنیم.

 بازنگری طرح جامع ترافیک در چه مرحله‌ای است؟
بازنگری طرح جامع ترافیک در دستور کار و در مرحلۀ انتخاب مشاور است. اکنون، مشاور انتخاب شده و منتظر مجوز شورای اسلامی شهر هستیم تا پس از تأیید مشاور، بازنگری طرح جامع حمل‌و‌نقل شهر کرمان شروع شود.
اطلاعات اولیۀ طرح جامع حمل‌و‌نقل قبلی شهر کرمان، مربوط به سال 1388 است و از آن سال تاکنون، بسیاری از اطلاعات به‌روزرسانی نشده است؛ بنابراین، امکان دارد در بازنگری این طرح، حمل‌و‌نقل عمومی ریلی نیز پیش‌بینی شود که با پیش‌بینی حمل‌و‌نقل عمومی ریلی در طرح جامع ترافیک، دولت بخشی از اعتبارات اجرای این طرح را تأمین خواهد کرد؛ چراکه تا دولت در این زمینه کمک نکند، در توان هیچ شهرداری‌ نیست تا مترو یا سایر سیستم‌های حمل‌و‌نقل عمومی را اجرا کند.

 طی این مدت اقدامات مطلوبی در زمینۀ حل مشکلات ترافیکی انجام گرفته است، در این خصوص توضیح دهید.
معمولاً اتفاق می‌افتد که چراغ‌های راهنمایی مشکل پیدا می‌کنند که با تلاش همکارانم در سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل‌ونقل شهرداری، در کمتر از یک‌ساعت مشکلات مربوط به چراغ‌های راهنمایی اصلاح می‌شود.
هم‌چنین اصلاح هندسی برخی خیابان‌ها در دستور کار است و بسیاری از معابر نیز ازجمله سه‌راه سیلو، سه‌راه دخانیات و خیابان خواجو، حدفاصل چهارراه خواجو تا چهارراه ابوذر جداسازی و اصلاح هندسی شده و خیابان شهید رجایی هم در حال اصلاح هندسی است.

 حرف آخر...
برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا آخر امسال 20 بوستان محله‌ای احداث کنیم، پیاده‌روسازی‌ها هم به‌صورت مشارکتی در حال انجام است. در بافت تاریخی هم بدنه‌سازی و کف‌سازی بافت تاریخی در دستور کار است که اعتبار آن تأمین شده و با تصویب ردیف بودجه شهرداری منطقه پنج توسط شورای اسلامی شهر کرمان، کار شروع خواهد شد.
هم‌چنین مطالعات پیاده‌راه‌سازی میدان توحید (ارگ)، خیابان گلبازخان و محلۀ گلبازخان انجام شده که توسط اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در حال بررسی است که پس از تصویب طرح، پیاده‌راه‌سازی این محدوده نیز اجرا خواهد شد. 

15.168