جمعه 31 فروردین 1403
  • شورا و شهر
  • شماره خبر: 9609484
  • 27 اردیبهشت 1401
  • 22:08
  • امتیاز:5/4
  • امتیاز شما
حدود 90 درصد کودکان کار اتباع بیگانه هستند

معاون حقوق بشر و امور بین‌الملل وزارت دادگستری:

حدود 90 درصد کودکان کار اتباع بیگانه هستند

معاون حقوق بشر و امور بین‌الملل و دبیر مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک وزارت دادگستری گفت: برای داشتن جامعه‌ای سالم و ایده‌آل، باید کودکان سالمی را پرورش و آموزش داد.

به گزارش کرمان‌آنلاین، فتاح احمدی، در این نشست که با حضور مدیرکل امور اجتماعی استانداری کرمان، معاون فرهنگی شهردار کرمان، دبیر ستاد شهر دوستدار کودک شهرداری کرمان و جمعی دیگر از مسئولان در محل اکونوموزه «بانو حیاتی» تشکیل شد، گفت: در مرجع ملی و با کمک شهرداری تهران که فراتر از تهران کار می‌کند، در حال انجام کارهای بسیاری درخصوص کودکان هستیم، اما ایران، فقط تهران نیست و به همین دلیل درخواست کردیم به شهرستان‌های کشور رفته و ضمن بازدید، با مسایل کودکان در همۀ ایران آشنا شده و وظایفی را که داریم، تا حد امکان انجام دهیم.

وی بیان کرد: کودکی که سالم بار بیاید، در آینده هیچ خطایی نخواهد کرد و جامعه‌ای سالم را به‌وجود می‌آورد.

احمدی گفت: در حال حاضر، موجی که از کودکان اتباع بیگانه به یک‌باره وارد کشور شده، دادگستری، مرجع ملی حقوق کودک، بهزیستی و شهرداری‌ها را با دغدغه‌های جدی مواجه کرده است، اما نمی‌توان از کودکانی که به هر دلیل به کشور ما پناه آورده‌اند، حمایت نکرد.

وی با بیان اینکه از یک طرف مردم به‌دلیل مسایل اقتصادی در کشور، نگاه خاصی به این افراد و کودکان دارند و از طرف دیگر این افراد، انسان هستند و باید به آن‌ها کمک کرد؛ چراکه هم مذهب و هم انسانیت بر کمک و یاری به این مظلومان را تأکید دارد.

احمدی با بیان اینکه حدود 90 درصد کودکان کار، از اتباع بیگانه هستند، گفت: از یک‌سو در کشور ملاحظات خاص بودجه‌ای داریم و از سوی دیگر این افراد به آموزش، بهداشت، فضای زندگی وغیره نیاز دارند؛ با این حال، به انجام کار در این خصوص موظف هستیم.

معاون حقوق بشر و امور بین‌الملل و دبیر مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک وزارت دادگستری گفت: اگر امروز به دغدغه‌های حوزه کودک توجه نکنیم، فردا مشکلات عدیده‌ای خواهیم داشت.

معاون فرهنگی شهردار کرمان نیز در این بازدید با اشاره به بخشی کارهای انجام شده در شهرداری کرمان در حوزۀ کودک گفت: مساله‌ای که در این حوزه فراگیر است و مختص کرمان هم نیست، مسأله اتباع بیگانه است.

عبدالرضا شیخ‌شعاعی افزود: باید نهادهای مرتبط کشوری در حوزۀ قضایی، بودجه‌ای و فرهنگی برای حل مشکلات کودکان به‌خصوص کودکان اتباع بیگانه، کمک کنند تا مسایل و معضلات در این زمینه حل شود.

وی با بیان اینکه کرمان سال‌هاست درگیر حضور اتباع بیگانه است و بیشتر موارد مطرح‌شده در حوزه کودکان کار، مربوط به اتباع بیگانه است، خاطرنشان کرد: اگر در حوزۀ کودک در کرمان، مسأله اتباع و مشکلات آن‌ها حل شود، با سرعت بیشتر و روان‌تری می‌توانیم کار انجام دهیم.

دهقان، مدیرکل امور اجتماعی استانداری کرمان نیز در این دیدار گفت: از همکاری بسیار ارزشمند شهرداری کرمان به‌خصوص همکاران معاون فرهنگی شهردار و همکاران وی و دبیر ستاد دوستدار کودک شهرداری کرمان تشکر می‌کنم.

دبیر ستاد دوستدار شهر کودک شهرداری کرمان و مدیر امور بانوان شهرداری کرمان نیز در این نشست گفت: رهبر معظم انقلاب بر اهمیت کار در مسایل کودکان تأکید دارند و فرمودند اگر مسئولان فرهنگی بخواهند مسأله کودک و نوجوان را آن‌چنان که هست مورد اهتمام قرار دهند، خیلی از آن‌ها، از ساعات خواب‌شان هم خواهند زد تا به این مسأله بپردازند.

سارا کارگر جهرمی، با بیان اینکه کرمان، یکی از کلان‌شهرهای ایران و مرکز استان کرمان و پهناورترین استان ایران است، گفت: 38 درصد جمعیت کرمان را کودکان و نوجوانان زیر 18 سال تشکیل می‌دهند.

وی افزود: در شهر کرمان بیش از 989 هکتار پارک و فضای سبز  وجود دارد که از این میزان تعداد 14 پارک دارای فضای سبز بازی در منطقه یک شهرداری، 33 پارک دارای فضای بازی در منطقه دو شهرداری، 62 پارک دارای فضای بازی در منطقه سه شهرداری، 26 پارک دارای فضای بازی در منطقه چهار شهرداری و 15 پارک دارای فضای بازی در منطقه پنج شهر کرمان وجود دارد که البته طی سال‌های 1400 تا 1401، تعداد چهار بوستان به بوستان‌های شهر کرمان افزوده شده است.

کارگر خاطرنشان کرد: همچنین کرمان دارای شهربازی هشت هکتاری است و سرانه فضای سبز شهر کرمان با احتساب مجموعه پردیسان قائم بیش از 17 مترمربع است.

مدیر امور بانوان  و دبیر ستاد دوستدارکودک شهرداری کرمان با بیان اینکه کیفیت جامعه آینده ما به نوع و کیفیت تربیت کودکان ما در زمان حال بستگی دارد، گفت: برای کیفیت بخشی به سال‌های اولیه کودکی، روابط و محیط‌های مختلفی که کودکان با آن ارتباط دارند، مورد توجه قرار گیرد.

کارگر جهرمی اظهار داشت: در گذشته کودکان بدون حضور والدین، به‌طور کامل به فضاهای شهری تعلق داشتند، اما توسعه روند شهرنشینی، افزایش خیابان‌ها و فضاهای عمومی و گسترش شبکه حمل‌ونقل در شهرها، باعث شده حضور کودکان در اجتماعات کم‌رنگ و با مخاطراتی همراه باشد.

وی گفت: تحقیقات نشان می‌دهد طراحی فضاهای عمومی شهری برای کودکان می‌تواند به ارتقای یک شهر فعال و سرزنده کمک کند؛ بنابراین، رویکرد شهرداری شهر کرمان از سال 98 بر ایجاد تحول در زمینه اقدامات کودک محور بوده و در این راستا دبیرخانه دوستدار کودک در بهار 98 در شهرداری کرمان تأسیس شد.

دبیر ستاد دوستدار کودک شهرداری کرمان، با اشاره به انتخاب شهر کرمان به‌عنوان یکی از 12 شهر پایلوت دوستدار کودک کشور در سال 99 افزود: تشکیل کارگروه ویژه کودک در شورای مشورتی جوانان شورای شهر کرمان، برگزاری نخستین کارگاه تخصصی اصول و فرایند برنامه‌ریزی و طراحی پارک‌های کودک با مشارکت سازمان شهرداری و دهیاری‌های کشور ویژه مدیران شهری و طراحان فضاهای شهری، حضور شهرداری کرمان در سمینار بین‌المللی اندونزی جهت تبیین شرایط شهرهای دوستدار کودک، ازجمله اقدامات دبیرخانه دوستدار کودک شهرداری کرمان در این مدت است.

وی تدوین پروپوزال طرح ایمنی و استانداردسازی و مناسب‌سازی بوستان‌ها و فضاهای شهری برای کودکان با رویکردهای بهداشتی، ایمنی و محیط‌زیست، اجرای طرح با روش کارگاه‌محور و مشارکت کودکان، هماهنگی و اجرای نقاشی دیواری کودکان محله کمتربرخوردار «بنی‌هاشم» در بوستان «نرگس» محله با حضور 19 کودک محله بنی‌هاشم با همکاری دفتر تسهیلگری و شهرداری منطقه یک و هماهنگی و اجرای نقاشی دیواری کودکان محله «سرآسیاب» با حضور کودکان محله و همکاری دفتر تسهیل‌گری و شهرداری منطقه چهار و برگزاری سه جلسه بررسی طراحی پارک‌های کودک مطابق با استاندارد و نیازهای کودک در سنین مختلف را از دیگر اقدامات دبیرخانه دوستدار کودک شهرداری کرمان ذکر کرد.

کارگر جهرمی گفت: همچنین این دبیرخانه به برگزاری جشنواره و رویدادهای فرهنگی ویژه کودک، بازدید و همراهی شهرداری از مراکز حمایتی، افتتاح پروژه‌های عمرانی در حوزه کودک، اجرای برنامه‌های فرهنگی کودک‌محور، اطلاع‌رسانی و آگاهی جامعه در خصوص کودک و اهمیت کودکی با کمک بیلبوردهای سطح شهر و با همکاری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کرمان، طرح گردشگری ویژه کوکان مراکز حمایتی با اتوبوس ویژه گردشگری شهرداری و ویژه برنامه‌های آگاه‌سازی اوتیسم به‌عنوان کارهای دیگر شهرداری کرمان در حوزه کودک است.

0