جمعه 31 فروردین 1403
  • شورا و شهر
  • شماره خبر: 9605506
  • 27 مهر 1396
  • 09:06
  • امتیاز:5/4
  • امتیاز شما
تشریح عملکرد شش‌ماهه‌ی سازمان قلاع دختر و اردشیر

تشریح عملکرد شش‌ماهه‌ی سازمان قلاع دختر و اردشیر

مدیرعامل سازمان قلاع دختر و اردشیر عملکرد شش‌ماهه‌ی این سازمان را تشریح کرد.

به گزارش کرمان‌شهرآن‌لاین، مرتضی جعفری گفت: عملیات اجرایی پروژه قلاع دختر و اردشیر از سال 83-84 آغاز شده و در سال 87 طرح این پروژه در شورای شهرسازی ایران به تصویب رسید.

وی با بیان این‌که طرح پروژه قلاع دختر و اردشیر، جزء طرح‌های ملی محسوب می‌شود، گفت: کل مساحت این طرح حدود 200 هکتار است که حدود 95 هکتار آن، سطح عرصه‌ی قلاع دختر و اردشیر و مابقی املاک تملکی پیرامون طرح است.

مدیرعامل سازمان قلعه دختر و قلعه اردشیر ادامه داد: 34 پروژه با کاربری‌های متفاوت فرهنگی- توریستی اطراف طرح تعریف و تصویب شده است.

جعفری با اشاره به این‌که ازآغاز اجرای این پروژه تاکنون، حدود 90 درصد از املاک اطراف قلعه دختر تملک شده است، گفت: حدود 25 درصد املاک اطراف قلعه اردشیر نیز به تملک رسیده است.

وی گفت: در شش‌ماهه‌ی اول سال‌جاری، 674 مترمربع املاک اطراف قلاع تملک شده که ارزش ریالی آن بیش از 4 میلیارد ریال است.

جعفری با اشاره به قدمت 60– 50 ساله مسجد امیرالمومنین (علیه‌السلام) در محدوده‌ی پروژه گفت: با توجه به ضرورت و نیاز فرهنگی و مذهبی منطقه، نسبت به اجرای تعریض و عقب‌نشینی برای مرمت مسجد اقدام شده است.

مدیرعامل سازمان قلعه دختر و قلعه اردشیر با بیان این‌که بناهای فرسوده و انبارهای قدیمی در پیرامون قلاع دختر و اردشیر تخریب و جمع‌آوری شده‌اند، گفت: در رابطه با بازسازی، مرمت و محوطه‌سازی مسجد، همگون با فضا و مصالح کاربردی در مجموعه‌ی پارک پدر اقدام شده که هزینه‌ی فعالیت‌های عمرانی و تملکی مسجد بالغ بر 93 میلیون تومان است.

وی هم‌چنین از تملک دو ملک در خیابان شاهزاده‌محمد خبر داد و بیان کرد: هر دو ملک در خیابان شاهزاده‌محمد غربی 8 و  با مساحت‌های بیش از 129 مترمربع و 385 مترمربع تملک شد.

مدیرعامل سازمان قلاع دختر و اردشیر افزد: براساس تغییرات ایجاد شده در طرح اولیه‌، مقرر شد حدود 40 هکتار از عرصه‌ي پيرامون قلاع دختر و اردشير از طرح تملک خارج شده و اجازه‌ي ساخت‌وساز، مطابق با ضوابط ميراث فرهنگي داده شود.

جعفری ادامه داد: در مدت یادشده و در ادامه‌ی اجرای پروژه قلاع دختر و اردشیر، یک  باب منزل تاریخی مجاور پارک سنگی حفظ و نگه‌داری و به‌زودی بازسازی خواهد شد.

وی با بیان این‌که این بنا در قالب فضای فرهنگی و توریستی تقدیم مردم کرمان و گردشگران خواهد شد، گفت: هیچ ساختمان و بنایی در پارک‌ها و فضاهای اطراف قلاع احداث نخواهد شد.

جعفری با اشاره به این‌که ساختمان مذکور ثبت ملی نیست، ولی جزء میراث فرهنگی محسوب می‌شود، بیان کرد: تنها قلاع دختر و اردشیر ثبت ملی هستند.

مدیرعامل سازمان قلعه دختر و قلعه اردشیر از دریافت اسناد زمین‌های هفت‌باغ و انتقال آن‌ها به مالکان محدوده‌ی قلاع دختر و اردشیر خبر داد.        

وی افزود: هم‌چنین به ازای املاک تملک‌شده، علاوه بر هفت‌باغ، زمین‌هایی در بولوار رضوان و پارک جنگلی به مالکان واگذار شد.

جعفری ادامه داد: پس از پیگیری‌های مکرر، خوش‌بختانه هم‌اکنون اسناد زمین‌های هفت‌باغ (نرسیده به میدان اول اتوبان هفت‌باغ، سمت راست) و  بولوار رضوان و پارک جنگلی به مالکان واگذار شده است.

مدیرعامل سازمان قلعه دختر و قلعه اردشیر بیان کرد: در راستای اجرای طرح احیا و نوسازی قلاع دختر و اردشیر، خانه‌ی تاریخی بوریازاده، واقع در خیابان شهدا، کوچه شماره 6 جنب پارک انقلاب تملک شد.

وی با بیان این‌که عملیات احیا و مرمت این خانه‌ی تاریخی توسط شهرداری منطقه یک آغاز شده است، خاطرنشان کرد: پس از پایان عملیات، این خانه می‌تواند مورد بازدید علاقه‌مندان قرار گیرد.

جعفری خاطرنشان کرد: قلاع دختر و اردشیر توسط میراث فرهنگی مرمت و بازسازی می‌شود که عملیات آن از شش‌ماه قبل آغاز شده است.

جعفری با تاکید بر این‌که اجرای چنین پروژه‌ي بزرگی نیازمند همراهی و همکاری همه‌ي نهادهای دخیل و شهروندان کرمانی است، خاطرنشان کرد: امیدواریم با کمک و همراهی همه‌ي دستگاه‌های دولتی و هم‌شهریان بتوانیم پروژه را به سرانجام برسانیم.

مدیرعامل سازمان قلاع دختر و اردشیر افزود: پروژه‌ي‌ قلاع دختر و اردشير، پروژه‌ي بزرگی است که مي‌تواند جريان زندگي را به بخش شرقی شهر کرمان بازگردانده و این بخش از شهر را به يک فضاي گردشگري بی‌نظیر تبديل کند.

0