جمعه 31 فروردین 1403
  • اقتصاد
  • شماره خبر: 9609172
  • 18 تیر 1399
  • 09:29
  • امتیاز:5/4
  • امتیاز شما
تابلوخوانی در بورس

بازار سرمایه همچنان می‌تازد؛

تابلوخوانی در بورس

سودابه سرلک- بازار سرمایه این روزها بیش از هر زمان دیگری با استقبال مردم روبرو شده که شاید دلیل آن امکان سرمایه‌گذاری در بورس با کمترین نقدینگی و از سوی دیگر سود کسب شده مناسب است. از آنجایی که بازار سرمایه توانسته در کسب سود رقابت قابل توجه‌ای با سایر بازارها از جمله طلا، دلار، خودرو و مسکن داشته باشد، شاهد ورود نقدینگی بسیار به این حوزه بوده‌ایم، به شکلی که در هفته‌ای که گذشت ورود این نقدینگی رکورد زد و بیش از نیمی از نقدینگی وارد شده روزانه به بازارهای کشور به بورس وارد شد.

در طول چند ماه گذشته به جز مواردی که اصلاح کوتاه مدت برای برخی از سهم‌ها در بازار سرمایه ایجاد شد، شاخص کل بازار روند صعودی داشته و در حال حاضر از یک میلیون و 700 واحد نیز عبور کرده و در واقع در طول چند ماه به اندازه چند دهه رشد داشته است.
بسیاری از کارشناسان معتقدند بازار سرمایه با وجود رشد زیادی که داشته همچنان می‌تواند روند صعودی داشته باشد اما این صحبت‌ها به این معنا نیست که صرفا در سامانه‌ی سجام اهراز هویت شوی، کد بورسی بگیری و بعد سرمایه خود را بدون حساب و کتاب وارد بورس کنی. آشنایی با بازار سرمایه یکی از پایه‌های اساسی ورود به این بازار است تا با کمترین اشتباه بتوان بیشترین بهره‌برداری را انجام داد.
این روزها با توجه به هیجان و استقبال مردم از بورس، بازار برگزاری دوره های آموزشی این حوزه در عناوین مختلف بسیار داغ است و از آنجایی که شیوع ویروس کرونا امکان برگزاری سمینارها و دوره‌های آموزشی به شکل قبل را از ما گرفته اما این آموزش‌ها به صورت آنلاین و مجازی فعال است و خدمات لازم را به مخاطبان ارائه می‌کنند. 
اتاق کرمان نیز بنا به نیازسنجی و درخواست فعالان اقتصادی کرمان تاکنون در این زمینه چندین دوره‌ی آموزشی برگزار کرده که این هفته به برگزاری دوره‌ی «تابلو‌خوانی در بورس» پرداخت. این دوره توسط آقای «عرفان هودی» کارشناس بازار سرمایه و مدیرعملیات اوراق بهادار کارگزاری بورس بیمه ایران تدریس شد که در ادامه گزارشی از مطالب مطرح شده در آن دوره در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

تابلو بورس چیست؟
یکی از نیازهای یک سرمایه‌گذار بعد از ورود به بازار سرمایه این است که به تابلو بورس و بازارخوانی به اندازه‌ی کافی مسلط باشد تا بتواند اتفاقاتی را که در تابلو معاملاتی بورس مشاهده می‌کند تجزیه و تحلیل کرده و با استفاده از اطلاعات به دست آمده به خرید و فروش سهم بپردازد. شناخت اصطلاحات رایجی که در حوزه‌ی بازار سرمایه وجود دارد یکی از نیازهای اساسی هر سرمایه‌گذاری برای ورود به این بازار است و هر سرمایه‌گذاری در بدو ورود به بورس باید با این اصطلاحات آشنا شود.
عرفان هودی، سمینار تابلوخوانی را با معرفی سایت tsetmc.ir  شركت مدیریت فناوری بورس تهران آغاز کرد و به معرفی بخش‌های مختلف آن پرداخت.


نقش مهم شاخص‌های بورس در تصمیم‌گیری سرمایه‌گذاران 
شاخص‌های بورس در واقع معیارهای مهمی هستند که با بررسی و تحلیل آن‌ها، می‌توان وضعیت گذشته و حال بورس را از جنبه‌های مختلف، ارزیابی و حتی با کمک روش‌های نموداری روند آینده بورس را پیش بینی کرد. بنابراین به طور طبیعی شاخص‌های بورس با توجه به نقش بسیار مهمی که در تصمیم‌گیری سرمایه‌گذاران دارند، بسیار حائز اهمیت‌اند. شاخص‌های بورس انواع مختلفی دارند که هر یک وضعیت بورس را از جنبه‌ی خاصی نشان می‌دهد، بنابراین سرمایه‌گذاران در تحلیل شاخص‌های بورس باید به کارکرد هر شاخص توجه کافی داشته باشند.
شاخص کل بازار به قیمت سهام و سودهای سالیانه‌ای که شرکت‌ها به سهامداران در بورس پرداخت می‌کنند گفته می‌شود که هر چه این شاخص مثبت باشد بورس روند صعودی دارد. عدد شاخص کل مربوط به تغییرات چند شرکت بزرگ در بازار سرمایه است و هر چه شرکت بزرگ‌تر و سرمایه بیشتری داشته باشد، تاثیر آن در شاخص کل بیشتر خواهد بود.
عرفان هودی، برای درک ساده‌تر مفهوم شاخص کل، می‌گوید: فرض کنید که شما از تمام شرکت‌های بورسی متناسب با وزن آن‌ها در شاخص کل بورس سهام خریداری کنید، در این صورت تغییرات شاخص کل بورس برابر با میزان بازدهی سبد سهام شما خواهد بود. میزان تغییرات شاخص کل بورس باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرد به عنوان مثال اگر شاخص کل بورس در طی یکسال از عدد 80 هزار به 120 هزار واحد برسد نشان دهنده این است که میانگین بازدهی بورس طی یک‌سال اخیر برابر با 20 درصد بوده است. معمولا رسانه‌ها از این شاخص در گزارش‌ها و خبرهای خود استفاده می‌کنند اما متر و معیار سرمایه‌گذارن اصلی بازار سرمایه، شاخص کل هم وزن است به این معنا که شرکت‌های پذیرفته شده در بورس با وزنی برابر محاسبه می‌شوند.  

افزایش سرمایه شرکت‌ها در بورس
شرکت‌ها به منظور تامین منابع مورد نیاز برای گسترش فعالیت‌های خود و توسعه طرح‌ها، اصلاح ساختار مالی شرکت، افزایش قدرت رقابت خود و بهره برداری از پروژه‌های جدید اقدام به ثبت افزایش سرمایه می‌کنند و شرکت‌های بورس با دعوت از تمامی سهام‌داران به مجمع عمومی فوق العاده، تصمیم‌گیری در خصوص افزایش سرمایه را مطرح می‌کنند و در صورت موافقت سهام‌داران، افزایش سرمایه در مجمع فوق العاده تصویب و فرآیند ثبت افزایش سرمایه اجرایی می‌شود. 
معمولا افزایش سرمایه شرکت‌ها در قیمت سهم و رشد آنها و سود حاصل شده از خرید این سهم‌ها تاثیرگذار است که شرکت‌ها از سه روش افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌های شرکت، از محل سود انباشته و اندوخته و از محل آورده نقدی سهام‌داران استفاده می‌کنند که حق تقدم سهام که در تابلو بورس با نماد شرکت در کنار «ح» نشان داده می‌شود مربوط به افزایش سرمایه از محل آورده نقدی سهام‌داران است که اگر سهام‌دار تمایل به افزایش سرمایه و تبدیل حق تقدم به سهم اصلی را نداشته باشد، می تواند پیش از این افزایش سرمایه به مدت دو ماه حق تقدم خود را به فروش برساند.

تابلو یک سهم 
مهمترین تابلو هر سهم شامل بخش قیمت آن است، چهار بخش قیمت خرید، اولین قیمت، قیمت معامله و قیمت پایانی وجود دارد که به صورت آنلاین در زمان فعال بودن بازار در حال تغییر است. قیمت خرید در واقع بهترین سفارشی است که در سطر اول سفارشات وجود دارد، قیمت اولین نیز قیمت اولین معامله‌ای است که در همان روز انجام شده، قیمت معامله آخرین قیمت معامله شده سهام و قیمت پایانی میانگین موزون قیمت‌های معامله شده همان روز با توجه به حجم معاملات است.
به گفته هودی، هر چه قیمت آخرین معامله نسبت به قیمت پایانی بیشتر باشد اقبال بازار بیشتر است و احتمال اینکه روز بعد بازار روند صعودی داشته باشد وجود دارد. در تابلو هر سهم، بخش خرید و فروش حقیقی و حقوقی وجود دارد که تعداد خریدار و فروشنده و میزان حجم معامله شده هرروز را نشان می‌دهد.
حجم مبنا نیز در تابلو سهم به کاهش میزان نوسانات و ریسک معاملات در بازار سرمایه گفته می‌شود که باید در طول یک روز معامله شود تا قیمت پایانی آن سهم بتواند نوسان مثبت یا منفی داشته باشد.
در بخش دیگری از تابلو هر سهم دو بخشEPS  (سود هر سهم) وP  بر E (قیمت هر سهم تقسیم بر سود هر سهم) وجود دارد که اگر EPS هر سهم منفی باشد شرکت زیان ده به نظر می‌رسد که البته باید تحلیل‌های دیگر نیز در این باره صورت گیرد.
باید سهم‌هایی را در بازار سرمایه برای سرمایه‌گذاری انتخاب کرد که P  بر E آنها برابر یا کمتر از P  بر E گروه آن سهم باشد.
گفتنی است در این دوره آموزشی موارد دیگری مانند بررسی جریان نقدینگی سهام، سیگنال خرید و سیگنال فروش و اطلاعیه‌های مربوط به سایت کدال نیز مطرح شد که با توجه به طولانی بودن مطالب، در صورت اعلام تمایل شما خوانندگان عزیز در شماره‌های بعد به آن خواهیم پرداخت. 

0