جمعه 31 فروردین 1403
  • جامعه
  • شماره خبر: 9607365
  • 19 آذر 1397
  • 13:42
  • امتیاز:5/4
  • امتیاز شما
بیش از یک میلیون دانش‌آموز در مدارس غیردولتی کشور تحصیل می‌کنند

بیش از یک میلیون دانش‌آموز در مدارس غیردولتی کشور تحصیل می‌کنند

مدیرکل مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش گفت: بیش از یک میلیون و 500 هزار دانش آموز در مدارس غیردولتی کشور در حال تحصیل هستند.

به گزارش پایگاه خبری کرمان‌آن‌لاین، محمد محسن‌بیگی در آیین هفته نکوداشت مدارس و مراکز غیردولتی استان کرمان با اشاره به اهداف تاسیس مدارس غیردولتی افزود: سال 1367 اولین قانون مدارس غیردولتی تصویب و ابلاغ شد و از سال 1368 اولین مدارس غیردولتی در کشور آغاز به کار کرد.

وی با بیان این‌که بر اساس سند توسعه ششم کشور در حوزه گسترش مدارس غیردولتی و مشارکت‌های مردمی باید تا پایان برنامه ششم 15 درصد دانش ‌آموزان کشور تحت پوشش مدارس و مراکز غیردولتی و مشارکت‌های مردمی قرار بگیرند، افزود: تنها راه توفیقات دولت و نظام جمهوری اسلامی در حوزه تعلیم و تربیت، حمایت از بخش خصوصی و غیردولتی است.

محسن بیگی گفت: دولت با تمام توان و با قاطعیت از بخش غیردولتی حمایت می‌کند.

مدیرکل مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش، گفت: از ابتدای دولت تدبیر و امید 2 هزار کلاس درس در بخش غیر دولتی در اختیار دانش‌ آموزان کشور قرار گرفته است.

وی توسعه هنرستان های غیردولتی را لازم و ضروری دانست و گفت: باید مدارس غیردولتی در راستای توسعه آموزش‌های مهارتی قدم بردارند و دانش‌آموزانی ماهر و کار آشنا تربیت کنند تا بتوانند در آینده نظام مقدس جمهوری اسلامی نقش آفرینی کنند.

محسن بیگی با اشاره به این‌که بیش از 330 هزار دانش آموز در مدارس حمایتی طرح خرید خدمات آموزشی در حال تحصیل هستند، گفت: در مجموع بیش از یک میلیون و 800 هزار دانش آموز کشور در مدارس حمایتی و غیردولتی تعلیم و تربیت را فرا می‌گیرند.

وی با بیان این‌که بیش از 15 هزار مدرسه غیردولتی در کشور در حال فعالیت است، گفت: فلسفه اساسی تاسیس مدارس غیردولتی تنوع ‌بخشی به روش‌های تعلیم و تربیت است.

مدیرکل مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش با بیان این‌که مصداق بارز مشارکت مردم در امر تعلیم و تربیت مدارس و مراکز غیردولتی هستند، تصریح کرد: در مدارس غیردولتی ارتباط بین خانه و مدرسه بسیار بالا است و والدین در برنامه‌ریزی‌های کیفی نیز مشارکت می‌کنند و مطالبات بیش‌تری را در امر تعلیم و تربیت فرزندان خود دارند.

محسن‌بیگی افزود: باید ظرفیت ایجاد کرد تا انسان‌هایی تحویل جامعه داده شود که مهارت زندگی، آموزش مدیریت و مدیریت بر منابع و خلاقیت را نیز بیاموزند تا در جامعه موثر باشند.

وی با بیان این‌که باید فضایی آماده کرد که مردم در افزایش بهره‌وری مشارکت بالایی داشته باشند، افزود: وظیفه ما در قبال مدارس و مراکز غیردولتی هدایت، حمایت و نظارت کامل و دقیق است.

مدیرکل مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به این‌که مدارس غیردولتی موجب شده‌اند و بیش از 150 هزار نفر نیروی انسانی در آموزش و پرورش صرفه ‌جویی شود، تاکید کرد: مدارس غیردولتی در راستای ایجاد اشتغال در کشور حرکت می‌‌کنند.

محسن‌بیگی نقش نظارتی را در مدارس و مراکز غیر دولتی بسیار مهم دانست و گفت: زمانی وظیفه هدایتی و حمایتی ما محقق می‌‌شود که نظارت‌‌ها بر آن کامل و جامع باشد.

وی تقویت شورای هماهنگی موسسان مدارس غیردولتی و دخالت آنان در بحث نظارت را بسیار مهم و ضروری دانست و گفت: بر اساس تکلیف قانونی برای حفظ اعتبار و اعتماد عمومی بر این مجموعه‌ها باید نقش نظارتی خود را فعال‌تر کنیم.

محسن‌بیگی در بخش دیگری از سخنان خود به رعایت اصل‌ها در کار گروهی اشاره کرد و گفت: در هر مجموعه تیمی باید امنیت روانی وجود داشته باشد و افراد احساس کنند در تیم کاری خود موثر هستند.

مدیرکل مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش برنامه‌‌ریزی دقیق‌ در کارها را بسیار مهم و ضروری دانست و افزود: باید در تصمیمات ثبات وجود داشته باشد و اگر در کار گروهی اعتماد متقابل وجود نداشته باشد آن تیم موفق نخواهد شد.

وی بزرگ‌ترین ضعف ساختاری در نظام تعلیم و تربیت را نبود ارتباط متقابل این مجموعه با بدنه جامعه دانست و تصریح کرد: معلمان گاهی احساس می‌کنند در جامعه رها شده‌اند و یکی از راه‌های موثر در موفقیت،  انگیزه دادن به افراد است.

0