جمعه 31 فروردین 1403
  • ورزش
  • شماره خبر: 9607979
  • 16 مرداد 1398
  • 10:50
  • امتیاز:5/4
  • امتیاز شما
حق سنگ‌نوردان کرمان بیش از این است

گفت‌و‌گو با آیناز محمدی، نوجوان ورزشکار

حق سنگ‌نوردان کرمان بیش از این است

در تمام ادوار تاریخ نام زنان موفقی بر جا مانده که فعالیت بزرگ یا منحصربه‌فردی انجام داده‌اند. در این میان باید به ورزشکارانی اشاره کرد که سال‌ها تلاش می‌کنند و بدون وقفه در مسیر رسیدن به اهداف خود استوار می‌مانند تا در نهایت به جایگاهی دست بیابند که ارزش واقعی آنها را نمایان می‌کند. آنها با قدرت اراده و عدم تسلیم شدن در برابر موانع متنوعی که در راه رسیدن به اهداف‌شان دارند چنان بی‌تابانه به سوی قله پیروزی می‌روند که کاری جز تحسین و احترام برای دیگران بر جا نمی‌گذارند. در میان تمام نام‌آشناهای ورزش استان سراغ یکی از دختران سنگ‌نوردمان رفته‌ایم؛ جوانی با اراده که با دستان قدرتمند خود و ذهنی که کاملا بر آن مسلط است، تخته‌سنگ‌های رفیع را در می‌نوردد و به قدرت اراده معنایی تازه می‌بخشد. آیناز محمدی، دختر هنرمند و نوجوان کرمانی، که در مدرسه شاگرد ممتاز است و علاوه بر کسب عناوین مختلف در ورزش حرفه‌ای، به نویسندگی، موسیقی و نقاشی نیز می‌پردازد.

ابتدا ضمن معرفی کامل خود، بفرمایید که از چه سنی به ورزش سنگ‌نوردی روی آوردید؟
آیناز محمدی ساردو متولد  1384 هستم. از 4 سالگی به ورزش ژیمناستیک روی آوردم و از سال 1392 سنگ‌نوردی را به صورت حرفه‌ای دنبال می‌کنم.
 در حال حاضر به کلاس  نهم می‌روم و علاوه بر ورزش، به نویسندگی و موسیقی نیز علاقه دارم، اگرچه چند سالی است که از نویسندگی فاصله گرفته‌ام، اما گاهی طراحی و نقاشی هم می‌کنم.

  تاکنون چه مقام‌ها و عناوینی کسب کرده‌اید؟
در سال 2017 عضو تیم ملی نوجوانان ایران در مسابقات آسیایی سنگ‌نوردی سنگاپورو  در سال2018 نیزعضو تیم ملی نوجوانان ایران در مسابقات آسیایی سنگ‌نوردی تایلند بودم.
قهرمانی نوزدهمین دوره مسابقات سنگ‌نوردی جام فجر زنجان، ماده سرعت در سال 97، قهرمانی نوزدهمین دوره مسابقات سنگ نوردی قهرمانی کشور پلور مازندران، در ماده بلدرینگ در سال 98، نایب قهرمانی نوزدهمین دوره مسابقات سنگ‌نوردی قهرمانی کشور پلور مازندران، ماده سرطناب در سال 98، نایب قهرمانی مسابقات سنگ‌نوردی المپیاد استعداد‌های برتر دختران کشور، ماده کمباین در سال 97، نایب قهرمانی مسابقات سنگ‌نوردی المپیاد استعداد‌های برتر دختران کشور، ماده سرعت در سال 97، نایب قهرمانی نوزدهمین دوره مسابقات سنگ نوردی جام فجر تهران، ماده سرطناب در سال 97، مقام سومی پنجمین دوره مسابقات سنگ‌نوردی قهرمانی کشوری شیراز، ماده سرطناب در سال 97،  مقام  سومی مسابقات سنگ‌نوردی المپیاد استعداد‌های برتر دختران کشور، ماده بولدرینگ در سال 97، از جمله عناوینی است که تا کنون کسب کرده‌ام. همچنین  نفر اول مسابقه المپیاد کرمانیان نیز شده‌ام.

 در راه رسیدن به اهداف خود با چه چالش‌ها و مشکلاتی روبرو بوده‌اید؟ 
تمرینات مداوم در طول سال‌های متوالی در سرمای زمستان و گرمای تابستان و همچنین فشار درس‌ها و امتحانات در طول سال تحصیلی و از طرفی ناشناخته بودن سنگ‌نوردی در کشور و عدم وجود امکانات مناسب و کمبود مربیان این رشته و همچنین هزینه‌های زیاد تجهیزات از جمله کفش سنگ‌نوردی، چالش‌هایی بوده است که با آن روبرو بوده‌ام.

 بزرگترین مشکل سنگ‌نوردی را در حال حاضر چه می‌دانید؟
 کمبود امکانات و زیرساخت‌ها مانند سالن‌ها و دیواره‌های مناسب در سطح کشور و ناشناخته بودن این ورزش در بین مردم و مسئولین و همچنین هزینه‌های این ورزش برای خانواده‌ها از جمله مشکلات سنگنوردی هستند.

 از خاطرات تلخ و شیرین خود در ورزش بگویید؟
چندی پیش برای شرکت در نوزدهمین دوره مسابقات سنگ‌نوردی قهرمانی کشور عازم  مازندران شدم که  قبل از مسابقات کسالت پیدا کردم اما به رغم بیماری توانستم مقام اول را کسب کنم. 
این مسابقات 20 تیرماه امسال در رده سنی نوجوانان و جوانان  درمجتمع کوهستانی پلور مازندران برگزار شد که  در ماده بلدرینگ رده سنی نوجوانان اول شدم و در ماده سرطناب بعد از سنگ‌نورد تهرانی مقام دوم را کسب کردم.

 چه توقع و انتظاری از مسئولین دارید؟ 
با توجه به اینکه از سال 2020 سنگ‌نوردی جزو ورزش‌های المپیکی شده است و استان کرمان جزو بهترین استعدادهای این رشته در کشور است از مسئولین درخواست دارم، سالن سنگ‌نوردی کرمان را با امکانات ورزشی و رفاهی مناسب، مجهزتر کنند و دراعزام‌ها امکانات مادی و معنوی بیشتری برای تیم در نظر بگیرند، چرا که حق سنگ‌نوردان کرمان خیلی بیش از این است.
ما برای تمرین به منظور شرکت در مسابقات المپیک 2020 تجهیزات لازم را در اختیار نداریم.

 سخن آخر:
از اعظم کرمی که اولین مربی و مشوق من در این مسیر بوده  و زحمات زیادی برای پیشرفت من متحمل شدند، تشکر ویژه دارم. همچنین از سایر مربیانم که از هر کدام درس‌های زیادی آموختم از جمله ساجده سلطانی، فاطمه جعفری، علیرضا باقری، سمیرا افضلی، سبحان جعفری و عصمت گنجی سپاسگزارم. همچنین از آقای فرزاد ایرانمنش، رئیس هیئت کوهنوردی و صعودهای ورزشی استان کرمان که با حضور مداوم و مدیریت قوی خود موجب ارتقاء جایگاه سنگ‌نوردی استان کرمان در سطح کشور شده‌اند، تشکر می‌کنم.

 

شهلا پورامیری

0