پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • جامعه
  • شماره خبر: 9606991
  • 27 مرداد 1397
  • 13:36
  • امتیاز:5/4
  • امتیاز شما
در روز عید قربان 61 اکیپ بهداشتی بر سلامت دام‌های نذری نظارت دارند

رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی اداره‌کل دامپزشکی استان کرمان:

در روز عید قربان 61 اکیپ بهداشتی بر سلامت دام‌های نذری نظارت دارند

رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی اداره‌کل دامپزشکی استان کرمان از اجرای طرح تشدید نظارت بر سلامت دام‌های قربانی در عید سعید قربان خبر داد.

به گزارش کرمان‌شهرآن‌لاین، رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی اداره‌کل دامپزشکی استان کرمان ضمن تبریک فرا رسیدن عید سعید قربان با اشاره به افزایش تقاضا جهت خرید دام زنده در ایام خاص مانند عید قربان گفت: مردم عزیز باید دام‌های نذری خود را حتی‌الامکان از میادین عرضه‌ی دام زنده تحت پوشش دامپزشکی خریداری کنند.

دکتر مینا قاضی زاده گفت: با عنایت به ضرورت بازرسی و نظارت بهداشتی و شرعی بر دام‌های قربانی در ایام عید سعید قربان به منظور حفظ سلامت مصرف کنندگان گوشت دام‌های قربانی و تامین بهداشت عمومی و به استناد تبصره‌ی 2 ماده 2 آیین‌نامه بازرسی و معاینه بهداشتی گوشت در کشتارگاه‌های کشور و بخش‌نامه سازمان دامپزشکی کشور، با برنامه ریزی دقیق و هماهنگی با دستگا‌ه‌های مختلف تعداد 26 اکیپ ثابت و 35 اکیپ سیار در سطح استان مستقر می‌باشند .

قاضی زاده در ادامه گفت: 28 دکتر دامپزشک، 48 بازرس بهداشتی گوشت و 12 ناظر شرعی کار نظارت بر دام‌های قربانی در روز عید سعید قربان را بر عهده دارند .

وی با بیان این‌که در روز عید سعید قربان تمام کشتارگاه‌های دام استان از ساعت 7 صبح تا 13 باز و کلیه خدمات به صورت رایگان به شهروندان ارائه می‌شود بیان کرد، تمام نیروهای دامپزشکی با لباس و فرم متحدالشکل و خودروهای ویژه‌یث بازرسی در مکان‌های مشخص شده حضور دارند.

رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی اداره کل دامپزشکی استان کرمان در ادامه ضمن توصیه به شهروندان گفت: در هنگام خرید دام به علائمی چون لنگش، سرفه، آبریزش از دهان و بینی، زخم در دهان و بین سم‌ها، تنفس غیرمعمول، ضعف و بی‌حالی و... در دام‌ها توجه کنید و در صورت مشاهده از خرید چنین دام‌هایی خودداری کنید.

دکتر مینا قاضی‌زاده یکی از مخاطرات کشتار دام در خارج از کشتارگاه را علاوه بر مخاطرات زیست محیطی، احتمال درگیری با بیماری‌های مشترک بین انسان و دام دانست و تصریح کرد: سلامت دام قربانی، کشتار دام در کشتارگاه و حمل نقل بهداشتی گوشت، از نکات تعیین کننده در تامین سلامت گوشت هستند.

این مسئول با اشاره به این‌که بعضی از بیماری‌های مشترک بین انسان و دام مثل بیماری تب کریمه کنگو در دام علائم بالینی خاصی ندارند، تاکید کرد: جهت پيشگيري از بیماری‌های مشترک بین انسان و دام، مصرف كنندگان بايستي گوشت دام تازه‌ی كشتار شده و آلایش آن را حداقل به مدت 24 ساعت در يخچال نگه‌داري و سپس مصرف کنند.

وی در پایان تاکید کرد: مردم شریف استان می‌توانند از طریق شماره تماس چهار رقمی 1512 ، شماره تلفن شبکه‌های دامپزشکی شهرستان مربوط با کارشناسان دامپزشکی تماس بگیرند.

15.6402