پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • جامعه
  • شماره خبر: 9506292
  • 31 شهریور 1395
  • 10:16
  • امتیاز:5/4
  • امتیاز شما
دانش‌آموزان را برای ورود به مدرسه آماده کنیم

دانش‌آموزان را برای ورود به مدرسه آماده کنیم

باید بتوانیم فضای خوبی از مدرسه را برای دانش‌آموزان به ویژه کلاس اولی‌ها توصیف کنیم تا واهمه‌ای از حضور در مدرسه نداشته باشند.

باید بتوانیم فضای خوبی از مدرسه را برای دانش‌آموزان به ویژه کلاس اولی‌ها توصیف کنیم تا واهمه‌ای از حضور در مدرسه نداشته باشند. بسیاری از مواقع نگرانی کودک از این است که نمی‌داند در مدرسه چه اتفاقاتی قرار است رخ دهد اما باید برای کودک شرایط مدرسه، وجود معلمان و دوستان جدید را توضیح داد، هم‌چنین والدین کودک بر این موضوع که «که ما در کنار تو هستیم و به تو کمک می‌‌کنیم» تاکید کنند تا با این روش کودک به مدرسه عادت کند.
بهتر است والدین فرزند را پیش از آغاز مدرسه به این مکان ببرند تا با محیط آن آشنا شود، البته در این زمینه مدارس نیز یک روز زود‌تر برای کودکان کلاس اولی جشن برپا می‌کنند تا آنان برای شروع مدرسه آماده باشند.

• نکات ضروری که باید در ایام مدرسه به فرزندمان یاداوری کنیم:
تغذیه‌ی مناسب: شامل وعده‌های اصلی و میان‌وعده‌ها
مسواک زدن دقیق دندان‌ها: حداقل صبح‌ها و شب‌ها قبل از خواب
شست‌وشوی دست‌ها: حداقل قبل از غذا خوردن و پس از رفتن به دستشویی
ناخن‌های کوتاه و تمیز: هر نوع سهل‌انگاری در این باره می‌تواند باعث بروز عفونت‌های گوارشی و تکثیر انگل‌های روده‌ای شود.
کفش راحت: چرم ایده‌آل‌ترین جنس برای کفش است، بر خلاف کفش‌های ورزشی که موجب گرم شدن پاها، ایجاد قارچ و پیچ‌خوردگی پاها می‌شود.
کیف سبک: حداکثر 10درصد وزن دانش‌آموز
لباس راحت: شلوارهای خیلی تنگ باعث مشکلات عروق و عفونت‌های ادراری می‌شود.
رفتارهای «سالم»: فرزندان‌تان را با آسیب‌های سیگار کشیدن و دیگر رفتارهای پرخطر در جامعه آشنا کنید.
مراجعه‌ی منظم به پزشک: این مساله برای کودکان و بچه‌هایی که بیماری‌های مزمن نظیر آسم و دیابت دارند اهمیت بیش‌تری دارد. کارت واکسن و اطلاعات پزشکی آن‌ها را در اختیار مربی بهداشت مدرسه بگذارید.

• توصیه‌های بهداشتی برای سلامتی دانش‌آموزان در آغاز سال تحصیلی
هم‌زمانی بازگشایی مدارس و شروع فصول سرد سال به‌طور معمول باعث شیوع بیش‌تر بیماری‌های تنفسی و به ویژه آنفلوانزا می‌شود.
از آن‌جا که یکی از عوامل مهم شیوع این بیماری تجمع افراد در زیر یک سقف می‌باشد و این امر در کلاس‌های درس به‌طور طبیعی رخ می‌دهد، لازم است برخی اقدامات پیش‌گیرانه و کنترلی در جهت جلوگیری از انتقال بیماری در مدارس و هم‌چنین جلوگیری از ایجاد خلل در برنامه‌ی عادی کار دانش‌آموزان در مدارس، انجام شود.
مسئولین مدارس ضمن توجیه دانش‌آموزان درعدم استفاده از وسایل شخصی یک‌دیگر و هم‌راه داشتن دستمال و استفاده صحیح از آن در هنگام سرفه و عطسه، نسبت به سازمان‌دهی دانش‌آموزان در تیم‌های بهداشت یاران و تقویت سیستم خودکنترلی دانش‌آموزی مدارس، و هم‌چنین غربال‌گری روزانه قبل از ورود دانش‌آموزان به مدرسه و منع دانش‌آموزان و کارکنان دارای علایم سرماخوردگی از حضور در کلاس درس و محیط آموزشگاه و ارجاع آن‌ها به مراکز بهداشتی درمانی باید اقدام کنند.
از طرفی والدین نیز در صورت مشاهده علایم بیماری‌های واگیردار در فرزندشان از فرستادن وی به مدرسه تا حصول سلامتی و تندرستی کامل و عدم وجود خطر واگیردار برای سایرین (رعایت مدت زمان سیر بهبودی و واگیرداری بیماری) خودداری کنند.
یکی از مهم‌ترین راه‌های پیش‌گیری از همه‌گیری بیماری‌های تنفسی، برقراری سیستم تهویه مناسب در کلاس‌ها چه ازطریق نصب دستگاه و چه از راه باز گذاشتن پنجره‌ها است. چنان‌چه نصب تهویه مناسب امکان‌پذیر نبود بایستی در طول شبانه روز چندین نوبت پنجره و درب کلاس‌ها باز گذاشته شود تا دانش‌آموزان از هوای تمیز و تازه استنشاق کنند. البته در کنار این مسأله، تأمین صابون مایع و مواد ضدعفونی کننده و نظارت و مراقبت جدی بر بهداشت فردی و جمعی دانش‌آموزان و محیط مدرسه (کلاس‌ها، سرویس‌های بهداشتی و...) نقش موثری در ابتلا به بیماری‌ها و گسترش آن‌ها خواهد داشت.
برای پیش‌گیری از بیماری‌های انگلی روده‌ای از جمله وبا لازم است از سلامت آب آشامیدنی اطمینان حاصل کرد و علاوه بر آن از ارایه‌ی موادغذایی غیربهداشتی و ناسالم در بوفه‌های مدارس جلوگیری شود. توصیه می‌شود والدین محترم، لقمه‌های سالم موادغذایی را در منزل تهیه کرده و با پوشش پلاستیکی در کیف فرزندان‌شان قرار دهند و به فرزندان خود توصیه کنند که به هیچ وجه موادغذایی که توسط دوره گردان اطراف مدرسه به فروش می‌رسد را خریداری نکنند.
برای حفظ سلامت جسمانی کودکان، بهتر است برای حمل دفتر و کتاب از کیف‌های پشت کولی استفاده شود و در هر حال وزن کوله و وسایلی که دانش‌آموز در طول روزحمل می‌کنند از 10 درصد وزن بدن بیش‌تر نباشد. علاوه برآن به منظور حفظ سلامت پاها از کفش مناسب سن و فصل استفاده شود.
در نهایت همه‌ی مسایلی که متضمن تامین سلامت دانش‌آموزان است از قبیل ایمنی سیستم برق از جمله کلید و پریزها، گاز، وسایل گرمایشی و سرمایشی، نرده‌های حفاظ پنجره‌ها و پلکان‌ها، رعایت فاصله مناسب برای نشستن بچه‌ها نسبت به تخته سیاه یا توجه به قدرت دید اطفال و نواقص احتمالی چشمی که دارند، مناسب بودن صندلی‌های کلاس از نظر ساخت و طرز نشستن دانش‌آموزان، نصب علامت هشدار در محل‌های خطرناک نظیر ترانس برق، پله‌ها و سطوح لیز بایستی مورد توجه قرار گیرد تا ان‌شاءلله سال تحصیلی برای دانش‌آموزان عزیز با موفقیت وسلامت سپری شود.

کمیته‌ی فرهنگ شهروندی شهرداری کرمان

0