سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • فرهنگ و هنر
  • شماره خبر: 9609204
  • 25 تیر 1399
  • 10:02
  • امتیاز:5/4
  • امتیاز شما
خانه هنرمندان می‌توانست حامی هنرمندان باشد اگر...

در روزهای سخت کرونایی و تنگنای معیشتی؛

خانه هنرمندان می‌توانست حامی هنرمندان باشد اگر...

رضا شمسی- 1- در این روزهای سخت کرونایی که عموم بندگان خوب خدا در تنگنای معیشتی قرار گرفته‌اند، روزگار هنرمندان از همه سخت‌تر می‌گذرد؛ دلیلش هم که پرواضح است و توضیح نمی‌خواهد؛ همان اصل بدیهی همیشگی است: در شرایط سخت، اولین متاعی که از سبد خانوار و از سبد مصرفی جامعه حذف می‌شود، متاع فرهنگی و هنری است، بگذریم از این‌که همان روز روزش هم دخل اهالی هنر چندان رونقی نداشت.

اما، اما این دلیل، دلیلی است که جامعه‌شناسان روی کاغذ پژوهش می‌آورند، حال آنکه کسانی که با روحیات اهل هنر آشنایند بهتر از جامعه‌شناسان یاد شده می‌دانند که این بندگان خوب‌تر خدا، چون صاف وساده و پاک و صادق‌تر از دیگر بندگان خدای‌اند، اصولا بلد نیستند که سهم خود را از ذخایر ارضی و سماوی بازگیرند! بعضی‌هاشان که دیگر آنقدر خوب‌اند که اصولا فکر می‌کنند تلاش برای معاش، بر دل غبار می‌نشاند و آیینه‌ی وجودشان را پر از زنگار می‌کند و نعمت غمازی را از وجودشان می‌گیرد. باور کنید این‌ها واقعیت است و شوخی نیست. (البته استثنائات را جدا کنید.) حالا در چنین شرایطی دولت آمده و به فکر این هنرمندان افتاده و اعتباری برای آنها در نظر گرفته تا بتواند به هرکدام‌شان که کد بیمه دارند، تسهیلاتی به مبلغ 6 تا 8 میلیون تومان با کارمزد 12 درصد پرداخت نماید. خدای‌شان خیر دهاد. 

2- تا اینجای یادداشت مقدمه‌ای کلی بود و روی سخنم نیز با هر مخاطبی که خواند، اما اکنون می‌خواهم با هنرمندان همشهری خود، چند کلمه حرف خودمانی بزنم، می‌خواهم به آنها بگویم که: آیا می‌دانید می‌توانستید از این تسهیلات استفاده کنید؟ اگرچه در ابتدای امر باید که بیمه می‌بودید، اما می‌دانید که می‌توانستید به‌راحتی بیمه هم باشید؟ طبیعی است که هرکدام‌تان در پاسخ به این پرسش‌های من هم می‌توانید طفره بروید و با جملات کلیشه‌ای «ولش کن» و «کی حوصله و وقت این کارها رو داره؟» و از این قبیل، تن به انفعال بدهید و هم می‌توانید به موضوع حساسیت نشان دهید و پرسش‌های مهمتری را مطرح کنید و از خودتان بپرسید آیا وقت آن نرسیده تا از صنف خودمان حمایت کنیم؟ خانه هنرمندان را می‌گویم. خانه هنرمندان استان کرمان می‌توانست و می‌تواند به شما یادآوری کند که چه حقوقی دارید؟ مثلا همه شما حق دارید که بیمه باشد و یک نهاد صنفی مثل خانه هنرمندان می‌تواند این حق را برای تک‌تک هنرمندان پیگیری کند. تک‌تک شما حق دارید از این تسهیلات استفاده کنید اگر یک صنف قوی پشت سر مطالبات شما قرار داشته باشد. 

3- تا آنجا که می‌دانم خانه هنرمندان استان کرمان در حال حاضر آمادگی چنین فعالیت صنفی و تخصصی را دارد و در این چند سالی که از تاسیسش می‌گذرد، به اطلاع هنرمندان همشهری خود هم رسانده، اما مشکل در این است که هنوز بیشتر هنرمندان کرمان از وجود چنین پایگاه صنفی، اطلاع درست و درمانی ندارند و نمی‌دانند که حمایت از این نهاد به نفع خودشان است. واقعیت این است که تا کنون بین خانه هنرمندان کرمان و جامعه هنری کرمان تعامل مثبت و سازنده‌ای صورت نگرفته است؛ آیا هنرمندان خودشان بی‌تفاوتی نشان داده‌اند؟ نظر شما چیست؟ 

0