جمعه 31 فروردین 1403
  • شورا و شهر
  • شماره خبر: 9609681
  • 8 مرداد 1401
  • 13:41
  • امتیاز:5/4
  • امتیاز شما
ترکیب شعر و مفهوم مقاومت در کنار نام سردار دل‌ها، جشنوارۀ جهانی شعر مقاومت را پایدار می‌کند

شهردار کرمان:

ترکیب شعر و مفهوم مقاومت در کنار نام سردار دل‌ها، جشنوارۀ جهانی شعر مقاومت را پایدار می‌کند

شهردار کرمان و رییس جشنوارۀ جهانی شعر مقاومت کرمان گفت: ترکیب سه‌گانۀ شعر، مفهوم مقاومت در معیّت نام حاج قاسم سلیمانی که با کرمان عجین شده، می‌تواند جشنوارۀ جهانی شعر مقاومت را در ایران اسلامی با مرکزیت کرمان، پایدار کند.

به گزارش کرمان‌آنلاین، سعید شعرباف، در نشست خبری که به‌مناسبت برگزاری نخستین جشنوارۀ جهانی شعر مقاومت کرمان در برج میلاد تهران برگزار شد، ضمن تسلیت فرارسیدن ماه محرم و ایام عزاداری اباعبدالله‌الحسین(علیه‌السلام)، آغاز جشنواره را ‌هم‌زمان با نخستین روز از سال جدید قمری، انتخاب شایسته‌ای دانست و افزود: مفهوم مقاومت، جزیی از فرهنگ همۀ کشورهای دنیاست و ویژۀ ایران و حتی جهان اسلام هم نیست.

وی ادامه داد: کمتر کشوری را می‌توان دید که در تاریخ خود، مجاهدان و تلاش‌گران و انقلابیونی را که علیه ظلم قیام کردند، تشویق نکند و این میراث‌های تاریخی خود را گرامی ندارد.

شهردار کرمان با بیان اینکه مفهوم مقاومت برای همۀ ملت‌های دنیا زیباست و جزو مشترکاتی است که هر انسان سلیم‌النفسی در برابر آن سر تعظیم فرود خواهد آورد، افزود: اگرچه ممکن است مفهوم مقاومت، تعاریف و مصادیق متنوعی در کشورهای مختلف داشته باشد، اما عشق به مفهوم مقاومت و مقابله با ظلم و بی‌عدالتی در سرشت همۀ انسان‌ها نهفته است.

شعرباف خاطرنشان کرد: کشور ایران در تاریخ تمدنی خود و پس از انقلاب اسلامی، موارد فراوانی از انقلابیونی دارد که در برابر ظلم مقاومت کردند و بر تارک این سرزمین رخ‌نمایی می‌کنند.

وی بیان کرد: کسانی که تاریخ جبهۀ مقاومت و تاریخ کشورهای مسلمان و جهان را بررسی می‌کنند، تأیید خواهند کرد که نام حاج‌قاسم سلیمانی، سردار بزرگ مقاومت، برای همۀ مردم عالم و همۀ کسانی که دل در گرو مفهوم مقاومت دارند، در کنار این مفهوم عجین شده است.

شهردار کرمان بیان کرد: از کسانی که حتی ممکن است مسلمان نباشند، اما علاقه‌مند مبارزه با ظلمی هستند که سال‌هاست رژیم غاصب صهیونیستی علیه فلسطینی‌ها روا می‌دارد، حتماً نام حاج‌قاسم سلیمانی را به‌عنوان سردمدار مبارزه با ظلم در منطقه خواهید شنید.

شعرباف با اشاره به اینکه سال گذشته با وجود شرایط کرونا، شهر کرمان و گلزار شهدا که مدفن حاج قاسم است، میزبان زائران از ۵۳ کشور بود، یادآور شد: تنوع زائرانی که طی بیش از دو سال گذشته برای زیارت مزار حاج.قاسم سلیمانی به شهر کرمان سفر کرده‌اند، فراتر از زائران بسیاری از عتبات و اماکن مذهبی دیگر بوده است.

وی بیان کرد: ترکیب سه مقولۀ وجود مزار سردار سلیمانی در شهر کرمان به‌عنوان نماد بین‌المللی مبارزه با تروریزم و نماد مقاومت در جهان اسلام، مفهوم مقاومت به‌عنوان یک مفهوم شناخته‌شدۀ بین‌الاذهانی برای همۀ انسان‌های دارای فطرت پاک، و در کنار آن، قالب هنر و به‌ویژه شعر که می‌تواند به بهترین شکل، این مفاهیم عمیق و پیچیده را در بین ملت‌ها جاری کند، یک اتفاق بدیع و یک مزیت رقابتی است که جشنوارۀ جهانی شعر مقاومت را از سایر همایش‌ها و سمینارها که در این حوزه برگزار شده، متمایز می‌کند.

شهردار کرمان با بیان اینکه سعی کردیم در جشنوارۀ جهانی شعر مقاومت، از کسانی استفاده کنیم که بالاترین سطح تخصص را دارند، افزود: اگر بتوانیم با کمک متخصصان امر، این رویداد را در سال اول با فرم و شیوۀ عالمانه و قابل دفاع و با شمولیت بالا اجرا کنیم، ترکیب سه‌گانۀ شعر، مفهوم مقاومت در معیّت نام حاج قاسم سلیمانی که با کرمان عجین شده، می‌تواند جشنوارۀ جهانی شعر مقاومت را در ایران اسلامی با مرکزیت کرمان، پایدار کند.

شعرباف با بیان اینکه تلاش داریم در برنامه‌ریزی علمی، سفارش آثار و نحوۀ برگزاری جشنواره، آن‌طور که شایستۀ مفهوم مقاومت و مقام حاج قاسم است، عمل کنیم، خاطرنشان کرد: برخی از آثار شاید خوب باشد، اما نتواند از فیلتر این جشنواره عبور کند، چون این جشنواره سعی دارد کیفیت را در بالاترین سطح ممکن تضمین کند و خروجی‌های قابل دفاع داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه ادبیات جنگ، ادبیات دفاع مقدس یا ادبیات رایجی که در برخی کشورهای دنیا استفاده می‌شود، جزئی از مفهوم مقاومت است، اما مفهوم مقاومت فراتر از این‌هاست، ادامه داد: در بسیاری از کشورهای دنیا گروهی از مردم در برابر حاکمیت جور و ظلم قیام می‌کنند که حتماً جزئی از مفهوم مقاومت است و امیدواریم آنها هم مخاطب این جشنواره قرار گیرند و بتوانیم مفهوم وسیع‌تری از مقاومت را ارائه دهیم.

شهردار کرمان بیان کرد: تلاش ما این است که از شاعران شناخته‌شده در دنیا دعوت کنیم که در جشنوارۀ جهانی شهر مقاومت حضور پیدا کنند و اگر این امکان فراهم شود بخش‌های مختلف جشنوارۀ امسال را در چند مرحله و در چند شهر که هر کدام نسبتی با مفهوم مقاومت دارند، برگزار می‌کنیم و اختتامیۀ جشنواره در شهر کرمان خواهد بود که این برنامه‌ها اعلام خواهد شد.

شعرباف یادآور شد: امیدواریم جشنوارۀ جهانی شعر مقاومت، یک نهال و ریشۀ پایداری را به مدد حاج قاسم در کشور بپروراند و برکات آن سال‌های سال شامل کشور و به‌ویژه شهر کرمان باشد و ما نیز بتوانیم از برگزاری این رویداد سربلند بیرون بیاییم.

وی بیان کرد: از همۀ دوستان دعوت می‌کنم در مراسم اختتامیه که با حضور شاعرانی از سایر کشورها خواهد بود، شرکت کنند. 

0