جمعه 10 فروردین 1403
  • جامعه
  • شماره خبر: 9606017
  • 18 دی 1396
  • 13:42
  • امتیاز:5/4
  • امتیاز شما
حداکثر سن زنان خانه‌دار براي بيمه‌ي بازنشستگي افزايش يافت

حداکثر سن زنان خانه‌دار براي بيمه‌ي بازنشستگي افزايش يافت

مدیرکل تأمین اجتماعي استان کرمان گفت: حداقل سن زنان خانه‌دار براي بيمه‌ي بازنشستگي از 30 سال به 18 سال کاهش و حداکثر سن زنان خانه‌دار براي اين بيمه از 45 سال به 50 سال افزايش يافته است.

به گزارش‌ کرمان‌شهرآن‌لاين، مدیرکل تأمین اجتماعي استان کرمان با اشاره به اين‌که اين بيمه در زمره‌ي مشمولین بیمه‌ي صاحبان حرف و مشاغل آزاد قرار گرفته است، افزود: این قبیل از متقاضیان در صورت تمایل می‌توانند با مراجعه به یکی از شعب سازمان تأمین اجتماعی به صورت خود اظهاری با عنوان خانه‌دار و انعقاد قرارداد و پرداخت حق بیمه‌ی مقرر از تعهدهاي قانونی این سازمان بهره‌مند شوند.

علي حسيني با تأکید بر اين‌که حداکثر سن برای پذیرش درخواست و عقد قرارداد ٤٥ سال بوده است، خاطر نشان کرد: افرادی که بيش‌تر از 50 سال داشته باشند در ازای هر سال سن بايد معادل همان سال دارای سابقه‌ِي پرداخت حق بیمه‌ي قبلی باشند؛ مثلاً فردی که ٥4 سال سن دارد باید 4 سال دارای سابقه‌ی پرداخت حق بیمه قبلی نزد سازمان تأمین اجتماعی باشد.

حسيني هدف از اين اقدام را حمایت از زنان خانه‌دار در دوران سالمندی ذکر کرد و در مورد مدت زمان بیمه‌پردازی و سن بازنشستگی برای زنان خانه‌دار گفت: زنان خانه‌دار با دارا بودن ٢٠ سال سابقه‌ی پرداخت حق بیمه و دارا بودن حداقل ٥٥ سال سن می‌توانند بازنشسته شوند و براي بازنشستگي دارا بودن هر دو شرط به طور هم‌زمان الزامی است.

مدیرکل تأمین اجتماعي استان کرمان درباره‌ی نرخ‌های حق بیمه برای بیمه شدن زنان خانه‌دار، گفت: در این رابطه سه نرخ وجود دارد، بیمه‌ي بازنشستگی و فوت بعد از بازنشستگی با نرخ ١٢ درصد، بیمه‌ی بازنشستگی و فوت قبل و بعد از بازنشستگی با نرخ ١٤درصد، بیمه‌ی بازنشستگی، ازکارافتادگی و فوت با نرخ ١٨درصد.

وي تصريح کرد: پرداخت ماهيانه‌ي حق بيمه با در نظر گرفتن نرخ‌هاي دل‌خواه به مبلغ تقريبي 115،134 و 173 هزار تومان است که مي‌توان اين مبلغ را به صورت اينترنتي و يا با تلفن همراه پرداخت کرد.

حسيني افزود: زنان خانه‌دار با مراجعه به نزدیک‌ترین شعبه‌ی محل سکونت خود می‌توانند با خود اظهاری مبنی بر خانه‌دار بودن و با ارائه‌ی مدارک هویتی از جمله شناسنامه، کارت ملی و عکس درخواست خود را به شعبه تسلیم کنند.

وي در ادامه تصريح کرد: درصورتی‌که متقاضي در زمان درخواست، دارای حداقل ١٠سال سابقه پرداخت حق بیمه قبلی نزد سازمان تأمین اجتماعی باشد، از اعمال شرط سنی معاف خواهد بود يعني با هر سنی، این گروه از متقاضیان می‌توانند بیمه شوند.

حسيني افزود: زنان خانه‌دار در صورت تمایل می‌توانند با طی مراحل معاینات پزشکی و پرداخت سرانه‌ی درمان از دفترچه درمانی نیز بهره‌مند شوند.

مهديه جعفري

12.558