یک شنبه 30 اردیبهشت 1403
  • شورا و شهر
  • شماره خبر: 9611503
  • 17 اردیبهشت 1403
  • 19:42
  • امتیاز:5/4
  • امتیاز شما
تاکنون، این میزان از آسفالت معابر در برنامۀ شهرداری نبوده که جای تقدیر دارد

در نشست عمومی شورای اسلامی شهر کرمان با اشاره به «جهاد آسفالت» مطرح شد:

تاکنون، این میزان از آسفالت معابر در برنامۀ شهرداری نبوده که جای تقدیر دارد

نشست عمومی شورای اسلامی شهر کرمان، امروز هفدهم اردیبهشت‌ماه، با حضور رییس و سایر اعضای شورا و شهردار کرمان برگزار شد.

به گزارش کرنا، شهردار کرمان در این نشست، با اشاره به اینکه در هفتۀ گذشته مراجعاتی داشتیم مبنی بر اینکه نیروهای شرکتی حقوق خود را دریافت نکرده‌اند، گفت: لازم است یادآوری کنم که در سال‌های گذشته، حقوق نیروهای شرکتی شهرداری با یک ماه تأخیر پرداخت می‌شد؛ اما از اسفندماه سال گذشته با اهتمامی که داشتیم، حقوق‌ها به‌روز شد و از آنجاکه این نیروها تحت شرکت پیمانکاری هستند و صورت‌وضعیت آنها باید بعد از سی‌ویکمین روز کارکرد وارد سیستم مالی شود تا پرداخت صورت گیرد، پرداخت حقوق چند روز طول می‌کشد.

محسن تویسرکانی، ادامه داد: باید به این نکته نیز توجه کرد که از این پس حقوق نیروهای شرکتی، هفتم تا دهم هر ماه پرداخت می‌شود؛ درواقع با 20 روز تعجیل نسبت به سال‌های گذشته نه با تأخیر 10 روزه.

وی بیان کرد: درخصوص استعفای آقای شیخ‌شعاعی، از معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری، ما یک نیروی خیلی خوب، انقلابی و خوش‌فکر را در صدر حوزۀ فرهنگی از دست دادیم و قطعاً در حوزه‌های دیگر از ایشان استفاده خواهیم کرد.

شهردار کرمان، در ارتباط با «جهاد آسفالت معابر شهر کرمان» که توسط بخش خصوصی و سازمان عمران و بازآفرینی فضاهای شهری شهرداری در حال انجام است، خاطرنشان کرد: با ترمیم و بازسازی سامانۀ سنگ‌شکن کارخانۀ آسفالت سازمان عمران و بازآفرینی فضاهای شهری شهرداری، تولیدات این سازمان چندبرابر شد و اکنون، توان این را داریم که 2.5 میلیون مترمربع از معابر سطح شهر را آسفالت کنیم و این روند ادامه خواهد داشت.

تویسرکانی، با اشاره به اینکه نقاطی که برای طرح «جهاد آسفالت معابر شهر کرمان» انتخاب شده، معابر پرتردد شهر است، افزود: نیروهای اجرایی از ساعت چهار صبح کار خود را آغاز می‌کنند و با سرعت مطلوب ادامه می‌دهند؛ هرچند انجام بخشی از کار در ساعات اوج ترافیک اجتناب‌ناپذیر است، اما درخصوص معابری که در برنامۀ آسفالت قرار دارند، ازطریق صداوسیما و نصب بنر در سطح شهر به همشهریان اطلاع‌رسانی می‌شود.

وی یادآور شد: همزمان با جهاد آسفالت معابر، مناقصه‌ای هم در زمینۀ لکه‌گیری برگزار کردیم و پیمانکار هم انتخاب شده و به‌زودی در زمینۀ لکه‌گیری هم اتفاق خوبی هم در شهر خواهد افتاد.

شهردار کرمان از شهروندان به‌خاطر محدودیت‌هایی که در روند  اجرای «جهاد آسفالت معابر شهر کرمان» ایجاد خواهد شد عذرخواهی کرد و افزود: همچنین می‌خواهیم انقلابی را در حوزۀ بازسازی بوستان‌های شهر کرمان ایجاد کنیم و در این راستا برای بازسازی حداقل 20 بوستان قابل توجه شهر کرمان به‌صورت همزمان در قالب فاز اول برنامه‌ریزی شده است.

تویسرکانی بیان کرد: روز گذشته جلسه‌ای در ارتباط با شبکۀ فاضلاب شهر کرمان، با حضور فرماندار، مدیرعامل آبفا استان و شهرستان و بخش خصوصی داشتیم و زمان‌بندی کردیم و اعلام شد از این پس براساس این زمان‌بندی کار انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: درخصوص تقاطع شرف‌آباد «شهید حاج یونس زنگی‌آبادی» هم مناقصه برگزار شده و نوزدهم اردیبهشت‌ماه پاک‌ها بازگشایی می‌شود؛ در این خصوص با دستگاه‌های خدمت‌رسان وارد مذاکره شدیم که اگر معارضی هست، زودتر کار را شروع کنند که اعلام کردند معارضی وجود ندارد.

شهردار کرمان، با بیان اینکه از زمانی که مدیریت شهرداری را بر عهده گرفتم تاکنون، شش جلسه درخصوص پل «شهدای خلبان» داشتیم و هر هفته از این پروژه بازدید داریم، افزود: به لطف الهی مشکلی در رابطه با این پروژه وجود ندارد؛ کار در دو جبهه در حال انجام است؛ راستگرد «شهید سلیمانی» به «هوانیروز» و راستگرد «هوانیروز» به «شهید سلیمانی» که مشکلات مربوط به این دو راستگرد برطرف شده و راستگرد «هوانیروز» به «شهید سلیمانی» تا اواسط خردادماه به بهره‌برداری خواهد رسید.

تویسرکانی، بیان کرد: با همکاران خود در شهرداری عهد کرده‌ایم که در سال 1403 کرمان تبدیل به قرارگاه آبادانی شود؛ الآن هم اگر در شهر تردد کنید شاهد تلاش و تکاپوی نیروهای شهرداری در نقاط مختلف شهر خواهید بود؛ از همکاری و همراهی اعضای شورای شهر هم تشکر ویژه دارم.

رییس شورا هم در این نشست، ضمن تسلیت درگذشت به خانواده «ظهیر الله‌وردی»، از کارمندان شهرداری کرمان، گفت: از آقای شیخ‌شعاعی، معاون سابق فرهنگی اجتماعی شهردار کرمان به‌خاطر زحمات زیادی که در جبهۀ فرهنگی شهرداری کشیدند، تشکر می‌کنم.

علیرضا نادری، یک‌سری محدودیت‌ها درخصوص آسفالت را اجتناب‌ناپذیر دانست و افزود: آسفالت در زمان و شرایط مناسب باید ریخته شود که ممکن است با ساعات اوج ترافیک تداخل یابد؛ از شهروندان می‌خواهیم اخبار را دنبال کنند و از مسیرهای جایگزین استفاده کنند تا کمتر دچار مشکل شوند.

وی خطاب به شهردار کرمان، بیان کرد: ابلاغ حکم شهردار کرمان ازسوی وزیر کشور را به مردم کرمان تبریک می‌گویم و از خدا برای شما توان و استقامت برای خدمت‌گذاری و توفیق بیشتر، خواستارم.

در این نشست، محمدامین شمسی، رییس کمیسیون گردشگری و میراث فرهنگی شورا، مصوبات کمیسیون‌ها را قرائت کرد.

وی، به نامه شهرداری کرمان در خصوص ریز محاسبات و مدارک مربوط به گزارش کارشناسی و محاسبات انجام‌شده ملک مورد تهاتر برای ساختمان شهرداری منطقه دو، اشاره کرد و افزود: با کلیات موضوع موافقت و مقرر شد گواهی استحکام بنا توسط کارشناس مربوطه اخذ و به همراه قیمت کارشناسی جهت تأیید به شورا ارسال شود.

این موضوع با هشت رأی موافق به تصویب رسید.

شمسی، به پیشنهاد شهرداری درخصوص برگزاری مسابقه «برترین نماهای اجراشده در مجتمع‌های مسکونی و خانه‌های ویلایی شهر کرمان» به مبلغ یک میلیارد و 400 میلیون ریال اشاره کرد که این موضوع هم با شش رأی موافق و دو رأی ممتنع به تصویب رسید.

سپس، رییس کمیسیون گردشگری و میراث فرهنگی شورا، بیان کرد: با توجه به تصمیمات جلسات کمیته حسابرسی و کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه‌گذاری شورا، موسسة حسابرسی تلاش ارقام از طریق برگزاری مناقصه جهت حسابرسی سال 1401 شهرداری کرمان به مبلغ هشت میلیارد ریال انتخاب شد.

این مورد نیز در صحن علنی با پنج رأی موافق و سه رأی ممتنع، مصوب شد.

در ادامه، شمسی، به درخواست مرکز ماده 16 بهزیستی با توجه به جلسه برگزارشده اشاره کرد که تقاضای کمک از شهرداری را داشتند که در کمیسیون بودجه با مبلغ 17 میلیارد ریال موافقت شده است.

مصوبۀ کمیسیون با شش رأی موافق به تصویب رسید.

وی، همچنین به درخواست کمیسیون حقوقی شورا درخصوص گزارشی از پروژه‌های نیمه‌تمام سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری، اشاره کرد.

رییس کمیسیون حقوقی شورا، در این رابطه با بیان اینکه یکی از موضوعاتی که در کمیسیون حقوقی پیگیری می‌کنیم، تعیین‌تکلیف پروژه‌های سرمایه‌گذاری است، افزود: چند مورد از پروژه‌هایی که از سال 1385 به بعد در شهرداری کرمان در قالب سرمایه‌گذاری آغاز شد که به‌دلایل متعدد معطل مانده‌اند و گزارشی از سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری خواستیم و ازسوی سازمان پیشنهاداتی مطرح شد که در هر مورد چه اتفاقی باید بیفتد و این موضوع نیاز به مصوبه ندارد، اما باید پیگیری شود.

محمد امینی‌زاده، ادامه داد: یکی از این موارد، مجتمع تجاری «آفتاب» واقع در میدان «شهدا» است که پروژۀ سرمایه‌گذاری مشترک شهرداری با سرمایه‌گذار بوده و مشکلات متعددی رخ داده ازجمله کمبود پارکینگ و اینکه سهم  شهرداری را به غیر فروخته‌اند که پیگیری حقوقی صورت گرفته و حکم علیه سرمایه‌گذار گرفته شده است.

وی افزود: از بین سه پیشنهاد شهرداری، با این پیشنهاد موافقت شد که بدون تعیین‌تکلیف پارکینگ و بدون حق بهره‌برداری، پایان‌کار موقت را صرفاً به‌منظور امکان اخذ اسناد ثبتی برای این واحدها به نام شهرداری صادر کند که شهرداری بتواند واحدها را بگیرد و سهم شهرداری بازگردانده شود. در ارتباط با سرمایه‌گذار هم تا زمانی که پارکینگ تعیین‌تکلیف نشده، سند واگذار نشود.

رییس کمیسیون حقوقی شورا، خاطرنشان کرد: پیرامون مجتمع ﺗﺠﺎﺭی «آفتاب»، مقرر شد سازمان سرمایه‌گذاری طی دو هفته آینده براساس پیشنهاد یادشده، اقدامات قانونی لازم را انجام و گزارش اقدامات را به شورای شهر، ارسال کند.

امینی‌زاده افزود: همچنین مقرر شد سازمان سرمایه‌گذاری، گزارشی از وضعیت پروژه‌های سرمایه‌گذاری دوره ششم شورا، میزان پیشرفت آنها و مسائل احتمالی پیرامون آن، طی دو هفته آینده، تهیه و به شورای شهر ارائه کند.

این موضوع با هشت رأی موافق، مصوب شد.

در ادامۀ این نشست، رییس کمیسیون عمران و شهرسازی شورا، ضمن تشکر از شهردار و اعضای شورا برای راه‌اندازی عملیات «جهاد آسفالت معابر شهر کرمان» در سال‌جاری، خاطرنشان کرد: سرعت اجرا نباید طوری باشد که کیفیت را فدا کند و نیاز است آزمایش‌های لازم مرتب انجام شود.

منصور ایرانمنش، تصریح کرد: با توجه به اینکه در دو پروژۀ فاضلاب شهری و فیبر نوری، نقاطی که دو شرکت آبفا و های‌وب متعهد بودند آسفالت کنند، بعضاً بلاتکیف مانده، از شهرداری تقاضا داریم همزمان با جهاد آسفالت، این دو موضوع هم بیش از پیش پیگیری شود.

عشرت کردستانی، عضو شورا نیز با اشاره به استعفای عبدالرضا شیخ‌شعاعی، معاون سابق فرهنگی اجتماعی شهردار کرمان، خاطرنشان کرد: ریل‌گذاری و ساختارسازی خوبی در دورۀ مدیریت ایشان شکل گرفت که به برخی از اقداماتی که در دورۀ مدیریت ایشان انجام شد اشاره می‌کنم؛ برگزاری برنامه‌های «روز دختر» و اجرای طرح دخترانه در فرهنگسرای «کوثر»، اصلاح ساختار پارک بانوان، آغاز ساخت پارک بانوان در پارک جنگلی «شهید باهنر»، سامان‌دهی میدان «ارگ» و تبدیل آن به یک مکان گردشگری، برگزاری مسابقات متعدد کتاب‌خوانی، برگزاری جشنوارۀ نان، پشتیبانی از برنامه‌ها و هویت‌بخشی به گروه‌های مردمی به‌ویژه در عید غدیر، پشتیبانی از گروه‌های مردمی و مواکب، راه‌اندازی مرکز راهبری همیاری محله، برگزاری مسابقات ورزشی محله‌ای «قهرمان‌شو»، برگزاری جشنواره جهانی شعر مقاومت، برگزاری جشنواره کودک، مسابقات روباتیک، ثبت کرمان به‌عنوان شهر ملی صنایع دستی و استقرار دبیرخانه شهر ملی صنایع دستی در کرمان، راه‌اندازی مسابقات ورزشی زورخانه‌ای، راه‌اندازی موزه‌های هوا فضا و موزۀ دیرینه‌شناسی.

رییس کمیسیون حقوقی شورا نیز، با اشاره به نشست هفتۀ گذشتۀ معاونت امور عمرانی استانداری، تصریح کرد: در این نشست مطرح شد که 15 هکتار زمین دولتی که بر فراز کوه‌های صاحب‌الزمان(عج) قرار گرفته به مجموعه مالی و اعتباری ملل واگذار می‌شود؛ سه هکتار جهت ساخت هتل و 12 هکتار برای محوطه هتل.

امینی‌زاده، تصریح کرد: مردم باید جزییات این واگذاری را بدانند؛ مردم باید بدانند زمین‌های دولتی به چه قیمتی به چه کسانی و با چه کاربری واگذار می‌شود.

وی افزود: 15 هکتار زمین دولتی در جایی که متعلق به عموم مردم است، دارد واگذار می‌شود که جزییات این واگذاری باید به اطلاع مردم رسانده شود.

رییس کمیسیون حقوقی شورا، خاطرنشان کرد: از تلاش‌ها و اقدامات مثبت آقای شیخ‌شعاعی در دورۀ معاونت ایشان تشکر می‌کنیم و تأکید داریم که ریل‌گذاری‌هایی که شروع شده، تداوم پیدا کند به‌خصوص در زمینۀ مشارکت مردم در فعالیت‌های شهرداری.

امینی‌زاده بیان کرد: از معاونت حمل‌ونقل و امور زیربنایی شهرداری به‌خاطر طرح «جهاد آسفالت معابر شهر کرمان» تشکر می‌کنم و امیدواریم نظارت درستی صورت گیرد و تا حد ممکن در ساعاتی که ترافیک کمتر است، انجام شود تا مردم کمتر دچار مشکل شوند.

حسین چناریان، رییس کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه‌گذاری شورا نیز با تأکید بر اینکه عملیات عمرانی تقاطع «شهید حاج‌یونس زنگی‌آبادی» باید هرچه زودتر آغاز شود، افزود: عملیات اجرایی پل «شهدای خلبان»، کُند شده است؛ فاز اول قرار بود سال گذشته به اتمام برسد که محقق نشد؛ از شهرداری تقاضا داریم این پروژه سرعت گیرد.

در ادامه، نایب‌رییس شورا، ضمن تبریک ابلاغ حکم شهردار کرمان ازسوی وزارت کشور، از زحمات آقای شیخ‌شعاعی در سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری تقدیر کرد و افزود: درخصوص جهاد آسفالت، از دهۀ گذشته تاکنون این حجم از آسفالت در برنامۀ شهرداری نبوده که جای تقدیر دارد؛ در فاز نخست، معابر شهر به مدت سه ماه به‌طور مستمر درگیر است و اگر درست اطلاع‌رسانی نشود، این اتفاق شیرین به کام مردم تلخ می‌شود.

محمدرضا کمساری، بیان کرد: برگزاری مسابقۀ برترین نما، اقدام خوبی است و شهرداری می‌تواند از این طریق خط‌مشی خود را مشخص کند، اما موضوع اصلی، راه‌اندازی اداره یا کمیتۀ نما در شهرداری است و تا این اتفاق نیفتد، سیما و منظر شهر را نمی‌توانیم ساماندهی کنیم.

وی ادامه داد: معاونت امور عمرانی استانداری هم در این زمینه باید مشارکت کند؛ ضمن اینکه برگزاری این‌گونه مسابقات باید در قالب مرکز پژوهش‌های شهرداری باشد نه معاونت‌ها.

نایب‌رییس شورا، با اشاره به بازدید از سامانۀ 137 شهرداری، از زحمات، سعۀ صدر و برخورد مناسب و پیگیری کارکنان سامانۀ 137 تقدیر کرد و گفت: مردم در تماس با این سامانه، انتظار اقدام فوری دارند و اقدام فوری مناطق و معاونت‌ها به شهرداری اعتبار می‌دهد و اگر اقدام فوری انجام نشود، نتیجۀ عکس خواهد داشت.

کمساری ادامه داد: مسئلۀ بعدی اقداماتی است که باید در ساختار شهرداری انجام شود، یکی از کاربردهای اساسی سامانه 137 مبارزه با فساد است که در بدنۀ مردمی باید شکل گیرد؛ برخی موارد به خود شهرداری برمی‌گردد؛ بنابراین، باید یک درگاه امنی ایجاد شود که مردم بتوانند بدون ذکر نام و شماره، پیام خود را انتقال دهند.

وی خاطرنشان کرد: درخصوص بام کرمان از شهردار و استاندار خواهش کردیم 12 هکتار فضای سبز به شهرداری واگذار شود و شهرداری طی تفاهم‌نامه‌ای با موسسه ملل این زمین را برای بهره‌برداری واگذار کند؛ چون این فضا متعلق به عموم مردم است.

رییس کمیسیون گردشگری و میراث فرهنگی شورا هم بیان کرد: برای اولین‌بار در کرمان، بیست‌ونهم اردیبهشت‌ماه روز موزه و میراث فرهنگی، در باغ موزۀ هرندی از اشیای باستانی کرمان که از کرمان خارج شده بودند، رونمایی خواهد شد.

شمسی، ضمن تشکر از اقدامات شیخ‌شعاعی، معاون پیشین فرهنگی اجتماعی شهردار کرمان، خاطرنشان کرد: سال گذشته 97 درصد بودجه شهرداری محقق شد؛ در صورتی که در فضای فرهنگی زیر 30 درصد هزینه کردیم؛ نیاز است نگاه ویژه‌ای به حوزۀ فرهنگی اجتماعی بشود.

رییس کمیسیون هوشمندسازی، شفافیت و بهره‌وری شورا نیز ضمن تشکر از شهردار کرمان برای طرح‌های زیربنایی و اساسی که در حال اجرا و برنامه‌ریزی است، بیان کرد: علاوه بر معاونت حمل‌و‌نقل و امور زیربنایی، از معاونت برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی و معاونت مالی و اقتصادی هم که در اجرای این برنامه‌ها نقش دارند، تشکر می‌کنیم.

سیدمحمدصادق تقوی، یادآور شد: با توجه به اینکه در آستانۀ دهۀ کرامت هستیم، در کمیسیون فرهنگی تصمیم گرفته شد به مناسبت روز دختر، دختران کرمانی بتوانند از ظرفیت شهربازی و موزه‌های در اختیار شهرداری به‌‌صورت رایگان استفاده کنند.

وی در پایان، بیان کرد: درگذشت یکی از نیروهای جهادی و مخلص شهرداری، «ظهیر الله‌وردی» را به مجموعۀ شهرداری و شخص شهردار کرمان، تسلیت می‌گویم و یاد ایشان را گرامی می‌داریم.

0