شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • فرهنگ و هنر
  • شماره خبر: 9609176
  • 18 تیر 1399
  • 09:44
  • امتیاز:5/4
  • امتیاز شما
جشنواره‌‌ها کرمان را به کشور می‌شناسانند

گفت‌وگو با علی حسینی نژاد کرمانی دبیر اجرایی جشنواره فیلم کرمان 

جشنواره‌‌ها کرمان را به کشور می‌شناسانند

علیرضا فدایی کرمانی- برگزاری جشنواره‌های تک‌دوره و مقطعی فیلم و عکس در کرمان اگرچه سابقه‌ی نسبتاً زیادی از لحاظ قدمت دارد اما تاکنون جشنواره‌ای منسجم و مستمر در حوزه‌ی فیلم و عکس در کرمان برگزار نشده است. شاید قدیمی‌ترین برنامه از چنین برنامه‌هایی، هفته‌های فیلم و عکس انجمن سینمای جوان بود که آن‌هم تنها در چند دوره با فاصله زمانی برگزار شد و بعد از آن در طول سال‌های گذشته نیز، برگزاری چند دوره جشنواره مؤسسات ویدیویی سینما و برگزاری چند جشن روز ملی سینما بود که در جریان آن از برخی اهالی فیلم‌سازی و سینما در کرمان تقدیر شد؛ اما با توجه به افزایش حجم تولیدات فیلم و عکس و فعالیت نسل جوان فیلم‌ساز کرمانی در طی همه این سال‌ها همواره نبود جشنواره‌ای که به رصد، بررسی، داوری و نمایش آثار فیلم‌سازان کرمانی بپردازد، احساس می‌شد.


خوشبختانه امسال پس از مدت‌ها پیگیری به پیشنهاد مدیریت و هیات‌مدیره خانه سینما کرمان و استقبال  و همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد استان کرمان قرار است جشنواره فیلم و عکس کرمان در مرداد‌ماه آینده برگزار شود که به گفته‌ی برگزارکنندگان این جشنواره، قرار است به‌طور مستمر باشد.
از همین رو برای آشنایی بیشتر با این جشنواره گفتگوی ما با علی حسینی‌نژادکرمانی، دبیر اجرایی جشنواره‌ی فیلم و عکس کرمان را می‌خوانید. شایان ذکر است که علی حسینی‌نژاد‌کرمانی از فیلم‌سازان کرمانی است که فعالیت خود را در زمینه‌ی فیلم‌سازی از سال ۱۳۷۲ در انجمن سینمای جوان آغاز نموده و طی این سال‌ها کارگردانی و ساخت سه فیلم ۸ میلی‌متری و ده‌ها فیلم مستند و داستانی ویدیویی و ساخت مجموعه تلویزیونی  ۱۸۰ قسمتی کریمان شاهد و... را در کارنامه‌ی خود دارد. حسینی‌نژاد، عضو مؤسس و هیات‌مدیره‌ی انجمن مؤسسات ویدیویی و سینمایی استان می‌باشد.

 

هدف از برگزاری جشنواره فیلم کرمان چیست و این جشنواره در چه سطحی برگزار می‌شود؟
 اصولاً جشنواره‌ها ویترینی است برای عرضه و نمایش آثار فیلم‌سازان چه آماتور و چه حرفه‌ای. جشنواره فیلم کرمان هم از این قاعده مستثنی نیست. ما بعد از چند سال در استان کرمان خود را آماده می‌کنیم تا خروجی تولید فیلم در چند سال اخیر و آثار اهالی فیلم‌سازی کرمان را ببینیم و همچنین فیلم‌سازان غیر کرمانی که اثری درباره‌ی کرمان با هر موضوعی ساخته‌اند؛ بنابراین جشنواره‌ی فیلم کرمان مختص فیلم‌سازان کرمانی و فیلم‌سازانی است که درباره استان کرمان فیلم ساخته‌اند و وجه مشترک همه آثار شرکت‌کننده در جشنواره (کرمان) است.

جشنواره در چند بخش برگزار می‌شود؟
جشنواره از بخش‌های گوناگونی شامل سه بخش  اصلی مسابقه، بخش ویژه و بخش غیربومی می‌باشد. در بخش مسابقه آثار در سه گونه داستانی، مستند و انیمیشن داوری و به نمایش در می‌آیند. و هرکدام از این بخش‌ها نیز شامل فیلم‌های داستانی کوتاه و بلند. فیلم‌های مستند کوتاه، نیمه بلند و بلند می‌باشد‌.  بخش ویژه امسال که اختصاص دارد به سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی که به‌جز فیلم‌سازان کرمانی  فیلم‌سازانی از سایر نقاط کشور مثل یزد سیستان و بلوچستان هم در این بخش آثار خود را ارسال و در جشنواره حضور دارند؛ و در نهایت بخش غیربومی که در این بخش فیلم‌سازان غیر کرمانی آثاری درباره کرمان با موضوعات مختلف ساخته‌اند.

به‌عنوان دبیر اجرایی جشنواره چه برنامه‌ها و تمهیداتی را جهت بهتر برگزار شدن جشنواره اندیشیده‌اید؟
متأسفانه امسال تمام برنامه‌های  فرهنگی، هنری، اقتصادی و... تحت‌الشعاع  بیماری کرونا قرارگرفته است. از همین رو  برای بهتر برگزار شدن جشنواره باید انرژی مضاعفی را صرف کرد. به‌طور مثال اگر برای برنامه‌های جشنواره نیاز به میزبانی از چهارصد نفر باشد باید در وضعیت کنونی سالنی انتخاب کرد که هزار و دویست صندلی داشته باشد. ماسک، دستکش و مواد ضدعفونی‌کننده هم به‌وفور در دسترس شرکت‌کنندگان و حضار قرار گیرد و باید نظارت کافی داشت که در کنار برگزاری هرچه‌بهتر جشنواره از لحاظ فنی و...دستورالعمل‌های بهداشتی نیز به‌طور کامل اجرا شود؛ و همان‌طور که گفته شد این موارد جدا از برنامه‌ریزی‌ها و تمهیداتی است که هر جشنواره باید داشته باشد که شامل کمیته‌های مختلف  اعم از تدارکات، مالی، روابط عمومی ، تشریفات، انتظامات، پخش فیلم، نقد و بررسی آثار، داوری، افتتاحیه، اختتامیه و... می‌باشد. تمام سعی ما و تمام دست‌اندرکاران این است که امسال جشنواره‌ای در شان کرمان و هنرمندان آن برگزار کنیم و در نهایت با برنامه‌ریزی انجام شده سعی کردیم خیلی از اهالی فیلم‌سازی کرمان را درگیر جشنواره امسال کنیم. البته باید از دوستان عزیزی که در این زمینه سابقه فعالیتی دارند نیز تشکر کنم که ما را یاری می‌کنند‌.

جشنواره در زمینه هزینه‌ها   ازچه منابعی به‌عنوان اسپانسر کمک دریافت کرده است؟  
این موضوع مهمی است. با دوستان به جاهای مختلفی سر زدیم و صحبت کردیم به‌طور مثال شهردار محترم جناب مهندس عالم‌زاده  خیلی استقبال کردن و قول همه گونه همکاری را دادند که اینجا جا دارد به نمایندگی از دست‌اندرکاران و برگزارکنندگان جشنواره از ایشان تشکر کنم. همچنین مدیریت محترم دانشگاه آزاد، جهاد نصر و روابط عمومی استانداری و...قول مساعدت و همکاری دادند؛ اما متأسفانه باوجود تلاش بسیار با توجه به شرایط بد اقتصادی بخش خصوصی حضوری در جشنواره ندارد و جشنواره با اعتباری که اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی تأمین کرده است  برگزار می‌شود که همین‌جا جا دارد از جناب آقای علیزاده و معاون ایشان جناب محمدی تشکر کنم. 

آیا این جشنواره مقطعی و به‌صورت تک دوره برگزار می‌شود؟ به نظر شما چه عواملی می‌تواند موجب استمرار و تداوم این جشنواره شود؟
 این‌طور که  در جلسات سیاست‌گذاری جشنواره مقرر و برنامه‌ریزی شده قرار است این جشنواره هرساله برگزار شود و کرمان دارای جشنواره‌ای در حوزه فیلم و عکس باشد که البته این امر به برنامه‌ریزی مدون و همکاری همه‌جانبه دستگاه‌ها از بالاترین سطح تا پایین‌ترین آن نیاز دارد که ان‌شاءلله ما امیدواریم که این اتفاق خجسته بیفتد و بخش دیگرش مربوط به همدلی و اتحاد بین هنرمندان این رشته است. در همین دوره هم  به چند نفر از پیشکسوت‌ها برای همکاری پیشنهاد دادیم که به علت  مشغله کاری نپذیرفتن و تعدادی از فیلم‌سازان هم استانی هم به دلایلی که قابل احترامه فیلم‌هایشان را به جشنواره نفرستادن. با این وجود از همه دعوت می‌کنم که در جشنواره حضور داشته باشند که ان‌شاءلله شاهد همدلی بیشتر اهالی فیلم‌سازی کرمان باشیم و بتوانیم سنگ بنای درستی را برای این کار بگذاریم.

دورنمای و تأثیرات برگزاری این جشنواره از منظر شما بر فرهنگ و جامعه کرمان چیست؟
هنر مقوله‌ای است که می‌تواند و همیشه توانسته بر جامعه و شرایط آن تأثیر بگذارد و سینما به‌عنوان چکیده هنرها  که همه  هنرها رو در برگرفته است مسلماً بهتر می‌تواند تأثیرگذار باشد. وقتی با یک فیلم موضوعی در جامعه رونق پیدا می‌کند. این یعنی تأثیرپذیری جامعه از هنر حالا چه‌بهتر که با نشان دادن مواردی که می‌تواند به فرهنگ‌سازی  کمک کند دست در دست هم  جلو برویم. جدای از این برگزاری مستمر هرگونه جشنواره هنری، مخصوصا جشنواره‌های فاخر می‌تواند در شناساندن بهتر کرمان و پتانسیل‌های آن مؤثر باشد.

صحبت و سخن پایانی شما به‌عنوان دبیر جشنواره فیلم کرمان چیست؟
 من از میانه راه به جشنواره که تدارکش از سال قبل شروع شده بود پیوستم جا دارد از مدیرعامل و هیات‌مدیره خانه  سینمای کرمان خصوصاً آقایان اشجعی، دهقانی و کلانتری تشکر کنم که بعد چند سال دست به‌کار شدن و پیشنهاد جشنواره‌ای را دادن که با موافقت ارشاد روبرو شد تا من هم به‌عنوان عضوی از جامعه فیلم‌سازان استان به‌عنوان مسئول اجرایی سهمی در آن داشته باشم  و امیدوارم با همدلی و همکاری هنرمندان کرمانی و مسئولین و متولیان فرهنگی استان امسال جشنواره‌ای در شان هنر و فرهنگ کرمان برگزار کرده و شاهد تداوم آن باشیم.

0