جمعه 31 فروردین 1403
  • شورا و شهر
  • شماره خبر: 9607643
  • 13 اسفند 1397
  • 13:57
  • امتیاز:5/4
  • امتیاز شما
تشکیل شوراهای اجتماعی محله در 73 محلۀ شهر

تشکیل شوراهای اجتماعی محله در 73 محلۀ شهر

در راستای تشکیل شوراهای اجتماعی محله، جوشایی سرپرست معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری کرمان با احمدیوسفی معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان کرمان دیدار و گفت‌و‌گو کرد.

به گزارش مدیریت ارتباطات معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری کرمان، محمدعلی جوشایی با بیان این‌که تشکیل شوراهای اجتماعی محله، کار قانونی است که در شهرداری کرمان مغفول مانده بود، گفت: برای تشکیل شوراهای اجتماعی محله، اساس‌نامه منطبق با قانون، ضوابط و مقررات تدوین و در شورای اسلامی شهر نیز بررسی و تصویب شد؛ ضمن این‌که تمام دستگاه‌های مربوط در آن دیده شده است.

وی با اشاره به ضرورت تشکیل شوراهای اجتماعی محله گفت: برای شکل‌گیری شوراهای اجتماعی محله، یک شورای راهبردی با حضور نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمان و نماینده‌های سایر دستگاه‌های مرتبط ازجمله نیروی انتظامی تشکیل خواهد شد.

جوشایی از آغاز تبلیغات برای شکل‌گیری شوراهای اجتماعی محله در محله‌های هشت‌بهشت، قمر بنی‌هاشم، شهرک شهید ایرانمنش و شهرک شهید باهنر خبر داد و گفت: تا بهمن‌ماه سال آینده در 73 محلۀ شهر کرمان، شوراهای اجتماعی محله تشکیل خواهد شد.

سرپرست معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری کرمان بیان کرد: در مذاکره با دانشگاه علوم پزشکی و دستگاه قضایی، مقرر شد شوراهای اجتماعی محله به‌گونه‌ای با شوراهای سلامت و شوراهای پیشگیری همراه شوند تا تداخلی در کار یک‌دیکر ایجاد نشود.

جوشایی افزود: آنچه ما را ترغیب کرد تا شوراهای اجتماعی محله را تشکیل دهیم، این بود که در هر محله به یک فرد صاحب صلاحیت به‌عنوان شهردار محله برسیم تا ارتباط بین اهالی محله و شهرداری را به عهده بگیرد.

وی ادامه داد: اگر این طرح به خوبی اجرا شود، تا بهمن‌ماه 98 به 750 نفر فعال اجتماعی عضو شوراهای اجتماعی محله خواهیم رسید.

 

ضرورت هم‌افزایی تشکل‌های مختلف در محله‌ها

کوروش احمد یوسفی، معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان کرمان نیز تشکیل شوراهای اجتماعی محله را ایدۀ خوبی دانست و گفت: در نیروی انتظامی نیز از سال‌ها پیش طرح پلیس محله آغاز شده و اکنون در تمام محله‌های شهر پایگاه‌های اجتماعی داریم.

وی به طرح دیده‌بان حقوق همسایه هم اشاره کرد و گفت: این طرح هم‌اکنون به‌صورت آزمایشی در محی‌آباد در حال اجراست.

احمدیوسفی به تشکیل کارگروه‌های اقتصادی، سلامت روان و اجتماعی، زیرمجموعۀ دیده‌بان حقوق همسایه اشاره و تأکید کرد: تشکیل هر کارگروه و تشکلی در محله‌ها، باید به‌گونه‌ای طراحی شود که اثرگذار باشد.

وی افزود: با توجه به این‌که دستگاه‌های مختلف ازجمله بهزیستی، پلیس، دستگاه قضایی، دانشگاه علوم پزشکی و شهرداری در محله‌ها دارای پایگاه‌ها و تشکل‌هایی هستند؛ باید تلاش کنیم این تشکل‌ها هم‌سو حرکت کنند و هم‌افزایی داشته باشند.

لازم به ذکر است؛ در این دیدار مقرر شد موضوع هم‌افزایی تشکل‌های مردمی مختلف در محله‌ها، در نشست شورای راهبردی شوراهای اجتماعی محله مورد بررسی قرار گیرد.  

محمدرضا احمدی

0